راهنمای جامع خرید اجاق گاز مناسب برای آشپزخانه

0

سال‌ها پیش مردم برای پخت و پز روزانه، مطبخ‌هایی داشتند که گوشه‌ای از خانه را به خود اختصاص داده بود و علاوه‌بر کمک به تهیه غذا، گرمابخش خانه‌ها هم بود. اما دودش معضلی بود که چشم‌ها را می‌آزرد و تازه روشن کردن آن هم دردسرهای خاص خود را داشت و به هرحال کاری نبود که مورد علاقه بانوان که بار آشپزی بیشتر بر دوش آن‌ها بود باشد. اما آن روزها گذشت و امروز به جایی رسیده‌ایم که انواع مدرن اجاق گاز وارد بازار شده‌اند که هر روز امکانات بیشتری پیدا می‌کنند. اما امروزه تنوع اجاق گاز به قدری زیاد شده که برای خرید آن‌ها باید به راهنمای خرید اجاق گاز دسترسی داشته باشیم که به ما برای انتخاب اجاق گاز مناسب کمک کند.

ضمناً برای خرید انواع اجاق گاز، مولفه‌های دیگری هم هستند که باید در نظر داشته باشیم. از جمله‌ آن‌ها اندازه فضای آشپزخانه، مقدار بودجه‌ شما برای خرید، سلیقه شما از نظر زیبایی و جنس و ضمناً مقدار زمانی که می‌خواهید صرف نگهداری و تمیز کردن آن بگذارید، موارد مهمی هستند که حتما باید در زمان خرید به خاطر داشته باشید. 

نکته دیگری هم که قابل ذکر است؛ که این روزها به هرحال قیمت تمام وسایل خانگی بالا یا نسبتاً بالاست و اگر اجاق گاز قدیمی‌تان قابلیت تعمیر را دارد، شاید تعمیر آن برای شما بهتر باشد و به این ترتیب دیگر نیازی به هزینه‌کرد بالا نداشته باشید. اما با فرض اینکه قصد خرید اجاق گاز را دارید، (حالا چه به خاطر نو کردن فضای آشپزخانه و چه به خاطر خراب شدن اجاق قبلیتان)، این راهنمای خرید برای شما نوشته شده است. پیش از اقدام به خرید با پاسخ به سوالات زیر، بهتر خواهید توانست اقدام به خرید اجاق گاز مناسب کنید.

اجاق گاز را برای پخت چه غذایی می‌خواهید؟

  • آیا کسی هستید که همیشه دوست دارید غذاهای جدید بپزید و مدام پای برنامه‌های آشپزی تلویزیون و شبکه‌های آشپزی در اینترنت و کتاب‌های آشپزی هستید؟ 
  • یا دوست دارید غذاهای معمول و یا نیمه‌آماده بپزید؟ 
  • شاید هم بخواهید غذاهایی مثل خوراک بره و مرغ شکم پر و بوقلمون یا پیتزا بپزید؟ 
  • یا شاید کدبانو یا جنتلمنی هستید که کیک و شیرینی خانگی را خیلی می‌پسندید؟

هرچه که باشید، برای هرکدام از کارهای بالا اجاق گاز مناسبی وجود دارد که می‌توانید پسند کرده و خرید کنید. مثلاً اگر کارتان پخت غذاهای معمول باشد و کیک و شیرینی خانگی جزء غذاهای محبوبتان نیست، چه لزومی دارد پول اضافی صرف خرید اجاق گاز فردار کنید؟ به همین ترتیب فکر کنید، واقعاً اجاق گاز را برای چه منظوری می‌خواهید تا هم کارتان در انتخاب راحت‌تر شود و هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

اجاق گاز محبوب و جاگیر آشپزخانه‌ شما

اجاق گاز رومیزی شیشه‌ای صفحه‌ای

آیا فضای آشپزخانه‌ شما محدود است و جای کمی برای قرار دادن اجاق گاز در میان کابینت‌های موجود در آشپزخانه دارید؟ آیا در آشپزخانه‌تان فر جداگانه‌ای دارید و الان تنها دنبال یک اجاق رومیزی و یا اجاق گاز صفحه‌ای هستید تا آن را تکمیل کند؟ 

