راهنمای خرید خودروی ایتالیایی

بهترین خودروهای ایتالیایی بازار که همچنان ارزش خرید دارند

7

ماشین ایتالیایی چی بخرم؟ اگر در بازار پرتلاطم فعلی خودرو به دنبال پاسخی برای این سوال هستید، این مطلب شاید بتواند راهگشای کارتان باشد. ما در این راهنمای خرید خودرو تلاش کردیم تا بهترین خودروهای ایتالیایی بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

همانطور که می‌دانید مانند بسیاری از ماشین‌های غیر ایرانی و غیر چینی، اکنون اوضاع در بازار کشور برای خرید یک خودروی با کیفیت و درجه یک خارجی خوب نیست. تحریم، تورم و گرانی افسارگسیخته، عدم دسترسی مناسب به لوازم یدکی و دانش تعمیر، نبود خدمات پس از فروش استاندارد و به‌روز نشدن مدل‌هایی که در کشور وجود دارند، باعث شده تمایل برای خرید این گروه بسیار کم شود. این موضوع بین کشورهای صاحب‌نام خودروسازی روز دنیا در ایران تفاوتی نمی‌کند؛ از فولکس واگن و بنز و بی‌ام‌و آلمان بگیرید تا برندهای فرانسوی، ژاپنی و آمریکایی.

یکی دیگر از این کشورها که شاید ورود و فروش محصولاتش به کشور بیشتر از باقی آنها دچار لطمات شد، خودروهای ساخت کشور ایتالیاست. البته واردات ماشین‌های ایتالیایی به ایران از ابتدا و سال‌های اولیه هم برخلاف دیگر کشورها با تعداد بالایی صورت نمی‌گرفت، اما قبل از این تلاطم چند سال اخیر در وضع اقتصاد و قیمت اجناس خارجی، آرام‌آرام شاهد حضور و جا افتادن چند مدل و برند ایتالیایی در کشور بودیم که متاسفانه همانطور که می‌دانید عمر حضورشان به پایداری و ثبات ماندگار نرسید.

در هر حال، از آنجا که هنوز تعداد معدودی از تولیدات این کشور خصوصاً در بخش دست دوم بازار همچنان قابل یافت شدن هستند، قصد داریم مروری داشته باشیم بر چند گزینه که می‌توان به خریدشان فکر کرد.

ماشین ایتالیایی چی بخرم؟

در این راهنمای خرید خودروی ایتالیایی تلاش کردیم تا بهترین خودروهای ایتالیایی بازار ایران در بازه‌های قیمتی مختلف را به شما معرفی کنیم.  

فیات سی‌ینا یکی از بهترین خودروهای ایتالیایی بازار ایران۱ – فیات سی‌ینا

اولین گزینه فهرست بهترین خودروهای ایتالیایی بازار ایران، شاید ارزان‌ترین آن‌ها هم باشد چرا که این عنوان یکی از معدود خودروهای ایتالیایی بود که قرار بود یک سازنده ایرانی، یعنی شرکت تاپکو در داخل کشور خط تولید آن را راه بیندازد.

این گروه ایرانی ابتدا این مدل موفق را وارد کرد. صاحبان سی‌ینا در آن زمان این خودرو را با تندر۹۰ مقایسه می‌کردند و با توجه به کیفیت و قیمت خوبش انتظار می‌رفت به یکی از بهترین گزینه‌های موجود در میان تقاضاهای مشتریان ایرانی تبدیل شود. طراحان ایتالیایی آن را در سال ۲۰۰۴ بازطراحی کردند و نمونه‌ای که به کشور آمد و قرار بر تولید آن هم بود، همین نسخه باز طراحی بود.

فیات سی‌ینا اگر چه امکانات رفاهی بالایی ندارد، اما کیفیت ساخت مطلوب و خوب، صندوق بزرگ و جادار، آینه‌های برقی و کیسه هوای دو سرنشین جلو از دیگر نکات مثبت آن است.

این سدان خوش‌ساخت با سقف سرعت متوسط و شتاب اولیه پایین، مصرف سوخت خیلی خوبی دارد و اگر بتوان مورد سالم و تمیزی از آن را در بازار کارکرده‌ها پیدا کرد می‌شود از رانندگی با آن لذت برد.

