نرخ رشد قیمت آپارتمان‌ در محله‌های مختلف تهران بر اساس عمر بنا در آگهی‌های دیوار

(تابستان 1400)

0

سرمایه‌گذاری در بازار خرید و فروش آپارتمان و ملک بدون توجه به عمر بنا پروژه‌ای است که از ابتدا باید آن را شکست‌خورده دانست یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت موفقیت آن را زیرسؤال برد.  

شاید در تصور عمومی جامعه خرید آپارتمان‌های نوساز به‌صرفه‌تر و زودبازده‌تر از آپارتمان‌های قدیمی‌تر باشد؛ اما فعالان کهنه‌کار بازار به‌خوبی می‌دانند که حداقل دو سال باید از عمر بنا گذشته باشد تا بتوان به بازدهی آن امیدوار شد. شاید به همین علت است که متقاضیان واقعی یا همان مصرفی بازار، بیشتر به خانه‌های تا یک سال ساخت علاقه نشان می‌دهند و فعالان اقتصادی بازار، به‌دنبال خانه‌هایی با ساخت بیشتر از دو سال هستند. این واحدها علاوه بر اینکه در گذشته سکنه‌ای نداشته و اصطلاحاً کلیدنخورده‌اند، با قیمت‌های مناسب‌تری هم عرضه می‌شوند.

البته نباید پنداشت که خانه هم مانند فرش هرچه بیشتر پا بخورد ارزشمندتر می‌شود، بلکه این آپارتمان‌های دو تا پنج سال ساخت هستند که از هر نظر خود را جذاب جلوه می‌دهند.

بررسی آگهی‌های درج‌شده در دیوار طی تابستان سال جاری و مقایسه آن با فصل مشابه ۱۳۹۹ نیز این واقعیت بازار مسکن را نمایان می‌سازد. پس از این بازه سنی، بناهای ۶ تا ۱۰ سال و بیشتر از ۱۰ سال به‌ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند. اما خانه‌های یک‌ روز تا یک سال ساخت با اختلاف در رده آخر چهار گروه سنی دیده می‌شوند.

البته بدیهی است که در کلانشهری نظیر تهران که در آن بالاشهر و پایین‌شهر بشدت معنا پیدا می‌کند، بیش از عمر بنا، محل استقرار آپارتمان تعیین‌کننده اصلی قیمت‌هاست.

در ادامه بلاگ دیوار به مقایسه قیمت این آپارتمان‌ها (در آگهی‌های دیوار) در دو تابستان گذشته پرداخته تا به شکل جزئی‌تر نقش عمر بنا در رشد قیمت واحدهای آپارتمانی در محله‌های مختلف تهران مشخص شود.

نرخ رشد قیمت در آگهی آپارتمان‌‌های ۲ تا ۵ سال ساخت

همان‌طور که اشاره شد آپارتمان‌های دو تا پنج سال ساخت جذاب‌ترین بخش برای سرمایه‌گذاری در این بازار شمرده می‌شوند. اطلاعات به‌دست‌آمده از میزان رشد قیمت آپارتمان در محله‌های مختلف تهران در آگهی‌های دیوار نیز می‌تواند گواهی بر این سخن باشد. 

در بین پنج محله‌ای که بیشترین رشد قیمت را در بین مجموع ۵۶۴ مورد ارزیابی‌شده داشته‌اند چهار محله در گروه آپارتمان‌های دو تا پنج سال ساخت قرار دارند. در این بین خانه‌های دو تا پنج سال ساخت محله اوین با ثبت رشد قیمت ۹۱.۷ درصد اختلاف قابل توجهی با اقدسیه که در رده دوم جهش قیمت قرار دارد، پیدا کرده است.

جدیدترین آگهی‌های فروش آپارتمان در دیوار تهران

برای اینکه بهتر متوجه ارزشمندی بناهای دو تا پنج سال ساخت شویم، بهتر است قیمت آپارتمان‌ها را با تفکیک سن آن در یک محله بسنجیم. به‌عنوان مثال اقدسیه در هر چهار گروه سنی تعداد آگهی‌های قابل‌توجهی در دیوار داشته که آپارتمان‌های دو تا پنج سال ساخت آن تا ۷۶.۴ درصد رشد قیمت داشته‌اند. آپارتمان‌های نوساز (۰ تا ۱ سال) این محله نیز با رشد قیمت ۶۶.۵ درصدی نتوانسته‌اند خود را به آپارتمان‌های دو تا پنج سال برسانند. آپارتمان‌های ۶ تا ۱۰ سال اقدسیه نیز تقریباً مشابه نوسازها پیش رفته‌اند و در تابستان ۱۴۰۰ نرخ رشد قیمت ۶۵.۹ درصدی سالانه را به ثبت رسانده‌اند. یعنی تنها ۰.۶ درصد کمتر از نوسازها؛ اما آپارتمان‌های با عمر بیش از ۱۰ سال ساخت در اقدسیه از هم‌محله‌هایی خود جا مانده‌اند و در آگهی‌های تابستان دیوار تنها ۴۹.۸ درصد رشد داشته‌اند تا با قرارگیری در رده ۸۸ این فهرست، میانگین رشد قیمت اقدسیه را پایین بیاورند.

