محله شیان کجاست؟ هرآنچه باید درباره این محله تهران بدانید

0

محله شیان یکی از خوش‌ آب‌وهواترین مناطق شهر تهران برای سکونت است. این محله در شمال شرق تهران واقع شده و دسترسی آسانی به پارک جنگلی لویزان دارد. شیان در مجاورت محله ازگل از شمال، محله لویزان و شهرک ولیعصر از شرق، محله حسین‌آباد و مبارک‌آباد از غرب و محله شمیران‌نو در جنوب قرار دارد.

محلهٔ شیان در گذشته ده کوچکی از حومهٔ شمیران بود. در گذشته این ده به قلعه شیان معروف بود که دلیل این هم وجود قلعه‌ای در مقر نظامی این منطقه بوده است. شیان ایستگاه مترو مجزایی ندارد، اما مترو حسین‌آباد و هروی نزدیک‌ترین خطوط مترو به این محله هستند. اتوبوس‌های سه راه لویزان و سامانهٔ ۹ اتوبوس‌های تندرو شهر تهران نیز نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این محله است. هتل شیان و امامزاده پنج تن به همراه پارک معروف لویزان که به شیان نیز شهرت دارد، از جمله دیدنی‌های این محله است.

خرید آپارتمان شیان تهران

محله شیان کجاست؟

در شمال شرق تهران، یکی از خوش آب‌وهواترین محله‌های شهر تهران به نام شیان واقع است. اگر عکس پارک جنگلی شیان را در اینترنت جستجو کنید، خواهید دید که دلیل خوش آب‌وهوا بودن این محله، همین پارک زیبا است.

محله شیان در مجاورت محله ازگل از شمال، محله لویزان و شهرک ولیعصر از شرق، محله حسین آباد و مبارک آباد از غرب و محله شمیران‌نو در جنوب قرار دارد. این محله در منطقهٔ ۴ شهرداری تهران واقع شده و خیابان‌های آن از عدد ۱ تا عدد ۷ نامگذاری شده‌اند.

شیان جزو سرسبزترین مناطق شهر تهران است و از آنجایی که در بخش جنوبی آن پارک بزرگ شیان واقع شده، یکی از مناطق مناسب برای سکونت و دوری از شلوغی و آلودگی شهر محسوب می‌شود. این محله به بزرگراه شهید بابایی از شمال، بزرگراه امام علی (ع) در غرب و بزرگراه شهید زین‌الدین از جنوب متصل بوده و در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد قرار ندارد.

نمای تهران از محله شیان

نقشه محله شیان

در تصویر زیر می‌توانید موقعیت دقیق این محله و جایگاه آن در شهر تهران را مشاهده کنید.

تاریخچه محله

این محله در نزدیکی محلهٔ لویزان و شهرک ولیعصر قرار گرفته است. به همین دلیل این سه منطقه، تاریخ مشترکی داشته و جدا کردن هویت آن‌ها از یکدیگر کمی مشکل است. با این حال تاریخچه محله شیان شنیدنی و جالب است.

محلهٔ شیان در گذشته ده کوچکی از بخش حومهٔ شمیران بود. این ده از تجریش ۹ کیلومتر و از سلطنت‌آباد (پاسداران) ۳ کیلومتر فاصله داشته است. در گذشته این روستا معروف به قلعهٔ شیان بود که دلیل آن وجود قلعه‌ای در مقر نظامی این منطقه بوده است. به همین دلیل به این محله شیان می‌گویند. نامی که ارتباطی با معنی شیان به معنای درخت با صمغی قرمز از ناحیه هندوستان ندارد و نام آن برگرفته از قلعه‌ای در این منطقه است.

جالب است بدانید در گذشته شیان نسبت به روستاهای هم جوار خود بسیار کم جمعیت و کوچکتر بود و در حدود ۸۰ نفر سکنه داشت. اهالی آن نیز به شغل کشاورزی و گاوداری مشغول بودند. در این روستا علاوه بر ساکنان دائمی، عده‌ای غیربومی نیز سکونت داشتند. این خانوارهای غیربومی به زمستان‌نشین شهرت داشتند و کارگرانی بودند که برای کشاورزی، باغداری و گاوداری به کشاورزان آن محل کمک می‌کردند.

مالک اصلی شیان در اوایل دورهٔ پهلوی، شخصی به نام تیرداد بارسقیان، حسابدار دبیرستان البرز بود. او در سال ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ مقدار زیادی از اراضی خود را برای این دبیرستان فروخت. البته از نظر دکتر حسین کریمان، اراضی شیان متعلق به فردی به نام کیانی است. او یک دانگ شیان را وقف کرده و باغی بزرگ با یک عمارت در آنجا بنا کرده که ۱ مرد و ۱۷ زن در آن زندگی می‌کردند.

بافت مسکونی شیان

از تحقیقات محلی نیز چنین برداشت شده که یکی از مالکان اصلی شیان فردی به نام حریری بوده که از باغ آن‌ها هنوز ۱۲ هزار متری باقی مانده است. با توجه به این شواهد، مشخص می‌شود که منطقهٔ شیان چندین مالک داشته و در تملک یک نفر نبوده است.

