مقایسه انواع ال ۹۰; کدام تیپ تندر ۹۰ را بخریم؟

تیپ‌های مختلف رنو تندر ۹۰ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

0

کدام مدل تندر ۹۰ را بخریم؟ اگر شما هم با این پرسش مواجه هستید، باید بگوییم که در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع ال ۹۰ را با یکدیگر مقایسه کنیم و به بررسی تفاوت تیپ‌های مختلف آن بپردازیم. در واقع، قصد ما این است که بهترین مدل ال ۹۰ را بر اساس بودجه و نیاز خریدار معرفی کنیم.

بخش اعظمی از محصولات نسبتاً ارزان و اقتصادی قابل خرید و فروش در بازار خودروی ایران را تولیداتی تشکیل می‌دهند که نسخهٔ داخلی و ویرایش شده یک ماشین خارجی قدیمی هستند. از موفقیت‌های پژو ۴۰۵ در قدیم بگیرید که به ساخت چندین مدل ایرانی شبیه به‌هم رسید (که پیش‌تر هم به مقایسه انواع پژو ۴۰۵ پرداختیم) تا خودرویی به نام لوگان یا همان ال ۹۰ که باز هم برای یک کمپانی فرانسوی است.

داستان شکل‌گیری تندر ۹۰ به طراحی شاخه‌ای از برند رنو در کشور رومانی برمی‌گردد. گروه خودروسازی داچیا در این کشور محصولی اقتصادی با اسم تجاری لوگان طراحی کرد تا خریدارانی که بودجه زیادی برای تهیه یک ماشین نداشتند را هدف بگیرد. این پروژه بعد از چند سال انتظار که توسط این گروه به تولید نرسید در اختیار تیم اصلی رنو قرار گرفت و ساخت و تولید آن شروع شد. نتیجه بسیار موفقیت‌آمیز بود و لوگان به فروش و صادرات بسیار خوبی رسید.

مقایسه انواع ال ۹۰ و معرفی بهترین مدل ال ۹۰

کمی بعد مدل لوگان ۹۰ (که در ایران به تندر ۹۰ یا همان ال ۹۰ شناخته شد) با آرم رنو و ابتدا توسط گروه پارس خودرو به کشور وارد شد و به‌دلیل کیفیت بالاترش نسبت به محصولات هم‌رده و قیمت مناسبش در آن دوره، انتخاب اول بسیاری از خریداران کم‌بودجه شد.

با توجه به موفقیت خوب این روند، ایران خودرو به گوی رقابت وارد شد و طی قراردادی، مدل داخلی تندر ۹۰ را ساخت و به بازار عرضه کرد. چند سال بعد نیز سایپا به این بازی آمد و خودرویی شبیه به آن و با نام پارس تندر عرضه کرد.

حال در مطلب پیش‌رو قصد داریم به بررسی انواع تندر ۹۰ و البته تفاوت تندر ۹۰ و پارس تندر و تندر ۹۰ پلاس بپردازیم و ببینیم که این خودروها چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

تندر ۹۰ تیپ E0 و E1

۱ – تندر ۹۰ تیپ E0 و E1

اولین سری‌ از انواع تندر ۹۰ ساخت ایران خودرو بر اساس همان کدگذاری ال ۹۰ یعنی با حرف E انجام شد. E0 ،E1 و E2 نسخه‌های مختلف این مدل را تشکیل می‌دادند و بین آن‌ها در طراحی بدنه و چهره و همچنین مشخصات فنی، قسمت موتور و گیربکس هیچ تفاوتی وجود نداشت.

گروه سازندهٔ ایرانی ابتدا بر روی این ماشین یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر با جعبه‌‌دندهٔ ضعیف ۵ حالته دستی JH3 گذاشت که راندمان پایین این موتور و گیربکس نقطه آغازی بر همان انتقادهایی بوده که به تفاوت و ضعف تندر ۹۰ ساخت داخل نسبت به ال ۹۰ مربوط می‌شود. این گیربکس ضعیف کلاچ سیمی داشت و بعد از مدتی استفاده، ماشین دچار روغن‌ریزی می‌شد. ضمن اینکه فرمان‌پذیری و هندلینگ آن نیز به خوبی ال ۹۰ نبود.

از طرف دیگر کیفیت ساخت بدنه و مواد به‌کاررفته در اتاقک نیز از نسخه‌های پارس خودرو پایین‌تر بود و ایران خودرو تنها با دستکاری در چند امکان و آپشن در هر سه نسخه خواسته بود با ایجاد تفاوت قیمت بین انواع تندر ۹۰، گروه‌های بیشتری از خریداران را به سوی خود بکشاند.

