استخدام در آموزش و پرورش نیاز به تعهد خدمت ندارد

0

در حالی که وزارت آموزش و پرورش در تدارک مراحل استخدامی نیروهای جدیدی است که به خدمت گرفته، دیوان عدالت اداری یکی از شرایط استخدامی این وزارتخانه را تغییر داده است. به موجب حکمی که روز گذشته توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری منتشر شد، الزام پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش به سپردن تعهد کتبی مبنی بر ده سال خدمت در محل جغرافیایی مورد تقاضا خلاف قانون است.

اعتراض به تعهد خدمت

در اغلب آزمون‌های استخدامی دولتی و بنا بر یک رسم قدیمی، از شرکت‌کنندگان تعهد خدمت به حضور در یک منطقه جغرافیایی گرفته می‌شود. به این معنی که شرکت‌کننده اغلب متعهد می‌شود ادامه خدمتش را به مدت مشخصی در یک جغرافیای خاص ادامه دهد و نمی‌تواند آن را ترک یا از آن انتقالی بگیرد.

طرح تعهد خدمت که معمولاً برای تامین حداقلی نیرو در استان‌های کم‌برخوردار مطرح می‌شود، همیشه مورد اعتراض شرکت‌کنندگان بوده است.

شرکت کنندگان در آزمون‌های استخدامی دولتی اغلب با طرح دعاوی حقوقی در دیوان عدالت اداری تلاش می‌کنند این بند از شرایط استخدامی را بشکنند.

مانند آنچه در شش ماه گذشته در آزمون‌های استخدامی قوه قضائیه رخ داد و به موجب رأی دیوان عدالت اداری، تعهد چند ساله خدمت برداشته شد. اکنون چنین پرونده‌ای در مورد آزمون استخدامی آموزش و پرورش هم به جریان افتاده و حکم به غیرقانونی بودن گرفتن چنین تعهدی صادر شده است.

رای دیوان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه می‌گوید؟

در ماده ۳ بخشنامه شماره ۷۱۰/۲۸ مورخ ۷ دی ماه ۱۳۹۸ معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش آمده که:

پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون استخدامی مکلفند قبل از شروع دوره یک ساله مهارت‌آموزی، تعهد کتبی مبنی بر ده سال خدمت به شرط موفقیت در دوره و تمدید استخدام در محل جغرافیای مورد تقاضا به آموزش و پرورش بسپارند و استخدام و اشتغال آنها منوط به سپردن تعهد محضری خواهد بود.

اکنون گروهی از کارکنان این وزارتخانه طی درخواستی از دیوان خواستند تا رأی به ابطال این ماده داده و کسب تعهد خدمت از مستخدمین این وزارتخانه را از شرایط استخدامی حذف کند.

دیوان هم در رأی صادره اعلام کرده که چنین تعهدی خلاف قانون است. در رأی دیوان چنین نوشته شده است:

  • اولاً در قوانین و مقررات عمومی کشور از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ و آیین‌نامه استخدام پیمانی مصوب سال ۱۳۶۸ هیأت وزیران شرطی مبنی بر ارائه تعهد محضری جهت خدمت در محل مورد تقاضا پیش‌بینی نشده است. براساس قوانین و مقررات مذکور، حق انتقال و جابجایی کارمندان رسمی و پیمانی به رسمیت شناخته شده و مدت اشتغال کارمندان پیمانی ممکن است کمتر از ده سال باشد که در این صورت اساساً اشتغال اشخاص به مدت ده سال امکان پذیر نخواهد بود.
  • ثانیاً، براساس آرای متعدد هیئت عمومی دیوان عدالت اداری از جمله آرای شماره ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۳۰۵۸ مورخ ۱۴۰۰.۱۱.۲۳ و شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۱۱۸ مورخ ۱۴۰۱.۱.۲۰ این هیئت شرط ارائه تعهد محضری مبنی بر عدم تقاضای انتقال در مدت معین پس از شروع به خدمت خلاف قانون تشخیص و ابطال شده است. در نتیجه، وضع شرط ارائه تعهد کتبی مبنی بر ده سال خدمت در محل جغرافیایی عملا منتج به عدم برخورداری از امکان انتقال در مدت معین پس از شروع به خدمت خواهد شد.
  • ثالثا، براساس رای شماره ۲۲۴ مورخ ۱۳۸۵.۴.۱۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام شده است که: «وضع قواعد آمره در باب شرایط استخدام افراد در واحدهای دولتی و عمومی از وظایف و اختیارات قوه مقننه یا مأذون ازقبل قانونگذار است.»

از همین رو، حکم مقرر در بند ۳ بخشنامه شماره ۷۱۰/۲۸ مورخ ۱۳۹۸.۷.۱۰ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش که متضمن اخذ تعهد ده ساله محضری مبنی بر عدم ارائه درخواست انتقال و جابجایی از پذیرفته شدگان آزمون استخدام پیمانی بوده، ابطال می‌شود.

آگهی‌های انواع مشاغل را در دیوار ببینید

سایر اخبار استخدامی را بخوانید: 


***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.