رشت زیبا را بهتر بشناسید؛ امکانات و شرایط زندگی در مرکز استان گیلان

0

رشت از سال‌ها پیش به یک مقصد محبوب گردشگری در ایران تبدیل شده است؛ اما اگر از نگاه توریستی به این شهر برای گذراندن تنها چند روز در خلال یک سفر فاصله بگیریم، رشت را چطور جایی برای زندگی می‌یابیم؟ کیفیت زندگی دائمی در رشت چگونه است و برای سکونت همیشگی در این شهر باید به چه نکاتی توجه داشت؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید عکس‌های تبلیغاتی و با کیفیت بالا از میدان شهرداری را فراموش کنید و به این فکر کنید که آیا علاقه دارید در شهری با بالاترین میزان بارش در سال و روزهای زیاد ابری و بارانی زندگی کنید؟ رطوبت و هوای شرجی شهرهای شمالی کشور هم از آن دست تجربه‌هایی است که عکس‌های تبلیغاتی و دلربای رشت اصلا به شما منتقل نمی‌کنند. برای عرق‌ریختن در نیمی از سال آماده هستید؟ البته که قصد نداریم در اینجا شما را ناامید کنیم. حتی اگر بخواهیم این کار را هم انجام دهیم شهری چون رشت با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد اجازه نمی‌دهد. ما در اینجا کوشش می‌کنیم تا تصویری دقیق و واقعی از رشت برای شما روایت کنیم. تصویر نزدیک به واقعیت یکی از شهرهای زیبای ایران که در کنار زیبایی‌ها، سختی‌ها و معایب زندگی در آن را هم نمایش می‌دهد.

اطلاعات کلی رشت

نزدیک به پنج قرن است که رشت مرکز گیلان و یکی از شهرهای مهم تاریخ کشورمان به حساب می‌آید. تا پیش از شکل‌گیری امپراطوری صفویان در ایران این شهر قصبه‌ای (روستایی) کوچک در میان دو رود «گوهر رود» و «سیاه‌رود» بود که به آن «بیه» به معنی «میان‌ دو ‌رود» می‌گفتند.

پادشاهان صفویه به دنبال گسترش شهرنشینی در ایران بودند و برای همین قصبه کوچ «بیه» را به دلیل موقعیت جغرافیاییاش به محل ایجاد تاسیسات شهری و عمران و آبادانی زمان خودشان تبدیل کردند تا پایه گذار شهر امروزی باشند.

توسعه تجارت خارجی ایران که از زمان صفویه شکل گرفته و در دوران قاجار رنگ و بوی تازه‌تری یافته بود، کمک کرد تا رشت به قطب تجارت ایران و روسیه تبدیل شود. این مسئله به آبادترشدن  شهر کمک زیادی کرد. 

اگر طرفدار سریال‌های تاریخی باشید می‌دانید که رشت یکی از مراکز مهم رویدادهای معاصر ایران بوده است. شاید مهم‌ترینش هم قیام جنگل به رهبری میرزا کوچک خان بوده که طی آن در زمان کوتاهی رشت به پایتخت «جمهوری سوسیالیستی گیلان» هم تبدیل شده بود.

آگهی‌های فروش آپارتمان رشت را اینجا ببینید

چرا رشت به یک مرکز مهم در شمال ایران تبدیل شد؟

این شهر در پای رشته کوه البرز واقع شده و ابتدای جلگه شمالی ایران قرار گرفته است. به این ترتیب هم از مواهب کوهستان بزرگ البرز بهره مند شده و هم اینکه جلگه وسیع شمالی اجازه توسعه همه جانبه شهر را داده است. این شهر هم برای علاقه مندان به کوه و هم جنگل و دریا مقصد مناسبی است.

کوهنوردان زیادی قله «درفک» در جنوب رشت را مقصد صعودشان قرار میدهند و علاقه مندان به دریا و جنگل هم برای دیدن هیرکانی زیبا و ساحل خزر به این شهر سفر می کنند. مرکز گیلان البته شهری ساحلی نیست، اما شهرستان رشت از شمال به دریای خزر متصل می‌شود. در مجموع اگر شما بخواهید از مرکز شهر رشت خودتان را به نزدیک‌‌ترین ساحل دریای خزر برسانید باید ۳۰ کیلومتر رانندگی کنید.

نزدیکی رشت به بندر انزلی که مهم‌ترین مرکز تجاری شمال ایران است هم موجب شده تا این شهر همه شرایط لازم برای مرکزیت سیاسی، تجاری و فرهنگی گیلان را داشته باشد.