در مقایسه انواع تندر ۹۰ با یکدگیر باید گفت که مدل E0 فاقد موارد پایه‌ای و ساده مثل فرمان هیدرولیک، کولر و کیسه هوا بود و در همان ابتدای کار همهٔ خریداران را ناامید کرد. ساخت این نسخه تنها حدود ۳ سال طول کشید و تا قبل از سال ۱۳۹۰ تولید آن به پایان رسید.

تیپ E1 از این چند مورد عنوان شده بهره می‌برد، اما فاقد بالابرهای برقی شیشه در عقب، ریموت کنترل، پخش‌کننده سی‌دی و پشت‌‌سری‌های صندلی بود. این نسخه هم به دلیل عدم تقاضای کافی و شکست در فروش عمده، خیلی زود و حدود ۲ سال بعد از برادر خود به نقطهٔ آخر در تولید رسید.

همین موضوع باعث شد که ایران خودرو به فکر اضافه کردن مدلی جدید به سبد انواع تندر ۹۰ باشد. اینجا بود که تندر ۹۰ E2 وارد میدان شد.

آگهی‌های خرید و فروش رنو تندر ۹۰

***

جدیدترین آگهی‌های تندر ۹۰

مدل های ال 90 E2 یکی از بهترین انواع تندر ۹۰

۲ – تندر ۹۰ تیپ E2

گزینه بعدی در معرفی بهترین مدل ال ۹۰ تیپ E2 است. تیپ E2 که همچنان تولید می‌شود و در بازار صفر و کارکرده‌ها حضوری فعال دارد، شبیه‌ترین نسخه به ال ۹۰ نسخه اصل بود؛ هر چند که همچنان از کیفیت ساخت پایین‌تر رنج می‌برد. به این تیپ امکاناتی مثل مه‌شکن جلو، آینه‌های برقی، چراغ داخل کابین، شیشه‌های عقب برقی، جلو پنجره نقره‌ای رنگ، ریموت، چراغ نقشه‌خوان، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، نمایشگر مشخصات سفر و سوخت، پشت‌سری‌های صندلی قابل تنظیم و رینگ‌های آلومینیومی اضافه شده بودند.

مشتریان این نسخه بیشتر بودند، اما تندر ۹۰ همچنان نقدهای منفی بسیاری در کیفیت رانندگی و فرمان‌پذیری داشت. تا اینکه در میانهٔ راه و از حدود سال ۱۳۹۶ گیربکسی جدید با تکنولوژی JHQ روی آن قرار گرفت. این قطعه همان جعبه‌دنده‌ای است که ابتدا بر روی رنو ساندرو و بعد بر روی تندر ۹۰ پلاس دنده‌ای قرار گرفت و به‌دلیل عملکرد خوب و با کیفیت از اواخر سال مذکور به تیپ E2 تندر ۹۰ هم اضافه شد. همین جعبه‌دنده به یکی از تفاوت‌های مهم تندر ۹۰ E2 با سایر مدل‌ها تبدیل شد.

در این جعبه‌دنده جدید دیگر خبری از کلاچ سیمی نبود و نوع هیدرولیکی جای آن را گرفت. مشکل روغن‌ریزی حل شد و با عایق‌بندی بسیار بهتر و تکنولوژی پیشرفته‌تر، حالا کار شتاب‌گیری و تعویض دنده بسیار راحت‌تر انجام می‌شد. کیفیت رانندگی با این تغییر بالاتر رفت، عمر مفید قطعات این بخش بیشتر شد و البته مصرف روغن ماشین نیز حدود یک لیتر کمتر شد.

بعد از این تغییرات بود که تندر ۹۰ E2 ساخت ایران خودرو شکل و کیفیتی نزدیک به ال ۹۰ های روزهای اول ورود این ماشین به کشور پیدا کرده است.

