بهترین خودروهای دنده اتومات ایرانی کدامند؟

راهنمای خرید خودروی اتوماتیک ایرانی

23

بهترین خودروهای دنده اتوماتیک ایرانی کدامند؟ در این مطلب از مجموعه مطالب راهنمای خرید خودرو اتوماتیک ایرانی قصد داریم بهترین ماشین‌های اتوماتیک ایرانی را به شما معرفی کنیم.

صنعت خودروسازی هر روز بیشتر و بیشتر پیشرفت می‌کند و بازارها و برندهایی که خود را با این سرعت پیشرفت وفق ندهند در رقابت جذب مشتری باز می‌مانند. این عبارت بدون شک یکی از مهمترین معیارهای خودروسازان بزرگ و معروف دنیاست و چه برای فروش در کشور خودشان و چه در سرتاسر دنیا، همواره طبق سلایق و البته ابداعات جدید محصولات بهتر و جدیدتری ارائه می‌کنند.

در ایران نیز از چند سال پیش به غیر از خودروهای قدیمی و کلاسیک دنده‌ای، نوع اتوماتیک هم در بین تولیدات شرکت‌های داخلی خودروساز جای گرفته است. هر چند که همچنان کیفیت ساخت و به‌روز بودن خودروهای اتوماتیک ایرانی به سطح خودروهای خارجی نمی‌رسد، اما در بین این تولیدات مواردی هستند که با توجه به بودجه خریدار می‌توانند گزینه منطقی و مناسبی برای سواری و رانندگی تلقی شوند.

در ادامه این مطلب، به بررسی چند نمونه از بهترین خودروهای اتومات داخلی که کیفیت رانندگی قابل‌قبولی را در مقایسه با سایر تولیدات داخل ارائه می‌کنند، می‌پردازیم.

کوییک پلاس یکی از بهترین خودروهای اتوماتیک ایرانی۱ – کوییک پلاس

اولین گزینه از فهرست بهترین خودروهای دنده اتوماتیک ایرانی کوییک پلاس است. این محصول سایپا به نوعی جدیدترین محصول اتوماتیک ساخت داخل بوده و قرار است نمونه‌های جدیدتر آن نیز طبق گفته و ادعای کمپانی سازنده در سال‌های پیش رو به بازار بیاید.

کوییک پلاس آخرین نسخه از خانواده این خودرو است که در امکانات و عملکرد فنی نسبت به قبل بهبود یافته و از ساخت سال‌های پیش و نوع دنده‌ای آن بهتر است. در واقع، کوییک از لحاظ کیفیت ساخت و ایمنی نیز در قیاس با دیگر محصولات سایپا و هم‌رده در قیمت در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

موتور ۱۵۰۰ سی‌سی این ماشین با یک گیربکس CVT همراه شده و این دو قسمت سقف سرعتی در حدود ۱۶۰ کیلومتر ارایه می‌دهند و باعث می‌شوند این خودرو تقریباً به ۷ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر نیاز داشته باشد. 

نسخهٔ جدید کوییک به فرمان برقی مجهز شده و از سیستم Keyless، کروز کنترل، مانیتور سفر با مسیریاب، دی‌لایت، قفل خودکار و ترمز کمکی بهره می‌برد. اگر چه این ماشین بازار دست دوم خوب و هزینه نگهداری معقولی دارد، اما با توجه به قیمت و جدید بودن محصول، باز هم از سایپا انتظار کیفیت ساخت بیشتری به‌ویژه در اتاقک و کابین این ماشین می‌رفت.

در هنگام خرید کوییک پلاس اگر تنها بخواهید به قیمت توجه کنید، شاید به نسبت کیفیت و کارکرد بتوان کوییک را در حال حاضر از بهترین خودروهای دنده اتومات داخلی نام برد.

آگهی‌های خرید و فروش کوییک پلاس فول

پژو ۲۰۷ - از بهترین خودروهای اتوماتیک ایرانی

۲ – پژو ۲۰۷

این محصول اختصاصی ایران خودرو که علاقمندان به ماشین در کشور داستان تولید آن را به‌خوبی می‌دانند گزینه دیگر این نوشته در پیشنهادات برای خرید بهترین خودروهای اتوماتیک ایرانی است.

پژو ۲۰۷ ساخت این گروه ایرانی همان نسخه تولیدی ۲۰۷ شرکت پژوی فرانسه نیست و برای همین با حرف i که در آخر نام این محصول قرار گرفته خود را از ۲۰۷ اصلی جدا می‌کند.

پژو ۲۰۷ در واقع نوع فیس‌لیفت همان ۲۰۶ است که البته هرگز نتوانست موفقیت‌های برادر مسن‌تر خود را در کشور ادامه دهد. بزرگترین تغییر رخ داده در چهره جدید این ماشین، چراغ‌های عقب و جلوست که کشیده‌تر شده‌اند و دی‌لایت نیز به آنها اضافه شده است.