البته انتخاب بیشتر مردم اجاق گازهای ایستاده‌ معمولی است که یا بدون فر هستند و یا فر دارند. به هرحال با توجه به چیدمان وسایل و کابینت‌های آشپزخانه و محدودیت فضای آشپزخانه‌تان می‌توانید انتخاب‌های متفاوتی داشته باشید. بهترین کار این است که با توجه به محدودیت فضای آشپزخانه و یا محل قرار گیری کابینت‌ها و وسایل، به خرید اجاق گاز دست بزنید. چون در غیر این صورت ممکن است نیاز به تغییر چیدمان و یا حتی مقداری کارهای بنایی و تاسیساتی برای جا دادن اجاق گاز محبوبتان باشید. 

این را هم در نظر داشته باشید که عرض اجاق گازهای ایستاده معمولاً و نه همیشه، ۷۵ سانتی‌متر است. به هرحال این شمایید و این علایقتان و هر علاقه‌ای هم هزینه‌ای دارد! 

تعداد شعله‌های اجاق گاز

اجاق گازها هر تعداد شعله‌ای می‌توانند داشته باشند که معمول‌ترین آن‌ها اجاق گازهای ۵،۳،۲ و۶ شعله هستند. بسته به تعداد افراد خانوار و همین‌طور علاقه‌تان به پخت تعداد متفاوتی غذا در یک لحظه، می‌توانید تعداد شعله‌ها را انتخاب کنید. این را هم در نظر داشته باشید که اجاق گازهایی که تعداد شعله بیشتری دارند، خواه ناخواه فضای بیشتری را هم به خود اختصاص می‌دهند و بزرگترند.

چه نوع سوختی برای اجاق گاز بهتر است؟

اجاق گاز فردار گازی - راهنمای خرید اجاق گاز

برای خرید اجاق گاز باید نوع سوخت آن را هم پر نطر بگیرید. برخی اجاق گازها هستند که با برق کار می‌کنند و برخی اجاق گازها که تعداد بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند، از گاز به عنوان سوخت خود استفاده می‌کنند. اجاق گازها از نظر سوخت مصرفی به دو نوع برقی یا الکتریکی و گازی تقسیم می‌شوند. در مورد فرها هم تقسیم بندی به همین شکل است و همین‌طور در مورد اجاق گازهای توکار و ایستاده هم اوضاع با همین تریتب پیش می‌رود. 

برای خرید اجاق گاز از این نظر باید به این نکته توجه داشته باشید که ویژگی‌های اجاق‌های گازی از اجاق‌های برقی بیشتر است. ضمناً در کشور ما قیمت گاز نسبت به برق پایین‌تر بوده و این نکته‌ مهمی است که در انتخاب و خرید اجاق گاز باید به آن توجه داشته باشید. پس با توجه به انتخاب نوع سوخت هم می‌توانید اجاق گازهای مناسبی را برای خرید انتخاب کنید. 

انواع اجاق گاز از نظر طراحی و ساختار

از نظر طراحی اجاق گازها، مدل‌ها و طرح‌های مختلفی دارند. در کشورمان ایران، مانند بیشتر کشورهای خاورمیانه که غذاهایی مشابه کشور ما دارند، دو نوع مدل گاز بیشتر محبوبیت دارد. یکی اجاق گاز ایستاده یا مبله که به آن مبله فردار هم می‌گویند و یکی اجاق گاز توکار. اجاق گازهای توکار قیمت بیشتری از اجاق گازهای ایستاده معمولی و برخی اجاق گازهای ایستاده مبله دارند. 

اجاق گاز توکار

اجاق گازهای توکار این مزیت را دارند که با کابینت‌های آشپزخانه تراز شده و به زیبایی میان کابینت‌ها قرار گیرند و از این نظر زیبایی خاصی به فضای آشپزخانه می‌بخشند. در اجاق گازهای توکار پنل کاربری فندک، صفحه نمایش، ولوم‌های تغییر حجم شعله و موارد دیگر هستند که بیشتر در جلوی آن‌ها قرار دارند. البته در برخی اجاق گازهای توکار این موارد در پشت اجاق گاز نیز تعبیه شده‌اند.