آگهی‌های خرید و فروش رنو تندر ۹۰ تیپ E2

جدیدترین آگهی‌های تندر ۹۰ تیپ E2

فرق ال ۹۰ E0 ،E1 و E2 چیست؟

  • برای بیان تفاوت ال ۹۰ E0 و E1 و E2 باید گفت که مدل E0 فاقد موارد پایه‌ای و ساده مثل فرمان هیدرولیک، کولر و کیسه هوا است.
  • تیپ E1 از این چند مورد عنوان شده بهره می‌برد، اما فاقد بالابرهای برقی شیشه در عقب، ریموت کنترل، پخش‌کننده سی‌دی و پشت‌‌سری‌های صندلی بود.
  • به ال ۹۰ تیپ E2 هم امکاناتی مثل مه‌شکن جلو، آینه‌های برقی، چراغ داخل کابین، شیشه‌های عقب برقی، جلو پنجره نقره‌ای رنگ، ریموت، چراغ نقشه‌خوان، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، نمایشگر مشخصات سفر و سوخت، پشت‌سری‌های صندلی قابل تنظیم و رینگ‌های آلومینیومی اضافه شده بودند.

تندر 90 پلاس در مقایسه با انواع تندر ۹۰

۳ – تندر ۹۰ پلاس دنده‌ای و اتوماتیک

  • در مقایسه انواع تندر ۹۰ باید به خودروی تندر ۹۰ پلاس نیز اشاره کرد. از سال ۱۳۹۶ گروه ایرانی سازنده، مدلی بازطراحی شده را به اسم تندر ۹۰ پلاس معرفی کرد.
  • چهرهٔ ماشین هرچند نه خیلی زیاد، اما دچار تغییر شده بود و بعدها مشخص شد این طراحی همان نسخهٔ فیس‌لیفت لوگان بوده که گروه داچیا آن را در سال ۲۰۰۹ معرفی کرده است.
  • چراغ‌ها و کاسه‌شان بزرگتر و کشیده‌تر شده، جلوپنجرهٔ دو قسمتی قدیمی حالا یک الگوی شیاری یک تکه دارد و با آرم رنو و نواری نقره‌ای رنگ در سطر بالایی خودنمایی می‌کند.
  • همچنین، رنگ سپر پشت و جلو دیگر مشکی نیست و با بدنه ماشین همرنگ شده است.
  • از تفاوت تندر ۹۰ پلاس با نسخه معمولی باید گفت که بر روی بدنه و درب‌های نسخه پلاس زه مشکی رنگ مثل سپر با درب‌ها یک رنگ شده و فرم آینه‌ها تغییر کرده است.
  • چراغ‌های پشت نیز با انحنایی بیشتر طراحی شده‌اند و دیگر خبری از آن گوشه‌ها و زوایای تیز در نورافکن‌های تندر ۹۰ نیست.

نمای عقب تندر ۹۰ پلاس

    • نمای عقب تندر ۹۰ پلاس

به‌طور کلی تغییرات و بهبود طراحی این محصول طوری بود که عبارت و عنوان فیس‌لیفت برای تندر ۹۰ پلاس تعریف منطقی بدهد. ضمن اینکه در اتاقک نیز به‌جای رنگ تیره و یکرنگ، از یک تریم و طیف دو رنگ استفاده شده و این حرکت به‌طور محسوسی از تکراری شدن و خسته‌کنندگی کابین می‌کاهد.

با این حال، همان اشکالات و ایرادهایی که همیشه به تندر ۹۰ وارد می‌شد در این نسل هم ادامه دارد؛ تندر ۹۰ پلاس هم مانند سایر انواع تندر ۹۰ یک ماشین کم‌آپشن است که در مقایسه با نسل‌های قبل تنها مواردی اضافه‌تر مثل فرمان قابل تنظیم، ۶ حالته شدن صندلی راننده در جایگیری، آینه‌های برقی با گرمکن و ترمز ضد قفل در آن دیده می‌شوند.

دیگر تفاوت تندر ۹۰ پلاس با نسخه معمولی این است که تیپ دنده‌ای تندر ۹۰ پلاس در مشخصات فنی مثل E2 است و بدون هیچ تفاوتی در کارکرد، شتاب اولیه‌ای در حدود ۱۰.۵ ثانیه و ماکزیمم سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت می‌دهد. مصرف سوخت این نسخه بطور ترکیبی تقریبا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. اما در تیپ اتوماتیک تندر ۹۰ پلاس، یک جعبه‌دنده ۴ حالته اتومات قرار گرفته که متاسفانه شتاب اولیه ماشین را تا عددی نزدیک به ۱۱ و نیم ثانیه پایین می‌آورد و مصرف سوخت آن به حدود ۸.۵ نیم لیتر بنزین افزایش پیدا می‌کند.

این تیپ به‌لحاظ امکانات با نوع دنده‌ای هیچ تفاوتی ندارد و راندمان پایین‌تر در رانندگی و همچنین نبود تفاوت تیپ‌های تندر ۹۰ در نسخه پلاس موجب عدم استقبال کافی از نسخه اتوماتیک توسط خریداران شده است.