بنابراین، اگر می‌خواهید پاسخی برای پرسش ماشین ایتالیایی چی بخرم پیدا کنید و بودجه بالایی هم ندارید، فیات سی‌ینا می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

 قیمت خرید و فروش فیات سی‌ینا

فیات ۵۰۰

۲ – فیات ۵۰۰

دومین گزینه بهترین خودروهای ایتالیایی بازار هم متعلق به فیات است که نوع دست دوم آن در بازار با قیمتی که اشاره شده قابل خرید خواهد بود.

فیات ۵۰۰ یک هاچ‌بک مینی اسپرت است که به دلیل طراحی جالب، شیک بودن و در عین حال جمع و جور و کوچک بودنش توانست خیلی زود به هدفی مطلوب و مناسب برای خصوصاً بانوان معرفی شود. این محصول در کلاس کروک هم ساخته شده که البته نسخه بازطراحی شده‌ای که به ایران آمد به کوپه معروف است.

هر چند که فیات ۵۰۰ خودروی گرانی در سطح جهان نیست، اما به دلیل گرانی که در داخل بر آن اعمال می‌شد و با توجه به اندازه کوچکش، خیلی‌ها خرید آن را به‌صرفه نمی‌دانند. در هر صورت، فیات ۵۰۰ کیفیت ساخت بالایی دارد و برعکس سایز کوچکش، در جلوی اتاقک و کابین دارای فضای خوبی است.

فیات ۵۰۰ سرعت معمولی و شتاب اولیه نه چندان بالا، اما مصرف بسیار پایین و زیر ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد. این خودرو دارای آپشن‌های زیادی نیست و وارداتش بسیار کم و محدود بوده و به‌همین جهت اگر قصد خریدش را دارید، باید دسترسی به لوازم یدکی و مهارت و میزان خرج در تعمیراتش را به‌خوبی در نظر بگیرید. 

فیات ۵۰۰ ایتالیایی مناسب خانواده‌های پرجمعیت نیست و فضای قسمت عقب سرنشینان آن گویی بیشتر برای استفاده کودکان طراحی شده است.

 قیمت خرید و فروش فیات ۵۰۰

آلفارومئو جولیتا

۳ – آلفارومئو جولیتا

پاسخ بعدی در جواب به سوال ماشین ایتالیایی چی بخرم یک هاچ‌بک دیگر است، اما این هاچ‌بک به هیچ وجه یک خودروی ساده و معمولی نیست و در نگاه اول و از روبه‌رو با یک ماشین لوکس روبرو هستید.

شروع و تبلیغات این برند توسط واردکننده ایرانی آن در حدود ۱۰ سال پیش که اوضاع اقتصادی سروسامان بیشتر و بهتری داشت بسیار خوب و امیدوارکننده صورت گرفت؛ اما به‌تدریج و بعد از ناتوانی در ارائه سرویس‌ها و خدمات پس از فروش، استقبال از این مدل کم و کمتر شد. گیربکس ۶ حالته، دو کلاچه و اتوماتیک این خودرو، ایمنی بالا و نرمش در فرمان آن لذت بسیار بالایی در زمان رانندگی منتقل می‌کند.

آلفارومئو جولیتا با وجود یک موتور ۱۴۰۰ سی‌سی، شتاب اولیه بسیار خوب و زیر ۸ ثانیه، سقف سرعت نزدیک به ۲۲۰ و مصرف پایین در حدود ۵.۵ لیتر در صد کیلومتر را دارد. اما این محصول هم، از آنجا که واردات بسیار محدودی داشته و لوازم آن در دسترس و ارزان نیست چندان مورد مناسبی برای خرید و استفاده روزانه در کشور نیست. ضمن اینکه تعمیر آن نیاز به دانش و مهارت خاصی دارد و موتور آن به کیفیت بنزینی که برایش استفاده می‌کنید حساس است. البته گزارش‌هایی مبنی بر مشکلات و حساسیت گیربکس به جاده‌ها و نامطلوب بودن کارایی آن ثبت شده است.

 در هر صورت در بازار خودروی کشورمان که خبری از خودروهای به‌روز نیست، آلفارومئو جولیتا یکی از بهترین خودروهای ایتالیایی حاضر در جاده‌هاست.

قیمت خرید و فروش آلفارومئو جولیتا

مازراتی کواتروپورته

۴ – مازراتی کواتروپورته

شاید یکی از برندهایی که مشمول بیشترین ضررها به خاطر به‌هم خوردن شرایط اقتصادی و بعدها هم وضع شدن قانون ممنوعیت واردات برخی خودرو‌های خارجی شد مازراتی باشد.

