با جاهای دیدنی رامسر و جاذبه های گردشگری این شهر آشنا شوید

0

رامسر یکی از زیباترین شهرهای شمال ایران و از جمله بهترین مقاصد برای سفر با هر سلیقه‌ای است. شهری با معماری زیبا، شهرسازی اصولی و فکر شده با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان که می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی نگه‌دارد. جاهای دیدنی رامسر چنان زیاد و متنوع است که از همین الان می‌توانید طولانی‌ترین تعطیلات سال را برای رفتن به این شهر و لذت بردن از زیبایی‌هایش در تقویم‌تان علامت بزنید. جایی آرمیده بین دریا و کوهستان با بهره قابل توجهی از جنگل‌های زیبای هیرکانی که مورد توجه شاهان ایرانی هم بوده و برای همین تفرجگاه‌های فراوانی در آن ساخته شده است. این نوشته هم قصد دارد شما را با همین جاهای دیدنی رامسر آشنا کند.

نگاهی کلی به جاهای دیدنی رامسر

بسیاری رامسر را با یکی از معروف‌ترین جاذبه‌هایش یعنی کاخ رامسر می‌شناسند. کاخی که در زمان پهلوی اول ساخته شد و یکی از شاهکارهای معماری ایران است . کاخ مرمر یا آنچنان که عامه مردم آن را می‌خوانند، کاخ رامسر یکی از زیباترین جاهای دیدنی رامسر است. اما این تنها دیدنی رامسر نیست. در یک دسته‌بندی کلی، می‌توان دیدنی های رامسر را در ۴ دسته کلی تقسیم بندی کرد.

آگهی‌های فروش ویلا در رامسر را اینجا ببینید

جاهای دیدنی رامسر در دسته تاریخی

  • کاخ مرمر
  • قلعه مارکوه
  • هتل قدیم رامسر
  • مسجد آدینه
  • مسجد میرزا عبدالباقی خان

جاذبه‌های شهری

  • موزه مردم‌شناسی رامسر
  • بلوار معلم
  • مرکز خرید آرامش
  • مرکز خرید نگین
  • بازارهای هفتگی رامسر
  • بازار جدید ماهی‌ فروشان

مجتمع تجاری در رامسر

جاذبه‌های تفریحی

  • تله کابین رامسر
  • پل معلق رامسر
  • شهربازی رامسر
  • کارتینگ رامسر
  • پارک آبی رامسر
  • زیپ لاین رامسر

جاهای دیدنی رامسر برای طبیعت‌گردها

  • جواهرده
  • جنگل دالخانی
  • آبشار سیاسرت
  • آبشار ایج
  • آبشار ازارک
  • آبشار صفارود
  • آب گرم سادات محله
  • سد میجران
  • دریاچه قو رامسر
  • غار یاغی لوکا
  • غار گرگرلوکا
  • گرسماسر
  • جنگل دو هزار
  • باغ ایرانی رامسر
  • پارک جنگلی صفارود

در ادامه تلاش می‌کنیم مهم‌ترین مکان های دیدنی رامسر را معرفی کنیم.

کاخ مرمر

در رامسر اگر از بلوار رزاقی وارد جاده هتل شوید، به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری رامسر می‌رسید. کاخ مرمر یا کاخ رامسر که به دستور پهلوی اول در سال ۱۳۱۶ ساخته شد، یکی از زیباترین بناهای به جا مانده از آن دوران است. یک بنا با معماری اروپایی در دل باغی بی‌نظیر و ۶۰ هزار متر مربعی که در صدر لیست دیدنی های رامسر قرار دارد. این کاخ تا دوران انقلاب محل اقامت خانواده سلطنتی بوده و یکی از اقامت‌گاه‌های محبوب پهلوی دوم بود. بعد از انقلاب کاربری‌اش به موزه تغییر یافت و مدیریتش هم در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت.