آگهی‌های خرید و فروش تندر ۹۰ پلاس

***

جدیدترین آگهی‌های تندر ۹۰ پلاس

پارس تندر یکی از انواع تندر ۹۰

۴ – پارس تندر؛ فیس لیفت آخر پارس تندر

پارس‌خودرو از سال ۹۱ شروع به ساخت محصول جدیدی با نام پارس تندر کرد. این محصول و تندر پلاس ایران‌خودرو هر دو شبیه به نسخه فیس لیفت داچیا از لوگان ۹۰ هستند. مثل هر فیس لیفت دیگری، تغییرات این خودرو بیشتر در ظاهر بودند و شامل طراحی جدید در چراغ‌ها و سپر می‌شدند. پارس تندر چند سال بعد گیربکس جدیدتر JHQ را تجربه کرد و به‌خوبی هم جواب گرفت. این گیربکس در تندر ۹۰ ایران خودرو و مدل‌های به‌روزتری مثل ساندرو هم دیده می‌شود.

آگهی‌های خرید و فروش رنو پارس تندر

***

جدیدترین آگهی‌های رنو پارس تندر
نمای عقب پارس تندر
نمای عقب پارس تندر

تفاوت تندر ۹۰ با پارس تندر در چیست؟

در پاسخ به این سوال اینکه فرق تندر ۹۰ با پارس تندر چیست باید گفت که به‌جز محصولات ایران خودرو در این مدل از رنو که با وجود تمام تغییرات در این سال‌ها به چهره اصلی ال ۹۰ وفادار مانده و تنها از لحاظ کیفیت و آپشن‌ها مورد نقد منفی قرار گرفته، در سال ۱۳۹۱ نسخه‌ای با تغییرات ظاهری زیاد و ایرانی شده ال ۹۰ و تماماً ساخت داخل با اسم پارس تندر توسط گروه سایپا معرفی شد.

نمای پشتی در مقایسه با تندر ۹۰ به‌ویژه در چراغ‌ها و سپر دچار تغییراتی شده و چراغ‌های عقب دو تکه شده‌اند. مه‌شکن عقب به مرکز آمده و جای پلاک به روی درب جدید صندوق عقب رفته است. نمای جلویی آن نیز ترکیبی از تندر ۹۰ و تندر ۹۰ پلاس است.

اگر به دنبال تفاوت تندر ۹۰ با پارس تندر از لحاظ مشخصات فنی هستید باید بگوییم که در مشخصات فنی تندر ۹۰ تیپ E2 با این ماشین هیچ تفاوتی نیست و حتی جعبه‌دندهٔ خودرو همان JHQ بوده و تمامی اعداد در راندمان این خودرو مثل تولید مشابه همکارش است. در بخش امکانات و تجهیزات رفاهی نیز هیچ فرقی بین پارس تندر و تندر ۹۰ وجود ندارد و قیمت پارس تندر با تندر۹۰ E2 نزدیک به هم است.

بهترین سال تولید ال ۹۰

بهترین تحریم‌ها و مشکل کمبود قطعات تقریباً روی همه خودروهای ساخت داخل تأثیر می‌گذاشتند. معمولاً سال‌هایی که تحریم‌ها شروع می‌شد، شاهد کمبود شدید و افتی نسبی در کیفیت تولید برخی محصولات بودیم. ال ۹۰ نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته با گذشت یکی دو سال خودروسازان و قطعه‌سازان راهی برای بهبود کیفیت قطعات جایگزین می‌کردند. به همین خاطر شاید سخت‌ترین سال‌ها برای تولید خودرو در ایران را مصادف با سال‌های ۹۱ و ۹۷ دانست.

هر دو این سال‌ها تولید محصولات رنو در ایران به مشکلاتی جدی برخورد. به عقیده بسیاری، از سال ۹۳ تا ۹۷ بهترین سال‌های تولید ال نود است.

نکته دیگری که می‌توان به‌عنوان یک مزیت به‌حساب بیاید گیربکس JHQ است. این گیربکس از سال ۹۶ روی خودروهای تندر پلاس، پارس تندر، تندر ۹۰ E2 نصب شده است و جزو مهم‌ترین نکات برای انتخاب خودرو است.

