همه چیز درباره محاسبه پاداش پایان خدمت کارگران (همراه با مثال و فرمول)

0

کارگران قشر بسیار زحمتکشی هستند که حقوق و مزایای آن‌ها بر اساس قانون کار تعیین شده است. کارفرما مکلف است این حقوق را به‌صورت منظم پرداخت کند. در کنار حقوق ثابت ماهیانه، کارگران حق دیگری هم دارند که در انتهای مدت همکاری ‌آن‌ها با کسب‌وکارها باید پرداخت شود؛ این حق، پاداش پایان خدمت نام‌ دارد. در ادامه، این مفهوم را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم و نحوه محاسبه پاداش پایان خدمت کارگران را بررسی می‌کنیم.

پاداش پایان خدمت کارگران چیست؟

طبق ماده ۲۹ قانون کار در ایران، برای پایان خدمت هر کارگر پاداشی در نظر گرفته می‌شود. این پاداش، در پایان قرارداد پرداخت می‌شود و محاسبه آن به نحوی است که در ازای هر یک‌ سال خدمت، یک ماه حقوق به‌عنوان مزایای پایان‌کار به کارگر تعلق می‌گیرد. باید توجه کنیم که پاداش پایان خدمت کارگران به نرخ روز و بر اساس آخرین مزد محاسبه می‌شود.

پاداش پایان خدمت کارگران به نرخ روز و بر اساس آخرین مزد محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه پاداش پایان خدمت کارگران و فرمول آن

برای حساب کردن پاداش پایان خدمت کارگران از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

یک خط کسری می‌کشیم تا کار تقسیم را انجام دهیم. در صورت این کسر، مزد ثابت (مبنا) کارگر را در عدد ۳۰ ضرب کرده و در مخرج، کارکرد او بر اساس تعداد روز را در عدد ۳۶۵ ضرب می‌کنیم. می‌توانیم فرمول نحوه محاسبه پاداش پایان خدمت کارگران را به‌صورت زیر خلاصه کنیم:

پاداش پایان خدمت کارگران = (کارکرد (تعداد روز) × ۳۶۵) ÷ (مزد ثابت (مزد مبنا) × ۳۰)

مثال نحوه محاسبه پاداش پایان خدمت کارگران

یک کارگر با دستمزد ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال و سابقه کار ۱۰ سال و ۶ ماه، تصمیم به قطع همکاری با شرکت گرفته است؛ پاداش پایان خدمت او چگونه محاسبه می‌شود؟
پاسخ: تعداد روز‌های کارکرد این کارگر برابر است با ۱۸۰= ۳۰× ۶ و ۳۶۵۰= ۱۰×۳۶۵. مجموع این روز‌ها مساوی است با ۳۸۳۰= ۱۸۰+ ۳۶۵۰.
برای محاسبه پاداش پایان خدمت این کارگر، مطابق با فرمول داریم:
ریال ۳۱۴/۷۹۴/۵۲۰= (۳۸۳۰ ×۳۶۵) ÷ (۳۰× ۱/۰۰۰/۰۰۰)

استثنا در پرداخت پاداش

اگر کارگر در یکی از شرایط زیر باشد، نحوه محاسبه پاداش پایان خدمت او به‌صورت متفاوتی است:

۱- پایان یافتن قرار داد به علت کاهش توانایی ناشی از کار

اگر کار باعث شود توانایی‌های فکری و جسمی کارگر کاهش یابد و قرارداد بر این مبنا پایان یابد، به‌ازای هر سال خدمت باید معادل دو ماه حقوق به او پرداخت شود.

۲- اخراج کارگر و بازگشت او به کار

طبق ماده ۲۰ قانون کار، زمانی که کارگر اخراج‌شده شکایت کند و حکم دادگاه در جهت بازگشت او به کار باشد اما کارگر نخواهد سر کار برگردد، کارفرما باید به‌ازای هر سال کارکرد، ۴۵ روز پاداش سنوات به نیروی کار اخراج‌شده پرداخت نماید.

همه چیز درباره قانون وزارت کار برای تسویه حساب

همه چیز درباره حق سنوات کارگران در سال ۱۴۰۰

همان‌طور که دیدیم نحوه محاسبه پاداش پایان خدمت کارگران بسیار آسان است، اما شما می‌توانید برای محاسبه این مقدار، از نرم‌افزار‌ها یا سایت‌های آنلاین هم استفاده کنید. مهم این است که به‌عنوان یک کارفرمای منصف، حقوق و پاداش کارگران خود را به‌موقع و با رعایت انصاف محاسبه و پرداخت کنید. امیدواریم توانسته باشیم در این مسیر، اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهیم.


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.