افزایش قیمت رسمی خودرو کلید خورد

عوام فریبی مردم با واردات خودرو

75

قرار است با آزادسازی واردات خودروی ارزان‌قیمت و باکیفیت، ۳۰ درصد از حق امتیاز بازار انحصاری تولیدکنندگان داخلی سلب شود تا هم بازار خودرو داخلی به تعادل برسد و هم تولیدکنندگان داخلی از جاده انحصار به جاده رقابت هدایت شوند.

صنعت خودرو در سال‌های گذشته بدون هیچ رقیبی در بازار داخلی به کار خود ادامه داده است. افزایش قیمت شرکتی خودرو برای ۳ ماهه سوم سال نیز در دعوت‌نامه‌های ارسالی خودروسازان برای تکمیل‌ وجه و تحویل خودروهای پیش‌‌فروش‌ شدهٔ قبلی کلید خورده است.

به نظر می‌رسد این ‌بار خودروسازان داخلی با هدف پرهیز از واردشدن شوک قیمتی به بازار، از اعلام فهرست ‌قیمت‌های ۳ ماهه سوم سال یا افشای آنها از طریق عرضه خودروهای پرتیراژ در قرعه‌‌کشی‌ها خودداری کرده‌اند. آنها تصمیم دارند مجوزهای اخذشده برای افزایش قیمت‌های خود را فقط در دعوت‌نامه‌های مربوط به خودروهای پیش‌فروش‌ شده‌ای که موعد تحویل آنها فرا رسیده است، اعمال کنند.

واردات خودرو به‌ویژه در شرایطی که در تولید و عرضه خودرو با محدودیت‌های بسیاری مواجه است، می‌تواند به تعادل بخشیدن به بازار کمک کند. بر کسی هم پوشیده نیست که تا حد مشخصی می‌تواند این بازار آشفته را سامان بخشد.

نظر امرالله امینی درباره واردات خودرو

 امینی، عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در این باره اعلام کرده است: «در تاریخ صنعت خودرو به‌هیچ‌عنوان سابقه نداشته است که واردات خودرو بتواند این صنعت را رقابت‌‌پذیر کند. در اصل این فرضیه که با وجود رقبای خارجی صنعت خودرو ایران رقابت‌پذیر می‌شود، باتوجه‌به خودروهایی که تاکنون به کشور وارد شده است، درست نیست.

قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی که عموم مردم توانایی خرید آنها را دارند، بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان و قیمت خودروهای وارداتی میلیاردی است؛ بنابراین هیچ تناسبی بین این دو مقوله وجود ندارد. بااین‌حال طی چند ماه گذشته نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس به‌دنبال آزادسازی واردات خودرو با شیوه‌های مختلف بوده‌اند. باتوجه‌به شرایط کشور، نهادهای بالادستی فعلاً جلوی آن را گرفته‌اند و این موضوع متناقض با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی آن هم در شرایط تحریمی امروز می‌دانند.

در هر صورت واردات خودرو دردی از مردم دوا نخواهد کرد. این موضوع که گفته می‌شود با واردات خودرو قیمت‌ها شکسته خواهد شد، به‌نوعی عوام‌ فریبی است. درصورت واردات، خودروهای خارجی با افت قیمت محسوسی روبه‌رو می‌شود، اما این موضوع ارتباطی به خودروهای ساخت داخل و شرکت‌های خودروسازی بزرگ ندارد. بر اساس آمارهای رسمی، تا قبل از ممنوعیت واردات فقط ۵ درصد بازار خودرو منحصر به واردات بود، درحالی‌که ۹۵ درصد بازار در اختیار شرکت‌های داخلی بوده است.

اکنون بر چه اساس و منطقی می‌توان قبول کرد که به‌‌طور مثال ۳۰ هزار خودرو در سال وارد و بعد از آن خودروهای داخلی با افت محسوس و حداقل ۲۰ درصدی قیمت روبه‌رو شود. این بازار گرمی که برخی با استفاده از تبلیغات فراوان به راه انداخته‌اند که با آزادی واردات، قیمت خودرو داخلی نیز افت بسیاری خواهد کرد، سرابی بیش نیست. اکثریت قریب‌به‌اتفاق مردم از این موضوع منتفع نخواهند شد؛ بلکه تنها قشر مرفه که در اقلیت هستند از این واردات نفع می‌برند و می‌توانند خودروهای میلیاردی را با قیمت بسیار کمتری خریداری کنند.

در همین طرح ساماندهی صنعت خودرو، واردات را منوط به صادرات قطعه و خودرو کرده‌اند. اما کدام خودروساز و قطعه‌‌ساز در شرایط فعلی آن‌قدر توانایی دارد که صادرات کند و در مقابل آن بخواهد خودرویی به کشور بیاورد. بنابراین به نظر می‌رسد اساس این طرح اشتباه است و نمی‌تواند این صنعت را سر و سامان دهد. مشکل صنعت خودرو همین دخالت‌های دولت و مجلس است. تا زمانی که مدیران شرکت‌های خودروسازی را دولت تعیین کند، صنعت خودرو به‌هیچ‌عنوان اصلاح نخواهد شد.

