شرایط ویژه استخدام اعضای هیئت علمی

0

درست در روزهایی که مهاجرت گسترده اساتید دانشگاهی در حال تبدیل شدن به یک چالش برای نظام آموزشی کشور است، بنیاد ملی نخبگان قصد دارد با اعمال شرایط ویژه برای جذب اعضای هیئت‌ علمی خلاءهای موجود را پر کند.

سعید سهراب‌پور، رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف و دبیر هیئت‌ اجرایی جذب نخبگان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این خبر را روز گذشته اعلام کرده و گفته بنیاد شرایط ویژه‌ای برای جذب و به کارگیری اعضای هیئت‌ ‌علمی در نظر دارد.

پیش از این فرایند جذب اعضای هیئت‌ علمی با انتشار فراخوان‌هایی که هیئت‌ عالی‌ جذب منتشر می‌کرد میسر می‌شد. اما حالا آقای سهراب‌پور می‌گوید افرادی که علاقه‌مند هستند به استخدام دانشگاه‌ها درآیند و در جمع هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها فعالیت کنند لازم نیست حتما منتظر فراخوان باشند. با شرایط ویژه‌ای که بنیاد ملی نخبگان تدارک دیده امکان درخواست دادن در همه طول سال فراهم است. سهراب‌پور در این زمینه می‌گوید:

«این افراد می‌توانند در طول سال و خارج از فراخوان‌های عمومی، در دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلف به عنوان هیئت‌ علمی جذب شوند.»

آنچنان که مدیران بنیاد ملی نخبگان می‌گویند، این یکی از برنامه‌های حمایتی از جامعه نخبگانی برای ورود به بخش‌های مورد نیاز است. در همین راستا مصوبه هیئت‌ عالی جذب اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی ابلاغ شده که موجب تسهیل در استخدام اعضای هیئت‌ می‌شود.

مطابق این مصوبه، شناسایی افراد برگزیده در دبیرخانه جذب بنیاد ملی نخبگان و تحت نظارت و با مسئولیت دبیر هیئت‌ اجرایی این دبیرخانه انجام می‌شود. همچنین بعد از بارگذاری سوابق متقاضی در سامانه و در صورت کسب حد نصاب امتیاز لازم، سوابق وی به کارگروه تخصصی ارسال می‌شود. 
نتیجه ارزیابی بعد از تأیید رئیس کارگروه به متقاضی از طریق همان سامانه اعلام می‌شود. نکته مهم اینکه متقاضی می‌تواند تا حداقل ۶ ماه نسبت به نتیجه اعتراض خود را ثبت کند.

شرایط ویژه طراحی‌شده برای این برنامه اما باز بودن فرایند جذب در طول سال است. سعید سهراب‌پور در این زمینه می‌گوید:

«دبیرخانه می‌تواند در تمامی طول سال پرونده برگزیدگان را جهت بررسی برای جذب به عنوان هیأت علمی به صورت خارج از فراخوان و در قالب فراخوان ویژه نخبگان به هیئت‌ اجرایی جذب مؤسسات ارسال کند.»

آنچنان که در گزارش‌ها آمده، دو وزارت‌خانه علوم و بهداشت و هیئت مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی موظف هستند که حداکثر طی یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، دسترسی‌های لازم در سامانه‌های مربوطه را برای دبیرخانه جذب بنیاد فعال کنند.

نکته مهم دیگر اینکه تامین اعتبار این مصوبه با توجه به عملکرد سالانه محاسبه خواهد شد. همچنین مشمول این مصوبه می‌توانند شخصاً از طریق فراخوان‌های عمومی جذب نیز به ارسال پرونده خود به مؤسسات اقدام کنند.

دبیر هیئت اجرایی جذب نخبگان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی همچنین می‌گوید:

«در صورتی که فرد واجد شرایط توسط دبیرخانه جذب بنیاد به مؤسسه‌ای معرفی شود، مؤسسه مجاز است پس از تایید پرونده متقاضی در هیئت اجرایی جذب، حکم پیمانی یک ساله برای فرد صادر کرده و در مدت مذکور، فرایند جذب مشتمل بر گزینش علمی و عمومی در چارچوب ضوابط معمول را انجام دهد.»

برای جلوگیری از تاخیر در فرآیند بررسی تقاضای استخدام فارغ‌التحصیلان مرد برگزیده، طرح نظام وظیفه تخصصی (مربوط به بنیاد و مرکز تعاملات بین‌المللی)، امکان شرکت در فراخوان جذب اعضای هیئت‌ علمی و طی همزمان مراحل انجام پروژه جایگزین خدمت نیز وجود دارد. همچنین در صورتی که مجموع امتیازات علمی فرد برگزیده برابر با مجموع امتیازات علمی متقاضی غیر برگزیده باشد، اولویت جذب با فرد برگزیده است. بخش دیگری از شرایط ویژه این طرح شامل برگزیدگان علمی چند طرح در بنیاد ملی نخبگان می‌شد.

برگزیدگان طرح شهید شهریاری و طرح کاظمی آشتیانی، برگزیدگان طرح پسادکتری شهید چمران با حداقل ۵۰ درصد حمایت مالی بنیاد ملی نخبگان، افرادی که مقطع دکتری تخصصی یا یک دوره پسادکتری در یکی از ۲۰۰ دانشگاه‌ برتر جهان گذرانده‌اند، اعضای هیئت‌ علمی ۴۰۰ دانشگاه‌ برتر جهان، برگزیدگان دوره پسادکتری در طرح همکاری با متخصصان ایرانی خارج از کشور و برگزیدگان طرح شهید وزوایی در مقطع دکتری تخصصی (حداقل دو سال)، مشمول حمایت‌های این مصوبه می‌شوند.


انواع آگهی مشاغل را در بلاگ دیوار ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.