محله جماران تهران کجاست؟ هرآنچه باید درباره این محله شمال شهر بدانید

0

جماران تهران یکی از محله‌های شمالی پایتخت است. محله‌ای که در خوش آب‌وهوا‌ترین نقطهٔ تهران قرار گرفته و جزو منطقهٔ ۱ تهران است. این محل از قدیم مارهای فراوانی داشته و در نتیجه آنجا را جماران نامیده‌اند. جماران تهران در کنار داشتن آب‌وهوای خوب و دلچسب، امکانات مناسبی نیز در زمینه‌های آموزشی، درمانی و رفاهی دارد.

این محله ایستگاه مترو ندارد و برای دسترسی به آن از طریق مترو باید از خط کهریزک تجریش استفاده کنید. همچنین از طریق خطوط اتوبوس‌رانی واقع در پایانهٔ مسافربری تجریش می‌توان به محله جماران دسترسی رفت. خط اتوبوس پایانه تجریش-جماران در محدوده میدان تجریش برای دسترسی به این محله در نظر گرفته شده است.

کوچه های جماران

جماران کجاست؟

حتی اگر ساکن پایتخت نباشید، شاید به‌خاطر آشنایی با کلمه جماران، از خود پرسیده باشید که جماران کجای تهران است. در جواب این سوال باید گفت جماران تهران یکی از محله‌های شمالی پایتخت محسوب می‌شود. محله‌ای که در خوش آب‌وهوا‌ترین نقطه تهران قرار گرفته و جزو منطقه یک تهران به شمار می‌آید.

اگر به طور دقیق می‌خواهید بدانید که جماران تهران کجاست، باید با محله‌های دور و اطراف آن آشنا شوید. محله‌ای که معمولاً در کنار محله نیاوران به ذهن خطور می‌کند و نیاوران جماران را یاد ما می‌اندازد. این محله از چهار جهت به محله‌های زیر می‌رسد:

  • از غرب به گلاب‌دره و امامزاده قاسم (ع)
  • از جنوب به دزاشیب
  • از شمال به حصارک
  • از شرق به نیاوران

این محله به دلیل قرار گرفتن در دامنهٔ رشته کوه البرز، از سطح دریا ۱۷۰۰ متر ارتفاع دارد و به همین دلیل آب‌وهوای آن بسیار خوب و دلپذیر است.

آگهی‌های املاک جماران را اینجا ببینید

نقشه محله جماران

همان‌طور که اشاره شد، محلهٔ جماران در شمالی‌ترین نقطهٔ تهران واقع شده است. برای تشخیص دقیق موقعیت محله جماران می‌توانید محدودهٔ اصلی این محله را روی نقشه زیر مشاهده کنید. نقشه قابلیت بزرگ‌نمایی و جابه‌جایی دارد.

تاریخچه محله جماران تهران

جماران تهران یکی از محله‌های قدیمی در دامنهٔ رشته کوه البرز بوده و بر اساس مدارک تاریخی همچون محله ری، جزو محله‌های قدیمی و بزرگ تهران است. در گذشته، جماران یکی از دهات‌های شمالی تهران بوده است. جالب اینکه نام این محله در کتب قرن سوم هم ذکر شده است که این نشان از اهمیت آن دارد. خوشبختانه این محله هنوز هم قدمت تاریخی‌اش را در لابه‌لای شهرسازی‌های امروزی، حفظ کرده و همچنان ردپایی از گذشته در کوچه پس کوچه‌های آن پیدا است. با دین عکس جماران یا حضور در آن، هنوز هم متوجه روح زیبای گذشته در خیابان‌های محله می‌شوید.

جماران در زمان قاجار روستای آباد و باصفایی بود که در ۲ کیلومتری شمال شرق امامزاده صالح (ع)، جایی در شمال دزاشیب فعلی و شرق امامزاده قاسم قرار داشت. این محله در آن زمان حدود ۷۰۰ سکنه داشته و بیشتر اهالی آن کشاورز و باغ‌دار بودند.

جماران در دورهٔ پهلوی اول وسیع‌تر از زمان کنونی‌اش بود. در آن زمان درهٔ منظریه در شرق و درهٔ جنی در غرب جماران وجود داشت. در دورهٔ پهلوی دوم، جماران کمابیش شکل و شمایل کنونی‌اش را به خود گرفت. در این دوره، جماران هنوز ده کوچکی بود که دور و اطرافش مسجدهای قدیمی، تکیه‌ها، میدانگاهی و ۲ چنار کهنسال معروف محله قرار داشتند. در آن زمان اهالی، مساجد زیادی در این محل بنا کردند و قدیمی‌ترین مسجد جماران، در وسط محله جایی نزدیک به میدان جماران در کوچه نیایش امروزی قرار داشت.

درخت کهنسال جماران تهران

آب قنات اصلی شهر وارد حوض وسط حیاط مسجد جماران شده و از سویی دیگر از مسجد سرازیر می‌شد. جماران بعد از انقلاب نیز، همچنان روستایی کوچک در پای کوه بود که در کنار تکیه‌ها، مساجد و قنات‌ها قرار داشت. در اردیبهشت ۱۳۵۹، نام این محله به‌خاطر سکونت امام خمینی (ره) جهانی شد. تا جایی که اکنون نیز اسم جماران، تنها نام یک نفر را تداعی می‌کند و آن نیز اما خمینی (ره) است.