شرکت‌های خودروسازی تبدیل به حیاط خلوت مجلس‌ها و دولت‌های مختلف شده‌ است، وگرنه صنایع ما روزهای خوبی هم داشته‌ است. دهه ۷۰ اوج بالندگی قطعه‌سازی بود، به‌طوری‌که قطعات ساخته‌ شده توسط صنعتگران داخلی را صادر می‌کردیم، اما امروز به جایی رسیده‌ایم که قطعه‌سازان داخلی برای کسب سود بیشتر قطعات خود را از چین وارد می‌کنند و به اسم خود جا می‌زنند. این است که امروزه صنعت خودرو و قطعه‌سازی ما با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو است.

تا زمانی که دولت عزمی برای حل مشکلات این صنایع نداشته باشد، وضع فعلی ادامه پیدا خواهد کرد. بنابراین مردم نباید منتظر کاهش قیمت خودروهای داخلی باشند، به‌ویژه آنکه افزایش قیمت خودرو برای ۳ ماهه سوم سال در دعوت‌نامه‌های ارسالی خودروسازان برای تکمیل وجه و تحویل خودروهای پیش‌فروش‌ شده قبلی کلید خورده است.

برای کاهش قیمت خودرو باید اقدامات اصلاحی و زیرساختی زیادی انجام شود. در حال‌ حاضر هزینه تولید بسیار زیاد است و خودروسازان با تولید هر خودرویی زیان بیشتری برای خود کنار می‌گذارند. از سوی دیگر، بهره‌وری در این صنعت کم بوده است و از تکنولوژی روز هم خبری نیست. پس اگر آقایان واقعاً قصد بهترشدن اوضاع این صنعت را دارند، بهتر است زمینه لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حضور خودروسازان خارجی حتی به‌صورت مونتاژ در داخل را فراهم کنند، نه اینکه در پی آزادسازی واردات خودرو آماده فروش باشند. تولید خودرو در داخل و با مشارکت خارجی‌ها به نفع مردم است، اما اینکه چند هزار خودرو وارد شود و عده‌ای سودهای میلیاردی کسب کنند، دخلی به منافع عموم مردم ندارد.»

افزایش قیمت دعوت‌نامه تکمیل ‌وجه پیش‌فروش‌های قبلی

نظر محسن زنگنه درباره واردات خودرو

زنگنه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: «افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی در ۳ ماهه سوم سال درحالی کلید خورده است که از یک‌ سو صنعت خودرو مورد آسیب‌های جدی واقع شده و از سوی دیگر هم مصرف‌کنندگان نسبت به آن گلایه‌هایی دارند. اما راهکار مدیریت بازار به‌طورقطع کاهش تعرفه‌ها و افزایش واردات نیست، بلکه تحول باید از درون وزارت صمت و مجموعه خودروسازان آغاز شود.
نظر اکثر نمایندگان هم این است که میزان تعرفه به‌نحوی تعیین شود که صنعت خودرو در معرض آسیب قرار بگیرد. در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ میزان تعرفه نسبت به لایحه‌ ارائه‌شده از سوی دولت به مجلس افزایش یافت و درنهایت ۸۶ درصد تعیین شد. اما تعرفه یک موضوع و بحث دیگر مصوبه ساماندهی بازار خودرو است که در کمیسیون صنایع مجلس تدوین شده است.

مصوبه ساماندهی صنعت خودرو درصورت تصویب به‌‌عنوان یک قانون بالادستی در برابر قانون بودجه قرار می‌گیرد و نظرات کمیسیون صنایع برای تغییر قانون بودجه اعمال می‌شود. این مورد در حالی است که تعرفه هوشمند باشد. در تعرفه هوشمند تقاضای بازار، صیانت از تولید داخلی و ملی و همچنین رقابت‌پذیری کالای ایرانی با کالای خارجی لحاظ می‌شود. به‌این‌ترتیب با هوشمندسازی تعرفه، این ۳ مؤلفه در کنار یکدیگر در مدیریت و کنترل قرار می‌گیرد. شیوه کنونی تعرفه‌گذاری عامل بروز رانت است.»

وی ادامه داد: «ضمن اینکه اگر برای خودروساز این اطمینان حاصل شود که تعرفه زیاد واردات به حذف رقیب می‌انجامد، در عمل از کیفیت محصول تولیدی خود می‌کاهد. از سوی دیگر به‌دلیل معضلات بخش تولید خودرو در کشور، کاهش تعرفه تهدیدی برای تولید محسوب می‌شود و قطعاً مورد رضایت نیست. بنابراین باید به سمت تعرفه‌های هوشمند حرکت کنیم و در هر بازه زمانی شاخصه‌های مختلف را برای مدیریت شرایط به کار ببندیم. در دنیا نیز تعرفه‌ها به‌شکل تعرفه‌های ثابت و غیرقابل‌تغییر در قوانین بالادستی نمی‌آید و به‌طورمعمول میزان آن از شاخصه‌هایی تبعیت می‌کند.

کمیسیون صنایع چون که کمیسیونی تخصصی است، به‌طورقطع بهتر از هر کمیسیون دیگری می‌تواند درخصوص ساماندهی صنعت و بازار خودرو اظهارنظر کند. اما اگر در موقعیتی این طرح منابع دولت را دستخوش کاهش یا افزایش قرار دهد، باید در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و سپس به‌صورت متمم به مجلس ارائه شود تا نسبت به اعمال تغییرات در قانون بودجه اقدام شود.»

