هشدار قطعه سازان به توقف تولید

0

هرچند سال‌هاست که قطعه‌سازان از مشکلات مالی و واقعی‌نبودن قیمت قطعات گله دارند و همواره صحبت از تعدیل نیرو به میان می‌آورند، اخیراً به‌خاطر بروز مشکلات اقتصادی (به‌ویژه افزایش هزینه‌های تولید ناشی از نرخ ارز و مواد اولیه) و همچنین تحریم، بیش‌ازپیش نسبت به آینده صنایع خودرو و قطعه کشور هشدار می‌دهند.

موانع تولید در صنعت خودرو روزبه‌روز‌ در حال افزایش است که هنوز در نخستین‌ماه سال در جهش تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها قرار داریم. صنعت قطعه به‌عنوان زنجیره تأمین و رگ حیات صنعت خودرو، این روزها با کمبود مواد اولیه تولید دست به گریبان است.

کاهش سهمیه ورق فولادی قطعه‌سازان که زمزمه‌های آن از ماه‌های پایانی سال گذشته شنیده می‌شد، این روزها با اتمام ذخایر قطعه‌سازان تبدیل به دغدغه تازه‌ای برای فعالان این صنعت و هشدار قطعه سازان به توقف تولید است. درحالی قطعه‌سازان به فروش سهمیه ورق تخصیصی متهم هستند که برخی از این قطعه‌سازان کوچک که تعداد آن‌ها به حدود ۲۵۰ قطعه‌ساز می‌رسد، ورق موردنیاز خود را از ۲ شرکت ساپکو و سازه‌گستر و با قیمت روز تهیه می‌کنند و فروش ورق با این قیمت به‌طورقطع هیچ صرفه اقتصادی برای آنها نخواهد داشت.

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی می‌گوید: «اعتراض خود را به معاونت امور صنایع اعلام و از آنها درخواست کرده‌ایم تا اسامی قطعه‌سازان متخلف را که نسبت به فروش سهمیه ورق خود اقدام کرده‌اند، اعلام کنند اما مسئولان تاکنون از این کار سرباز زده‌اند.»

هم‌اکنون آنطور که قطعه‌سازان می‌گویند، اوضاع نقدینگی در زنجیره خودروسازی کشور مناسب نیست و از آن طرف تراکنش ارزی هم در قطعه‌سازی مختل شده است.

بیشتر بخوانید: استفاده از قطعات دست دوم در خودروهای داخلی تکذیب شد

هشدار قطعه سازان به توقف تولید

وی می‌افزاید: «هم‌اکنون هیچ قطعه‌سازی راضی نیست تا ورق تحت‌اختیار خود را در بازار آزاد بفروشد و دلیلی برای این کار وجود ندارد.»

نجفی منش با تأکید بر این که میزان ورق پیش‌بینی‌شده برای قطعه‌سازان، پاسخگوی نیاز آنها نخواهد بود، تصریح می‌کند: «اعتراض خود دراین‌باره را اعلام کرده‌ایم؛ چراکه درحال‌حاضر کار به‌سختی در حال انجام است. با حمایت از قطعه‌سازان و رفع مشکلات موجود در ترخیص و قیمت قطعات، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو کاهش یافته و بازار عرضه و تقاضا متعادل شود.»

بیشتر بخوانید: دنا پلاس با گیربکس ۶ سرعته دستی تولید می‌شود

در ادامه رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرو محرکه و قطعه‌سازی در خصوص وضعیت اختصاص ورق موردنیاز قطعه‌سازان کوچک از سوی سازه‌گستر و ساپکو اظهار می‌کند: «تا پیش از این قطعه‌سازان کوچک سهمیه خود را از این ۲ شرکت دریافت می‌کردند، اما هم‌اکنون سهمیه سازه‌گستر و ساپکو نیز رو به اتمام است و تنها تا خردادماه امکان تخصیص سهمیه وجود دارد.»

این موضوع در حالی است که پیش از این  قطعه‌سازان باتکیه‌بر سیستم مچینگ نسبت به خرید اقدام می‌کردند. این سیستم از سال ۹۸ قطع شده است و وزارت صمت نیز با این بهانه سهمیه قطعه‌سازان را در سامانه بهین‌یاب موردبازنگری قرار داد و ارقام غیرواقعی و کمتری را به‌عنوان نیاز قطعه‌سازان مطرح کرد؛ به‌طوری‌که سهمیه ۱۰۰تنی به‌جای ۵۰۰ تن به یکی از قطعه‌سازان اختصاص یافت.

داخلی‌ سازی قطعات خودرو نیازمند عزمی جدی است که اگر هیچ کمکی در این زمینه نشود، این پروژه متوقف و یا پیشرفت آن بسیار کند خواهد شد.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.