سیستم پخش جدید به همراه نمایشگر نیز از جمله امکانات اضافه شده به این نسل است. از حدود یک سال پیش ایران خودرو نسخهٔ پانوراما ۲۰۷ را نیز معرفی کرد که در مقایسه با نوع اتوماتیک معمولی، دارای سقف شیشه‌ای است و همچنین، مواردی مثل فرمان برقی و کروز کنترل که قبلاً از روی ۲۰۷ برداشته شده بود با آمدن نسخهٔ پانوراما به این خانواده برگشت.

آگهی‌های خرید و فروش پژو ۲۰۷

دنا پلاس توربو

۳ – دنا پلاس توربو

بعد از ساخت مدل پایه و دنده‌ای، ایران خودرو در سال ۱۳۹۵ نوع پلاس دنا را با چند امکان جدید معرفی کرد. البته که این آپشن‌ها بعضاً و به‌خاطر اینکه قرار شد نسخه‌های جدیدتری از آن رونمایی شود به مرور از روی ماشین حذف شد.

یک سال بعد مدل پلاس توربو به میدان آمد و چندین مورد از آن امکانات رفاهی حذف شده نسخهٔ قبل این بار به نوع توربو اضافه شدند. همزمان تیپ اتوماتیک این محصول نیز ارائه شد که همان موتور ۱۷۰۰ سی‌سی دنده‌ای را داشت، اما مجهز به یک جعبه‌دنده ۶ حالته اتومات شده بود. 

این گیربکس البته قابلیت رانندگی در حالت اسپرت و جاده برفی را هم دارد و تنها تفاوت ماشین در امکانات با نوع دنده‌ای این است که دنا پلاس توربو اتوماتیک به فرمان برقی هم مجهز شده است. هر چند که پلاس توربو از جمیع امکانات قرارداده شده بر روی این محصول برخوردار است و عملکرد موتور و گیربکس آن در تولیدات آخر بهبود یافته، اما در نهایت این ماشین که قرار بود نام خودروی ملی را یدک بکشد، کیفیت ساخت پایینی در عایق‌بندی اتاقک و کابین دارد و فرمان‌پذیری آن در پیچ‌ها و سرعت بالا ایده‌آل نیست.

همچنین، خریداران به‌دلیل عدم تفاوت بزرگ و چشم‌‌گیر در تنوع آپشن‌ها بین نوع دنده‌ای و اتومات این مدل، چندان راغب به انتخاب نوع اتوماتیک نیستند. دنا پلاس توربو یکی دیگر از گزینه‌های موجود برای آن دسته از افرادی است که به دنبال بهترین خودروهای اتوماتیک ایرانی هستند.

آگهی‌های خرید و فروش دنا پلاس

تندر ۹۰ پلاس

۴ – تندر ۹۰ پلاس

بعد از کلی فراز و نشیب که در پروسه تولید ال ۹۰ و تندر ۹۰ در خودروسازی کشور اتفاق افتاد، نوع اتوماتیک این مدل نیز چند سال بعد از تیپ‌های پایه و دنده‌ای ارائه شد، اما هیچگاه به موفقیت ال۹۰ نرسید.

با معرفی تندر۹۰ پلاس توسط ایران خودرو، چهرهٔ جدیدتری از این محصول نه چندان جذاب رونمایی شد که تا حدودی خشک و جدی بودن رخ ماشین را کاهش داد و خطوط منحنی بیشتری در بدنه و طراحی کابین آن استفاده شده بود.

تندر۹۰ پلاس مجهز به یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر با یک جعبه‌دنده ۴ حالته اتومات است که شتاب اولیه پایین و در حد ۱۱ و نیم ثانیه می‌دهد و در ۱۰۰ کیلومتر بطور ترکیبی نزدیک به ۸.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

این محصول در تمام تیپ‌های خود بازار دست دوم خوبی دارد، به دلیل دوام بالا نگهداری و تعمیراتش هزینه گزافی ندارد و به خاطر کابین بزرگ و جاداراش سرنشینان از فضای خوب و کافی برخوردارند.

با این حال، مثل گذشته این مدل هم در خانواده تندر۹۰ از کمبود امکانات رفاهی رنج می‌برد و فنربندی و کارکرد بدنه در رانندگی کمی خشک است. در هر صورت تندر ۹۰ پلاس هم یکی دیگر از بهترین خودروهای اتوماتیک ایرانی است که می‌تواند انتخاب مناسبی در بین معدود گزینه‌های موجود باشد.

