پایان انتظار برای افزایش حقوق بازنشسته‌ها تا انتهای شهریور

0

به نظر می‌رسد انتظار بازنشسته‌ها قرار است در پایان شهریور ما به پایان برسد و سرانجام حقوق واقعی سال ۱۴۰۱ را دریافت کنند.

بازنشسته‌ها در ایران یکی از مهم‌ترین کمپین‌های ارتقای حقوق را در چند ماه گذشته راه‌اندازی کرده بودند و با تجمع‌های گسترده و اعتراضات شهربه‌شهر خواستار افزایش بیشتر مستمری بازنشستگی شده بودند. استنکاف دولت از افزایش مستمری بازنشستگان مهم‌ترین موانع در رسیدن بازنشستگان به خواسته‌های‌شان بود.

دولت با کمبود منابع مالی مواجه است و همین مسئله موجب شده که آنها در سال جاری بسیاری از افزایش حقوق‌ها را مانند افزایش مستمری بازنشستگان یا ترمیم حق مسکن کارگران را تا شهریور ماه اعمال نکنند.

با این حال به نظر می‌رسد پایان شهریور آخرین فرصت دولت برای سرباز زدن این این وظیفه است و قرار است دستمزدها از نیمه سال ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن افزایش واقعی پرداخت شود.

حقوق بازنشستگان با افزایش چقدر می‌شود؟

وبسایت سازمان تأمین اجتماعی از ۲۰ شهریورماه امسال احکام حقوقی جدید بازنشستگان را منتشر خواهد کرد. این حقوق‌ها مشمول افزایش در سایر سطوح مزدی، بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار شده‌اند و به این ترتیب نخستین حقوق اصلاح شده سال ۱۴۰۱ خواهند بود.

شورای عالی کار از ابتدای سال ۱۴۰۱ تصویب کرده بود که حقوق بازنشستگان سایر سطوح مزدی (کسانی که مبنای دریافتی آنها بالاتر از حداقل حقوق است) ۳۸ درصد افزایش یابد. علاوه بر این افزایش ۳۸ درصدی باید مبلغ ۵۱۵ هزار تومان هم ماهانه به حساب آنها واریز شود.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از جمله چهره‌هایی است که افزایش مستمری بازنشسته‌ها در شهریور ۱۴۰۱ را تایید کرده است. او همچنین در صحبت‌هایش اشاره می‌کند که سرباز زدن از افزایش مستمری در این ماه‌ها به دلیل عدم تامین مالی آن بوده. موسوی در این زمینه می‌گوید:

«منابع پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین شده و برای پرداخت معوقات ۵ماهه بازنشستگان از محل مابه‌التفاوت افزایش مصوبه قبلی و مصوبه جدید نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام خواهد شد.

بر این اساس، بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تأمین اجتماعی در سایر سطوح مزدی که از فروردین تا مرداد امسال طبق فرمول مصوبه دولت (افزایش ۱۰درصدی به‌اضافه ۶۵۰هزار تومان تا سقف ۱۰میلیون تومان) حقوق می‌گرفتند، از این ماه باید منتظر واریز حقوق بر مبنای فرمول مصوبه شورای‌عالی کار (افزایش ۳۸درصدی به اضافه رقم ثابت ۵۱۵هزار تومان در ماه) باشند.»

مجلس جلوی اقدامات دولت را گرفت

علیرغم اینکه شورای عالی کار در ابتدای سال تصویب کرده بود که حقوق بازنشسته‌ها ۳۸ درصد افزایش یابد اما دولت از ابتدای سال تنها ۱۰ درصد حقوق بازنشسته‌ها را افزایش داده بود.

این افزایش با توجه به سیاست‌های اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۱ و افزایش قابل توجه قیمت‌ها برای بازنشسته‌ها قابل قبول نبود. از این رو اعتراضات به این مسئله از ابتدای سال آغاز شد. نهایتا با حمایت نمایندگان مجلس اقدامات دولت در زمینه افزایش مستمری بازنشسته‌ها غیرقانونی شناخته شد.

۳۰ خرداد ماه امسال بود که مجلس شورای اسلامی حکم به ابطال مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشسته‌ها داد. قربانعلی مهری، نماینده مجلس و دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین گفت که این هیأت به استناد اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی و قانون نحوه اجرای این اصول به طور مستمر در جلسات خود تمامی مصوبات تصویب‌نامه‌های هیأت وزیران را بررسی و نظرات خود را در این خصوص با تأیید ریاست مجلس به دولت اعلام می‌کند.

به استناد قانون نحوه اجرای اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی، نتیجه بررسی‌های ابتدایی هیئت، به دولت اعلام می‌شود تا از فرصت قانونی حداکثر ۱۰ روزه نسبت به اصلاح مصوبه مورد ایراد و یا ارسال پاسخ مستند و مستدل اقدام کند. هرچند اصلاح مصوبه و اجرایی شدن آن از آخر بهار ۱۴۰۱ به آخر تابستان ۱۴۰۱ کشید.

انواع آگهی مشاغل را در بلاگ دیوار ببینید

احتمالا معوقات بازنشستگان قسط‌‌بندی می‌شود

بیستم شهریور ماه که از راه برسد، بازنشسته‌ها می‌توانند احکام جدیدشان را مشاهده کنند و در آن شاهد افزایش حقوق‌شان باشند. با این حال این سوال برای بسیاری از بازنشسته‌ها وجود دارد که معوقات آنها از ابتدای سال تا شهریور ۱۴۰۱ چه سرانجامی پیدا می‌کند.

با توجه به آنکه افزایش ۳۸ درصدی سایر سطوح باید از ابتدای سال لحاظ شود، طبعا مبلغ پرداختی را بالا خواهد برد و ممکن است پرداخت آن برای دولت سخت باشد. برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این پرداخت معوقات سال ۱۴۰۱ بازنشسته‌ها برای دولت سخت باشد و از این رو احتمالا در چند قسط معوقات آنها پرداخت می‌شود.


***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.