تغییرات اساسی روستای شیان مربوط به زمان پهلوی دوم است. زمانی که در دههٔ ۴۰ شمسی، تپهٔ شیان و لویزان را برای ساخت پارک جنگلی انتخاب کردند. در این زمان یک میلیون و چهارصد هزار اصله درخت در این منطقه کاشته شد و محلهٔ شیان رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت. در نتیجه معابر زیادی در این محله ساخته شده و بعدها به محل سکونت نظامیان تبدیل شد. نظامیان شروع به ساخت ویلاهای بزرگ و مجلل در این منطقه کردند که هنوز هم بخشی از آن‌ها به وجود دارد.

هویت روستایی این محله به تدریج و با بالارفتن ساختمان‌ها و مجتمع‌های پی در پی، ناخودآگاه دگرگون شد و با ورود نظامیان و ویلاسازی در این منطقه، ساختار روستا به کلی تغییر کرد. در نتیجه روستاها تبدیل به محله شدند و تنها بخشی از باغ شیان و باغ حریری در این منطقه همچنان باقی ماند.

قیمت مسکن در محله شیان

قیمت خانه در شیان نسبت به بسیاری از محله‌های مرکزی و پایین تهران،‌ بیشتر است. با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که به طور میانگین قیمت هر متر مربع املاک مسکونی در شیان (بهمن ۱۴۰۰) بین ۳۵ تا ۶۵ میلیون تومان است. البته املاکی با قیمت بالاتر هم در این محله دیده می‌شود.

به طور کلی بیشتر املاک محلهٔ شیان متراژ‌های بزرگی دارند و بیشتر خانه‌های اینجا بالای ۱۰۰ متر هستند. اما خانه‌های کوچک‌تر نیز در این محله یافت می‌شوند.

جدیدترین آگهی‌های فروش مسکونی محله شیان

امکانات محله شیان

یکی از منحصر به فردترین امکانات این محله، نزدیکی پارک جنگلی شیان به املاک مسکونی آن است. پارکی بزرگ با درختانی زیبا که یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی تهران به شمار می‌رود. این پارک بیش از ۱۰۰۰ هکتار وسعت دارد و در سال ۱۳۴۰ ساخته شده است. از جمله دیدنی‌های این پارک، باغ پرندگان آن است که در سال ۱۳۹۲ بازگشایی شده و در سمت شرقی پارک قرار دارد.

هتل شیان نیز به عنوان یکی از مجهزترین هتل‌های پایتخت در این پارک قرار گرفته است. این هتل در دل جنگل بوده و بسیار تماشایی به نظر می‌رسد. هتل شیان در سال ۱۳۷۵ افتتاح شده و دارای ۳۴ اتاق است. علاوه بر جاذبه‌های دیدنی این پارک، امکانات مختلفی نیز برای رفاه حال شهروندان فراهم شده است. از جملهٔ آن‌ها، آلاچیق، کافی‌شاپ، رستوران، مسجد، سرویس بهداشتی و منقل کباب‌پز است.

دیگر جاذبهٔ تفریحی شیان که جنبهٔ مذهبی نیز دارد، امامزاده ۵ تن است. این امامزاده ۱۳۰ سال قدمت دارد و در روی تپه‌های لویزان در نزدیکی محلهٔ شیان واقع است. در این امامزاده، سه نوادهٔ امام موسی کاظم (ع)، یک نوادهٔ امام جعفر صادق (ع) و یک نوادهٔ امام حسن مجتبی (ع) دفن شده‌‌‌اند.

از دیگر امکانات رفاهی و خدماتی این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۳ پارکینگ عمومی
  • ۲ داروخانه به نام‌های علی حائری و میرزاراده
  • مراکز تحصیلی در مقاطع مختلف
  • موسسه آموزش کشتیرانی
  • دانشگاه و موسسه آموزش عالی
  • کلینیک شیان
  • مرکز بهداشتی درمانی حاج محمد مبارکی

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

عکس شیان تهران

در آلبوم زیر، تصاویری از محله را مشاهده می‌کنید که بافت ترکیبی سنتی و مدرن آن را نشان می‌دهد.

حمل‌ونقل عمومی در شیان

محلهٔ شیان ایستگاه مترو مجزایی ندارد، اما مترو حسین‌آباد و هروی نزدیک‌ترین خطوط مترو به این محله هستند. اتوبوس‌های سه راه لویزان و سامانهٔ ۹ اتوبوس‌های تندرو شهر تهران نیز نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این محله هستند. اما به طور کلی دسترسی به این محله از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی کمی مشکل است.

خیابان‌های مهم محله شیان

محلهٔ شیان دارای چند خیابان موازی است که از یک تا ۷ شماره‌گذاری شده است. در این خیابان‌ها بیشتر املاک مسکونی به صورت برج و آپارتمان هستند و تراکم جمعیتی بالایی دارد. در بین این خیابان‌ها، شیان ۴، ۵ و ۷ به دلیل نزدیکی به پارک جنگلی شیان برای سکونت تقاضای بیشتری دارد. وجود فروشگاه زنجیره‌ای رفاه و مجتمع ورزشی شاهین به همراه چند مغازهٔ فروش میوه و سبزیجات در اطراف این سه خیابان، باعث شده افراد علاقهٔ بیشتری به سکونت در این بخش داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.