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

75 نظرات
  1. علی از اسلام شهر می‌گوید

    پیشرفت ایران شده گرانی و تورم

    1. ۷ می‌گوید

      ایرانی، کی میخوای بیدار شی؟
      مقصر فرد دیگر است و شما خودت هم میدانی ولی چون ترسو هستی، بجای معرفی مقصر، یکدیگر را متهم میکنید.

    2. Ali می‌گوید

      یه قطعه که تو بازار ۳۰۰ هزار تومنه با گارانتی خودرو بردم تعویض فاکتور کردن ۲ ملیون تومن . قرار نیست من پول بدم . گارانتی میده ‌‌ولی این دزدی ها تو روز روشن در مجموعه ی خودروسازی داره صورت میگیره . مسعولش کیه و کی باید این فسادها جمع بشه .

  2. حامد می‌گوید

    کلاه برداری و گران کردن ماشین به روش جدید اخه مگه مردک شما همه فاکتورهای جهانیتون بروزه که میخوایین قیمت ماشین رو دستخوش تغییرات جهانی بکنین بنز مگه تولید میکنی
    ای خداااااااا????

  3. سیاوش می‌گوید

    یک مشت فسیل که نشسته برا ملت تصمیم بگیره رو نمیخوایم

  4. صادق می‌گوید

    نمیدونم چرا گران فروشی یک محصول مثل خودرو تا چند ده برابر ارزش واقعی اون و فروش محصول خطرناک برای جان مردم جز افساد فی الارض نیست
    مگه جون مردم جون آدم نیست

  5. سیاوش می‌گوید

    تاکی دزدی تا کی باید تو این قفس زندانی باشیم ..

  6. جعفر احمدی می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید.مثل اینکه بازم خودرو سازان داخلی وزارت صمت را خرید. که وزارت صمت راضی به واردات خودرو نیست تا زمانی جلو واردات انواع خودروهای ارزان قیمت باز نگردد و رقابتی بین خودرو سازان داخلی و خارجی نباشد خودروسازان داخلی چیزی شبیه خودرو را از حلبی ساخته و با قیمت دلخواهشان به ملت تحمیل می‌کنند. بنده از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران خواهش میکنم خودش شخصا ورود نمایند زیرا این بار تمام امید ملت به آیت الله ریسی میباشد.

  7. بی ماشین می‌گوید

    آهای اونایی که بالا نشستید و تصمیم میگیرید خودرو گران بشه تا الان ۲۳ بار ایران خودرو و ۴ بار سایپا ثبت نام کردم برنده نشدم ماشین دار شدن شده جن و ما بسم الله ….شمایی که قانونتون براساس قرآنه مگه میشه قران را دور زد اگه این اسمش دزدی نیست پس دزدی چیه؟اگه راست میگید فقط واردات خودرو را آزاد کنید تا بفهمید که مردم را مجبور به خریدن کردید تا بفهمید تولیدتون قابل رقابت با ماشینای دست دوم چینی کره ای ژاپنی و….نیست
    ریاست محترم صنعت معدن وتجارت ایا واقعا خودت ماشین ایرانی سوار میشید ریاست که هیچ معاون سایپا و ایران خودرو خودتون خودرو ایرانی سوار میشید بچتون سوار میشه نانی که تو سفره های رنگارنگتونه از سر سفره هایی جمع شده که الان دیگه خالیه لقمه چربی که به خورد بچتون میدید هزاران سفره را خالی کرده میفهمی یعنی چه یعنی لقمه حرام یک روز آهی که سرشاه از نفرت وغمه آهی که زبانه آتشش بسیار سوزان تر از آتش جهنم شماست دامنتان را خواهد گرفت

    1. کریم می‌گوید

      واقعا که حق گفتی.
      من خودم تا حالا حدود بیست و خورده ای دفعه هست که ثبت نام کردم تو ایران خودرو و چیزی نصیبم نشده.
      نه ماشینهای پرفروش. مثلا رانا که سگ هم نگاش نمیکنه.

  8. بی ماشین می‌گوید

    ریاست محترم جمهور
    انتظار داشتیم سرو سامانی به بازار خودرو بدهید
    چون ماشین دار شدن آرزومونه
    ??????????????????خواهش میکنیم که برای جلو گیری از گرانی برای حلوگیری از دلال بازی برای جلوگیری از سو استفاده از مردمت به بازار خودرو ورود کنید جنابعالی منتخب مردم هستید

    1. علی می‌گوید

      گریه میکنم به حال خودمون

  9. دانیال می‌گوید

    تویه سایت میری نوشته کاهش تو یه سایت دیگه میری نوشته افزایش اول با خودتون کنار بیاین بعد اعلام کنین بعدشم قراره اگه خودروهای خارجی بیان قیمت بیاد پایین

  10. سعید می‌گوید

    آقای رئیسی نبود مگه ۲ ماه قبل برای گرفتن رای ازاین ملت بدبخت هوار میزد من بیام کاهش تورمو به دنبال میگیرم فساددولتیو جم میکنم؟ چی شد؟

