راهکارهای قانونی برای افزایش حقوق و دستمزد

0

فشارهای روزافزون اقتصادی، نبود امنیت شغلی و نگرانی از تامین هزینه‌های خانواده سبب می‌شود تا کارگران به فکر راهی برای افزایش حقوق و دستمزدشان باشند. هرچند برای افزایش حقوق و دستمزد، هر سال باید منتظر تصویب قانون افزایش حقوق توسط مجلس و شورای عالی کار ماند، با این حال، چند راهکار قانونی برای افزایش حقوق و دستمزد وجود دارد که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره حقوق و دستمزد

حقوق کارگری چطور محاسبه می‌شود؟ (همراه با جدول و فرمول)

• اضافه کاری

یکی از راه‌های افزایش حقوق کارگران و کارمندان، اضافه‌کاری است. ساعت کاری برای کارگران حقوق‌بگیر، به‌طور معمول ۸ ساعت در طول روز و ۴۴ ساعت طی یک هفته است؛ البته این ساعت کاری برای مشاغل سخت مانند کارگران معدن، ۶ ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته است. بنابراین اگر قصد دارید حقوقتان را از طریق اضافه‌کاری افزایش دهید، می‌توانید در صورت وجود کار اضافی و از طریق هماهنگی با کارفرما از این شیوه استفاده کنید. در این صورت، کارفرما موظف است تا به‌ازای هر ساعت اضافه‌کاری، ۴۰ درصد اضافه بر دستمزد هر ساعت در حالت عادی به حقوقتان اضافه کند.

اضافه کاری یکی از راهکارهای افزایش حقوق است

• ماموریت کاری

انجام ماموریت کاری یکی دیگر از راه‌‌های افزایش حقوق است. در این حالت، می‌توانید با توافق کارفرما،‌ وظایف شغلی خود را در محدوده‌ای خارج از محل کارتان انجام دهید. در این صورت، برای شما حقی به نام حق ماموریت در نظر گرفته می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که حق ماموریت برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که ۵۰ کیلومتر از محل خدمت خود دور شوند یا حداقل یک شب خارج از محدوده ماموریت اقامت داشته باشند. در حق ماموریت، هزینهٔ رفت‌وآمد بر عهده کارفرماست؛ همچنین زمان انجام آن باید با توافق شما و کارفرما صورت بگیرد و مقدار آن باید به اندازه حقوق ثابت یا حقوق مبنای‌ شما باشد.

• ارتقا شغلی

راه دیگر افزایش حقوق، ارتقاء شغلی است؛ یعنی شما پس از مدتی فعالیت در یک مرتبه شغلی به پیشنهاد کارفرما یا تقاضا خودتان موفق به پیشرفت در حوزهٔ کاری و ارتقاء شغلی شوید. در این صورت، کارفرما موظف است با توجه به اهمیت کار شما و حجم فعالیتتان، حقوق را افزایش دهد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت درخواست ارتقاء شغلی، باید آمادگی و صلاحیت لازم برای مرتبهٔ شغلی جدید را داشته باشید.

• مذاکره برای افزایش حقوق

مذاکره با کارفرما یکی از راهکارهای قانونی افزایش حقوق است

علاوه بر راهکارهای قانونی افزایش حقوق که به آنها اشاره شد، شما می‌توانید از طریق مذاکره با کارفرما به افزایش دستمزد برسید. در این صورت بهتر است قبل از مذاکره، دستاوردهای خود در زمینه شغلی را یادداشت کنید و دلایل کافی برای ارزشمند بودنتان در محیط کار را بدانید تا در هنگام مذاکره از آنها استفاده کنید. همچنین باید ارزش خود را در کارتان بسنجید؛ به این ترتیب که بدانید فردی با حرفه، تجربه و سابقه کاری شما به‌طور میانگین از طرف کارفرما چه مقدار حقوق می‌گیرد تا درخواست افزایش حقوق واقع‌بینانه‌ای داشته باشید. بعد از درخواست نیز به کارفرما فرصت دهید و برای انجام این کار عجله نداشته باشید. فراموش نکنید که باید درخواستتان را به‌طور مؤدبانه بیان کنید و در صورت پاسخ منفی از کارفرما، دلیل چنین پاسخی را جویا شوید و اگر دلایل او منطقی بود، بدون عصبانیت آن را بپذیرید.


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.