دلایل اصلی طراحی دوربین زیر نمایشگر گوشی چیست؟

0

در چند سال اخیر، سازندگان گوشی‌های موبایل هوشمند، برای اینکه بتوانند نسبت صفحه نمایش را در مقایسه با بدنه گوشی افزایش دهند تا گوشی‌ها دارای لبه‌های کمتری باشند، دوربین زیر نمایشگر گوشی را طراحی کردند. در اصل در این گوشی‌ها، دوربین سلفی نه روی بدنه بلکه زیر صفحه نمایشگر قرار می‌گیرد. بنابراین فضا برای افزایش صفحه نمایش ایجاد خواهد شد.

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که آیا دوربین سلفی زیر نمایشگر خوب است یا نه؟ و اینکه کدام گوشی‌ها دوربین سلفی زیر نمایشگر دارند. به این ترتیب می‌توانید یک گوشی مناسب انتخاب و خریداری کنید.

چرا دوربین سلفی، زیر نمایشگر گوشی است؟

یکی از چالش‌هایی که کاربران گوشی‌های هوشمند با آن روبرو هستند، وجود برش، حاشیه ضخیم، صفحه نمایش کوچک و حفره درون نمایشگر در مورد برخی از گوشی‌ها است. همه این موارد باعث می‌شوند که صفحه نمایش گوشی کوچک‌تر شود که این امر اصلا برای کاربران چیز جذابی نیست. 

برخی از شرکت‌ها مانند اپل (Apple) و سامسونگ (Samsung)، تلاش کردند تا سراغ برش نمایشگر یا ناچ بروند که این موضوع هم جذابیت چندانی برای کاربران نداشت؛ چون آن‌ها به دنبال گوشی‌هایی بودند که کمترین میزان لبه را در سراسر گوشی داشته باشد و همین برش ساده هم گاهی برای آن‌ها آزاردهنده بود. این‌جا بود که شرکت‌های برتر دوربین سلفی زیر نمایشگر را عرضه کردند.

دوربین زیر نمایشگر گوشی شیائومی

کارکرد دوربین زیر نمایشگر گوشی چگونه است؟

دوربین زیر نمایشگر یکی از فناوری‌های جذاب و جدیدی است که شرکت‌های بزرگ زیادی در کل جهان مشغول توسعه آن هستند. شما شاید به سختی بتوانید این دوربین را ببینید؛ اما باید بدانید که این دوربین به خوبی شما را می‌بیند. 

در مورد دوربین زیر نمایشگر موبایل سامسونگ، شیائومی و دیگر برندهای معروف، چالش اصلی این‌جاست که با روش‌های مختلف آن ناحیه از نمایشگر که دوربین زیر آن قرار می‌گیرد را تا حد ممکن شفاف کنید. البته راهکار دیگری هم وجود دارد، می‌توان حفره‌های شفاف ریزی را بین پیکسل‌های نمایشگر در این منطقه تعبیه کرد.

برای کارکرد بهتر دوربین سلفی زیر نمایشگر دو راهکار وجود دارد:

  • یکی اینکه آن بخش خاص از صفحه نمایشگر که دوربین زیر آن قرار می‌گیرد، شفاف شود یا اینکه حفره‌های شفاف بسیار زیادی بین پیکسل‌های صفحه نمایشگر تعبیه شود. به این ترتیب از این حفره‌ها برای انتقال نور به زیر نمایشگر استفاده خواهد شد. در روش اول ممکن است بعد از مدتی مشکل سوختگی نمایشگر در اطراف ناحیه شفاف دوربین سلفی ایجاد شود. در کل این رویکرد باعث کاهش رزولوشن ناحیه دوربین سلفی زیر نمایشگر نسبت به کلیت نمایشگر می‌شود.
  • اما در روش دوم، از همان میزان روشنایی و رزولوشنی که باقی صفحه نمایشگر دارد، برای ناحیه دوربین سلفی زیر نمایشگر استفاده خواهد شد. بنابراین صفحه نمایشگر عملکرد یکپارچه‌ای خواهد داشت.

دوربین سلفی زیر نمایشگر گوشی

مزایای دوربین زیر نمایشگر

اگر بحث زیبایی و جذابیت بیشتر گوشی‌هایی که دوربین سلفی زیر نمایشگر دارند را در نظر نگیریم، این نوع دستگاه‌ها دارای ۳ مزیت بزرگ زیر هستند.