محصولات این کمپانی چه در داخل و چه در خارج از کشور به‌عنوان محصولات لوکس در صنعت خودرو شناخته می‌شوند، مشتریان خاص و منحصربه‌فرد خودش را دارد. اغلب اوقات خریدار یک مازراتی برای استفاده روزانه و معمولی این برند را تهیه نمی‌کند و به فکر تست کردن موقت و یا تکمیل کلکسیون خود است.

مازراتی کواتروپورته به نوعی سومین و آخرین مدل از مازراتی بود که راهش را به ایران باز کرد و هر چند که مثل همیشه ظاهر فوق‌العاده شیک و زیبایی دارد و طبق همین ظاهر، انتظار می‌رود امکانات جانبی زیاد و متنوعی داشته باشد، اما در واقع اینطور نیست. این ماشین تنها چند امکان جانبی قابل پیش‌بینی مثل سیستم هوشمند پخش، ماساژور و هیتر و سردکن صندلی‌ها و چند آپشن دیگر مجهز شده است.

در حقیقت، دلیل گرانی آن تولیدات کم و کیفیت بسیار بالا و عالی این خودرو در ساخت و قطعات آن است. این سدان ایتالیایی صندوق جادار و بزرگی دارد و با گیربکس ۶ حالته اتومات و موتور ۴۷۰۰ سی‌سی، شتاب اولیه چشمگیر و نزدیک به تنها ۵ ثانیه می‌دهد! با وجود سقف سرعت بالا، اما مصرف سوخت این خودرو نیز زیاد و در حدود ۱۵ لیتر در صد کیلومتر است.

هزینه نگهداری و خرج این ماشین در عین کم استهلاک بودن بسیار بالاست و اساساً خریدار و دارنده این ماشین نباید اجازه دهد مشکلی برای خودرویش پیش بیاید و توصیه می‌شود به فکر استفاده از آن به شکل یک خودروی معمولی نباشد.

قیمت خرید و فروش مازراتی کواتروپورته 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید، تعداد خودروهای ایتالیایی که می‌توان در بازار داخل کشور به خرید آنها فکر کرد، اصلا زیاد نیستند. البته غیر از این گزینه‌ها، چند مورد دیگر از همین برندها با قیمت‌هایی نزدیک به‌هم در بازار دست دوم وجود دارند (مازراتی گرن توریسمو، مازراتی گیبلی، آلفارومئو ۴C و … برخی از این خودروها هستند)، اما در نام بردن از موارد موجود برای تهیه یک راهنمای خرید خودروی ایتالیایی به‌جرات می‌توان گفت که نباید در کشور به گزینه‌های متعدد و متنوعی امید داشت.

در هر صورت این ماشین‌ها از کیفیت ساخت بالایی بهره می‌برند و اگر شرایط خدمات بعد از فروش و گارانتی و همینطور بازار لوازم یدکی و دانش تعمیرات آنها در کشور بطور نرمال و عادی فراهم بود، یقیناً به گروهی از بهترین عناوین در بین معاملات خودرو تبدیل می‌شدند. در هر صورت، امروزه و به‌دلیل شرایط نابسامان این دست از محصولات وارداتی، برای داشتن و خرید یک ماشین ایتالیایی، غیر از هزینه مالی، باید ریسک زیادی هم به خرج داد.

در هر صورت امیدواریم که این راهنمای خرید بهترین خودروهای ایتالیایی بازار ایران برایتان مفید بوده باشد. نظر شما درباره این خودروها چیست؟ آیا تجربه سواری با این خودروها را دارید؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

7 نظرات
  1. حسام می‌گوید

    هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

    1. کریم می‌گوید

      درست ماه مثل ادم زندگی نکردیم.خدایاتواگرسرنوشت رامینویسی عادلانه نیست ازت شکایت دارم

  2. Siroos می‌گوید

    لطفا واقع بین باشید مهمترین عامل گرانی خودرو غیر ایرانی و غیر چینی نه تحریم است نه گرانی و نه چیزای دیگه که عنوان کردید
    مهمترین عاملِ گرانیِ انحصار است انحصار

  3. سلطان می‌گوید

    چرا آلفارومئو ۴c نیست تو لیست؟

  4. Mok می‌گوید

    الان توی این قیمت ها و بدبختی ها کی میتونه یه ماشین ایتالیایی بخره ؟؟؟؟؟

  5. محمد کریم زارع می‌گوید

    فعلا ماشین شده خرگوش ما هم شدیم لاکپشت

  6. وکود می‌گوید

    کی میتونه بخره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.