با توجه به تمرکز این گزارش بر تأثیر عمر بنا بر رشد قیمت‌ها در آگهی‌های دیوار، ۱۱۹ محله‌ی پرآگهی تهران در این بازه سنی شناسایی شده‌اند که به‌طور میانگین ۴۱.۹ درصد رشد قیمت داشته‌اند. بر اساس رتبه‌بندی‌های صورت‌گرفته می‌توان میانه جدول زیر را رتبه ۲۷۸ مد نظر قرار داد که در این زمینه این آپارتمان‌ها از سایر بازه‌های سنی بالاتر قرار می‌گیرند.

با توجه به این امر می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که آپارتمان‌های دو تا پنج سال ساخت همان‌طور که در جدول پایین هم مشخص است در محله‌های گران‌تر تهران، رشد قیمت بیشتری داشته‌اند.

در واقع می‌توان گفت این واحدها نه به مانند قدیمی‌ساخت‌ها ضرورتی به تعمیر دارند و نه همچون نوسازها نیازی به تجهیز. به همین علت باید آن‌ها را جذاب‌ترین آپارتمان‌های محلات مختلف برای سکونت و به‌تبع آن سرمایه‌گذاری معرفی کرد.

جدول نرخ رشد قیمت آپارتمان‌‌های ۲ تا ۵ سال ساخت در محله‌های تهران

رشد قیمت درج‌شده در آگهی‌های فروش دیوار

محلهرتبه رشد قیمت در کل دسته‌های شهرنرخ رشد (درصد)
اوین۱۹۲
اقدسیه۲۷۶
سوهانک۳۷۳
ازگل۵۶۹
دربند۷۶۸
کامرانیه۲۰۶۲
امیریه۲۱۶۱
تجریش۲۸۵۸
زعفرانیه۳۱۵۸
نیاوران۴۲۵۶
ولنجک۴۶۵۵
الهیه۵۳۵۳
منیریه۵۴۵۳
آجودانیه۵۵۵۳
ونک۵۷۵۳
فرمانیه۵۹۵۲
سعادت‌آباد۶۲۵۲
استخر۶۴۵۲
دزاشیب۶۶۵۲
وردآورد۶۹۵۱
دروس۷۴۵۱
پاسداران۸۱۵۰
قیطریه۸۹۵۰
امیرآباد۹۱۵۰
نیرو هوایی۱۱۱۴۸
قلهک۱۱۶۴۸
شهرک راه‌آهن۱۱۷۴۸
گیشا (کوی نصر)۱۱۸۴۸
دارآباد۱۱۹۴۸
سیدخندان۱۳۱۴۷
اختیاریه۱۳۹۴۶
فاطمی۱۴۰۴۶
هروی۱۴۲۴۶
دولت‌آباد۱۴۳۴۶
لویزان۱۴۸۴۶
ظفر۱۵۴۴۵
کرمان۱۵۵۴۵
اباذر۱۵۶۴۵
یوسف‌آباد۱۵۹۴۵
شهرک غرب۱۶۶۴۵
شمس‌آباد۱۷۰۴۵
جردن۱۷۱۴۴
مولوی۱۸۸۴۴
نارمک۱۹۰۴۳
گمرک۱۹۳۴۳
مجیدیه۱۹۹۴۳
دهکده المپیک۲۰۶۴۳
حکیمیه۲۲۷۴۲
میرداماد۲۳۴۴۲
شادآباد۲۳۵۴۲
شهرک شریعتی۲۴۴۴۱
شهرک ولیعصر۲۵۱۴۱
آذری۲۶۴۴۱
سبلان۲۶۹۴۱
کوهک۲۷۳۴۰
نظام‌آباد۲۷۹۴۰
شهرآرا۲۸۳۴۰
نواب۲۸۵۴۰
پیروزی۲۸۶۴۰
شهرک کیانشهر۲۸۹۴۰
خانی‌آباد نو۲۹۴۴۰
بهار۲۹۹۳۹
وحیدیه۳۰۱۳۹
تهرانپارس شرقی۳۰۴۳۹
مرزداران۳۰۵۳۹
نازی‌آباد۳۱۱۳۹
سهروردی۳۱۶۳۹
چیتگر۳۱۷۳۹
شهر ری - هاشم‌آباد۳۱۹۳۹
ابوذر (منطقه ۱۵)۳۲۷۳۹
مهرآباد جنوبی۳۳۲۳۹
طرشت۳۴۶۳۸
دریان‌نو۳۴۷۳۸
فلاح۳۴۸۳۸
خزانه۳۵۲۳۸
شاهین۳۵۶۳۸
دریاچه شهدای خلیج فارس۳۸۱۳۷
آهنگ۳۸۲۳۷
پونک۳۸۴۳۷
سازمان برنامه۳۸۹۳۶
خواجه نظام الملک۴۰۶۳۶
تهران‌سر۴۰۹۳۶
افسریه۴۱۲۳۵
ارم۴۱۳۳۵
شوش۴۱۵۳۵
تولید دارو۴۱۶۳۵
تهرانپارس غربی۴۱۷۳۵
شهر ری - استخر۴۲۳۳۵
بریانک۴۲۷۳۵
کوی مهران۴۳۱۳۵
شادمهر۴۳۴۳۵
شهر ری - اقدسیه۴۳۸۳۴
باغ فیض۴۴۲۳۴
ستارخان۴۴۴۳۴
صادقیه۴۴۷۳۴
خلیج فارس۴۵۴۳۴
یافت‌آباد۴۵۵۳۳
مسعودیه۴۵۶۳۳
جنت‌آباد مرکزی۴۶۵۳۳
جیحون۴۷۰۳۳
کوی فردوس۴۷۱۳۳
جمال‌زاده۴۷۵۳۳
شهران جنوبی۴۷۷۳۳
شهر زیبا۴۷۸۳۳
سلسبیل۴۸۰۳۲
اتابک۴۸۲۳۲
جوادیه۴۸۶۳۲
هاشمی۴۸۷۳۲
اوقاف۴۹۶۳۲
جنت‌آباد شمالی۴۹۷۳۲
کوی بیمه۵۱۷۳۱
شهران شمالی۵۲۲۳۱
جنت‌آباد جنوبی۵۲۹۳۰
آذربایجان۵۳۲۳۰
جی۵۴۲۳۰
استاد معین۵۴۶۲۹
دکتر هوشیار۵۶۰۲۵
کن۵۶۷۲۱
اندیشه۵۷۱۱۰

