طرح استخدام مهندسان ناظر جهاد کشاورزی به کجا رسید؟

2

بعد از هفته‌ها بررسی و مذاکره، به نظر می‌رسد قرار است سرانجام طرح استخدام مهندسان ناظر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود. این خبری است که روز گذشته محمد جواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست و نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. عسکری در این زمینه گفت:

«طرح حمایتی تعیین‌ تکلیف و استخدام ناظرین جهاد کشاورزی پس از رفع ایرادات و ابهامات حقوقی آن به منظور تصویب قانونی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.»

پیش از این، احد آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ملایر خبر از طرحی در مجلس داده بود که می‌تواند به استخدام ۵۰۰۰ مهندس ناظر در وزارتخانه جهاد کشاورزی منجر شود. حالا دو ماه بعد از آن اظهار نظر، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از گام‌های نهایی رسیدن این طرح به صحن علنی سخن می‌گوید.

جدیدترین آگهی‌های استخدام مهندس کشاورزی را ببینید

در سال‌های گذشته، هزاران مهندس از سوی وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان مهندس ناظر جذب شده‌اند که به دلیل نامشخص بودن وضعیت استخدامی‌شان می‌توانند یک فرصت برای این وزارت‌خانه را به تهدید بدل کنند. همین حساسیت موجب شده تا مجلس شورای اسلامی طرح حمایتی به‌کارگیری و جذب این مهندسین را در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌ طبیعی و محیط‌زیست مورد بررسی قرار دهد و اکنون پس از طی مراحل نهایی آن را آماده حضور در صحن علنی کند. فرایند تبدیل شدن این طرح به قانون در حال حاضر پس از جلسات متعدد و اصلاح ایرادات شورای نگهبان و منتقدین طرح و همچنین کسب موافقت‌های مربوط به سازمان برنامه و بودجه جهت نهایی شدن به معاونت قوانین مجلس ارسال شده است‌.

اگرچه چنین فرایندی در مسیر تبدیل شدن به قانون این طرح وجود دارد، ولی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی چندان از این بابت نگران نیست. محمدجواد عسکری معتقد است که اگر این طرح در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شود با رای بالای نمایندگان به تصویب می‌رسد. او در این زمینه می‌گوید:

«با هماهنگی و اتفاق نظری که مجلس یازدهم نسبت به این موضوع دارد و با فضاسازی‌هایی که انجام داده است طرح مذکور با اکثریت آراء نهایی خواهد شد و پس از تایید شورای نگهبان به دولت جهت اجرا آن نیز ابلاغ می‌شود.»

تنها مانع بر سر این کار، تأمین مالی استخدام ۵۰۰۰ مهندس در وزارت جهاد کشاورزی است. نمایندگان مجلس از این جهت هم چندان نگران نیستند. آن‌ها معتقدند دولت نه تنها موظف بلکه مکلف به تأمین مالی و اجرای درست این قانون حمایتی است.

یکی از دلایل اصلی اقدام نمایندگان مجلس برای حمایت از طرح استخدام مهندسان ناظر جهاد کشاورزی و پیشبرد آن در مجلس، اثر مثبت حضور مهندسان ناظر در فرایند کشاورزی است. به دلیل این اثر مثبت، که بیش از یک دهه است در جهاد کشاورزی شروع شده و آثار آن قابل مشاهده است، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تا از مهندسان ناظر حمایت کنند و نسبت به ارتقاء جایگاه شغلی و حقوق اجتماعی ان‌ها اقدام کنند. چراکه این افراد با تجربیاتی که در سال‌های متمادی در نظام مدیریتی بخش کشاورزی کشور کسب کرده‌اند طبیعتا بیشتر از متخصصان مبتدی این حوزه مورد اعتماد هستند که بایستی در یک فرآیند عادلانه و با اولویت دادن به شرایط خاص آن‌ها نیز در قالب استخدام جذب شوند.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، این طرح مراحل پایانی‌اش را طی می‌کند. در حال حاضر پس از رفع ایرادات، مطالبات ذینفعان لحاظ شده و ویرایش نهایی انجام شده است. به این ترتیب این طرح به معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی ارسال شده تا در صورت عدم وجود ایراد قانونی و حقوقی، در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.

خبر پیشین: فرصت استخدام برای  ۵۰۰۰ مهندس ناظر در وزارت جهاد کشاورزی

2 نظرات
  1. استخدام می‌گوید

    ممنون مقاله خوبی بود.

  2. سجاد می‌گوید

    ؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.