تالش کجاست؟ آشنایی با شرایط زندگی در این شهر شمالی

0

گیلانِ زیبا در هر گوشه و کنارش شگفتی‌ها و دیدنی‌های هیجان‌انگیز فراوانی پنهان کرده و مسافران و جست‌وجوگران را به خود می‌خواند. همین ویژگی‌ هیجان‌انگیز هم موجب شده که این استان مقصد پرتکراری برای مسافرانی از سراسر ایران باشد. آن‌هایی که گیلان را می‌گردند به خوبی می‌دانند که هرچه از شرق به غرب گیلان می‌رویم به دلیل ویژگی‌های طبیعی و کیفیت قرار گرفتن گوشه غربی البرز در ایران، جنگل‌ها انبوه‌تر و ییلاقات فروان‌تر می‌شوند. مناظر طبیعی، جنگل‌ها و ییلاقات در این منطقه کیفیتی تکرار نشده در سایر مناطق ایران دارد. از سوی دیگر چون اینگونه مناطق مرزی طبیعت ایران با طبیعت آناتولی و همچنین قفقاز هم‌مرز است، بر خاص بودن آن افزوده می‌شود. همه این مقدمات را گفتیم تا شما را در سفری کوتاه به یکی از شهرهای شمال‌غربی گیلان همراهی کنیم. تالش که از زیباترین و جذاب‌ترن مقاصد سفر در شمال ایران است. این شهر تلفیقی از کوه، جنگل و دریاست که همه را به زیبایی و دست و دلبازی در دل خود جای داده است.

به‌دنبال ملک مسکونی در تالش هستید؟ اینجا کلیک کنید

اطلاعات کلی درباره تالش

تالش در شمال غربی استان گیلان قرار دارد. یک شهر ساحلی که البته بیشتر به ییلاقات و کوه‌های زیباییش معروف است. تالش دومین شهرستان پرجمعیت گیلان است و بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. این منطقه از نظر تاریخی و بافت جمعیتی منطقه‌ای متفاوت و کمی راز آلود است.

در حال حاضر حدود ۲ میلیون نفر از قوم تالش در سرتاسر دنیا زندگی می‌کنند. تالش باستانی که زبان و فرهنگ متفاوتی از گیلان داشته، روزگاری نوار غربی خزر را در بر می‌گرفته و الان نیمی از آن در ایران و نیم دیگرش در جمهوری آذربایجان قرار دارد. نام منطقه‌ای از ایران که به آن تالش گفته می‌شود از قوم تالش گرفته شده است. آن‌ها خودشان هم بازمانده یک قوم باستانی به اسم کادوس بودند. در واقع در گیلان دو قوم باستانی زندگی می‌کردند: گیل‌ها و قوم کادوس‌ تالش.

زبان تالشی یکی از زبان‌های در معرض تهدید ایرانی است. اگرچه فرزندان تالش اکنون تلاش می‌کنند تا این زبان را زنده نگه دارند، اما به هر حال تهدیدهایی برای این زبان همچنان وجود دارد. یک زبان از زبان‌های کناره دریای خزر که قومی دیگر هم به آن شکل صحبت می‌کردند. تاتی‌ها که آنها هم در حال حاضر در معرض خطر انقراض زبانی قرار دارند.

در زبان تالشی رگه‌هایی از گیلکی، مازندرانی و ترکی دیده می‌شود و این به دلیل همسایگی‌های فرهنگی با این مناطق است. همین نزدیکی موجب شده تا خیلی‌ها فکر کنند تالش‌ها ترک هستند.

شهرستان امروزی در تقسیمات رسمی فعلی ایران از پنج شهر زیر تشکیل می‌شود:

  • تالش
  • اسالم
  • لیسار
  • حویق
  • چوپر

هشتپر تالش مرکز این شهرستان است. در جنوب تالش رضوانشهر قرار دارد و در شمال آن آستارا را می‌بینیم. دیواره شمال و شمال شرقی آن خط ساحلی بزرگی با خزر تشکیل داده و از جنوب هم مرز بزرگ این استان با اردبیل را ساخته است. جایی که کوه‌های سر به فلک کشیده در گذشته مثل دیواره‌ای این شهر را حفظ می‌کردند و حالا از دل آن جاده‌های پر پیچ و خمی کشیده شده است.

پل در شهر تالش

اهالی این شهر اغلب مسلمان هستند. مذهب مردم شهر بیشتر شافعی است و اقلیتی در میان اهالی این قوم، شیعه دوازده امامی هستند.

  • فاصله تالش تا تهران: ۴۲۴ کیلومتر
  • فاصله تالش تا رشت: ۱۱۵ کیلومتر
  • جمعیت شهرستان تالش: ۲۰۰۶۴۹ نفر (سرشماری سال ۱۳۹۵)
  • جمعیت شهر تالش: ۵۴۱۷۸ نفر (سرشماری سال ۱۳۹۵)
  • تراکم جمعیت: ۱۴۱ نفر بر کیلومتر مربع
  • مساحت: ۱۴۲۷ کیلومتر مربع

نقشه تالش

در تصویر زیر می‌توانید مرز این شهر و شهرها و دسترسی‌های اطراف آن را مشاهده کنید. همان‌طور که می‌بینید در این مرزبندی، شهر تالش با دریای خزر فاصله دارد. البته نقشه شهرستان، شامل خط ساحلی با خزر هم می‌شود.

نگاهی به تاریخ تالش

از آنجایی که در اسناد و متون پیش از اسلام نامی از تالش به میان نیامده، بسیاری فرزندان تالش کنونی را به قوم کادوس تالش که پیش‌ترها در همین ناحیه زندگی می‌کردند، نسبت می‌دهند. آنچه اکنون به عنوان تالش در میانه رضوانشهر و آستارا می‌شناسیم در واقع روزگاری سرزمین بزرگی بود که از شمال به آلبانیای قفقاز می‌رسید. شرق آن را دریای خزر در بر گرفته و از جنوب به سپید رود می‌رسید. غرب آن هم به اردبیل و مغان محدود می‌شد.

