املاک شهرداری تهران وارد بورس کالا می‌شود

0

ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، از آغاز عرضه املاک شهرداری در بورس کالا خبر داد. فلاح گفت در گام اول، دو ملک که به عنوان خانه سازمانی در اختیار مدیران بود،‌ در بورس کالا عرضه شده است. او دربارهٔ جزئیات این عرضه گفت:

«فرایند عرضه از هشتم شهریور ۱۴۰۱ آغاز شده و در قدم نخست دو ملک شهرداری در منطقه دو آماده عرضه شده است. ارزش یکی از این املاک در حدود ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و دیگری ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.»

تفاوت عرضه املاک در بورس با مزایده

در ادامه ابوالفضل فلاح، به تفاوت عرضه املاک در بورس کالا و روش قدیمی حراج کالا اشاره کرد. از دیدگاه او تفاوت اساسی برای فروش املاک عرضه شده این است که هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می‌توانند خرید کنند.

  • از طرفی پیمانکارانی که طلب دارند نیز، برای تادیه طلب‌ها خود در بورس کالا،‌ می‌توانند برای خرید این املاک اقدام نمایند. همچنین عرضه کالا در بورس نسبت به مزایده عادی تفاوت دیگری نیز دارد:
  • عدم نیاز به هزینه برای روزنامه و تبلیغات و کوتاه‌مدت بودن فرآیند فروش آن است.
  • در روش مزایده اگر در روز مزایده تعداد به حد نصاب نرسد، یا قیمت عرضه از قیمت کارشناسی شده کمتر باشد، مزایده چند ماه به عقب خواهد افتاد و مجدد نیاز به صرف هزینه دارد. اما در شیوه عرضه املاک در بورس، اجرا کننده شخص ثالث است یعنی همان شرکت بورس کالا.
  • از طرفی در این روش نظارت سه قوه وجود دارد و تمام امور شفاف بوده و شائبه‌ای در آن نیست.
  • همچنین به گفته معاون شهردار تهران، در بورس کالا اگر در روز حراج فروش ملک به قیمت نرسید، این روند به مدت ۷ روز و برای ۷ بار تکرار می‌شود و بعد از ۷ روز نیز امکان تمدید مجدد آن وجود دارد. در صورتی که در مزایده کالا به روش قدیمی، بعد از هر بار حراج ممکن است چند باری فرآیند به تعویق بیافتد.
  • از دیگر مزایای بورس نیز داشتن سرعت عمل است. در این شیوه شهرداری می‌تواند در زمان مشخص اقساط را تحویل بگیرد. به این صورت که ۱۰ درصد از آن به صورت نقد است و ۹۰ درصد مابقی در سه بازه زمانی معین گرفته می‌شود و سپس ملک تحویل داده خواهد شد.
  • بعد از تحویل ملک، ظرف مدت ۴۵ روز سند ملک به صاحب آن داده می‌شود. در واقع بورس در این شیوه تضمین می‌کند تا فرد خریدار، خیالش از بابت سند آسوده باشد. زیرا سند صادر شده مشکل و معارض قضائی ندارد. یعنی امکان اینکه سند به چند نفر فروخته شده باشد در این شیوه نیست.

قیمت‌گذاری املاک در بورس

در خصوص نحوه قیمت‌گذاری املاک در بورس کالا، فلاح گفت:

«در ابتدا ملک توسط کارشناس رسمی، بررسی می‌شود و سپس قیمت‌گذاری خواهد شد. این فرآیند باید مورد تأیید و پذیرش بورس قرار بگیرد. در روز حراج نیز هر کسی بیشترین پیشنهاد نسبت به قیمت پایه را بدهد در مزایده برنده خواهد شد.»

کد بورسی پیمانکاران

یکی از ملزومات سرمایه‌گذاری در بورس، وجود کد بورسی است. در حال حاضر و به گفته معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، تمامی مناطق باید پیمانکاران را جهت تهاتر بدهی‌های خود با املاک عرضه شده در بورس هدایت کنند که نخستین قدم دریافت کد بورسی است.

خوشبختانه با هماهنگی‌های انجام شده از سوی شهرداری تهران و شرکت بورس،‌ امکان دریافت کد بورسی پیمانکاران در کمترین زمان ممکن و بدون هیچگونه هزینه خواهد بود و این پروسه به هیچ عنوان در بروکراسی اداری نیست. معاون شهردار تهران گفت:

متقاضیان خرید و پیمانکاران تا ۲۳ شهریور سال جاری برای گرفتن کد بورسی، بازدید از ملک، تودیع و وثیقه شرکت در عرضه فرصت دارند.

سایر مطالب بازار املاک را بخوانید: 


***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.