عبدل آباد تهران کجاست؟ تاریخچه، امکانات و شرایط زندگی در این محله

0

آدرس بازارچه پارچه عبدل آباد تهران این روزها سوال اکثر افرادی است که به دنبال پارچه‌های ارزان قیمت و مناسب در شهر تهران می‌گردند. پارچه‌هایی که در محله عبدل آباد تهران با قیمتی مناسب‌تر از دیگر پارچه فروشی‌های شهر یافت می‌شود. به همین دلیل این محله این روزها بر سر زبان‌ها افتاده و ساکنان شهر تهران را برای خرید راهی این محله می‌کند. محله‌ای که در جنوب تهران و در منطقهٔ ۱۹ واقع شده و دسترسی به آن از طریق ایستگاه مترو عبدل آباد و اتوبوس‌های شهید سروری میسر است. زمین‌های این محله در قدیم محل کاشت ذرت و گندم بود. محله‌ای که پس از مهاجرت ترک زبان‌‌ها و بختیاری‌ها کم کم رشد و رونق پیدا کرد و امروز به یکی از مراکز خرید پارچه، پرده، رومبلی و سیسمونی تبدیل شده است.

فروش مسکونی عبدل آباد

عبدل آباد کجاست؟

قدم می‌گذاریم به منطقه ۱۹ و معروف‌ترین محله آن یعنی محله عبدل آباد. جایی که برای بیشتر ساکنان پایتخت، نامی آشناست و به پارچه فروشی‌های ارزان و فراوانش شهرت دارد. این محله که به دلیل وجود مغازه‌های فروش پرده، پارچه، رومبلی و انواع مبل تا سیسمونی و خرده‌ریزهای خانه شهرت دارد، محله‌ای است شلوغ و پرتردد که روزها در خیابان‌های آن جای پارک ماشین به سختی پیدا می‌شود.

شلوغی این محله در ایام تعطیل و زیاد شدن تعداد دستفروش‌ها معضلی است که رفت‌وآمد در خیابان احسانی و دیگر خیابان‌های اصلی این محله را گاهی با مشکل مواجه می‌کند. جالب است بدانید که بیشتر اهالی محله عبدل آباد ترک سراب و اردبیل هستند و پس از رونق گرفتن این محله جزو ریش‌سفیدان و مالکان اصلی این منطقه محسوب می‌شوند. البته لرهای بختیاری، شمالی‌ها و افغانی‌ها نیز از دیگر کسبه این محل هستند که تعدادشان در محله عبدل آباد قابل توجه است.

پارچه فروشی در عبدل آباد

نقشه عبدل آباد

عبدل آباد تهران روی نقشه کجا قرار گرفته است؟ اگر به نقشه شهر تهران دقت کنید، خواهید دید که این محله در بخش‌های جنوبی شهر تهران واقع شده است. محله‌ای که با محله‌‌‌های ذهتابی، نعمت‌آباد، شکوفه و شریعتی شمالی همسایه است. این محله از شرق به بزرگراه نواب، از غرب به بزرگراه شهید کاظمی، از شمال به اتوبان جوانه و از جنوب به اتوبان آزادگان ختم می‌شود. سه شاخص اصلی این محله که هویت آن را تشکیل می‌دهد، بازارهای فروش پارچه، کوره‌های آجرپزی و مراکز خرید و فروش همگانی خودرو است.

نقشه عبدل آباد و محدودهٔ محله آن در تصویر زیر مشخص شده است. در این تصویر مرزبندی محله را به‌همراه دسترسی‌ها به مناطق مجاور مشاهده می‌کنید. همچنین مکان‌های مهم هم در نقشه مشخص شده‌اند.

تاریخچه محله

جالب است بدانید که در تهران قدیم محله‌ای به نام عبدل آباد وجود نداشته و محله‌ای که اکنون به این نام شناخته می‌شود، قدمتی کمتر از ۷۰ سال دارد. این محله در اوایل دورهٔ پهلوی جزو زمین‌های کشاورزی بوده و کاشت گندم، ذرت و جو در آن رونق داشته است. محله‌ای که در گذشته ساکنان آن روستانشین بودند و از طریق راه‌های روستایی با شهرستان ری و ساوه ارتباط داشتند. سال‌های بعد در این محله، کارگاه‌های صنعتی رونق گرفت و جرقه‌های توسعه در این بخش از شهر زده شد.