نرخ رشد قیمت در آگهی آپارتمان‌های ۶ تا ۱۰ سال ساخت

شاید اگر با دید اغماض به تفکیک آپارتمان‌های تهران بر اساس عمر بنا می‌پرداختیم، قراردادن آپارتمان‌های دو تا ۱۰ سال ساخت در یک بازه دور از امکان نبود؛ زیرا آپارتمان‌های ۶ تا ۱۰ سال هم هنوز آن‌قدر فرسوده نشده‌اند که نیاز به تعمیرات اساسی و به‌نوعی بازسازی داشته باشند. از این رو این بناها نیز می‌توانند محلی جذاب برای سرمایه‌گذاری و سکونت در تهران باشند.

اطلاعات به‌دست‌آمده از آگهی‌های دیوار حاکی از آن است که طی تابستان ۱۴۰۰ آپارتمان‌های ۶ تا ۱۰ سال ساخت در ۱۲۰ محله پرطرفدار تهران رشد قیمت ۴۰.۷ درصدی را به ثبت رسانده‌اند.

دارآباد، اقدسیه و دهکده المپیک که بیشترین رشد قیمت را در این دسته داشته‌اند، در واقع به بازدهی بیشتری نسبت به ۱۱۴ محله حاضر در جدول دو تا پنج سال ساخت‌ها دست یافته‌اند. به همین علت است که نمی‌توان تفاوت چندانی در بین این دو دسته قائل شد.

همچنین برخی محلات حاضر در دسته ۶ تا ۱۰ سال ساخت چنان رشد قیمت در آن‌ها مشاهده می‌شود که در سایر گروه‌ها حتی نصف این بازدهی مشاهده نمی‌شود. در این زمینه می‌توان دهکده المپیک را مثال زد که در آگهی‌های ۶ تا ۱۰ سال ساخت آن، واحدهای آپارتمانی ۶۲.۵ درصد رشد قیمت داشته‌اند، اما آپارتمان‌های دو تا پنج سال ساخت که محبوب‌ترین بازار شناخته می‌شوند در این محله ۴۲.۷ درصد رشد قیمت را به ثبت رسانده‌اند. حتی قدیمی‌ساخت‌ها در دهکده المپیک جای رشد قیمت بهتری نسبت به دو تا پنج سال ساخت‌ها دارند و در تابستان ۱۴۰۰ رشد قیمت ۴۴ درصدی نسبت به فصل مشابه پارسال داشتند. با این حال خانه‌های نوساز در این محله غربی تنها ۲۵ درصد رشد قیمت به ثبت رسانده اند تا از این نظر این دسته از آپارتمان‌های دهکده المپیک در بین تمام موارد مورد بررسی در رتبه ۵۶۲ قرار بگیرد و فاصله‌ای تا انتهای جدول نداشته باشند. البته صاحبان این واحدها هم می‌توانند امیدوار باشند که طبق معادلات این روزهای بازار، ۶ سال بعد دارایی آن‌ها هم جزو پربازده‌ترین‌های بازار قرار بگیرد.

این روندی است که در برخی از محلات دیگر مشاهده می‌شود؛ بدین ترتیب نمی‌توان نسخه همه محلات را با یک فرمول پیچید و خانه‌های دو تا پنج سال ساخت را در هر شرایطی ارزشمندتر از سایر بازه‌های سنی معرفی کرد. این تنها یک فرمول کلی است که از میانگین قیمت‌ها به دست می‌آید. در شرایط کنونی بازار شرایط قیمت‌ها و رشد آن نه‌تنها محله به محله، بلکه خانه به خانه می‌تواند متفاوت باشد. نه‌تنها عواملی نظیر موقعیت محلی، عمر بنا، متراژ، تجهیزات و … بر قیمت نهایی مسکن تأثیرگذارند، اینکه چه کسی در گذشته در واحد آپارتمانی سکونت داشته نیز گاه بر نرخ‌های نهایی اثر می‌گذارد.