در تاریخ این شهر آمده که ساکنان آن در نیمه دوم قرن هجدهم حکومتی را بنا کردند که به «خوانین تالشی» معروف بوده و لنکران پایتخت آن بود. این شهر حالا هم یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های تالشی‌ها به شمار می‌رود. مهم‌ترین رویدادی که تاریخ این شهر را در ایران برجسته می‌کند یکی از دردآورترین‌هایش است: عهدنامه ترکمانچای در سال ۱۲۰۶ هجری شمسی (۱۸۲۸ میلادی) که بخش بزرگی از این شهر ایران را از کشور جدا و به روس‌ها واگذار می‌کند و بخش کوچک‌تر را در ایران باقی می‌گذارد.

خیابان در تالش

ویژگی‌های طبیعی

تالش خط ساحلی بزرگی با دریای خزر دارد. همچنین این منطقه کوه‌های بلند و ییلاقاتی هم در ارتفاعات دارد. این شهرستان بیش از ۲۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد که از این میان گیسوم و قرق دو پارک ساحلی معروف و پرمخاطب در میان مسافران و گردشگران هستند. از سوی دیگر روستاها و ییلاقات تالش هم بسیار معروف است. اسالم که یکی از شهرهای شهرستان تالش، از معروف‌ترین ییلاقات منطقه است که شهرتی بین‌المللی دارد. برخی اسامی ییلاقات به شرح زیر است:

  • سوباتان
  • سیاهداران
  • خریدول
  • سیاهدول
  • دو خاله کوه
  • مریان
  • طولارود
  • کرمون
  • گردنه الماس

خیابان در تالش

امکانات و ویژگی‌های شهری

اگرچه تاکنون از جنگل و دریای تالش گفتیم ولی بد نیست کمی هم از شهر تالش بگوییم. جایی که روزگاری یک شهر تاریخی و مهم بود. در حال حاضر کاخ سردار امجد، حاکم تالش در زمان ناصری یکی از مهم‌ترین بناهای این شهر است که حوالی بلوار امام خمینی قرار گرفته است. تجمع بیشتر امکانات اداری و تفریحی هم نشان می‌دهد که این محله که اهالی به بخشی از آن «سیدون» می‌گویند، بخشی از مرکز شهر است. برخی محله‌های شهر عبارتند از:

  • خیابان شهرداری
  • خیابان امام خمینی
  • خیابان فداییان اسلام
  • بلوار امام رضا
  • گیلک محله

قیمت خانه و ویلا در تالش

آگهی‌های دیوار نشان می‌دهد که قیمت خانه و آپارتمان در تالش نسبت به سایر مناطق گیلان کمی ارزان‌تر است. در دیوار به وفور آگهی‌هایی دیده می‌شود که در آن خانه‌هایی با قیمت پایه متری ۷ میلیون به بالا دیده می‌شود. در مجموع طبق اطلاعات فعلی (آبان ۱۴۰۰) می‌توان قیمت آپارتمان‌ها را در این شهر از متری ۷ میلیون تا متری ۲۰ میلیون در بهترین مناطق شهر تخمین زد. اجاره‌ها هم چیزی بین ماهی یک تا نهایتا ۴ میلیون با ودیعه‌هایی زیر ۱۰۰ میلیون تومان است.

البته بازار گرم‌تر املاک شهر در ییلاقات و روستاها است. در آنجا زمین‌هایی از متری یک میلیون تومان تا متری ۵ میلیون تومان را می‌توان در آگهی‌های دیوار دید. همچنین ویلاهای ساخته شده در این مناطق از متری ۱۰ میلیون تا متری ۳۰ میلیون خرید و فروش می‌شود. اجاره ویلا هم در این مناطق به شدت بازار گمی دارد. اجاره آن‌ها از شبی ۳۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا شبی یکی میلیون‌ تومان هم در فصل‌های پر مسافر ادامه پیدا می‌کند.

برای خرید ویلا در تالش اینجا کلیک کنید

با شهرهای دیگر شمال هم آشنا شوید:

میدان در تالش

اقتصاد

اگرچه تالش با پتانسیل‌های بالای طبیعی‌اش یک مرکز مهم گردشگری است، اما علاوه بر آن این شهر بنیان‌های اقتصادی مهمی هم دارد. چه اینکه نزدیکی به آستارا که یک قطب صادراتی بزرگ کشور است موجب شده تا آنها روی بالا بردن ظرفیت‌های صادراتی خودشان بیشتر کار کند. در حال حاضر این شهر در رتبه دوم تولید خاویار در ایران قرار دارد. سواحل تالش بهترین شرایط را برای پرورش ماهی‌های خاویاری دارند و همین مسئله اینجا را به قطبی بزرگ در پرورش و صید این ماهی‌ها تبدیل کرده است. اگرچه طبق علت مسئولان در گذشته چیزی حدود ۳۵۰ تن ماهی خاویاری در کشور صید می شده، ولی این عدد در چند دهه اخیر به دلیل کاهش میزان ماهی‌های خاویاری کاهش قابل توجهی داشته و به عدد صید سالی ۲ تن رسیده است.

به جز ساحل دریا، محصولات کشاورزی هم دیگر بخش فعال اقتصادی تالش را تشکیل می‌دهد و در آن محصولات فراوانی تولید می‌شود. در کنار همه این‌ها همان‌طور که گفتیم گردشگری هم دیگر چرخ فعال اقتصادی تالش است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.