    1. لعنت آه مظلوم می‌گوید

      رییس جمهور در ایران مترسکی بیش نیست برای سرپوش گذاشتن روی کارهای بقیه و رییس جمهور هیچ اختیاری از خود ندارد

  11. سام می‌گوید

    مگه فقط خدا جواب این همه ظلم و زور بده جون مردم که تو ایران شده مثل کشک مردمم اگه این اشغالها رو نخرن باید چیکارشون کنن به پراید ۱۵۰میلیون خدا لعنت کنه این همه دزد و منکه تا الان یک ادم خوب ندیدم تو این دولت ها همشون دزدن

  12. یوسف می‌گوید

    خب مسئولان دلسوز مملکت ارزش این ملت رو همین قدر براورد کردن که هست،خلایق هر چه لایق

  13. مهدی می‌گوید

    تو همه چیز متخصص و مداخله میکنه . به کمترین حد رفاهی و اسایش مردم که میرسه اصلا انگار این شخص وجود نداره

  14. امیرخان می‌گوید

    خودروهای داخلی در بهترین حالت دو برابر خودرو خارجی سوخت مصرف می کند،مصرف روزانه نود ملیون لیتر بنزین کم نیست!!به اندازه کل اتحادیه اروپا،،دوم چیزی بنام تولید داخل خودرو نیست،فقط برای فرار از تعرفه هشتادوشش درصدی که تا صد درصد هم می رسه با مالیات و…چند مونتاژ کار قطعات را با تعرفه های پنج تا سی درصد وارد و سرهم بندی می کنند،خودرو باید وارد شود،تا قطعه سازان بتوانند قطعات روز خودروهای دنیا رو تولید کنند،و چهل ملیون لیتر بنزین صرفه جویی شده رو صادر کنند،امنیت،کیفیت،آلودگی هوا،،انحصار ،فساد،و زیاندهی خودرو سازها هم که بماند

    1. حمید می‌گوید

      توی این ۴۰ سال مابه التفاوت قیمت بنزینی که با خودروهای بی کیفیت اضافه سوخته حساب کنیم می فهمم چه ضربه ای به کشور وارد شده و دست کمی از جمگ تحمیلی نداره. حالا چرا جلوی این ضربه مهلک را به اقتصاد ایران نمی گیرند دو حالت داره یا اینکه ما در کشور کارشناس نداریم یا اینکه سمبه مافیای خودرو انقدر پر زوره که کارشناس غلط می کنه حرف بزنه

  15. یاور می‌گوید

    این تحلیلی که شما میکنید برای خودتون خوبه آخه مثلا باسواد الان دلالان دولتی و دیگر دلالان بازاری ازاین بازا خودروهای داخلی لذت می می‌برند لعنتی اگه واردات آزاد بشه شاید دلالان به سمت خودروهای وارداتی هجوم ببرند وبذارن مصرف کننده واقعی که نمیتونه خودروی خارجی بخره این خودروهای داخلی که کیفیت خوبی ندارند را راحت‌تر بخرند ودیگه تو صف قرعه‌کشی نرود…. لامصب همین الان نگاه کن توی صف قرعه کشی ها ببین کیا اسمشون در میاد وچطوری درمیاد وبه چه قیمتی و کیا پشتش این برنامه هستن….. باسواد…

    1. سلما می‌گوید

      کیا اسمشون در میاد اونایی که ۱۰۰تا ۱۰۰ماشین میخرن بعد با سود ۲۰۰میلیونی به من وشما بدبخت میفروشن بخدا این جمهوری اسلامی نیست همش ربا خواری سود از بانک بگیر تا ماشین تا هر کوفت دیگه اش والله من وشمایی که یه ماشین میخوایم صدسال اسممون بیرون نمیاد چون پولی واسه باج دادن بهشون ندادیم اتفاقا واردات اسمش که اومد کلی قیمتا کم شد پس حتما کارسازه باید واردات باشه

  16. رضا می‌گوید

    برای کمک به اقشار کم درآمد باید خودرو ارزان قیمت و دسته دوم وارد بشه الان با۱۰۰تومن با دلار آزاد میشه ب ام و ۵سال کارکرد مثل عروسک خرید بشرط اینکه مالیات یک میلیاردی نگیرن.بازارخودرو در ایران در اختیار مافیای خونخوار می‌باشد.خدا لعنتتون کنه که خون مردم را در شیشه کردین.

  17. الهه می‌گوید

    مملکت از قدیم بی صاحب بوده و هست و خواهد بود..

    1. سلی می‌گوید

      ????

  18. محمد می‌گوید

    خودرو سازی ایران یک مافیاست تنها راه بستن در سایپا و ایران خودرو و از صفر شروع کردن تولید خودرو با کمک شرکت های معتبر آسیایی و اروپایی

  19. بی ماشین می‌گوید

    آقای وزیر استعفاء با این عملکرد

  20. ابرار می‌گوید

    اگه اسلام اینه که وای به حال ما

  21. 88 می‌گوید

    دقیقا احسنت بر شما

  22. امید می‌گوید

    دارم خفه میشم( جورج فلوید) از اینهمه گرونی.