گرچه در فهرست خانه‌های ۶ تا ۱۰ سال ساخت هم دو محله از منطقه ۱ تهران دو رتبه ابتدایی را به خود اختصاص داده‌اند، به‌طور کلی میانه بالایی این جدول به سمت غرب و جنوب تهران سنگینی می‌کند و به نظر می‌رسد در اکثر محلات این نقاط خانه‌های ۶ تا ۱۰ سال ساخت از بناهایی که عمر دو تا پنج سال دارند محبوب‌تر هستند و جای رشد قیمت بیشتری دارند.

جدول نرخ رشد قیمت آپارتمان‌‌های ۶ تا ۱۰ سال ساخت در محله‌های تهران

رشد قیمت درج‌شده در آگهی‌های فروش دیوار

محلهرتبه رشد قیمت در کل دسته‌های شهرنرخ رشد (درصد)
دارآباد۹۶۷
اقدسیه۱۱۶۶
دهکده المپیک۱۶۶۳
ازگل۲۶۵۹
شهرک راه‌آهن۲۹۵۸
حکیمیه۳۲۵۸
کوهک۳۳۵۷
آجودانیه۳۶۵۷
منیریه۳۷۵۶
فرمانیه۵۰۵۴
مولوی۵۱۵۴
سعادت‌آباد۶۰۵۲
الهیه۷۰۵۱
وردآورد۷۳۵۱
ولنجک۷۸۵۱
شهر ری - استخر۷۹۵۱
قیطریه۸۳۵۰
امیریه۹۰۵۰
کامرانیه۱۰۰۴۹
خانی‌آباد۱۰۲۴۹
دروس۱۰۵۴۹
شیان۱۰۷۴۹
سوهانک۱۰۸۴۸
پاسداران۱۱۰۴۸
شهرک کیانشهر۱۱۵۴۸
نیاوران۱۲۸۴۷/۰۵
سهروردی۱۳۰۴۷
زعفرانیه۱۳۲۴۷
سیدخندان۱۳۵۴۷
خانی‌آباد نو۱۴۱۴۶
گمرک۱۶۰۴۵
نظام‌آباد۱۶۲۴۵
شهرک ولیعصر۱۸۰۴۴
وحیدیه۱۸۹۴۴
نازی‌آباد۱۹۷۴۳
شمس‌آباد۱۹۸۴۳
اختیاریه۲۰۲۴۳
دولت‌آباد۲۰۵۴۳
مرزداران۲۰۹۴۳
اسکندری۲۱۰۴۳
شادآباد۲۱۸۴۳
فاطمی۲۲۴۴۲
مهرآباد جنوبی۲۳۰۴۲
دریاچه شهدای خلیج فارس۲۳۱۴۲
امیرآباد۲۳۷۴۲
شهرک شریعتی۲۴۵۴۱
میرداماد۲۴۶۴۱
شمیران‌نو۲۴۸۴۱
شهرک غرب۲۴۹۴۱
بهار۲۵۲۴۱
قلهک۲۵۴۴۱
جردن۲۶۰۴۱
نارمک۲۶۲۴۱
تهران‌نو۲۶۸۴۱
جوادیه۲۷۰۴۱
شهرآرا۲۷۲۴۱
دولاب۲۷۷۴۰
زمزم۲۸۰۴۰
گیشا (کوی نصر)۲۸۴۴۰
دریان‌نو۲۸۷۴۰
هروی۲۹۵۴۰
نارمک جنوبی۲۹۶۴۰
خواجه نظام الملک۳۰۰۳۹
ظفر۳۱۴۳۹
تهرانپارس غربی۳۱۸۳۹
مجیدیه۳۲۳۳۹
نیرو هوایی۳۲۵۳۹
آبشار تهران۳۳۹۳۸
کرمان۳۴۴۳۸
ابوذر (منطقه ۱۵)۳۴۵۳۸
شهر ری - اقدسیه۳۵۰۳۸
صادقیه۳۵۱۳۸
پیروزی۳۵۴۳۸
استخر۳۵۷۳۸
سبلان۳۶۰۳۸
لویزان۳۶۱۳۷
چیتگر۳۶۲۳۷
یوسف‌آباد۳۷۰۳۷
تهران‌سر۳۷۱۳۷
اباذر۳۷۲۳۷
شاهین۳۷۳۳۷
آهنگ۳۷۶۳۷
کوی بیمه۳۷۷۳۷
خزانه۳۹۰۳۶
بریانک۳۹۱۳۶
ستارخان۳۹۳۳۶
افسریه۴۰۰۳۶
یافت‌آباد۴۰۳۳۶
آذری۴۲۵۳۵
مسعودیه۴۲۶۳۵
پونک۴۲۹۳۵
کوی مهران۴۴۵۳۴
طرشت۴۴۸۳۴
جی۴۶۲۳۳
مشیریه۴۶۳۳۳
جیحون۴۶۶۳۳
سازمان برنامه۴۶۸۳۳
سلسبیل۴۶۹۳۳
نواب۴۷۲۳۳
جنت‌آباد مرکزی۴۷۴۳۳
آذربایجان۴۸۱۳۲
فلاح۴۸۳۳۲
هاشمی۴۸۵۳۲
اوقاف۴۹۳۳۲
ارم۴۹۴۳۲
تهرانپارس شرقی۵۰۲۳۲
خلیج فارس۵۱۱۳۱
شهر زیبا۵۱۲۳۱
جنت‌آباد جنوبی۵۱۳۳۱
جنت‌آباد شمالی۵۱۴۳۱
تولید دارو۵۱۵۳۱
باغ فیض۵۱۸۳۱
استاد معین۵۳۱۳۰
شهران شمالی۵۳۳۳۰
خاوران۵۴۳۳۰
کوی فردوس۵۴۷۲۹
دکتر هوشیار۵۴۸۲۹
شهران جنوبی۵۵۲۲۸
شادمهر۵۶۹۱۹
اندیشه۵۷۰۱۵

