وام مسکن ۲۰۰ میلیونی برای فرزند سوم | شرایط و جزئیات دریافت

0

اعطای انواع وام، از جمله سیاست‌های حمایتی دولت برای حفظ جوانی جمعیت است که زوجین را تشویق به فرزندآوری می‌کند. این سیاست‌ها که در حوزه جمعیت و حمایت از خانواده است از مهر ماه سال ۱۳۹۱ آغاز شد و ۹ سال بعد با تصمیم دولت سیزدهم نخستین نشست ستاد ملی جمعیت پیرامون این مسئله شکل گرفت.

در این ستاد ۱۲ وظیفه تعیین شد که از جمله آنها تهیه یک برنامه عملکرد و ایجاد هماهنگی میان نهادهای مرتبط با موضوع جوانی جمعیت و خانواده و نظارت بر نقش آنها بود. به‌طوری که رئیس دولت سیزدهم، کلیه ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی را موظف به ایجاد قرارگاهی مربوط به جمعیت کرد.

در راستای چنین تصمیمی بانک مرکزی اقدام به اعطای وام مسکن برای فرزند سوم را در دستور کار خود قرار داد. علاوه بر این، انواع دیگر تسهیلات از قبیل اعطای زمین و خودروی ایرانی،‌ ۹ ماه مرخصی زایمان و کاهش سن بازنشستگی مادران شاغل نیز از سوی ارگان‌های دولتی به اجرا گذاشته شد.

بر اساس تصمیم بانک مرکزی، بانک‌‌ها موظفند تا به خانوارهای دارای فرزند سوم تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام مسکن با کارمزد حداکثر ۴ درصد پرداخت نمایند.

وام ۲۰۰ میلیون تومانی فرزند سوم

همانطور که ذکر شد، در راستای سیاست‌های تشویق فرزندآوری،‌ بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای برای خانوار‌های دارای فرزند سوم، دستورالعمل پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن را به شش بانک کشور ابلاغ کرد. بر این اساس شش بانک تجارت، مسکن، صادرات، پست بانک، کشاورزی و توسعه تعاون موظف به پرداخت وام قرض‌الحسنه ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن به خانوارهای دارای فرزند سوم هستند.

مهمترین شرط دریافت این وام داشتن سه فرزند است. البته خانوارها باید از سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم و بیشتر شده باشند زیرا در غیر این صورت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن به آنها تعلق نمی‌گیرد.

شرایط وام ۲۰۰ میلیونی فرزند سوم

مبلغ این وام ۲۰۰ میلیون تومان است که به صورت قرض‌الحسنه به خانوارهای دارای سه فرزند تعلق می‌گیرد. مدت بازپرداخت این وام حداکثر ۲۰ سال است و بانک‌های پرداخت کننده موظفند تا با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر تسهیلات مورد نظر را به متقاضی پرداخت نمایند.

البته باید به این نکته توجه داشت که خانوارهای مشمول وام نباید صاحب مسکن دیگری باشند. با این حال شبکه‌های بانکی در حال حاضر هیچگونه ابزاری برای تشخیص صاحب ملک بودن متقاضی وام ندارند. اما به گفتهٔ معاون اعتبارات بانک مرکزی، بانک‌ها می‌توانند وضعیت متقاضی را در سامانه سمات بانک مرکزی رصد کنند و در صورتی که متقاضی تسهیلات مسکن یا جعاله فعالی نداشت،‌ این را نشانی از اینکه متقاضی فاقد مسکن است بدانند.

وام ۲۰۰ میلیون تومانی فرزند سوم را چگونه دریافت کنیم؟

  • براساس بخشنامه بانک مرکزی شش بانک تجارت، مسکن، صادرات، پست بانک، کشاورزی و توسعه تعاون موظف به پرداخت وام قرض‌الحسنه ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن به خانوارهای دارای فرزند سوم هستند.
  • متقاضیان وام اول باید به شعب بانک مربوطه مراجعه کنند و بعد از استعلام‌گیری اولیه‌ بانک توسط سامانه سمات بانک مرکزی، می‌توانند ثبت‌نام کنند.
  • مبلغ این وام ۲۰۰ میلیون تومان است که به صورت قرض‌الحسنه به خانوارهای دارای سه فرزند تعلق می‌گیرد. مدت بازپرداخت این وام حداکثر ۲۰ سال است.
  • بانک‌های پرداخت‌کننده موظف هستند تا با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر تسهیلات مورد نظر را به متقاضی پرداخت کنند.
  • تنها سرپرست خانوار یا نماینده قانونی امکان دریافت این وام را دارند. بنابراین بانک مربوطه با بررسی احراز ولادت فرزند سوم متقاضی و مشاهده اصل شناسنامه زوجین و استعلام از سامانه ثبت احوال، موظف به پرداخت وام به متقاضی است.
  • در پرداخت این وام بانک‌ها موظف هستند علاوه بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.
  • مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به‌ عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و همه مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است
  • نکته قابل توجه این است که چون شبکه‌های بانکی در حال حاضر هیچگونه ابزاری برای تشخیص صاحب ملک بودن متقاضی وام ندارند بانک‌ها می‌توانند
  • وضعیت متقاضی را در سامانه سمات بانک مرکزی رصدکنند و در صورتی که متقاضی تسهیلات مسکن یا جعاله فعالی نداشت،‌ این موضوع را نشانه‌ای بر صاحب ملک نبودن متقاضی وام بدانند.

سهمیه هر بانک برای وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن

با توجه به اخبار منتشر شده از سوی روابط عمومی بانک مرکزی، سهمیه هر بانک برای وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن ویژه خانوارهای دارای سه فرزند، ۱۵۰ میلیارد تومان است. بر این اساس ۶ بانک عامل تجارت، مسکن، صادرات، کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون در مجموع ۹۰۰ میلیارد وام ودیعه، خرید یا ساخت مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی را پرداخت می‌کنند.

به گفته معاون اعتبارات بانک مرکزی قرار است در دو هفته آینده امکان استعلام گیری از سامانه وزارت راه و شهرسازی نیز مهیا شود تا عدم مالکیت متقاضیان نیز مشخص شود.


***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.