  23. حسین می‌گوید

    لعنت به خودرو سازی داخلی
    لعنت به مدیرانه دزدش
    لعنت به مافیای خودرو
    لعنت به مسولین
    لعنت به همتون

  24. حمید می‌گوید

    جالبه آقای امینی که استاد دانشگاه هستند بفرمایند خودروهای پر تیراژ خارجی چقدر قیمت دارند البته کیفیت متفاوت را اگر در نظر بگیریم کسی هست خودروی بی کیفیت بخرد. خودروی کار کرده با کیفیت را می توان با قیمت خیلی مناسبی در اختیار مصرف کننده گذاشت.
    در تمام دنیا از سوخت مالیات می گیرند و اتومبیل ارزان است چه اتفاقی در ایران افتاده که برای خودرو هم مالیات داریم هم تعرفه.
    آیا در ایران یک کارشناس وجود ندارد که به مسئولین بگوید: خودروی بی کیفیت بنزین زیادتری مصرف می کند در این ۳۰ چهل سال چقدر بنزین اضافه مصرف شده ؟ اگر خودرو وارد می شد و یک دهم قیمت بنزینی که اضافه مصرف شده به ایران خودرو و… می دادند که به دنبال یک صنعت واقعی می رفتند و کیفیت بالا مشکلی وجود نداشت.

  25. رضا می‌گوید

    سلام. وقت بخیر. تعداد زیادی از هموطنان عزیز خودرو ندارند وتمایل دارند که بهر طریق ممکن خودرویی تهیه کنند. این خودروهایی که در داخل تولید میشود و تعدادشان هم کم نیست و قابل توجه است :با هر کیفیتی خریدار فراوان دارد. روزانه در ایران چند هزار خودرو پلاک گذاری وروانه شهر و روستا میشود. سوالم اینستکه: آیا خیابان ها و کوچه ها و جاده های ما گنجایش همین تعداد خودرو را دارد؟؟؟ که بدون زیر ساخت های مناسب در فکر تکثیر خودرد هستیم؟ در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان محترم بایستی به فکر توسعه مناسب کشور باشند و از تبلیغات و شعار و کارهای پوپولیستی خوداری نمایند. در هر شهر و روستای کوچکی که میروی، مشاهده میشود که هنوز که خیلی ها خودرو ندارند: جای پارک خودرو های فعلی نیست، چه برسد باینکه هر روز تعداد قابل توجهی اضافه میشود. ((البته بایستی هر کسی نیازی به خرید خودرو دارد نیازش برآورده شود)) ما اگر خودرو با کیفیت خوب و ارزان داشته باشیم و بر اثر نبود جاده و خیابان و پارکینگ و بقیه زیرساختها، نتوانیم استفاده مفید از آنها داشته باشیم :چه فایده؟ جز ناراحتی وعصبی شدن ونارضایتی حاصلی ندارد. بنابراین لازم است که هموطنان عزیز، ایتدا :خواستار توسعه زیر ساختها از نمایندگان مجترم خود باشند و نمایندگان هم در مجلس با تصویب قوانین مناسب و مترقی، خواسته موکلین خود را در مورد ساخت جاده خیابان وکوچه های مناسب و محل پارک خودرو و غیره ، برآورد نمایندو بعد از آن به فکر تکثیر خودرو باشند. و… زیرا اقداماتی که باعث بروز مشکلات ثانویه شود:باعث نقص غرض میشود.( یعنی اگر منظور از این اقدامات، راحتی مردم باشد!؟ متاسفانه سبب ناراحتی می شود.)

    1. مرتضی می‌گوید

      سلام دوست عزیز شما درست میگید (خر نخریده رو اخر باید ببندیم )

    2. محمد می‌گوید

      چرا نظر منو حذف کردین؟

  26. ایمان می‌گوید

    صادرات سمند برای جانبازان آلمان و عراق! واردات bmw برای جانبازان ایران! ولی بااینکه خرتوخره هرکس باید در این آب گل آلود صید خودشو بکنه وگرنه ضرر میکنه.مطمئنم هیچکدومشون به خدا اعتقاد ندارند.

  27. سجاد در آرزوی خودرو می‌گوید

    برای افزایش قیمت نمیزارن حتی یک روز از تاریخی ک معین کردن بگزره اما وقتی نوبت دادن حق مردم میرسه یک ماه یک ماه عقب میندازن. چقدر ببینیم و باور نکنیم. چقدر خودمون رو بخواب بزنیم و بگیم بالاخره درست میشه و اینها کار افراد ضد حکومتی هست،خدا ازتون نگزره ک روزگارمون رو سیاه کردین