اجاق گاز مبله یا ایستاده

اما اجاق گازهای مبله ایستاده، محبوب‌ترین اجاق گازهای ایران و حتی دنیا می‌باشند و از سال‌ها پیش نخستین اجاق گازها هم به همین شکل طراحی می‌شدند. این اجاق گازها چون پایه دارند و بلند هستند، نیازی ندارند که روی کابینت و به شکل توکار نصب شوند و می‌توانند بین کابینت‌ها هم قرار گیرند و هم به شکل جداگانه هر جایی که پسندیدیم، قرارشان دهیم.

پنل این نوع اجاق گاز هم در اغلب موارد جلوی آن‌ها تعبیه شده و به این ترتیب کار با آن ها به دلیل عادت آشپزهای خانه ه این مدل گاز، راحت‌تر است.

مزایا و معایب اجاق گاز برقی

اجاق گاز برقی خارجی - راهنمای خرید اجاق گازدرست است که اجاق گازهای برقی ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوتی دارند؛ اما محبوبیت آن‌ها در میان ایرانیان زیاد نیست و این دلایل محکمی دارد. 

ویژگی‌های جذاب اجاق برقی

  • توان بالاتر در انتقال حرارت که باعث پخته شدن سریعتر غذا نسبت به مدل‌های گازی و صرفه‌جویی در وقت آشپزی می‌شود. پس اگر دوست دارید غذایتان سریعتر آماده شود، اجاق گاز برقی بخرید.
  • پخت غذا در اجاق گازهای برقی یکنواخت‌تر و همگن‌تر از اجاق گازهای گازی و فرهای گازی است. دلیل آن هم این است که گرما به شکل یکنواخت‌تری به همه‌جای غذا می‌رسد.
  • اجاق گازهای برقی راحت‌تر تمیز می‌شوند و به دلیل ماهیتشان، زیاد محیط را کثیف نمی‌کنند.
  • اجاق گازهای برقی معمولاً شیک‌تر و مدرن‌تر از اجاق‌های گازی هستند.
  • اجاق گازهای برقی مشکل خاموش شدن شعله به خاطر وزش باد و امثالهم را ندارند.
  • اجاق گازهای برقی از اجاق‌های گازی امن‌تر هستند و خطر آتش سوزی در آن‌ها کمتر بوده و خطر گاز گرفتگی را هم طبیعتاً ندارند.

 معایب اجاق‌های برقی

  • در کشورمان ایران به دلیل وفور گاز و اینکه ما در زمینه تولید گاز دومین کشور جهان هستیم، قیمت برق بسیار بیشتر است و خرید اجاق گاز برقی هزینه‌های ماهانه ما را بسیار بالاتر می‌برد.
  • در بیشتر اجاق گازهای برقی اگر آن را خاموش کنید، دیگر نخواهید فهمید آیا سطح آن گرم است یا خیر. به این شکل اگر کودک یا بزرگسالی از همه‌جا بی‌خبر دست خود را روی اجاق برقی که تازه خاموش شده بگذارد، ممکن است با سوختگی شدیدی روبرو شود.
  • ظروف اجاق گازهای برقی باید ویژه استفاده روی آن‌ها باشد. اما اجاق‌های گازی با هر نوع ظرفی کنار می‌آیند و اصطلاحاً ظرف‌دوستند!

برای دیدن آگهی‌های اجاق گاز در دیوار کلیک کنید

اجاق گاز فردار یا بدون فر؟

اجاق گاز فردار - راهنمای خرید اجاق گاز

می‌دانید که اگر پیتزا پزی یا کیک و شیرینی پزی و یا پخت مرغ شکم پر و ماهی جزء علایقتان است، پس باید سراغ خرید اجاق گاز فردار بروید. اما چه نوع اجاق فر داری؟

یک نوع از فر اجاق گازها فر کانوکشن است که از مناسبترین نوع فرهاست. در نوع کانوکشن به دلیل وجود المنت حرارتی کنار فن، گرما به شکل یکنواخت پخش شده و باعث پخت متوازن غذا می‌شود.

از دیگر انواع فر اجاق گازهای فردار با صفحه نمایش هوشمند است که برای پخت هر غذایی که نیاز به فر دارد، مناسب است. در این نوع اجاق برنامه‌ای از پیش طراحی شده وجود دارد که تنها نیاز است آن برنامه را فعال کنید و کنار بنشینید و شاهد پخت غذای دلخواهتان شوید.