مانند کاخ‌های سلطنتی تهران، این کاخ هم مجموعه بی‌نظیری از فرش‌های ایرانی را در دل خود جای داده و همچنین مبلمان‌های بی‌نظیر و شمعدان‌های فراوان هم در دل آن جا خوش کرده است. در مجموع این روزها بنای خود کاخ کارکرد موزه‌ای دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند بخشی از تاریخ معاصر ایران را در آن ببینند. همچنین باغ بزرگی که این کاخ را در دل خود جای داده هم یکی از زیباترین باغ‌هایی است که در ایران وجود دارد. این باغ به باغ گیاهشناسی رامسر هم مشهور است. گونه‌های مختلف گیاهی و فضاسازی بی‌نظیر می‌تواند این کاخ را به مکانی فوق‌العاده برای گردش تبدیل کند. بازدید از این کاخ و باغ اطرافش بین ۲ تا ۴ ساعت از وقت شما را می‌گیرد و هزینه ورودی برای بازدید از کاخ، ۲۴ هزار تومان است.

بلوار معلم رامسر

ساخت خیابان، بلوار و پلازا به عنوان محلی برای بروز و ایجاد نشاط عمومی یکی از ایده‌های اصلی در شهرسازی ایران و جهان بوده که البته در دهه‌های اخیر در ایران تاحدودی نادیده گرفته شده است. شاید معروف‌ترین خیابان ایران، چهارباغ اصفهان است که به دستور شاه مقتدر صفوی در اصفهان ساخته و به محور اصلی شهر بدل شد. بعدها شهرهای بسیاری از آن تقلید کردند.

رامسر یکی از آن شهرهایی است که به شما فرصت حضور در خیابانی با نمایی بی‌نظیر می‌دهد. بلوار معلم کنونی رامسر یکی از خیابان‌هایی است که حتما باید یک غروب زیبای خورشید را در آن ببینید. بلوار معلم در میان مناطق دیدنی رامسر به دستور پهلوی اول ساخته شد و نمایی از کوه، جنگل و دریا را دارد. نخل‌های زیبا و سر به فلک کشیده‌اش در غروب خورشید دیدنی‌تر است و قدم زدن در آن تجربه‌ای تکرار نشدنی خواهد بود. این بلوار همزمان با ساخت هتل رامسر ساخته شد و سال‌ها به عنوان مسیری ماشین‌رو مورد استفاده بود. حالا این خیابان یک پیاده‌رو معروف در ایران است.

هتل قدیم رامسر

هتل قدیم رامسر

هتل قدیم رامسر یکی از معروف‌ترین هتل‌های خاورمیانه محسوب می‌شود و در لیست مهم‌ترین مکان‌های دیدنی رامسر قرار دارد. روزگاری این هتل بهترین مقصد برای مسافران و توریست‌های خارجی بود به ویژه مسافرانی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌آمدند. هتلی که به بلواری بی‌نظیر وصل می‌شد و در پایان این مسیر، ساحل زیبای خزر را پیش رویش داشت.

معماری این هتل بسیار چشم‌نواز بوده و کار یک معماری ایرانی-ارمنی‌تبار ساکن آلمان است. حالا از شهرت هتل قدیم استفاده و یک بنای دیگر به اسم هتل جدید رامسر در کنارش ساخته شده است که به هیچ وجه به پای این بنای باشکوه نمی‌رسد. از سال‌ها پیش تلاش‌هایی برای تغییر کاربری این هتل صورت گرفت و اگرچه مدیریتش در راستای بناهای مصادره شده تغییر کرد، اما همچنان به عنوان یک هتل کاربری خودش را دارد.

اگر قصد اقامت کوتاه‌مدت در رامسر دارید، اینجا کلیک کنید

قلعه مارکوه

قلعه مارکوه در کتالم یکی از آثار باستانی و دیدنی رامسر است که قدمتی از دوران ساسانیان دارد. یک قلعه سابقا نظامی با نمایی ۳۶۰ درجه، جایی ۵۰۰ متر بالاتر از دریا که برای رسیدن به آن باید ۳۶۰ پله را زیر پا بگذارید. ایستادن روی برج و باروهای باقیمانده این قلعه نمای بی‌نظیری از کوه و دریا را پیش روی شما قرار می‌دهد. مارکوه که به آن بام کتالم هم می‌گویند در ۱۱ کیلومتری رامسر قرار دارد. این قلعه می‌تواند یک نیم روز از سفر شما به رامسر را به خود اختصاص دهد. در اطراف این قلعه امکانات رفاهی و گردشگری هم برای مسافران در نظر گرفته شده است.