  28. محمد می‌گوید

    آخه چقدراستثمار!آشغالهای گاری سازاسم خودشونو گذاشتن خودروساز.۲۰۶ تیپ ۵ صفرگرفتم ۶ماه نگذشته بود بلبرینگهای چرخهای جلو روعوض کردم ۹ماه نشده کمپرسورکولر ورادیاتورش روتعویض کردم البته گارانتی داشت باگارانتی تعویض کردم ولی دراین مدت کلی وقتتموگرفت. خلاصه تازمان پایان گارانتی کلی قطعه عوض کردم حتی پلوس چرخ جلوروهم عوض کردم. خوب منی که دارم ازخودروسازحمایت میکنم این همه عذاب کشیدم چراباید اینجوری باشه پس وظیفه خودروساز چیه؟هرآشعالی روبده دست مصرف کننده وبگه چون گارانتی داره درست میکنم.!!!این همه وقتم گرفته شدوخوردخوردازجیبم هم خرج کردم ایناچی میشه.درعوض یک خودرو سراتو۲۰۰۸ دارم این مشکلاتی که از ۲۰۶ گفتم براتون بااینکه ۱۳ سال داره کارمیکنه باکارکرد۲۲۲۰۰۰کیلومتر یکی ازاین مشکلات روپیدانکرد.حالا خودتون قضاوت کنین.بایدواردات آزاد بشه حق ملت ایران هست که بهترین خودروروسوارشن شمااگه به ماشین مسئولین نگاه کنین اکثرشون خودروهای باکیفیت خارجی روسوارمیشن.

  29. آرش می‌گوید

    سلام واردات و صادرات همش حرف هست میگن تو این وسط کله گندها میخوام فقط اختلاص بیشتر کن این کل مشکلاته

  30. زارعی از اسلام شهر می‌گوید

    مقصر خود ملتند که ارزشی برای خودشون قائل نیستند و میان ثبت نام میکنن و برن تو صف قرعه کشی واز این کلک ها یی که سر ماهای بدبخت پیاده میکنن
    مردم بدونید قیمت گذاری خودرو برحسب همین ثبت نامها صورت می‌گیرد. هرچه تعداد ثبت نام کننده بیشتر باشه، اینها قیمت رو میبرن بالا خواهش میکنم از ملت عزیز یکبار دیگه تحریم خودروسازان رو کلید بزنیم تا به غلط کردن بیفتند

  31. یک ایرانی می‌گوید

    اهاااای مسئولین شمارا بخدااا دیگه جلوی گران شدن ماشین رو بگیرید اخه از کجاااا بیاریم دیگه بسه بقرآن بسه

  32. باران می‌گوید

    یعنی میشه یه روز ما هم صاحب ماشین بشیم فکر نکنم

  33. علی می‌گوید

    با سلام هر سه ماه افزایش اشتباهه باید هر ماه و بلکه هر هفته گرون بشه از بس مردم ما پول زیادی دارند نمی دونند چهارشنبه کنند .
    این مردم چه گناهی کردند که این قدر بهشون ظلم میشه. چه کسی به داد این میرسه. مگر امام زنان ظهور کنه

    1. علی می‌گوید

      چکارشون

  34. علی می‌گوید

    مگر خدا به داد این مردم برسه از دست این ظالمان
    خدا لعنتتون کنه . چقدر ظلم چه کسی تو فکر این مردمه؟
    این آشغالها را چرا با قیمت چند برابر به دست مردم میدید . از خدا شرم کنید

  35. امید می‌گوید

    تمام این پدر سوخته بازی ها زیر سر مافیای خودرو یعنی خودروسازان است،آقای اژه‌ای جان هر کسی که دوست داری این مافیای رو نابود کن

  36. امید می‌گوید

    اگه ما ملت عاقلی باشیم نباید هیچ خودرو‌ ایی رو بخریم،نباید ثبت نام کنیم،اگه دو ماه همه خودرو نخرند روی دستشون میمونه و به گوه خوردن میفتن،ولی ما ملت پوست کلفتی هستیم،از ماست که بر ماست.

  37. عادل 2030 می‌گوید

    سال فقط گرانی وتورم وظلم وستم وبدبختی نسیب این مردم کردند خدا کی از این جنایتکاران رها راحت بشیم

  38. عادل 2030 می‌گوید

    خدا لعنتشون کنه
    لعنت خدا بر باعث بانی این هم ظلم‌ها وجنایتها انشاالله بزودی ازدستشون راحت بشیم

  39. بی ماشین می‌گوید

    نمیدانم وقتی بیشترقطعه های باصطلاح خودروهای داخلی مثل پراید و سمند و..همه چینی باشند وزارت صمت و بعضی مسئولین بابت چه چیزی نگران واردات هستند وقتی خودرو بی کیفیت و بسیار گران و تازه بصورت قرعه کشی باید تهیه شود حتما سودی هنگفت برای بعضی مسئولین و مافیای خودرو دارد که با واردات مخالفت می کنند نه بخاطر دلسوزی تولید داخل .اینجاست که باید رئیس جمهور وارد شود و به نفع مردم مظلوم و محروم تصمیم بگیرد نه به نفع مافیا و دلالان .امیدوارم

  40. علی می‌گوید

    با ۲۰% و %۳۰ دردی دوا نمیکنه حداقل ۹۰ درصد از گمرکی کم کنید مثل کشور های دیگه فقط مالیات خودتون رو از ماشین های خارجی بگیرید ۱۰۰% ماشین میاد پایین وقتی ماشین خارجی بشه ۳۰۰ قیمت واقعیش که اونجا در میاد کی میاد ۳۱۰ پارس میخره

  41. رضا می‌گوید

    ظلمی ک این ازخدابی خبران بامردم میکنن زمان قبل اسلام بابرده هاشون نمیکردن کاردبخوره بشکم این مسولین تخم حروم ک سیرنمیشن

