محله دارآباد تهران را بهتر بشناسید

0

محله دارآباد در منطقه ۱ شهرداری تهران قرار دارد. این محله با محله کاشانک از غرب، محلهٔ شهرک نفت از شرق و محله اراج از جنوب همسایه است. دارآباد کوه، رود و هوای مطبوعی دارد که زبان‌زد پایتخت‌نشینان است. منطقه‌ای که به کوه‌های توچال ختم می‌شود و رودخانه زیبای توچال از آن عبور می‌کند. در گذشته این محله دار و درخت‌های زیادی داشته و به همین دلیل به دارآباد شهرت پیدا کرده است.

برای دسترسی به محله دارآباد نزدیکترین ایستگاه مترو، ایستگاه موحد دانش (اقدسیه) است. این ایستگاه در خط ۳ مترو تهران قرار دارد. راه دیگر برای دسترسی به این محله استفاده از اتوبوس‌های تجریش – دارآباد است. اتوبوس‌های تندرو خط ۹ اتوبوس‌شهری نیز از بلوار ارتش و بخش جنوبی این محله عبور می‌کنند و برای دسترسی از سمت خاوران به این محله مناسب هستند. خیابان شهید سباری، خیابان شهید پورابتهاج و خیابان شهید صمیع و خیابان شهید هاشمی از جمله مهمترین خیابان‌های این محله هستند.

محله دارآباد کجاست؟

محله‌ای که ریه‌های مظفرالدین شاه قاجار را با اکسیژن مطبوع و هوای خوبش نجات داد، محله دارآباد بود. محله‌ای که اکنون نیز با هوای مناسب و پاکی که دارد، جزو خوش آب‌وهواترین مناطق تهران محسوب می‌شود. این محله که در منطقه ۱ شهرداری تهران واقع شده با محله کاشانک از غرب، محله شهرک نفت از شرق و محله اراج از جنوب همسایه است.

دارآباد کوه، رود و هوای مطبوعی دارد که زبان‌زد پایتخت‌نشینان است. منطقه‌ای که به کوه‌های توچال ختم می‌شود و رودخانه زیبای توچال از آن عبور می‌کند. در گذشته این محله دار و درخت‌های زیادی داشته و به همین دلیل به دارآباد شهرت پیدا کرده است. اما امروزه کمتر اثری از درخت‌های بلند و زیبا و کوچه باغ‌های این منطقه در میان برج‌های بلند آن قابل مشاهده است. ناگفته نماند که همچنان این محله به عنوان تفرجگاهی برای ساکنان پایتخت محسوب می‌شود و همچنین افرادی که قصد کوه‌پیمایی در مسیر قله دارآباد را دارند، می‌توانند همچنان از زیبایی‌های این محله لذت ببرند.

آگهی‌های املاک دارآباد را اینجا ببینید

 

خیابانی در محله دارآباد تهران

نقشه محله دارآباد

در تصویر زیر موقعیت محله دارآباد مشخص است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این محله در شمالی‌ترین نقطه تهران قرار دارد و همسایه شمالی آن رشته‌کوه‌های البزر و کوه‌های زیبای توچال هستند. نزدیکترین بزرگراه به این محله بزرگراه ارتش است که از طریق آن می‌توان به بزرگراه امام علی (ع) نیز دسترسی پیدا کرد.

تاریخچه دارآباد

در زمانی که تهران تنها آبادی کوچک و غیرقابل توجهی بود، منطقه شمیران و دارآباد جزو مناطق ییلاقی و مورد توجه پادشاهان بود. منطقه‌ای که پس از انتخاب تهران به عنوان پایتخت به دست محمدشاه قاجار به اهمیت آن افزوده و تبدیل به مکانی برای ییلاق پادشاهان و درباریان قاجار در روزهای گرم تابستان شد.

در زمان قاجار منطقه دارآباد در شرق محله امروزی قرار داشته و به باقلازار شهرت داشت. محله‌ای که آب‌وهوای مناسبی داشت و اهالی آن به کشت باقلا مشغول بودند. این منطقه به تدریج ناامن شد و چند سالی با خشکسالی و کمبود آب دست‌وپنجه نرم کرد. در نتیجه، اهالی منطقه مجبور به کوچ شده و در محله امروزی ساکن شدند.

محل دقیق دارآباد قدیم، در نزدیکی بیمارستان ۵۰۵ ارتش در بلوار اوشان است. این محله تا دهه ۴۰ و ۵۰ همچنان وجود داشت و هنوز ساخت‌وسازی روی آن صورت نگرفته بود.

در زمان مظفرالدین شاه قاجار، شاه تنگی نفس شدیدی گرفت و دچار بیماری آسم شد. از آنجایی که در آن زمان هنوز درمانی برای این بیماری پیدا نشده بود، پزشکان فرانسوی توصیه کردند شاه در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا ساکن شود. از این رو، صدر اعظم شاه، علی‌اصغر خان امین السلطان،‌ این منطقه را انتخاب کرد و دستور داد در آن کاخی برای شاه بسازند.