تاسیس پادگان قلعه مرغی نیز به سرعت گرفتن رشد در این منطقه کمک کرد. در سال ۶۰ مهاجرت به این منطقه از بخش‌های شمال غربی کشور افزایش یافت و از دههٔ ۷۰ با گسترش جمعیت در این منطقه و تغییر کاربری برخی اراضی شهری، شرایط زندگی برای ساکنان محلی فراهم شد. پس از آن، ساکنان محلی در خیابان احسانی شروع به فروش پارچه در انواع مختلف کرده و آن‌ها را به قیمتی پایین‌تر از سایر بازارهای پارچه‌فروشی تهران، به فروش می‌رساندند. در نتیجه ساکنان پایتخت به تدریج متوجه این بازار شده و به مرور زمان خیابان احسانی تبدیل به بازاری سنگ‌فرش شده برای فروش پارچه، پرده، رومبلی و سایر ملزومات خانه شد. بازاری که به موازات آن دیگر خیابان‌های موازی این محله نیز تبدیل به بورس کالاهای مختلف شدند. به طوری که امروزه خیابان احد بیشتر مربوط به فروش سیسمونی و لوازم مربوط به آن، خیابان بختیاری و انقلاب مربوط به بورس پرده و تجهیزات مربوط به آن و خیابان احسانی همچنان مانند گذشته بورس پارچه‌های مجلسی و ساده و انواع چادر هستند.

فروشگاه های خیابانی عبدل آباد

قیمت خانه در عبدل آباد

قیمت خانه در محله عبدل آباد نسبت به بسیاری از محله‌های تهران پایین‌تر است. البته با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که قیمت خانه در بعضی از خیابان‌های این محل به خصوص خیابان‌های اصلی که بورس پارچه و دیگر ملزومات است، نسبت به دیگر خیابان‌های محله عبدل آباد بالاتر است. به طور میانگین قیمت هر متر مربع املاک مسکونی در عبدل آباد (دی ۱۴۰۰) بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است. هرچند قیمت بالاتر نیز در این محل مشاهده می‌شود که دلیل آن گاهی نزدیکی به مراکز خرید، ویلایی بودن ملک یا نوساز بودن آن است.

خرید آپارتمان عبدل آباد

امکانات محلی

از آنجایی که این محله بورس پارچه، پرده، رومبلی، سیسمونی و سایر ملزومات خانه است، ساکنان مشکلی از بابت رفع چنین نیازهایی ندارند. اما علاوه بر این بازارها، در این محله مسجد و نانوایی به فراوانی مشاهده می‌شود و برعکس، امکانات درمانی و خدمات شهری چون پارکینگ نسبت به دیگر مناطق شهر تهران کمتر است.

وجود پارک کاظمی در غرب این محله که در سال ۱۳۸۶ در زمینی به وسعت ۷ هکتار تاسیس شده، نیاز اهالی محل به مکان‌های تفریحی را برطرف کرده است. خوشبختانه در این محل، امکانات آموزشی و مدارس برای بیشتر مقاطع تحصیلی فراهم شده، اما دانشگاهی در آن به چشم نمی‌خورد.

تنها درمانگاه محله پایگاه بهداشتی مشارکتی ولی الله اعظم (عج) است که در خیابان احد واقع شده است. بازار میوه و تره بار پونه – عبدل آباد در خیابان پونه، حوالی بوستان امید نیز نیاز ساکنان به خرید میوه ارزان و باکیفیت را برطرف کرده است.

به طور کلی این محله با کوچه‌هایی که با اعداد مختلف نام‌گذاری شده و چهار خیابان مهم آن یعنی؛ احسانی، بدر، احد و زنهاری، محله‌ای است که بیشتر بافتی شبیه به بازار دارد تا جایی برای سکونت و آرامش. هر چند خیابان‌های دورتر از مراکز خرید آن به نسبت خیابان‌های اصلی برای سکونت مناسب است اما در کل شلوغی و تردد زیاد در آن، سکونت در این محله را کمی دشوار می‌کند.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

حمل‌ونقل عمومی عبدل آباد

از آنجایی که این محله جزو پر رفت‌وآمدترین محله‌های شهر تهران است و به پاتوقی برای خرید تبدیل شده، چند سالی است که مترو آن نیز تاسیس شده است. مترویی که رفت‌وآمد تهرانی‌ها به این محله را آسان کرده است. این مترو که به نام مترو عبدل آباد نامگذاری شده در بخش شمالی این محله واقع در بزرگراه چراغی است. علاوه بر مترو، اتوبوس‌های پایانه شهید سروری نیز دسترسی به این محله را آسان کرده است. از جمله خط‌های اتوبوس پرتردد این محل نیز اتوبوس‌های میدان انقلاب – پایانه شهید سروری است.

مترو عبدل آباد

خیابان‌های مهم محله

اولین و مهم‌ترین خیابان محلهٔ عبدل آباد، خیابان شهید احسانی است. خیابانی که از زمان شکل‌گیری این محله جزو خیابان‌های مهم بوده و اکنون بورس فروش انواع پارچه است. خیابانی که به تازگی سنگ‌فرش شده و دو سمت آن مغازه‌های کوچک و بزرگی به چشم می‌خورد. خیابان مهم دیگر این محله، خیابان احد است. خیابانی که به موازات خیابان شهید احسانی قرار گفته و بورس سیسمونی و لباس کودک است. خیابان انقلاب و بختیاری نیز جزو خیابان‌های پرتردد این محله است که تجهیزات و لوازم مربوط به پرده در آن به فروش می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.