  42. ناشناس می‌گوید

    از اول هم معلوم بود قضیه واردات خودرو کشکه .طرحش کردن بعد اونقدر بهش کش و قوس دادند که بایتیر دونشون بزنن اول بگن که مافکر مردم هستیم بعد میان تو شورای نگهبان وشورای رقابت ونمیدونم هزار کوفت وزهر مار به رای میزارن وهزارتا مشکل میتراشن آخرش میگن موافق مصلحت اقتصاد مقاومتی نیست وردش میکنن دست آخر لگن سازای داخلی ازاین فرصت سوء استفاده کردهمراه با دلالان داخلی چونقرارنیست ماشینی وارد بشه قیمتاشونو نجومی میکنن واقعا شیطان تو ایران حیرون مونده از کارهای این تخم جنها

  43. هموطن می‌گوید

    هیچ جای دنیا مردم ۳۰سال کار نمیکنن که آخرش یه ماشین بخرن و شاید یه خونه……مردم را به انجام کارهای غیر انسانی وادار نکنید…..شرایط بدست آوردن خودرو و یا هر چیز دیگری را بر مبنای درآمد اکثریت یه جامعه و با تنوع بیشتری فراهم کنید..تا همه به اندازه کفایت از امکانات دنیوی بهرمند شوند…کار درستی نیست که خنده و رفاه فقط برای گروهی خاص باشه که البته ممکنه باعث بروز اتفاقات تلخ تو جامعه بشه..شما انشاءالله که آگاه به تمامی این مسایل هستید

  44. مردم سوخته می‌گوید

    به این اقا بگید خوب بفهمه واردات خودرو آزاد بشه! نه این ازادی که شما میگید .آزادی به شرطی که پول گمرکی در میان نباشه . بله قبلا وارد شده ولی انقدر که گمرک پول گرفته مردم مجبور شدن به این اشغالهای داخلی رو بیارن .
    لطفاااااا بفهمین .یا به قول معروف خودتونو به خواب نزنید که نمیشه بیدارتون کرد

  45. علی می‌گوید

    چه خبره هی روز به روز قیمتا رو میبرن بالا. قرار بود قیمت ماشینا رو بیارین پایین چی شد پس.
    واقعا ما دیگه این دولتو نمیخوایم همش تورم همش گرونی. نداری بدبختی. آرزو شده برامون یه ماشین یا یه خونه بخریم که تو هر کشور دیگه این چیزا جزء رفاه زندگیشونه فقط ما ارزویه

  46. حسین می‌گوید

    درهرصورت فقط و فقط این وسط مردم و قشر ضعیف ضعیف تر میشن و پولدارها پولدارتر!! همیشه هم همه بالانشینها فقط صحبت از مردم سالاری میکنند!! واین داستان همچنان ادامه خواهد داشت تا خود ملت نخوان هیچ اتفاقی نمیفته خیالتون راحت راحت! چون خودمون دوست داریم که این وضعیت باشه انقدر هرکی هرکی شده که دیگه نمیشه گفت اصلا مشکل کجاست،چون همش مشکله….خدا خودش بهمون رحم کنه

  47. رضا می‌گوید

    بخدا دیگه بریدم آرزو مرگ میکنم جلو زن و بچه دیگه خجالت میکشم چقدر گرونی تا کی لعنت به مسئول احمق

  48. بابک می‌گوید

    سمند صادراتی رو بردن انگلیس یک فرد نمایشگاهی ۵۰۰ پوند روش قیمت گذاشت اون هم نه برای فروش به مشتری بلکه به عنوان ضایعات واقعا ما تا کی باید پنجاه سال ازصنعت روز خودروی جهان عقب باشیم دلمون خوشه ماشین سواریم

  49. ناشناس می‌گوید

    ببخشیدآیا کشورهای دیگرازنیروی کاروصنعتشون حمایت نمیکنند آیاآنهاعقب افتاده‌اند
    چرامابایدازصنعت خودروسازی بااین وضع حمایت کنیم
    چرابایدجوراین حمایت رامردم بدبخت بدهند آلمان بنزمیزندوشرایطی میفروشدایران خودروآشغال میزند۱۰تاپول بنزرامیگیردوقرعه کشی میکندوتوپاچه ملت میکنداین آشغالارا
    اینامثل زالوخون ملت رامیمکند ووجدان نمی‌دونم چیه

  50. بدبخت می‌گوید

    یعنی الان تحویل ماشین من تیبا برج ۱۲به قیمت۱۰۰میلیون قرار گرون بشه.??? بخدا اگه گرون بشه دیگه توان ندارم خدا از بیخ نابودتون کنه حرام زاده ها

  51. ناشناس می‌گوید

    سلام
    واقعاً دلم برای مملکتم میسوزد
    قدمت۳هزارواندی ساله این کشوررا بعضی ازاین آشغالازیرسوال بردن نمیدانم چرامقام معظم رهبری ورودنمیکند
    امارات یک کشورکوچک بدون منابع وامکانات بهترین خودروهای روزدنیا راازدم قسط به ملتش میفروشد
    آنوقت این۲خودروساز دزدحرام خور آشغالاشون راباقیمت۱۰۰۰۰ برابرارزش واقعی تازه باقرعه آیا بدهند بند ملت میکنند
    لعنت به این حرام خوردهای دزد لجن زالو صفت
    باورکنید شیطان از این ارازل باشرف ترهست ومردتر

    1. علی می‌گوید

      دقیقاً همین طوره.