اجاق گاز شیشه‌ای، سرامیکی یا استیل؟ 

اجاق گازهای شیشه‌ای بسیار زیبا بوده و صفحه نشکن آن‌ها در برابر حرارت بسیار مقاوم است. البته بعد از هر بار پخت غذا، باید سطح این نوع اجاق گاز را پاک کنید تا اثری از چربی روی آن‌ها نماند.

اجاق گازهای سرامیکی هم مانند اجاق گازهای شیشه‌ای در برابر حرارت بالا مقاومند و اگر آب سرد هم روی آن‌ها بریزد، ترک برنمی‌دارند. این اجاق گازها از تمام انواع اجاق گاز راحت‌تر تمیز می‌شوند.

اجاق گازهای استیل خود دو نوع دارند. در نوع ساده امکان خش افتادن بر پیکر اجاق گاز زیاد است و بعد از مدتی ممکن است ظاهر اجاق گازتان زشت شود. اما نوع آجدار ضدخش است. اما پاک کردن باقیمانده غذاها از آن‌ها سخت‌تر است و ممکن است به مرور کدر شوند.

حمایت از جیب ملی یا حمایت از برند خارجی؟

راهنمای خرید اجاق گاز

با توجه به تنوع بالای اجاق گازها، بسیار سخت است که بتوانیم در این زمینه انتخاب داشته باشیم. البته در همین سایت دیوار مقاله‌ای در زمینه برندهای اجاق گاز داریم که می‌تواند راهنمای خوبی برای آشنایی با انواع برندهای اجاق گاز در ایران باشد.

برندهای خارجی اجاق گاز کیفیت بسیار بالایی دارند و طراحی دقیق و ظریف آن‌ها به زیبایی‌شان افزوده است. برندهای معروف اجاق گاز خارجی آریستون، بوش، هاردستون، برتینو، مجیک و سینجر هستند. اما نکته‌ای که وجود دارد، قیمت دلار و یورو است که انتخاب این مدل‌ها را سخت می‌کند و ضمناً برخی از این برندها به دلیل تحریم‌ها، در ایران خدمات بعد از فروش ندارند.

مدل‌های داخلی و برندهای ایرانی نسبت به مدل‌های خارجی معمولاً کیفیت پایین‌تر اما قیمت مناسب‌تری دارند. البته یک مزیت دیگر آن‌ها وجود نمایندگی‌ها و خدمات بعد از فروش فراوان است.

نکاتی برای خرید خوب اجاق گاز

  • اجاقی را بخرید که بدنه فر ایزوله شده باشد و گرما را به بیرون هدایت نکند تا مصرف آن بالا نرود.
  • اجاق گاز ترموکوپل داشته باشد تا اگر شعله خاموش شد، جریان گاز هم قطع شود.
  • اجاق گازی انتخاب کنید که راحت تمیز شود و بین رویه چدنی و شعله پخش کن فاصله باشد تا اگر غذا سرریز کرد، وارد محفظه شعله‌ها نشود.
  • فاصله بین شعله‌ها مناسب باشد تا بتوانید به راحتی چند قابلمه یا ظرف روی آن‌ها بگذارید.
  • نشان استاندارد داشته باشد و کارت گارانتی را هم حتماً از فروشنده بخواهید.

کلام آخر 

در این راهنمای خرید اجاق گاز موارد مهم در زمان انتخاب را برای شما شرح دادیم اما باز هم یک نکته مهم باقی می‌ماند. جیب شما و بودجه‌ای که برای خرید در نظر می‌گیرید که شاید مهم‌ترین ملاک در انتخاب اجاق گاز باشد. پس اگر بودجه محدودی دارید، بهتر است سراغ خرید اجاق گاز ایرانی و گازی بروید. پس با در نظر گرفتن جمیع موارد ذکر شده در این راهنما، برای خرید اجاق گاز مناسب اقدام کنید. امیدواریم بهترین غذاهای‌تان را روی اجاق گاز جدیدتان بپزید.

آگهی‌های اجاق گاز را در دیوار ببینید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.