نرخ رشد قیمت در آگهی آپارتمان‌های قدیمی‌ساخت

با اینکه انتظار می‌رود بناهایی که بیش از ۱۰ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد ارزش و بازدهی خود را از دست بدهند، اما بررسی آگهی‌های درج‌شده در دیوار طی تابستان سال جاری و مقایسه آن با تابستان سال گذشته نشان می‌دهد آپارتمان‌هایی که عمر بنای بالای ۱۰ سال دارند نه‌تنها دچار افت بازدهی نشده‌اند، بلکه با ثبت رشد قیمت ۴۰.۶ درصدی، تنها ۰.۰۱ درصد از آپارتمان‌های ۶ تا ۱۰ سال ساخت بازمانده‌اند.

مشاهده محله‌هایی نظیر تقی‌آباد، حر، علائین، سرآسیاب، توحید، شوش، یافت‌آباد، خانی‌آباد و … در رده‌های بالایی این فهرست یک فرضیه اساسی را به ذهن می‌رساند و آن هم رشد قیمت این آپارتمان‌ها به دلیل کلنگی‌بودن و جذابیت بسیار بالای آن‌ها برای سازندگان است. وگرنه دلیل دیگری نمی‌توان یافت که محله‌هایی که در بازه‌های سنی دیگر رشد قیمت چندانی نداشته‌اند به یکباره ۱.۵ برابر شده‌اند. این‌ها اکثراً محله‌هایی هستند که هنوز در آن‌ها آپارتمان‌هایی پیدا می‌شود که قابلیت ساخت‌وساز داشته باشند.

همان‌طور که در جدول پایین مشاهده می‌شود محله ایران با رشد قیمت نزدیک به ۷۰ درصد در رده چهارم کل فهرست مورد بررسی قرار گرفته که این امر به‌خوبی از سرمایه‌‌ای‌شدن کالایی نظیر آپارتمان در محله ایران حکایت دارد. در حالی که اگر به آپارتمان همچون بسیاری از کشورها به چشم کالای مصرفی بادوام نگاه شود، طبعاً آپارتمان‌هایی که عمری بالای ۱۰ سال دارند با سقوط ارزش مالی مواجه می‌شوند.

خرید آپارتمان در دیوارجدول نرخ رشد قیمت آپارتمان‌‌های قدیمی ساخت در محله‌های تهران

