مشخصات رسمی رانا پلاس پانوراما ۶ دنده اعلام شد

0

پس از عرضه موفقیت‌ آمیز پژو ۲۰۶ صندوقدار و در اواخر دهه ۸۰ شمسی، بار دیگر پروژه تولید یک مدل ارزان‌‌قیمت و اقتصادی با هدف جایگزینی پیکان، در دستور کار مدیران ایران‌خودرو قرار گرفت. ماحصل این کار در سال ۱۳۹۱ چیزی نبود جز نمونه ارزان‌‌سازی شده ۲۰۶ صندوقدار با نام رانا که درواقع یک فیس‌لیفت اقتصادی بود. در این خبر به بررسی مشخصات رسمی رانا پلاس پانوراما ۶ دنده می‌پردازیم.

شرکت ایران‌خودرو از اواخر زمستان ۹۹ تولید آزمایشی رانا پلاس پانوراما (۶ دنده) را شروع کرده است. به‌تازگی گروه صنعتی ایران‌خودرو مشخصات رسمی رانا پلاس پانوراما ( سقف شیشه‌ای) را با جعبه دنده ۶ سرعته دستی بر روی وب‌سایت خود بارگذاری کرد. گفته می‌شود که در هفته‌های آتی، نسخه جدید این سدان کلاس B به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

از تفاوت‌های ظاهری این نمونه با رانای معمولی می‌توان به تغییر گرافیک چراغ‌ها، هم‌رنگ شدن زه‌ها و دستگیره‌های در و آینه‌های طرح ۲۰۷i اشاره کرد. در قسمت داخل کابین هم تغییراتی حاصل شده و این تغییرات به پویایی بهتر فضای داخل کابین کمک کرده است.

در مقایسه با نسخه معمولی، اولین چیزی که با ورود به داخل کابین رانا پلاس توجه شما را به خود جلب می کند، غربیلک فرمان جدید با کلیدهای روی آن خواهد بود. پس از آن صفحه کیلومتر جدید رانا پلاس است که الگوهای طراحی دور موتور و کیلومترشمار آن تغییر کرده و یک صفحه نمایشگر دیجیتال بزرگ‌تر هم در مرکز آن قرار گرفته است. تفاوت بزرگ دیگر را می‌توان در قسمت بالای داشبورد مشاهده کرد و حالا جای خالی قسمت بالای داشبورد رانا پر شده و از نمایشگری دیجیتال برای نشان‌دادن وضعیت خودرو، ساعت و دمای محیط استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: رانا پلاس و دنا پلاس با جعبه‌دنده ۶ سرعته تولید می‌شوند

مشخصات رسمی رانا پلاس پانوراما ۶ دنده اعلام شد

رانا پلاس پانوراما ۶ دنده با کد کلاس ۶۱۵۰۲ در کارخانه ایران‌خودرو تولید می‌شود و در بحث قوای محرکه تفاوت‌های قابل‌توجهی با رانا پلاس ۶۱۰۱۵ دارد. نسخه جدید این سدان ملی به پیشرانه TU5 پلاس مجهز است که به‌گفته ایران‌خودرو ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر برای رانا پلاس پانوراما ۶ دنده تولید می کند.

گویا در تطبیق نهایی اسب بخار بیشتری از این پیشرانه استخراج شده و از سویی با کاهش ۶ نیوتن‌متر گشتاور نسبت به EC5 و TU5 پلاس اولیه، بازه بهره‌برداری از گشتاور بهبود پیدا کرده است.

سیستم انتقال قدرت رانا پلاس پانوراما از نوع ۶ دنده‌دستی ( MT6 ) است که در شرکت نیرومحرکه تولید می‌شود. ضرایب دنده‌های این سیستم انتقال قدرت در مشخصات رسمی رانا پلاس به شرح زیر است:

  • دنده یک : ۳٫۵۸
  • دنده دو: ۲٫۰۴
  • دنده سه: ۱٫۲۹
  • دنده چهار: ۰٫۹۷
  • دنده پنج: ۰٫۷۶
  • دنده شش: ۰٫۶۰
  • دنده عقب: ۴٫۱۷

همچنین ایران‌‌خودرو در تولید این شرکت برنامه‌ای برای بازگرداندن ترمزهای عقب دیسکی به خانواده رانا و پژو ۲۰۶ صندوقدار ندارد. این شرکت در نمونه جدید رانا هم از ترمز کاسه‌ای در محور عقب استفاده کرده است. در رانا پلاس ترمزهای ABS ،EBD و BA وجود دارد و فرمان‌‌پذیری از طریق سیستم هیدرولیک سابق انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: دنا پلاس با گیربکس ۶ سرعته دستی تولید می‌شود

مشخصات رسمی رانا پلاس پانوراما ۶ دنده

در مشخصات رسمی رانا پلاس پانوراما ۶ دنده اعلام شده است که این خودرو به ۲ کیسه هوا، تریم داخلی پارچه، فرمان کمکی برقی، سقف شیشه‌ای ثابت با سایه‌بان دستی (مشابه به پژو ۲۰۷i و پژو ۲۰۷i صندوقدار)، تهویه دستی، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و … مجهز است. آن طور که گفته می‌شود، فعلاً تولید اولیه رانا پلاس با ویژگی‌های جدید در کارخانه ایران‌خودرو آغاز شده است و احتمالاً این خودرو در تابستان ۱۴۰۰ عرضه رانا پلاس پانوراما ۶ دنده دستی را به‌صورت رسمی آغاز می‌کند.

به‌صورت ترکیبی پیشرانه تنفس‌طبیعی رانا پلاس می‌تواند مصرف سوخت ۶ لیتری به‌ازای کارکرد ۱۰۰ کیلومتری داشته باشد که به لطف استانداردهای آلایندگی یورو ۵، مصرف سوخت کمتری نسبت به نسخه معمولی با استانداردهای آلایندگی یورو ۴ دارد.

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.