زبان و گویش مردم

اگرچه تصور غالب مرکزنشینی چنان است که همه اهالی گیلان «رشتی» حرف می‌زنند اما اگر بخواهیم به دقت خود اهالی گیلان مسئله زبان را بررسی کنیم باید بدانیم که در رشت مردم به گویش «گیلکی بیه‌پس» که شاخه‌ای از زبان گیلانی است حرف می‌زنند. گویشی که در غرب گیلان رایج است.

اطلاعات جغرافیایی و جمعیتی

  • رشت مرکز استان گیلان است.
  • رشت در ۴۹ درجه و ۳۶ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۱۶ دقیقه عرض شمالی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد.
  • وسعت این شهر ۱۳۶ کیلومتر مربع است.
  • رشت در بخش شمالی با دریای خزر، در بخش‌ های غربی با بندر انزلی و صومعه سرا، در بخش جنوبی با شهرستان رودبار و در بخش‌ های شرقی با آستانه اشرفیه و لاهیجان هم جوار است.
  • جمعیت شهر، ۹۰۰ هزار نفر بوده و این شهر پرجمعیت ترین شهر استان گیلان است.
  • فاصله تهران تا رشت ۳۲۷ کیلومتر است و در حالت معمول رانندگی از پایتخت تا این شهر ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه زمان می‌برد.
  • به طور متوسط سالانه ۱۹۷ روز بارانی و ۱۰۴ روز نیمه ابری در این شهر داریم.
  • میانگین بارش سالانه باران در استان، ۱،۲۰۰ میلی‌متر است. این میزان بارش ۱٫۵ برابر متوسط جهانی و ۴٫۵ برابر میانگین کشوری است.
  • گرم‌ترین زمان رشت ماه مرداد و سردترین زمانش ماه بهمن است. در زمستان دمای هوای این شهر تا تا منفی ۵ درجه کاهش می‌یابد.

پیش‌تر گفته بودیم که رشت قصبه‌ای در میان دو رودخانه بود. اکنون هم رشت دو رودخانه دارد که نه مثل گذشته روستا، که حالا بخشی از شریان حیاتی شهر به شمار می‌آیند. گوهر رود و زرجوب یکی در شرق و دیگری در غرب گیلان جریان دارند و جایی نزدیک محله معروف «پیربازار» به هم می‌رسند و با عبور از رشت، تالاب انزلی را آبیاری می‌کنند.

شغل مردم رشت

همانطور که گفتیم رشت در دوران توسعه‌اش به شهری بزرگ و آباد تبدیل شد و بخشی از این آبادانی را مرهون کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگی است که در این شهر تاسیس شده‌اند.

تصویر کلی درباره رشت این بوده که این شهر مرکز کشاورزی و به ویژه تولید برنج است؛ اما این شهر علاوه بر برنج یکی از قطب‌های فولاد ایران هم هست. نوغان هم یکی از محصولات مهم شهر است. در مرکز گیلان، کارخانه‌های پیله‌خفه‌کنی و تخم نوغان‌گیری فراوانی دیده می‌شود. رشت همچنین یکی از قطب‌های صنعتی کشور، به‌ویژه در صنایع تبدیلی کشاورزی و دریایی، صنایع دارویی و سلولزی و نساجی به شمار می‌آید.

 «سردار جنگل» از آن اسم‌هایی است که روی اماکن زیادی در رشت گذاشته شده است. به جز ورزشگاه اختصاصی داماش، نام فرودگاه این شهر هم هست که برای ظرفیت نهایی ۱۰۰ پرواز در روز طراحی شده است. علاوه بر این فرودگاه، نزدیکی به بنادر انزلی و آستارا هم رشت را به محلی برای جابجایی کالا تبدیل کرده است.

پس به‌طور کلی مشاغل مرسوم در رشت را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد:

  • فولادسازی
  • تولید نوغان ابریشم
  • صنایع تبدیلی کشاورزی و دریایی
  • صنایع دارویی
  • صنایع سلولزی و نساجی

 امکانات و شرایط زندگی

«ساغری» به معنی «کفش» است. «ساغری‌سازان» بنا به گفته اهالی، اولین و قدیمی‌ترین محله این شهر محسوب مب‌شود که در گذشته کارگاه‌های متعدد دباغی چرم و ساختن ساغری در آن وجود داشته است. هنوز هم ردی از آن در گوشه و کنارش دیده می‌شود. ساغری‌سازان روزگاری محله اصلی شهر و محل تجمع متمولین و چهره‌های سرشناس شهر بوده است. مسجد، حمام و بازار مشهور شهر در این محله وجود دارد. از جمله مساجد محله، «مسجد حاج سمیع» بوده که یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر است. اگر اهل سینما باشید می‌دانید که بسیاری از لوکیشن‌های فیلم «در دنیا تو ساعت چند است؟» در محله ساغری ساخته شده است.