  • با اجرای دوربین زیر نمایشگر یک گوشی هوشمند لبه به لبه و بدون حاشیه خواهیم داشت و ابعاد کلی دستگاه کاهش پیدا می‌کند.
  •  با وجود دوربین سلفی زیر نمایشگر برای مشاهده تصاویر و ویدئوها یک بخش مزاحم در اشکال مختلف نخواهیم داشت و توسعه‌دهنده‌ها نیز می‌توانند از تمام فضای ممکن صفحه نمایش استفاده کنند.
  • یکی از مزیت‌های مهم دوربین سلفی زیر نمایشگر گوشی هوشمند، این است که می‌توان نگاه را با آن تراز کرد. اگر توجه کنید اکثر ما در زمان کنفرانس‌های ویدئویی به جای اینکه به دوربین سلفی نگاه کنیم، به نمایشگر نگاه می‌کنیم و به همین دلیل هم یک دید رو پایین خواهیم داشت. زمانی که دوربین سلفی زیر نمایشگر قرار بگیرد، در تماس تصویری ارتباط ما با طرف مقابل واقعی‌تر به نظر خواهد رسید.
  •  با استفاده از دوربین سلفی زیر نمایشگر گوشی، طراحی داخلی دستگاه بهتر شده و سازنده‌ها محدودیت آن‌چنانی برای قرار دادن سنسورها و دوربین‌ها نخواهند داشت. به این ترتیب می‌توان تغییرات زیادی را در نحوه طراحی گوشی ایجاد کرد. از جمله این تغییرات می‌توان به سنسورهای بیشتر، ضخامت کمتر، دوربین‌های بهتر و باتری‌های بزرگ‌تر اشاره کرد.

چالش‌های پیش‌روی دوربین سلفی زیر نمایشگر

در مورد دوربین زیر نمایشگر گوشی سامسونگ، شیائومی و دیگر برندهای مطرح دنیا، جدای از اینکه برای بخش نمایشگر روی دوربین سلفی چه رویکردی استفاده شود، عملکرد این نوع دوربین‌ها مانند دوربین‌های سلفی نیست. موانعی که روی دوربین سلفی زیر نمایشگر وجود دارد، باعث شده تا این دوربین‌ها در کل نور کمتری را نسبت به دوربین‌های سلفی معمولی دریافت کنند. 

علاوه‌براین باید به بازتاب و شکست نور از سوی ماده‌ها، حفره‌ها و لایه‌ها نیز اشاره کرد. هر چند که این مشکلات و چالش‌ها را نمی‌توان به طور کامل حذف کرد؛ اما به لطف فناوری‌ها و پیشرفت‌های جدید می‌توان تا حد زیادی آن‌ها را کاهش داد.

در حال حاضر دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر در بخش فوقانی قرار دارند؛ اما در آینده نزدیک و با شفاف کردن کل صفحه نمایشگر، می‌توان این نوع دوربین‌ها را در هر بخشی از گوشی تعبیه کرد. برای مثال شاید بتوان آن‌ها را در وسط صفحه نمایشگر قرار دارد و به این ترتیب کیفیت و زاویه عکس‌های سلفی بهتر خواهد شد. 

یکی از موارد جذابی که می‌توان به این دوربین‌ها در آینده اضافه کرد، سنسورهای مربوط به تشخیص چهره است که می‌تواند زیر نمایشگر تعبیه شود. در کل می‌توان گفت که پتانسیل‌های این فناوری جدید بیشتر از تصور ماست و تغییرات و پیشرفت‌‌های جدیدی در آینده خواهد داشت.

برای دیدن آگهی‌های گوشی همراه در دیوار کلیک کنید

دوربین زیر نمایشگر گوشی شیائومی

کدام گوشی‌ها دوربین سلفی زیر نمایشگر دارند؟

در حال حاضر برندهای مختلفی اقدام به طراحی و تولید گوشی‌هایی کرده‌اند که دوربین زیر نمایشگر دارند. از جمله این برندها می‌توان به شیائومی، سامسونگ، آنر، اکسون و اپل اشاره کرد.

حرف آخر

دوربین زیر نمایشگر در موبایل‌ها، انقلابی در استفاده از کل نمایشگر ایجاد کرد. با ظهور این نوع دوربین‌ها کاربران می‌توانند از سطح بیشتری از صفحه نمایش خود استفاده کنند و این موضوع برای آن‌ها بسیار جذاب است. این نوع دوربین‌ها هر روز در حال پیشرفت هستند و همان‌طور که اشاره کردیم، شاید فناوری‌های جدیدی مانند سنسور تشخیص چهره نیز در آینده به آن‌ها اضافه شود. 

در حال حاضر برندهای مختلفی اقدام به طراحی و تولید گوشی‌هایی کرده‌اند که دارای دوربین سلفی زیر نمایشگر هستند و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود یکی از این برندها را انتخاب کنید. شما از میان برندهایی که معرفی کردیم، کدامیک را برای خرید گوشی دارای دوربین زیر نمایشگر انتخاب می‌کنید؟

آگهی‌های موبایل را در دیوار ببینید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.