چرا حفاظت از جنگل‌ها؟ چرا زاگرس؟

1

از شعبده‌بازی درختان با رنگ‌ها، از آواز جان‌بخش پرنده‌ها و تفریحات و کمپ‌هایمان در دل طبیعت اگر بگذریم، یک عالم دلیل دیگر هم هست که می‌توان صرفاً به خاطر آن‌ها عاشق جنگل‌ها بود و با جان و دل در حفاظت از آن‌ها کوشید. به راستی چرا طرفداران محیط زیست این‌همه نگران جنگل‌ها هستند و به طور مداوم، مراقب از آن‌ها را به افراد گوشزد می‌کنند؟ بیایید پیش از هر چیز نگاهی کوتاه به فواید جنگل‌ها بیندازیم:

  • جنگل‌ها هوای آلوده را تصفیه می‌کنند و با تولید اکسیژن به ما کمک می‌کنند که راحت نفس بکشیم.
  • هشتاد درصد گونه‌های جاندار روی زمین در جنگل‌ها زندگی می‌‌کنند.
  • درخت‌ها زمین را خنک می‌کنند و مناطقی که در نزدیکی جنگل‌ها هستند کمتر گرم می‌شوند.
  • جنگل‌ها یکی از عوامل اصلی باران و باروری ابرها هستند.
  • جنگل‌ها مانع سیل می‌شوند و با کاستن از سرعت آب‌های جاری، آن‌ها را جذب می‌کنند.
  • جنگل‌ها به ایجاد و پرشدن چشمه‌ها و سفره‌های زیرزمینی کمک می‌کنند.
  • جنگل‌ها سرعت باد و طوفان را کم و از جابه‌جایی ریزگردها جلوگیری می‌کنند.
  • جنگل‌ها از آلودگی صوتی می‌کاهند.

هر کدام از ما می‌توانیم، در هر کجا که هستیم، در حد توان خودمان برای مراقبت از پوشش سبز کشورمان، این گنجینهٔ ملی، بکوشیم. جنگل‌های زاگرس بخشی حیاتی از طبیعت کشور ما هستند که حدود ۴۰ درصد از نزولات جوی کشور در حوزهٔ آن‌ها می‌بارد و ۲۵ درصد از آب‌های جاری تمام کشور از سمت این جنگل‌ها به راه می‌افتد. علاوه بر این‌‌ها، زندگی ۷۰ درصد از عشایر ایران مستقیماً متاثر این جنگل‌هاست و از هر ۲ دام در کشور، یکی، در حوالی جنگل‌های زاگرس پرورش می‌یابد.

خوب است که بدانیم هر کدام از درخت‌های بلوط جنگل‌های زاگرس به حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ سال زمان برای رشد و نمو نیاز دارند و احیای این جنگل‌های باارزش، در بهترین حالت، یک قرن زمان خواهد برد.

بعد از آتش‌سوزی‌های دلخراش جنگل‌‌های زاگرس و حوادث جانسوز انسانی در بهار و تابستان سال ۱۴۰۰ که منجر به داغ‌دیدن بسیاری از هم‌وطنان و تلف‌شدن دام‌ها و زمین‌های کشاورزی زیادی شد، در دیوار بر آن شدیم که برای نشاندن آتش، دست به اقدامی بزنیم. از همین رو ۱۰۰ ست کامل لباس آتش‌نشانی (شلوار، کاپشن، کفش، کلاه، دستکش، هدلایت) و ۲۵ دستگاه دمنده برای کمک به اطفای حریق در جنگل‌های زاگرس استان فارس، خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد ارسال کردیم. آقای «بهمن ایزدی» کویرشناس، فعال محیط زیست و مدیر «کانون سبز فارس» که در سامان‌دهی گروه‌های مردمی برای مقابله با آتش‌سوزی فعالیت زیادی داشته‌ است، در این طرح همراه و یاری‌گر دیوار بود.

قصدمان این است که طی سال جاری همچنان به همکاری با موسسه‌های محیط زیستی و پشتیبانی از نیروهای مردمی داوطلب ادامه دهیم. امیدواریم سایر شرکت‌ها، موسسه‌ها و افرادی که می‌توانند گامی در راه حمایت از نیروهای مردمی بردارند نیز به میدان بیایند و همراه ما باشند؛ باشد که بتوانیم، دست به دست هم، دیواری میان آتش و درختان بکشیم.

 

 

 

 

1 نظر
  1. سونیانظری می‌گوید

    سلام پیج اینستاندارید بازنشربدیم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.