تاکید وزیر صمت بر لزوم داخلی سازی حداکثری قطعات خودرو

0

با وجود اینکه مدت‌ها از شکل‌گیری خودروسازی در ایران می‌گذرد، اما با تمام پیشرفت‌ها و تلاش‌های صورت‌گرفته در سال‌های گذشته، به‌دلایل مختلف نتوانستند آن‌طور که باید و شاید به خودکفایی و بی‌نیازی از واردات دست پیدا کند. علیرضا رزم‌ حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در جلسه کمیته خودرو که در محل سالن جلسات شهید سلیمانی دفتر وزارتی برگزار شد، با اشاره به بسیج مجموعه وزارت صمت برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید، بیان کرد: «به منظور عملیاتی‌شدن شعار سال جاری در صنعت خودرو، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) باید ضمن تلاش حداکثری، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.»

هرچند خودروسازان خارجی پس از تشدید تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام کشورمان را ترک کرده‌اند، اما در ۳ ماهه اول امسال پس از ۲ سال رشد منفی تولید خودرو با بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه تولید سواری در کشور به رشد مثبت تبدیل‌شده و حدود ۹ درصد رشد داشته است. وی افزود: «خودروسازان برای تأمین نیاز داخل باید ضمن برنامه‌ریزی برای افزایش کمی محصولات خود، بیش‌ازپیش در مسیر ارتقای کیفی و تولید خودروی باکیفیت و در شأن مردم شریف ایران گام بردارند.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم داخلی‌سازی حداکثری قطعات خودرو تأکید کرد و گفت: «شرکت‌های خودروسازی باید این مهم را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری مدنظر قرارداده و برای تحقق آن در سال جاری برنامه‌ریزی کنند.»

بیشتر بخوانید: هشدار قطعه سازان به توقف تولید

تاکید وزیر صمت بر لزوم داخلی سازی حداکثری قطعات خودرو

در حال حاضر شرکت‌های خودروساز به‌دلیل چالش‌های متعددی که با آن روبه‌رو هستند این امکان را ندارند تا سرمایه در گردش مورد نیاز برای تحقق این نهضت را فراهم کنند. وضعیت شرکت‌های قطعه‌ساز تابعی از وضعیت خودروسازان است. ازآنجاکه وضعیت کلان اقتصاد مساعد نیست و درآمدهای نفتی به‌شدت کاهش‌ یافته است، بخش زیادی از منابع مالی در خارج از کشور بلوکه‌شده و تحریم‌های بانکی اجازه داد و ستد نمی‌دهد؛ بنابراین خودروسازان و قطعه‌سازان با مشکلات زیادی در تأمین نقدینگی مواجه هستند.

محسن صالحی نیا، رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این جلسه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته برای افزایش تولید شرکت خودروسازی، گفت: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته، خودروسازان در سال ۱۴۰۰، بیش از یک میلیون خودرو توسط دو خودروساز بزرگ تولید و روانه بازار خواهند کرد.»

بیشتر بخوانید: خودروسازی در ایران بدون همکاری خارجی

داخلی‌سازی در صنعت خودرو می‌تواند مزیت‌های زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد که مهم‌ترین آن جلوگیری از خروج ارز است. دولت تمام توان خود را گذاشته است تا صنایع کشور را به سمت داخلی‌سازی سوق دهد و میزان خروج ارز از کشور را به حداقل برساند.

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.