«استادسرا» دیگر محله معروف رشت است که این روزها در میان مردم به دو نام شناخته می‌شود. «میرزا کوچک‌خان جنگلی» و «هوشنگ ابتهاج» که هر دو در این محله خانه داشتند. خانه اولی به موزه تبدیل شد و دیگری تخریب شده و جای آن ساختمانی معمولی ساخته شده است. استادسرا در گذشته به دلیل قرار گرفتن بین خیابان معلم، سبزه میدان و خیابان سعدی، محله‌ای مهم و استراتژیک در شهر به شمار می‌رفت و اکنون هم یکی از مراکز توریستی شهر به شمار می‌آید.

«منظریه» در کنار گوهر رود یکی از محله‌‌های مهم رشت به حساب می‌آید. «سرچشمه» هم در کنار زرجوب یکی دیگر از محله‌های معروف رشت است. جایی که به قبرستان ارمنی‌هایش در رشت شناخته می‌شود و سابقه حضور ارمنی‌ها در آن به کوچ اجباری‌شان در زمان شاه عباس باز می‌گردد. این محله یکی از مراکز دیزی‌ و قلیان‌سراهای شهر رشت است.

رشت آش‌فروشی‌های فروانی هم دارد. شاید یکی از معروف‌ترین‌هایش آش‌سرای مرادی در خیابان «لاکان» و در محله «صندوق عدالت» باشد. جایی که ناصرالدین شاه قاجار دستور داده بود صندوقی در آن مرکز آن قرار دهند تا هرکس درخواستی از شاه دارد نامه خود را به آن بیندازد و شاه به اموراتش رسیدگی کند.

اگر این شهر را به‌عنوان مقصدی جدید برای زندگی انتخاب کرده‌اید باید بدانید که رشت زیبا در دسته شهرهای گران ایران قرار می‌گیرد. هزینه زندگی در رشت چیزی شبیه به کلان‌شهرهای ایران است.

گالری عکس رشت

بافت شهرنشینی در این شهر شمالی بسیار مشهود است. ازطرفی امکانات و مراکز رفاهی هنوز حال‌وهوای قدیمی خود را حفظ کرده‌اند. در آلبوم زیر، تصاویری از مناطق پرطرفدار و همچنین امکانات این شهر زیبا مشاهده می‌کنید.

وضعیت مسکن و هزینه زندگی در رشت

در سال‌های اخیر این مرکز استان شمالی کشور (که بعضا ۱۷۶ روز بارانی دارد) به عنوان مقصدی محبوب برای اهالی بسیاری از استان‌ها از جمله استان‌هایی که با تنش آبی مواجه هستند تبدیل شده است. برای همین شاید همین الان شما در محله‌ای چون گلسار آپارتمان با قیمت متری ۳۵ میلیون تومان هم پیدا کنید. جست‌وجو در میان قیمت‌ها به شما نشان می‌دهد که در رشت باید متوسط قیمت آپارتمان را متری بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان ببینید که در محله‌های لوکس‌تر شاید تا متری ۳۵ تومان هم برسد.

برای اجاره آپارتمان در رشت هم باید خودتان را آماده قیمت‌هایی در همین حدود کنید. اگرچه جست‌وجو در میان هزینه اجاره‌ها نشان می‌دهد که در رشت علاقه به دریافت ودیعه بیشتر از اجاره است. درواقع شاید در میان آگهی‌ها، ودیعه‌ای در حدود ۴۰۰ میلیون تومان هم دیده شود.

قصد اجاره آپارتمان در رشت را دارید؟ اینجا کلیک کنید

هزینه خورد و خوراک در رشت کاملا بستگی به ذائقه و سبک زندگی شما دارد. این شهر که به پایتخت غذای ایران هم شهرت دارد مملو از غذاخوری‌های مختلف در کلاس‌های متفاوت است. شما می‌توانید با کیفیت خوبی هم غذای ارزان و هم وعده‌های غذایی لوکس و گران در آن پیدا کنید.

تعداد زیاد رستوران‌ها و کبابی‌ها نشان می‌دهد که غذا خوردن بیرون از خانه بخشی از فرهنگ مردم این شهر است. از جمله اینکه بر خلاف بسیاری از شهرهای ایران رشتی‌ها به خوردن صبحانه بیرون از خانه هم علاقه‌مند هستند. برای همین و برای همراهی با فرهنگ عمومی مردم شهر باید در نظر بگیرید که زندگی در رشت با هزینه‌ بیشتری برای غذا خوردن بیرون از خانه برای شما همراه می‌شود.

