بی‌قواره جادار؛ معرفی و نقد طراحی جیپ واگونیر L مدل ۲۰۲۳

نقد طراحی و تحلیلی بر جیب واگونیر ال جدید به قلم علیرضا محمدزاده

0

در بین خودروهای تازه معرفی شده امسال در موتورشو نیویورک، جیپ واگونیر لانگ یا L را می‌توان یکی از بی‌قواره‌ترین مهمانان یا ستارگان تازه وارد این رویداد نامید. واقعیت آن است که در دنیای طراحی خودرو، علی‌رغم تعدد سلایق و نظرات، اما قانونی به نام تناسبات طلایی وجود دارد که بر اساس یکی از اصول آن، نسبت درست و منطقی طول، عرض و ارتفاع خودرو و هماهنگی آن با سایز تایر از تعریفی مشخص برخوردار است و هرگونه تغییر اغراق شده در این تناسبات می‌تواند ضربه‌ای مهلک به پیکره کلی خودرو از منظر زیبایی‌شناسی وارد کند‌.

و حالا مثال عینی این نقص طراحی را در جیپ واگونیر L می‌توانید مشاهده کنید. ابتدا باید بدانیم که جیپ Wagoneer L و Grand Wagoneer L 2023 که برای اولین بار با هدف توسعه محدوده مدل‌ها معرفی می‌شوند. مهم‌ترین تغییر در نسخه‌های L افزایش (۱۷.۷۸ سانتی‌متر) فاصله بین دو محور و (۳۰.۴۸ سانتی‌متر) طول کل خودرو در مقایسه با واگونیر استاندارد و گرند واگونیر است. هرچند این افزایش طول در کنار  سایز تایرها، ظاهری زشت و بدقواره را برای واگونیر به وجود آورده، اما باعث افزایش چشمگیر فضای بار و کابین به میزان (۰.۴۴۷۴ متر مکعب) فضای بار بیشتر در پشت ردیف سوم صندلی‌ها و در مجموع (۱.۲۵۲ متر مکعب) شده است.

البته با تا شدن صندلی‌های ردیف‌های دوم و سوم، فضایی معادل ۳.۷۰۶۷ متر مکعب) ایجاد می‌شود که برای قرار دادن یک ورق تخته‌لایه ۴ فوت در ۸ فوت و شاید یک اسباب کشی سبک و مختصر کاملا ایده‌آل باشد. همانطور که ذکر شد از نگاه طراحی و زیبایی شناختی یکی از ایرادات وارد به این مدل، یکسان بودن سایز تایر مدل L با نسخه استاندارد است، که در لطمه زدن به استایل کلی آن نقشی اساسی داشته است.

برای درک بهتر این موضوع کافیست تا نسخه لانگ کادیلاک اسکالید را با واگونیر L مقایسه کنید تا به خوبی متوجه نقش اساسی و مهم متناسب بودن و سایز تایر و رینگ با حجم کلی خودرو شوید. با ورود به داخل کابین نسخه فول واگونیر L شما با چهار صفحه نمایش شامل نمایشگر پشت آمپر، نمایشگر فوقانی کنسول میانی، نمایشگر زیرین کنسول میانی و نمایشگر داشبورد، مقابل سرنشین کناری روبه‌رو می‌شوید.

جدیدترین آگهی‌های خودرو جیپ

همچنین، چیدمان صندلی‌ها به صورت هفت و هشت نفره بسته به نیاز مشتری قابل سفارش است. ضمن آنکه ردیف دوم می‌تواند در قالب یک نیمکت یا به صورت دو تک صندلی کاپیتانی باشد. با توجه به فضای بزرگ کابین، سیستم صوتی استریو McIntosh MX950 با ۱۹ بلندگو در واگونیر L Series III به صورت سفارشی قابل نصب است که برای Grand Wagoneer L Series I و Series II استاندارد بوده، علاوه بر این، امکان سفارش سیستم McIntosh MX1375 با ۲۳ بلندگو برای Grand Wagoneer L Series II فراهم است که در نسخه Grand Wagoneer L Obsidian و Series III به صورت استاندارد است.

هر دو مدل با موتور ۳.۰ لیتری توئین توربوی ۶ خطی Hurricane ارائه می‌شوند که در واگونیر L، پیشرانه‌ای با قدرت ۴۲۰ اسب بخار و ۶۳۵ نیوتن‌متر گشتاور و در مدل گرند واگنیر L، از یک موتور ۵۱۰ اسب بخار با  گشتاور ۶۷۸ نیوتن متر استفاده می‌شود. هر دو نسخه جیپ واگونیر با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک عرضه می‌شوند که بر این اساس، جیپ تخمین می‌زند که مصرف سوخت محصولات جدیدش بسیار بهتر از نسخه های V8 باشد‌.

سه سامانه چهار چرخ متحرک برای اعضای جدید خانواده واگونیر وجود دارد، Quadra-Trac I با جعبه انتقال تک سرعته، Quadra-Trac II با جعبه انتقال دو سرعته که می‌تواند تا ۱۰۰ درصد گشتاور موجود را به چرخی با بیشترین کشش هدایت کند. Quadra-Drive II دارای یک دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی در عقب است و دارای سنسورهایی است که می‌تواند موقعیت‌های کشش کم را پیش‌بینی کند و به طور فعال تقسیم گشتاور را تنظیم کند. بدون شک واگونیر L فارغ از ظاهر نامتناسب و ضعیفش اما به جهت امکانات رفاهی متنوع، ابعاد داخلی بزرگ و جادار به‌ویژه صندوق بار حجیم مورد استقبال بسیاری از خانواده های پرجمعیت آمریکایی قرار خواهد گرفت.

خرید و فروش و قیمت خودرو جیپ

جدیدترین آگهی‌های خودرو جیپ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.