رشد قیمت درج‌شده در آگهی‌های فروش دیوار

محلهرتبه رشد قیمت در کل دسته‌های شهرنرخ رشد (درصد)
ایران۴۷۰
دزاشیب۱۷۶۲
دارآباد۲۲۶۱
شهر ری - تقی‌آباد۳۵۵۷
کامرانیه۳۹۵۶
شیان۴۱۵۶
ایرانشهر۴۳۵۵
جلفا۴۴۵۵
توانیر۴۹۵۴
میدان حر۵۸۵۳
ونک۶۱۵۲
قیطریه۶۳۵۲
فردوسی۶۷۵۱
سیدخندان۶۸۵۱
شهر ری - علائین۷۱۵۱
دروازه شمیران۷۲۵۱
عباس‌آباد۷۶۵۱
میدان ولیعصر۷۷۵۱
تجریش۸۰۵۰
سرآسیاب دولاب۸۲۵۰
توحید۸۴۵۰
نجات اللهی۸۶۵۰
اقدسیه۸۸۵۰
امیرآباد۹۳۵۰
پاسداران۹۶۴۹
آجودانیه۹۷۴۹
شهرک غرب۱۰۱۴۹
فدک۱۰۳۴۹
فرمانیه۱۰۴۴۹
کوی فراز۱۰۹۴۸
یافت‌آباد۱۱۲۴۸
قلهک۱۱۳۴۸
بهجت‌آباد۱۱۴۴۸
جمهوری۱۲۱۴۷
خانی‌آباد۱۲۵۴۷
الهیه۱۲۶۴۷
محمودیه۱۲۷۴۷
دولت‌آباد۱۳۳۴۷
حسین‌آباد۱۳۸۴۶
اختیاریه۱۴۵۴۶
دروس۱۴۶۴۶
دبستان۱۴۷۴۶
شیخ هادی۱۴۹۴۶
شهر ری - اقدسیه۱۵۰۴۵
لویزان۱۵۱۴۵
خواجه نصیر طوسی۱۵۲۴۵
زعفرانیه۱۵۳۴۵
خزانه۱۵۷۴۵
جوانمرد قصاب۱۵۸۴۵
مجیدآباد۱۶۱۴۵
ظفر۱۶۳۴۵
سعادت‌آباد۱۶۸۴۵
شمیران‌نو۱۶۹۴۵
سهروردی۱۷۲۴۴
نارمک جنوبی۱۷۳۴۴
کرمان۱۷۵۴۴
خاوران۱۷۶۴۴
آرژانتین۱۷۷۴۴
دهکده المپیک۱۷۸۴۴
حکیمیه۱۸۱۴۴
صفا۱۸۲۴۴
علی‌آباد۱۸۴۴۴
نیاوران۱۸۵۴۴
مولوی۱۸۶۴۴
ازگل۱۸۷۴۴
دولاب۱۹۲۴۳
شهرک کیانشهر۱۹۴۴۳
بلوار کشاورز۱۹۵۴۳
گیشا (کوی نصر)۱۹۶۴۳
هروی۲۰۰۴۳
قیام۲۰۱۴۳
چیتگر۲۰۳۴۳
شهرآرا۲۰۸۴۳
حشمتیه۲۱۲۴۳
منیریه۲۱۳۴۳
شهرک محلاتی۲۱۴۴۳
هاشم‌آباد۲۱۵۴۳
جردن۲۱۶۴۳
امیریه۲۱۷۴۳
ارامنه۲۲۱۴۲
یوسف‌آباد۲۲۲۴۲
اسکندری۲۲۵۴۲
آبشار تهران۲۲۶۴۲
فاطمی۲۲۸۴۲
جمال‌زاده۲۲۹۴۲
امام حسین(ع)۲۳۲۴۲
ولنجک۲۳۳۴۲
سبلان۲۳۶۴۲
دریاچه شهدای خلیج فارس۲۳۹۴۲
چهارصد دستگاه۲۴۰۴۲
شهر ری - استخر۲۴۱۴۲
میرداماد۲۴۲۴۲
ابوذر (منطقه ۱۵)۲۴۷۴۱
سیزده آبان۲۵۳۴۱
دیلمان۲۵۵۴۱
شهرک شریعتی۲۵۷۴۱
مجیدیه۲۵۸۴۱
بهار۲۶۵۴۱
پلیس۲۶۶۴۱
شکوفه۲۶۷۴۱
سنگلج۲۷۱۴۱
هفت حوض۲۷۴۴۰
شادآباد۲۷۵۴۰
شمس‌آباد۲۷۶۴۰
مخصوص۲۷۸۴۰
تهران‌نو۲۸۱۴۰
نارمک۲۸۸۴۰
شهرک دانشگاه تهران۲۹۲۴۰
نازی‌آباد۲۹۳۴۰
گمرک۲۹۷۴۰
شهرک شهید باقری۳۰۳۳۹
وحیدیه۳۰۶۳۹
جوادیه تهرانپارس۳۱۰۳۹
شوش۳۱۲۳۹
نصرت۳۱۳۳۹
نظام‌آباد۳۲۱۳۹
تهرانپارس غربی۳۲۲۳۹
گرگان۳۲۶۳۹
شهر ری - هاشم‌آباد۳۲۹۳۹
خانی‌آباد نو۳۳۰۳۹
مرزداران۳۳۴۳۹
بهارستان۳۳۵۳۹
خواجه نظام الملک۳۳۷۳۸
میدان انقلاب۳۴۰۳۸
مشیریه۳۴۲۳۸
نیرو هوایی۳۵۹۳۸
خلیج فارس۳۶۳۳۷
کوی بیمه۳۶۴۳۷
پیروزی۳۶۸۳۷
آهنگ۳۷۵۳۷
مهرآباد جنوبی۳۷۸۳۷
سوهانک۳۷۹۳۷
مینا۳۸۰۳۷
قنات‌کوثر۳۸۳۳۷
امیر بهادر۳۸۶۳۷
شهرک ولیعصر۳۸۸۳۶
هفت چنار۳۹۹۳۶
شهرک فردوس۴۰۴۳۶
افسریه۴۰۵۳۶
آذری۴۰۷۳۶
تهران‌ویلا۴۰۸۳۶
اوقاف۴۱۰۳۶
آبشار۴۱۱۳۶
سازمان آب۴۲۰۳۵
دردشت۴۲۱۳۵
تهران‌سر۴۲۲۳۵
امامت۴۲۴۳۵
پرستار۴۲۸۳۵
اکباتان۴۳۲۳۵
استخر۴۳۳۳۵
شادمهر۴۳۷۳۴
سلیمانی۴۴۰۳۴
شهرک راه‌آهن۴۴۱۳۴
تسلیحات۴۴۳۳۴
ستارخان۴۵۰۳۴
جنت‌آباد شمالی۴۵۱۳۴
کاروان۴۵۲۳۴
شهران جنوبی۴۵۳۳۴
شهرک پرواز۴۵۸۳۳
فلاح۴۵۹۳۳
بریانک۴۶۰۳۳
ارم۴۶۱۳۳
جوادیه۴۶۴۳۳
زنجان۴۶۷۳۳
آذربایجان۴۷۳۳۳
تهرانپارس شرقی۴۷۶۳۳
کوی مهران۴۷۹۳۳
پاتریس لومومبا۴۸۴۳۲
استاد معین۴۸۹۳۲
طرشت۴۹۲۳۲
المهدی۴۹۵۳۲
مسعودیه۴۹۸۳۲
شهران شمالی۵۰۴۳۲
جیحون۵۰۵۳۲
اباذر۵۰۷۳۱
باغ فیض۵۰۸۳۱
کن۵۰۹۳۱
دریان‌نو۵۱۶۳۱
جنت‌آباد جنوبی۵۲۰۳۱
سلسبیل۵۲۱۳۱
جی۵۲۳۳۱
پونک۵۲۴۳۱
شهرک نفت (منطقه ۵)۵۲۵۳۱
هاشمی۵۲۶۳۱
نواب۵۳۰۳۰
تولید دارو۵۳۵۳۰
شهر زیبا۵۳۷۳۰
صادقیه۵۳۸۳۰
کوی فردوس۵۳۹۳۰
طوس۵۴۱۳۰
جنت‌آباد مرکزی۵۵۰۲۹
شاهین۵۵۱۲۸
سازمان برنامه۵۵۵۲۸
دکتر هوشیار۵۵۸۲۷
دانشگاه علم و صنعت۵۵۹۲۶
اندیشه۵۶۶۲۳