یکی از ویژگی‌های خوب رشت مثل بسیاری از شهرهای شمالی کشور تامین مواد اولیه ارزان از تولید کننده است. بازار بزرگ رشت در حوالی میدان شهرداری، مرکزی برای عرضه با کیفیت‌ترین محصولات لبنی، سبزیجات و مواد پروتئینی با کیفیت بالا و قیمت مناسب است. هزینه حمل و نقل در رشت مثل سایر شهرهای ایران است. با همه این اوصاف احتمالا نباید در رشت منتظر زندگی ارزانی باشید.

دیوار املاک

 بالا شهر رشت کجاست؟

نگاهی به لیست قیمت املاک در رشت نشان می‌دهد که تمرکز خانه‌های لوکس و ویلاهای با کیفیت بالای زندگی در محله‌های غربی و جنوبی این شهر است و نزدیکی به دریا احتمالا به دلیل بالا رفتن میزان رطوبت، چندان مورد توجه رشتی‌ها نیست. این شهر، دو محله معروف و لوکس اصلی دارد:

گلسار

 تقریبا همه علاقه‌مندان به رشت از کیفیت محله‌ گلسار با خبر هستند. پر بیراه نیست اگر گلسار را بهترین محله و گران‌ترین منطقه این شهر برای زندگی بدانیم. محله‌ گلسار در غرب رشت خیابان‌های زیر را در بر می‌گیرد:

  • گلسار
  • سمیه
  • توحید
  • نماز
  • دیلمان
  • نواب
  • معین

این محله پر از خانه‌های ویلایی قدیمی و جدید با معماری قابل توجه است و به دلیل وجود بوتیک‌ها و انواع و اقسام مغازه‌های خرید لباس، یکی از مراکز اصلی تجمع اهالی این شهر و توریست‌ها محسوب می‌شود. همچنین رستوران‌های معروفی چون رازقی، شورکولی، گیلانه و میرزا این محله را به مرکز خوبی برای وقت‌گذرانی هم تبدیل کرده‌اند.

حتما می‌دانید که یکی از دلایل محبوبیت رشت جریان داشتن زندگی شبانه در این شهر است. اگر از علاقه‌مندان به زندگی شبانه هستید باید بدانید که گلسار یکی از معدود انتخاب‌های خوب و با کیفیت در ایران به حساب می‌آید.

منظریه

اگر بخواهیم مناطق بالا شهر رشت با قیمت بالاتر مسکن را نام ببریم، علاوه بر غرب شهر و گلسار باید به جنوب این شهر و محله منظریه اشاره کنیم. جایی که رشت به البرز نزدیک‌تر می‌شود و آب و هوای بهتری نسبت به مناطق شمالی نزدیک به دریا دارد. محله منظریه در جنوب رشت و در اطراف یکی از دو رود این شهر یعنی گوهر رود واقع شده و یکی از محله‌های قدیمی این شهر به است.

محله منظریه شامل خیابان‌های زیر می‌شود:

  • منظریه
  • آرش
  • یاسمن
  • مروارید
  • ربانی
  • مسعود
  • ولیعصر (عج)
  • میهن

کجای رشت برای زندگی مناسب است؟

برای اینکه بدانید کجای رشت برای زندگی شما مناسب است ابتدا باید فهرستی از محله‌ها داشته باشید. در بالا به چند محله مهم شهر اشاره شد، اما اگر بخواهیم بر اساس قیمت خانه و هزینه زندگی بررسی کنیم، می‌توان آنها را در سه گروه دسته‌بندی کرد:

محله‌های بالای شهر که طبیعتا قیمت‌های بیشتری هم دارند:

  • گلسار
  • معلم
  • منظریه
  • رشتیان

این محله‌ها اغلب در جنوب و غرب رشت واقع شده‌اند.

محله‌های متوسط رشت:

  • شهرک بهشتی
  • نیلوفر
  • دیلمان
  • تختی
  • نامجو
  • کاکتوس
  • بلوار نماز

محله‌های ارزان‌تر:

  • آزادگان
  • کمربندی
  • یخ‌سازان
  • جانبازان
  • توشیبا
  • مدرس
  • دباغیان

برای انتخاب محله‌های این شهر برای زندگی علاوه بر متوسط قیمت خانه‌ها در این محله‌ها باید به در دسترس بودن امکانات شهری هم توجه کنید. پنج بیمارستان ولایت، پورسینا، امید، امیرالمومنین و رازی در شهر با نسبت خوبی پراکنده شده‌اند و دسترسی عمومی به خدمات پزشکی را میسر کرده‌اند. البته مرکز گیلان از نظر امکانات ورزشی و همچنین سیستم حمل و نقل عمومی، شهر به نسبت فقیری به شمار می‌آید و شاید این نکته مهمی در انتخاب شما باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.