  52. جواد می‌گوید

    دولت و مجلس دست از سر خودرو ساز ها بر داره مشکل حل میشه چرا اینا رو خصوصی نمیکنید ۸۰۰۰ نفر رو مجلس تحمیل کرده به ایران‌خودرو با حقوقای بالا خب هزینه اینا رو باید تامین کنن دیگه

  53. علی نیکوخرد(باب خان) می‌گوید

    باید خودروسازهای خارجی وارد ایران بشن و به صورت آراد و طبق نرخ های جهانی خودرو تولید کنند تا بازار به ثبات درستی برسه. اینکه واردات خودرو آزاد بشه بعضی ها فکر میکنند قیمت پراید که چند سال قبل ۲۰میلیون بود الان برمیگرده به عقب و نصف قیمت الان میشه. خودروهای وارداتی هم قیمتشون میلیاردیه و بازم اقشار عمومی جامعه سودی از اون نمیبرن. شاید قیمت خوردوی ۳۰۰میلیونی بشه ۲۸۰میلیون که بازم برای قشر کارگر تهیه اون تقریبا غبر ممکنه. مسئله تصویب طرح و آزادسازی واردات خودرو نیست بلکه موضوع اینه که مردم مثل اون قورباعه ای شدن که توی قابلمه خودش رو با گرمای آب مرتبا همراه میکنه و وفق میده و غافل از اینکه داره با اینکار به خودکشی راحت تر خود کمک میکنه. باید بزنیم زیر میز و بازی رو خراب کنیم. این تنها راه درست برای رسیدن به ثبات در همه قسنتهای کشوره تمام.

  54. علی نیکوخرد(باب خان) می‌گوید

    راهش اینه: بابد بزنیم زیر میز و بازی رو خراب کنبم. همین. اینها همه بازیه و مردم بازیچه شدن. تمام.

  55. مهدی می‌گوید

    تمام کسانی که با واردات خودرو مخالفن و حرف چرت میزنند به خاطر این که منافع خودشون درخطره. معلومه وقتی عرضه و تقاضا برابر نباشه این وضعت کنونی پیش میاد. وباعث سود کلانی برای عده خاصی میشه. خدا باعث و بانیاشون لعنت کنه. یعنی توی این همه آدم که اینا رو لعنت میکنه دعای یک نفر اثر نداره.

  56. شهریار پوراحمدی می‌گوید

    پس ازرقابتی تنگاتنگ که مابین مسئولین و نمایندگان کشورازیک طرف وملتی بی پناه ومظلوم که هیچ کمک و همراهی نداردازطرف دیگر بالاخره زورسرمایه دارهاباحمایت پولهایشان چربیدوبامسکوت گذاشتن داستان واردات ومیدان دادن به خودروسازهای ای چاپیدن هرچه بیشترخریداردرپناه رشوه های کلان خودروسازهای پیروزمندان راهی برای بالابردن قیمت لگنهای تولیدی یافتند که این پیروزی رابه جماعت استثمارگرخودروسازتبریک وتهنیت میگویم .

  57. علی می‌گوید

    خدایا
    جا قط بود ما رو اینجا به دنیا اوردی. زیر پات نقت باشه آرزوی پراید مدل ۸۰ رو داشته باشی. بنازم به عدالتت خدا

  58. علی می‌گوید

    خدایا
    جا قط بود ما رو اینجا به دنیا اوردی. زیر پات نقت باشه آرزوی پراید مدل ۸۰ رو داشته باشی. بنازم به عدالتت خدا بنازم

  59. ایرانی می‌گوید

    تو مملکتی که فساد از راس هرم تا کف هرم رو پوشونده، انتظار حل مشکلات رو نباید داشته باشیم. اینا یا صورت مسئله رو پاک میکنن یا طراح صورت مسئله رو.
    ایرانی بیدار شو. تا کی میخوای زیر دست ضحاک به غارت بری؟!

  60. حسن قریشی می‌گوید

    اینا بازی هست برای تحریک کردن مردم که هجوم بیارن و خودرو بخرن.
    وقتی کسی توان خرید نداره، اصلا پراید رو بکنید ۱ میلیارد، دیگه فرقی به حال مردم نداره….همینجوریش کسی نمیتونه بخره، دیگه چه برسه به گرونتر کردن ماشین
    آب که از سر گذشت، چه یک وجب چه صد وجب

  61. سعید می‌گوید

    وقتی مرغ گرون میشه صف میکشن روغن کم یاب میشه صف میکشن ماشین گرون میشه صف میکشن براش.خلایق هر چه لایق.خفه خون بگیرید همینی که هست.

  62. بابک می‌گوید

    بترسید از خروش مردم که نزدیک است

  63. احسان می‌گوید

    ی مدت ک باید استرس بکشیم ک آیااا اسم تو قرعه کشی درمیاد یا نه بعدش تا یکسال بعد ک تحویل بشه هر روز تن و بدنمون بلرزه ک قراره گردن بشه شما رو بخداااا به هرجی اعتقاد دارید البته اگر اعتقادی دارید…دیگه گرون نکنید بسه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.