نرخ رشد قیمت در آگهی آپارتمان‌های نوساز

به جرئت می‌توان بازار املاک و مستغلات ایران را متفاوت‌تر از سایر کشورهای جهان معرفی کرد. در حالی که آپارتمان‌های بالای ۱۰ سال طی تابستان سال جاری در آگهی‌های دیوار رشد قیمت ۴۰ درصدی را تجربه کرده‌اند، خانه‌های نوساز کمترین نرخ رشد قیمت را در میان چهار بازه سنی مورد بررسی به ثبت رسانده‌اند.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از ۱۲۹ محله پرآگهی آپارتمان‌های نوساز تهران در سایت دیوار، واحدهای تا یک سال ساخت رشد قیمت سالانه ۳۹.۷ درصدی طی تابستان سال جاری داشته‌اند.

اینجاست که محله‌های منطقه ۱ و به‌طور کلی شمال تهران بار دیگر ارزشمندی خود را به رخ کشیده‌اند و در آگهی‌های درج‌شده عموماً رشد قیمت بیش از ۵۰ درصدی را به نمایش گذاشته‌اند.

البته مشاهده برخی محله‌ها نظیر شهرری یا خانی‌آبادنو در کمرکش این جدول نشان می‌دهد محله‌های جنوبی‌تر تهران هم واحدهای آپارتمانی در آن‌ها ارزان‌تر عرضه می‌شود، قابلیت رشد قیمت بالایی دارند و می‌توانند محل جذابی برای ساخت و ساز باشند.

با این حال نکته ابتدایی این گزارش را نباید فراموش کرد و آن هم تحویل برخی از این واحدها به صورت خام و بدون تجهیز است که طبیعتاً در روند کلی قیمت‌ها و میزان رشد قیمت آن تأثیر می‌گذارد؛ اما این موضوع را هم باید در نظر گرفت که سال گذشته هم این واحدها با چنین شرایطی مورد محاسبه قرار گرفته‌اند و موضوع تجهیز را نمی‌توان تنها عامل رشد کمتر این واحد دانست.

بلکه معمولاً صاحبان واحدهای نوساز تمایل بیشتری به فروش دارند و قیمت‌های واقعی‌تری برای آپارتمان خود درج می‌کنند، در حالی که صاحبان واحدهای قدیمی‌تر ممکن است با ارائه برخی قیمت‌ها تنها شانس خود را برای فروش واحد خود با قیمت‌های گزاف به امتحان گذاشته باشند که در روند کلی محاسبات تأثیر می‌گذارد.

