درخواست مجلس برای ساماندهی سریعتر قراردادهای موقت از سوی دولت

0

بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به روزهایی نهایی‌اش در صحن علنی مجلس نزدیک شده و حالا بر تعداد نمایندگانی که در این‌باره اظهارنظر می‌کنند افزوده شده است. در جدید‌ترین اظهار نظر، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از دولت و وزارت کار درخواست کرده تا هرچه زودتر موضوع قراردادهای موقت در دولت را بررسی و ساماندهی کنند. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.


سید محمد مولوی، نماینده مردم آبادان و نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حساب توئیتری‌اش نوشته:

«جوان امروز همچون نسل اول انقلاب تمام تلاشش، پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور است. دولت و وزارت کار هرچه سریع‌تر موضوع قراردادهای موقت را ساماندهی کند. طبق قانون، شغل و امنیت شغلی جزء حقوق شهروندان است. بدون شک با برچیده شدن قراردادهای موقت، هم جهش تولید خواهیم داشت هم کانون خانواده گرم‌تر خواهد شد.»

اشاره مولوی به طرحی است که امیدهای زیادی را در دل جویندگان کار ایجاد کرده است. طرحی به نام «ساماندهی استخدام کارکنان دولت» که مدت‌هاست در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و جلسات متعددی میان اعضای این کمیسیون و سازمان امور استخدامی کشور درخصوص جزئیات اجرایی‌اش برگزار شده است.

پیش از این هم سیدکریم حسینی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای خبر داده بود که این طرح در صف بررسی در صحن علنی است و بررسی‌های کارشناسی‌اش در کمیسیون به پایان رسیده است. سیدکریم حسینی در رابطه با آخرین وضعیت طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱، می‌گوید:

«آخرین بررسی‌ها و مصوباتی که قرار شد در این طرح باشد و بخشی از آن کارها نیز با نظر سازمان امور استخدامی دولت بوده، انجام شده است و در حال حاضر در نوبت بررسی صحن قرار دارد. پیش‌بینی ما این است که با توجه به اینکه کمیسیون اجتماعی توانست هم با سایر نمایندگان ارتباط داشته باشد و هم اینکه در خصوص مسائلی که باید توجیه می‌شدند نیز توجیه شدند، پیش‌بینی ما این است که انشاءالله کلیات آن در مجلس مصوب می‌شود و در این صورت در مجرای طبیعی خود قرار می‌یرد تا کارهای بعدی آن نیز انجام شود.»

آیا کارگران باید نگران این طرح باشند؟

هنوز این طرح به تصویب نرسیده ولی جزئیاتی از آن به بیرون درز کرده که موجب نگرانی‌هایی شده است؛ از جمله اینکه گروه زیادی از کارگران از ملاک قرار گرفتن «آزمون» برای تبدیل وضعیت در این طرح می‌ترسند. تصور آنها این است که تبدیل وضعیت تنها با کسب نمره قبولی آزمون ممکن است و برای همین، جمع زیادی از آنها ممکن است کارشان را از دست بدهند. با این حال، مطالعه جزئیات این طرح نشان می‌دهد که این باور چندان درست نیست. نخست اینکه ملاک آزمون برای آنهایی که کمتر از دو سال سابقه دارند اهمیت دارد. اگر کارگری سابقه‌ کار بیش از دو سال داشته باشد، سابقه‌اش ضریب بیشتری برای تبدیل وضعیت ایجاد می‌کند. ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این دغدغه کارگران می‌گوید:

«آن‌هایی که دوسال یا بیشتر سابقه دارند، نه کارسنجی می‌خواهند و نه آزمون. کمیته‌ای برای کارسنجی تشکیل می‌شود ولی افرادی که بالای دو سال سابقه کار دارند، مشمول این کارسنجی نمی‌شوند. افرادی که امتحان می‌دهند، برای یکسال سابقه، ۵ درصد نمره دارند؛ به عبارتی، فردی که ده سال سابقه دارد، همین ابتدا ۵۰ امتیاز دارد یعنی ۵۰ امتیاز از افرادی که جدید می‌آیند، جلوتر است و قاعدتاً قبول می‌شود؛ به همین ترتیب، افرادی که بیست سال سابقه دارند، ۱۰۰ درصد امتیاز آزمون را همان اول می‌گیرند و لذا آزمون برای آن‌ها فقط یک حالتِ فرمالیته و شکلی دارد چرا که کل امتیاز را می‌گیرند. بنابراین ما برای افرادی که اکنون شاغل هستند و سابقه کار دارند، در این طرح امتیاز قائل شده‌ایم تا خدای ناکرده حق‌شان ضایع نشود.»


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.