آگهی‌های خرید و فروش رنو تندر ۹۰ پلاس

پژو پارس

۵ – پژو پارس

پنجمین گزینه از بین بهترین خودروهای اتوماتیک ایرانی پژو پارس است. پژو پارس که در واقع نسخهٔ بازطراحی شدهٔ پژو ۴۰۵ است به محض معرفی در سال‌های دور جزو محبوب‌های کشور محسوب شد و به فروش خوبی رسید. این استقبال باعث شده تا همچنان تولید این خودرو ادامه داشته باشد و تیپ اتوماتیک آن نیز چند سال پیش در ادامه موفقیت‌های نوع دنده‌ای ساخته و به بازار عرضه شد. 

در نوع اتومات پژو پارس همان موتور ۱۶۰۰ سی‌سی نوع LX قرار گرفته که مجهز به یک گیربکس ۴ حالته است. البته این جعبه‌دنده از حدود ۳ سال پیش با تغییر در طراحی، بهبود یافت که باعث عملکرد بهتر این ماشین شد.

پژو پارس اتومات اما متاسفانه شتاب اولیه پایین و در حدود ۱۵ ثانیه دارد و مصرف سوخت آن حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. اما گنجایش زیاد و فضای بزرگ اتاقک، در دسترس بودن لوازم یدکی و تعمیرات مناسب بخاطر بازار خوب دست دوم به فروش این محصول کمک می‌کند. 

پژو پارس نیز یکی دیگر از انتخاب‌های موجود برای علاقمندان به خرید بهترین ماشین اتومات ایرانی است. پیشنهاد می‌کنیم مطلب بهترین مدل پژو پارس کدام است را هم مطالعه کنید.

آگهی‌های خرید و فروش پژو پارس

رنو ساندرو یکی از بهترین خودروهای اتوماتیک ایرانی

۶ – رنو ساندرو اتوماتیک

آخرین گزینه از فهرست بهترین خودروهای دنده اتوماتیک ایرانی به رنو ساندرو تعلق می‌گیرد. از لحاظ فنی رنو ساندرو در واقع همان نسخهٔ هاچ‌بک تندر ۹۰ است (با پلتفرمی مشترک). هرچند که هیچ‌وقت معلوم نشد که چرا این خودرو آنقدر دیر و با این فاصله زمانی زیاد نسبت به تندر ۹۰ وارد کشورمان شد.

از نظر طراحی ظاهری و فضای درونی کابین، شاید بتوان گفت که رنو ساندرو اشتراکات بیشتری با رنو تندر ۹۰ پلاس دارد. کوتاه شدن فاصله محوری این خودرو سبب شده که ساندرو فرمان‌پذیری بهتری نسبت به تندر ۹۰ داشته باشد.

رنو ساندرو اتوماتیک، درست مانند تندر ۹۰ اتوماتیک، از یک جعبه‌دنده ساخت ZF از سری AL4 بهره می‌گیرد که از قضا هماهنگی خوبی هم با پیشرانه خودرو دارد.

از سال ۱۳۹۶ نیز پارس خودرو آپشن‌های سفارشی مانند کروز کنترل، دوربین عقب با مانیتور بزرگ، روکش چرم، دزدگیر تصویری و … را هم در اختیار علاقمندان به ساندرو قرار داد.

در هر صورت رنو ساندرو اتوماتیک نیز می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای علاقمندان به خرید خودروهای اتوماتیک ایرانی باشد.

آگهی‌های خرید و فروش رنو ساندرو

جمع‌بندی

اگر چه که بین این موارد و گزینه‌های معدود دیگر اتوماتیک ایرانی در بازار خودرو تفاوت‌هایی وجود دارد، اما به طور کلی تمامی این گونه محصولات از لحاظ کیفیت و عملکرد تقریباً در یک بازه و سطح قرار می‌گیرند و این نزدیک بودن به‌هم در قیمت تمام‌شده و خدمات پس از فروش آنها نیز مشاهده می‌شود.

به عبارت دیگر هر کمپانی و یا نماینده فروش خودروسازان داخلی، محصول ساخت شرکت خود را به نوعی از بهترین خودروهای دنده اتوماتیک ایرانی می‌داند در حالیکه در نهایت بین تمامی این موارد و گزینه‌ها تفاوت‌های چشمگیر و زیادی وجود ندارد.