جدول نرخ رشد قیمت آپارتمان‌‌های نوساز در محله‌های تهران

رشد قیمت درج‌شده در آگهی‌های فروش دیوار

محلهرتبه رشد قیمت در کل دسته‌های شهرنرخ رشد (درصد)
اقدسیه۱۰۶۷
جلفا۱۳۶۵
ونک۱۴۶۴
کامرانیه۱۸۶۳
حشمتیه۱۹۶۲
دروس۲۳۶۰
فرمانیه۲۴۶۰
الهیه۲۵۶۰
آجودانیه۲۷۵۸
ولنجک۳۰۵۸
دارآباد۳۴۵۷
دربند۳۸۵۶
اکباتان۴۰۵۶
نیاوران۴۷۵۴
شهرک غرب۴۸۵۴
پاسداران۵۲۵۴
سیدخندان۵۶۵۳
شهر ری - هاشم‌آباد۶۵۵۲
زعفرانیه۷۵۵۱
ظفر۸۵۵۰
مجیدیه۸۷۵۰
کرمان۹۲۵۰
شیان۹۴۵۰
تهران‌نو۹۵۴۹
یافت‌آباد۹۹۴۹
قیطریه۱۰۶۴۹
محمودیه۱۲۲۴۷
منیریه۱۲۳۴۷
امیرآباد۱۲۴۴۷
دیلمان۱۲۹۴۷
هروی۱۳۴۴۷
گیشا (کوی نصر)۱۳۶۴۶
قلهک۱۳۷۴۶
شهر ری - استخر۱۴۴۴۶
پلیس۱۶۴۴۵
سبلان۱۶۵۴۵
شهرک شریعتی۱۶۷۴۵
سرو آزاد۱۷۴۴۴
سهروردی۱۷۹۴۴
امیریه۱۸۳۴۴
نیرو هوایی۱۹۱۴۳
جردن۲۰۴۴۳
میرداماد۲۰۷۴۳
سعادت‌آباد۲۱۱۴۳
وحیدیه۲۱۹۴۲
یوسف‌آباد۲۲۰۴۲
فاطمی۲۲۳۴۲
وردآورد۲۳۸۴۲
مرزداران۲۴۳۴۲
حکیمیه۲۵۰۴۱
نارمک۲۵۶۴۱
خلیج فارس۲۵۹۴۱
شمس‌آباد۲۶۳۴۱
شهر ری - اقدسیه۲۸۲۴۰
پونک۲۹۰۴۰
خانی‌آباد نو۲۹۱۴۰
ازگل۲۹۸۳۹
کوی فردوس۳۰۲۳۹
نارمک جنوبی۳۰۷۳۹
نظام‌آباد۳۰۸۳۹
مهرآباد جنوبی۳۰۹۳۹
پاتریس لومومبا۳۱۵۳۹
دریان‌نو۳۲۰۳۹
تهرانپارس غربی۳۲۴۳۹
شهرآرا۳۲۸۳۹
اختیاریه۳۳۱۳۹
خزانه۳۳۳۳۹
سازمان برنامه۳۳۶۳۸
دزاشیب۳۳۸۳۸
شاهین۳۴۱۳۸
تولید دارو۳۴۳۳۸
جنت‌آباد جنوبی۳۴۹۳۸
شهران شمالی۳۵۳۳۸
فلاح۳۵۵۳۸
پیروزی۳۵۸۳۸
گرگان۳۶۷۳۷
شادآباد۳۶۹۳۷
شادمهر۳۷۴۳۷
ستارخان۳۸۵۳۷
گمرک۳۸۷۳۷
اتابک۳۹۲۳۶
طرشت۳۹۴۳۶
سلسبیل۳۹۵۳۶
بهار۳۹۶۳۶
شهرک ولیعصر۳۹۷۳۶
تهران‌ویلا۳۹۸۳۶
جیحون۴۰۱۳۶
خواجه نظام الملک۴۰۲۳۶
اباذر۴۱۴۳۵
جنت‌آباد مرکزی۴۱۸۳۵
شهرک نفت (منطقه ۵)۴۱۹۳۵
جی۴۳۰۳۵
اوقاف۴۳۵۳۵
جوادیه۴۳۶۳۴
بریانک۴۳۹۳۴
مسعودیه۴۴۶۳۴
دولت‌آباد۴۴۹۳۴
افسریه۴۵۷۳۳
آهنگ۴۸۸۳۲
استخر۴۹۰۳۲
نواب۴۹۱۳۲
جنت‌آباد شمالی۴۹۹۳۲
شهران جنوبی۵۰۰۳۲
توحید۵۰۱۳۲
ابوذر (منطقه ۱۵)۵۰۳۳۲
باغ فیض۵۰۶۳۲
تهرانپارس شرقی۵۱۰۳۱
تهران‌سر۵۱۹۳۱
هاشمی۵۲۷۳۱
ارم۵۲۸۳۱
صادقیه۵۳۴۳۰
زنجان۵۳۶۳۰
کوهک۵۴۰۳۰
نازی‌آباد۵۴۴۳۰
دکتر هوشیار۵۴۵۲۹
جمال‌زاده۵۴۹۲۹
استاد معین۵۵۳۲۸
پرستار۵۵۴۲۸
جمهوری۵۵۶۲۸
اندیشه۵۵۷۲۷
آذربایجان۵۶۱۲۵
دهکده المپیک۵۶۲۲۵
تجریش۵۶۳۲۵
شهرک راه‌آهن۵۶۴۲۴
شهر زیبا۵۶۵۲۴
آذری۵۶۸۲۰
چیتگر۵۷۳۴
آبشار تهران۵۷۴۳
دریاچه شهدای خلیج فارس۵۷۵۲-
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.