موزه مردم شناسی

موزه‌های مردم‌شناسی در بسیاری از شهرهای ایران از یک الگوی ثابت پیروی می‌کنند. البته در میان این تکرارها موزه مردم شناسی رامسر نمونه تمام و کمالی از یک موزه مردم‌شناسی درست در ایران است. یک موزه زیبا در بنایی قدیمی و خانه‌ای سنتی که خود به تنهایی نمونه کاملی برای شناخت سبک زندگی و معماری مردم گذشته محسوب می‌شود.

موزه مردم شناسی در خانه‌ای چوبی با الهام از معماری گیلانی‌ها قرار دارد. این موزه در دل خود بیش از ۷۰۰ شی تاریخی دارد که راوی سبک زندگی مردم گذشته غرب مازندران است. این موزه به همت یک استاد بازنشسته جامعه‌شناسی ساکن رامسر افتتاح شده و بیشتر اشیاء موجود در آن اهدایی شهروندان هستند. در سال ۱۳۹۵ با حمایت‌های شهرداری رامسر دهکده تخصصی صنایع دستی و موزه مردم‌ شناسی رامسر هم در پلاژ شهرداری بازگشایی شد.

مناطق و امکانات تفریحی در رامسر

رامسر یکی از پرترددترین شهرهای مازندران محسوب می‌شود و سالانه مسافران فراوانی از آن بازدید می‌کنند. برای همین طبیعی است که کلیدواژه تفریحات رامسر یکی از پربسامدترین کلیدوازه‌ها در این شهر باشد. در رامسر امکانات رفاهی فراوانی برای گردش و تفریح وجود دارد. مراکز خرید رامسر بسیار بزرگ و مجهز هستند. رستوران‌های فراوانی در این شهر هستند که از میان آنها پیدا کردن یک رستوران به عنوان رستوران معروف رامسر کار سختی خواهد بود.

مراکز تفریحی مانند زیپ لاین رامسر و کارتینگ رامسر هم از جاهای دیدنی جذاب برای عاشقان هیجان هستند. بنابراین چه دوست داشته باشید به خرید خوبی بروید و چه یک روز پر هیجان را گذرانده باشید، فرصت مناسبی برای خوش‌گذرانی در رامسر خواهید داشت.

بازار رامسر

روستای گردشگری رامسر

اگر کمی از فضاهای شهری فاصله بگیریم، فرصت به روستای گردشگری رامسر می‌رسد. خیلی‌ها نام رامسر را در پیوند با جواهرده می‌دانند. روستایی زیبا و در ارتفاعات هیرکانی با مهی همیشگی و مناظری زیبا. سفر به رامسر اگر با دیدن یکی از روستاهایی گردشگری یا ییلاقات زیبای آن همراه نباشد، سفری کامل به شمار نمی‌رود.

قرار گرفتن جواهرده در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا به این روستای زیبا و کوهستانی کمک کرده تا سفر به رامسر در بیشتر وقت‌های سال ممکن باشد. چرا که بهار و تابستان رامسر همیشه دیدنی است و شاید تنها در گرمای تابستان تحمل رطوبت و شرجی برای مسافران و گردشگران راحت نباشد که آن هم به کمک جواهرده و هوای همیشه خنک و روبه سردی‌اش قابل تحمل می‌شود. جواهرده در فاصله ۲۷ کیلومتری رامسر در سخت‌سر قرار دارد.

به جز جواهر ده که شهرتی ملی دارد، جنت رودبار و منطقه ییلاقی گرسماسر هم جزو روستاهای گردشگری رامسر هستند.