با آمدن مظفرالدین شاه به این منطقه تا مدتی نام این محل به شاه‌آباد تغییر کرد؛ اما مجددا به نام قبلی خود بازگشت. پس از مرگ مظفرالدین شاه قاجار کاخ او بی‌استفاده ماند تا اینکه دکتر مسیح دانشوری از کاخ او بیمارستانی برای مسلولان (افرادی که دچار بیماری سل شده‌اند) ساخت. این محل اکنون به نام بیمارستان مسیح دانشوری شناخته می‌شود.

از دیگر آثار تاریخی محله دارآباد، سیمین قلعه است. سیمین قلعه تپه ماهوری است در جنوب‌غربی محله که باستان‌شناسان در آن آثاری از دوره اشکانی و ساسانی پیدا کرده‌اند.

بافت محله دارآباد

قیمت خانه در دارآباد تهران

قیمت خانه در دارآباد تهران همانند بسیاری از محله‌های شمال شهر تهران، بالا است. با نگاهی به آگهی‌های فروشی مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که می‌توان میانگین قیمت هر متر خانه را (آبان ۱۴۰۰) بین متری ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان تخمین زد. البته املاکی با قیمت بالاتر نیز در بین آگهی‌ها مشاهده می‌شود. بیشتر خانه‌های این محل متراژ بالای ۱۰۰ متر دارند، اما متراژ‌های کمتر نیز در بین آگهی‌ها به ثبت رسیده است.

آگهی‌های فروش آپارتمان دارآباد را اینجا ببینید

امکانات محله

محله دارآباد به دلیل نزدیکی به مسیر کوهپیمایی و داشتن آب‌وهوای مناسب یکی از بهترین مناطق شهر تهران برای سکونت است.

  • پارک دارآباد معروف به پارک ساحلی با وسعتی حدود ۳۶ هزار مترمربع از جمله زیباترین پارک‌های این محله محسوب می‌شود. پارکی که در سال ۱۳۷۱ به بهره‌برداری رسیده و رودخانه دارآباد از میان آن گذر می‌کند. این پارک دارای آلاچیق، زمین چمن مصنوعی، وسایل بازی، آب نما، خانه سلامت، نمازخانه، دارالقرآن، کتابخانه عمومی است و فضای سبز بسیار زیبایی دارد.
  • مسجد جامع دارآباد، مسجد خاتم‌الانبیا، مسجد باب‌الحوائج، مسجد سیدالشهدا و مسجد محمدیه از جمله مساجد این محله است.
  • از جمله دیدنی‌های این محله موزه حیات وحش دارآباد است. موزه دارآباد دارای چندین سالن مجزا است.
  • هایپرمارکت عرش یکی از بزرگترین هایپرمارکت‌های این محله است که در نزدیکی محله آجودانیه قرار دارد.
  • بیمارستان مسیح دانشوری و بیمارستان ۵۰۵ ارتش نیز جزو بزرگترین مراکز درمانی این محله است.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

گالری عکس محله دارآباد

در آلبوم زیر تصاویری از این محله تاریخی به‌همراه بافت فعلی و امکانات شهری آن مشاهده می‌کنید.

حمل‌ونقل عمومی

چگونه به دارآباد برویم؟ این سوال بیشتر افرادی است که قصد حرکت به سمت کوه‌های دارآباد را داشته یا می‌خواهند به بیمارستان مسیح دانشوری مراجعه کنند. برای دسترسی به این محله، نزدیکترین ایستگاه مترو، ایستگاه موحد دانش (اقدسیه) است. این ایستگاه در خط ۳ مترو تهران قرار دارد. راه دیگر برای دسترسی به این محله، استفاده از اتوبوس‌های تجریش – دارآباد است. اتوبوس‌های تندرو خط ۹ اتوبوس‌شهری نیز از بلوار ارتش و بخش جنوبی این محله عبور می‌کنند و برای دسترسی از سمت خاوران به این محله مناسب هستند.

خیابان‌های مهم محله دارآباد

یکی از معروف‌ترین خیابان‌های محله، خیابان آجودانیه است. این خیابان دقیقا در مرز محله کاشانک قرار گرفته و نام آن به شهید سباری تغییر کرده است. دیگر خیابان مهم این محل، خیابان دارآباد است که به خیابان شهید پورابتهاج تغییر نام داده و به خیابان شهید افتخاری دیگر خیابان مهم این محل دسترسی دارد. خیابان شهید هاشمی نیز دیگر خیابان مهم این محله است که به بیمارستان مسیح دانشوری دسترسی دارد. این خیابان سراشیبی‌های تندی دارد و درختان آن تماشایی است. این خیابان در کنار پارک ساحلی دارآباد قرار گرفته و جزو سرسبزترین خیابان‌های محله است. خیابان شهید صمیع نیز دیگر خیابان مهم این محله است که با وجود عرض کم، جزو طولانی‌ترین خیابان‌های این منطقه محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.