این محله در زمان انقلاب به دلیل سکونت امام خمینی (ره) رونق بسیاری گرفت. افراد مطرحی چون آیت‌الله امام جمارانی، امام خمینی و آیت‌الله رفسنجانی هم در آنجا سکونت داشتند.

علت نام‌گذاری این منطقه به جماران از نظر عده‌ای حضور مارگیرانی بوده که در ارتفاعات اطراف این محله، مارگیری می‌کردند. این محل از قدیم مارهای فراوانی داشته و در نتیجه نام جماران که مخفف جمع ماران است روی آن گذاشته شد. البته عده‌ای نیز بر این عقیده‌اند که جماران از جُمهران‌ری گرفته شده که محل دفن امامزاده ادریس است.

قیمت آپارتمان در جماران تهران

قیمت آپارتمان در محله جماران تهران نسبت به بسیاری از محله‌های تهران بالاتر است. با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که می‌توان میانگین قیمت هر متر خانه در جماران را بالاتر از محله‌های دیگر دانست. قیمت هر متر مربع املاک مسکونی در جماران (مرداد ۱۴۰۰) بین ۵۵ تا ۶۵ میلیون تومان است. البته املاکی با قیمت بالاتر هم در این محله دیده می‌شود.

جدیدترین آگهی‌های فروش آپارتمان در جماران را اینجا ببینید

امکانات رفاهی و سکونتی جماران تهران

جماران تهران در کنار داشتن آب‌وهوای خوب و دلچسب، امکانات مناسبی نیز در زمینه‌های آموزشی، درمانی و رفاهی دارد. موارد زیر، مهم‌ترین امکانات رفاهی و سکونتی محله هستند:

  • پارک‌‌ها
    • پارک خسروشاهی
    • پارک شهدای شیرازی‌ها
    • پارک فیضیه
    • پارک امیر سلیمانی
  • بیمارستان: بیمارستان قلب جماران
  • مساجد
    • مسجد جامع جماران
    • مسجد جامع حصارک شمیران
    • تکیه پایین
  • اماکن تاریخی
    • خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
    • حسینیه جماران
    • منزل امام خمینی (ره)
  • خانه سلامت محله جماران
  • سرای محله جماران
  • فرهنگسرای امام

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

عکس جماران تهران

همان‌طور که گفته شد، محله جماران هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. باوجود قیمت بالای آپارتمان در این محله در برخی خیابان‌ها، در اکثر نقاط محله، هنوز حال‌وهوای قدیمی به چشم می‌خورد. در گالری زیر می‌تواند عکس جماران و محله‌های اطراف آن را مشاهده کنید.

حمل‌ونقل عمومی و مترو جماران

همان‌طور که از جایگاه جماران تهران روی نقشه مشخص است، این منطقه در شمالی‌ترین نقطهٔ تهران قرار دارد. محله‌ای که ایستگاه مترو ندارد و برای دسترسی به آن از طریق مترو باید از خط کهریزک تجریش استفاده کرد. ایستگاه آخر این خط، میدان تجریش است که از طریق خطوط اتوبوسرانی واقع در پایانهٔ مسافربری آن می‌توان به محله جماران دسترسی پیدا کرد.

پایانه تجریش- جماران در محدودهٔ میدان تجریش برای دسترسی به این محله از طریق خطوط اتوبوس‌رانی، بهترین انتخاب است. همچنین می‌توان در مسیر از تاکسی‌های مسافربری نیز استفاده و میدان تجریش را به مقصد نیاوران جماران ترک کرد. اگر قصد رفتن به این نقطه از شهر را دارید، پیشنهاد می کنیم با پیاده‌روی در طول مسیر، از زیبایی‌های این منطقه و سرسبزی کوچه باغ‌های آن و نمای رشته‌کوه البرز غافل نشوید.

خیابان‌های مهم محله جماران تهران

جماران تهران، ۵ خیابان مهم دارد. معروف‌ترین آن‌ها خیابان یاسر بوده که حسینیهٔ جماران در آن واقع شده است. پس از این خیابان نیز ۳ خیابان جماران، فیضیه و صادقی قمی از دیگر خیابان‌های مهم این محله هستند. اگرچه قیمت آپارتمان در جماران تهران در این خیابان‌ها به دلیل خوش آب‌وهوا بودن بالا است؛ اما همچنان طرفداران خودش را دارد. یکی از خیابان‌های پرتردد این محله هم خیابان امیدوار است. خیابانی که انتهای آن به پارک جمشیدیه ختم می‌شود و بیشتر خانه‌های آن ویلایی و خوش نقشه هستند.

وجود پارک‌ها و بوستان‌های گوناگون در اطراف خیابان‌های اصلی جماران تهران به سرسبزی و زیبایی این محله افزوده است. این محله به دلیل قدمتی که دارد پر از کوچه پس کوچه‌‌های زیباست که همانند خیابان‌های مهم آن، پراهمیت و تماشایی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.