جاهای دیدنی رامسر در بافت جنگلی

بسیاری از عشاق سفر به شمال، مسیر رشت تا رامسر را به عنوان یک سفر پرهیجان برنامه‌ریزی می‌کنند. سفری پر از مناظر زیبا، سواحل دیدنی، جنگل‌های چشم‌نواز و غذاهای فوق‌العاده خوشمزه. هدف بسیاری در برنامه‌ریزی این سفر دیدن جاهای دیدنی رامسر تا رشت است. دو شهری که در شمال ایران در اوج زیبایی قرار دارند. بخشی از این زیبایی‌ها هم به جنگل‌های بی‌نظیری مربوط است که در این منطقه قرار دارند.

جنگل‌های دو هزار تنکابن یکی از جنگل‌های انبوه و دیدنی شمال ایران است که در مرز تنکابن و رامسر قرار دارد. اگر مسافر این شهر باشید و به طبیعت‌گردی علاقه داشته‌ باشید، حتما باید به آن سر بزنید.

معروف‌ترین جنگل رامسر جنگل دالخانی است. جنگلی زیبا و انبوه با گونه‌های نادر که نشانی از تاریخ هیرکانی دارد و یک مقصد محبوب برای ماجراجوها است. به دالخانی دالان بهشت هم می‌گویند. عده‌ای آن را به دلیل زیبایی بی‌نظیرش در بهار و پاییز بهترین نقطه در میان مناطق گردشگری رامسر می‌شناسند. این جنگل نزدیک روستای دیدنی جنت‌رودبار در فاصله ۳۰ کیلومتری رامسر قرار دارد.

آبشار‌ها، غارها و آب‌گرم‌

در دسته‌بندی جاذبه‌های طبیعی رامسر، می‌توان آبشارهای زیبای اطراف این شهر را به عنوان یک زیر عنوان در بخش اماکن دیدنی رامسر قرار داد. آبشارهای زیر از مهم‌ترین و معروف‌ترین آبشارهای اطراف این شهر هستند:

  • سیاسرت
  • ایج
  • ازارک
  • صفارود

اقلیم کوهستانی و پرآب رامسر موجب شده تا در اطراف این شهر آبشارهای گوناگونی وجود داشته باشد. تنها در روستای جنت‌روزدبار که در بخش روستای گردشگری رامسر معرفی کردیم چندین و چند آبشار دیدنی مانند ریش بزار، هیسیان، خشکا و چاردر وجود دارد. برای همین چشم‌پوشی از دیدن یکی از آبشارها جفا در حق دیدنی‌های رامسر است.

در رامسر غارهای فراوانی هم وجود دارد. در میان جاهای دیدنی رامسر می‌توان از غارهای یاغی لوکا و گرگرلوکا نام برد. رامسر یکی از مراکز چشمه‌های آب گرم است و بسیاری برای سپردن خستگی‌های‌شان به آب گرم رامسر به این شهر سفر می‌کنند. جواهرده، کتالم و سادات‌محله مهم‌ترین چشمه‌های آب گرم رامسر را در اختیار دارند.

بوستان در شهر رامسر

هزینه جاهای دیدنی رامسر

برخی مناطق دیدنی رامسر رایگان هستند و برای بازدید از برخی از آنها باید بلیط تهیه کنید. البته بیشتر مراکز تفریحی تازه ساخته شده با هزینه ورودی همراه هستند و معمولا هم بلیط‌های گرانی دارند. در جدول زیر برخی از قیمت‌های تابستان ۱۴۰۰ را می‌توانید ببینید.

کاخ مرمر۲۴ هزار تومان
بلوار معلمرایگان
هتل قدیم رامسریک خوابه: ۱۰۲۸۰۰۰ تومان (برای هر شب)
دوخوابه: ۱۸۸۰۰۰۰ تومان (برای هر شب)
قلعه مارکوهرایگان
موزه مردم‌شناسی رامسر۱۰ هزار تومان
کارتینگ رامسر۵۰ هزار تومان (هر دور)
تله‌کابین رامسر۹۳ هزار تومان (هر نفر)

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.