در هر صورت امیدواریم که مطلب بهترین خودروهای اتوماتیک داخلی برایتان مفید بوده باشد. نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ آیا تجربه سواری با این خودروها را داشته‌اید؟ به نظر شما بهترین خودروی اتوماتیک ساخت داخل کدام است؟ نظرات و تجریبات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

23 نظرات
  1. رضا کشکولی می‌گوید

    من پژو پارس اتومات داشتم. خوب بوده اما واقعا با تندر ۹۰ اتومات قابل قیاس نبود

  2. محسن می‌گوید

    عشق است ۲۰۷ فقط

  3. علی می‌گوید

    پس آریوو برلیانس چی؟

    1. علی می‌گوید

      فقط ساندرو ،هماهنگی گیربگس عالی و حرف نداره حتی از یه لول بالاتر خودش هم بهتره

  4. علی می‌گوید

    بسترن گروه بهمن از لیست افتاده به نظرم خودروی خوبیاست

  5. الناز می‌گوید

    ساندرو اتومات عالیه

  6. مهران می‌گوید

    به نظر من گروه رنو‌ چه تندر و چه ساندرو از گزینه های دیگه که تو این مقاله بررسی شدن یه سرو گردن بالاترن هم از نظر کیفیت سیستم تعلیق و هم از نظر هماهنگی موتور و گیربکس و چالاکی و استهلاک پایین قابل مقایسه با موارد نامبرده نیست اما از نظر ظاهری و امکانات تا حدودی کاستی هایی هست که ای کاش همین مشخصات فنی با ظاهری به روزتر و امکانات بیشتر عرضه میشد

  7. فرهاد می‌گوید

    برلیانس واقعا خیلی بهتره . هم زیبایی داره و هم راحتی و هم موتور خوب

    1. آ می‌گوید

      برلینس چینیه بدرد نمیخوره

  8. رجب می‌گوید

    یکی از با کیفیتها و کم هزینه ترین تندر نود هستش ،،فقط آب و روغن و سرویسهابه موقع عوض شود هیچ خرجی ندارد،،

  9. ناهید می‌گوید

    من کوییک پلاس دارم و واقعا سه ساله دستمه و هیچ خرجی نداشته و عالیه

  10. سجاد در آرزوی خودرو می‌گوید

    ای داد ببین ملت چطور با ماشینهای چینی حال میکنن

  11. مهدی می‌گوید

    بسترن b30 سوار بشین بیخیال بقیه میشین.
    جادار وکم مصرف و شتاب وسرعت وقدرت و نرمی باهم.
    قیمت مناسب .فول آپشن.

  12. مهدی می‌گوید

    بسترنb30 موتور آلمان .گیریبکس ژاپن .لاستیک کره
    ایمنی ۵ستاره .قیافشم خوبه.کلا بهتر از خودروهای ایرانی
    که به اسم فرانسه با لوازم کیفیت پایینه چینیه.
    حداقل برند خوب چینه .کامیونای خوبیم زده.

  13. sajad zangeneh می‌گوید

    هیچ پارس نمیشه. تندر۹۰ و ساندرو مزخرف ترین ماشین
    هستن حالا دناپلاس و ۲۰۷ و گوییم بهتر
    از اینان

    1. آ می‌گوید

      ساندرو رو با پژو پارس مقایسه میکنی؟
      ساندرو موتورش افرود میره
      ۲۰۷ اشغاله جام میکنه
      دنا که مثل تمساح
      ال نود خوبه
      کوییک هم همون پرایده

  14. علی احمد می‌گوید

    سلام
    درصورتیکه می توانیم مقایسه کنیم که با همه این اتومات ها رانندگی کرده باشیم ،پس چون ما فقط یکیشون در اختیار داشته ایم نمی توانیم اونو با دیگر خودروها مقایسه کنیم.

  15. حمید می‌گوید

    ۲۰۷ اتومات داشتم ، موقع تعویض دنده نرم نیست و ادم احساس میکنه ، قدیمی هم هست و تو سر بالایی ها اذیت میکرد

  16. مهدی می‌گوید

    اچ سی کراس هم عالیه ولی کوییک دیگه نمیشه گفت با کیفیت هست واقعا نویسنده ضعیف کار کرده

  17. محمد رضا می‌گوید

    سلام اگه توی این شرایط گرانی و تورم یه ماشین کم استهلاک میخواهید خرید ساندرو اتومات گزینه بسیار خوبیه ۱۵ سال برات ماشینه

  18. حمید می‌گوید

    شاهین سایپا سوار بشید دیگه اینارو سوار نمیشید

  19. انوش می‌گوید

    ۲۰۷ فرمون برقی از همشون بروز تر و نرم تر و با اصالت تر هست .ال ممد و ساندرو خشک و بی روح هستن و سنگین. برلیانس هم بد نیست .اینا رو همه رو چک کردم وقتی واس خواهرم میخواستم بخرم آخر دیدم ۲۰۷ بسیار بهتره

  20. مرادی پور می‌گوید

    بنام
    هرخودرویی که گیربکس اتومات AL4داردطرفش نروید که مزخرفترین، پرهزینه ترین، کم تواناترین گیربکس درطول ۳۰ سالی است بنده فقط اتومات سوار میشم دیدم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.