تفاوت گیربکس JHQ با مدل قدیمی‌تر JH3 معمولی

شاید مهم‌ترین تفاوت بین خودروهای سری تندر ۹۰، گیربکسی باشد که در سال ۹۶ روی برخی مدل‌ها سوار شد. ساندرو استپ‌وی اولین خودرویی بود که از گیربکس JHQ استفاده می‌کرد.

گیربکسی که با کلاچ هیدرولیک کار می‌کرد. بعدتر ساندرو معمولی هم با این سیستم انتقال قدرت آشنا شد و عملکرد بسیار خوبی داشت. حالا نوبت به بقیه محصولات می‌رسید. یعنی تندر ۹۰ پلاس و پارس تندر؛ هر دو این محصولات از نیمه سال ۹۶ با گیربکس جدید عرضه شدند که مهم‌ترین نقطه تمایز انواع تندر ۹۰ است. مزایای این گیربکس نسبت به مدل JH3 را میتوان به این صورت خلاصه کرد:

  • افزایش عمر گیربکس
  • تعویض دنده آسان‌تر
  • رفع مشکل روغن‌ریزی گیربکس
داخل کابین نسخه لوگان
شباهت نسخه ۲۰۰۹ داچیا با فیس لیفت‌های پارس تندر و تندر پلاس

تندر ۹۰ ایران‌خودرو یا پارس‌خودرو؟

تندر ۹۰ قرار بود جایگزینی برای خودروهایی مثل پیکان باشد و به همین خاطر در تیراژ بالایی تولید شد. هم توسط ایران‌خودرو و هم توسط پارس‌خودرو. از ابتدا هر دو این خودروسازان به تولید ال نود مشغول شدند و سؤال همیشگی این بود که کدام خودروساز رنو بهتری تولید می‌کند. پاسخ ساده نیست ولی بر اساس گزارش‌های سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد در ۹ عامل، تندر پارس‌خودرو امتیاز بهتری می‌گیرد؛ با اختلافی بسیار کم. گرچه این دلیلی قطعی برای تخریب کردن محصولات ایران‌خودرو نیست؛ ولی عاملی نسبتاً تأثیرگذار روی انتخاب مردم بود.

انواع تندر ۹۰پارس تندر JHQپارس تندر مولتی مدیاپارس تندرتندر ۹۰ JHQتندر پلاس JHQتندر پلاستندر E2 گیربکس JHQتندر E2تندر پیکاپ
نوع موتورK4MK4MK4MK4MK4MK4MK4MK4MK4M
سیلندر و سوپاپ۴c-16v۴c-16v۴c-16v۴c-16v۴c-16v۴c-16v۴c-16v۴c-16v۴c-16v
حجم موتور۱۵۹۸ cc۱۵۹۸ cc۱۵۹۸ cc۱۵۹۸ cc۱۵۹۸ cc۱۵۹۸ cc۱۵۹۸ cc۱۵۹۸ cc۱۵۹۸ cc
قدرت۱۰۵ hp۱۰۵ hp۱۰۵ hp۱۰۵ hp۱۰۵ hp۱۰۵ hp۱۰۵ hp۱۰۵ hp۱۰۵ hp
گشتاور۱۴۰ nm۱۴۰ nm۱۴۰ nm۱۴۰ nm۱۴۰ nm۱۴۰ nm۱۴۰ nm۱۴۰ nm۱۴۰ nm
شتاب۱۰.۵۱۰.۵۱۰.۲۱۰.۲۱۱.۷۱۱.۷۱۰.۲۱۰.۲۱۰.۱
مصرف سوخت۷.۱۷.۱۷۶.۹۸.۳۸.۳۶.۹۶.۹۸.۲
کیسه هواراننده و سرنشین جلوراننده و سرنشین جلوراننده و سرنشین جلوراننده و سرنشین جلوراننده و سرنشین جلوراننده و سرنشین جلوراننده و سرنشین جلوراننده و سرنشین جلوراننده و سرنشین جلو
سیستم ترمزABS + EBDABS + EBDABS + EBDABS + EBDABS + EBDABS + EBDABS + EBDABS + EBDABS+EBD تقویت شده
وزن خودرو۱۱۲۵۱۱۲۵۱۱۲۰۱۱۱۵۱۱۵۰۱۱۵۰۱۱۱۵۱۱۱۵۱۱۲۰

سؤالات متداول

  • کدام مدل تندر ۹۰ بهتر است؟ مهم‌ترین نقطه‌ضعف محصولات تندر ۹۰ روغن‌ریزی ناگهانی جعبه‌دنده در گردگیر پلوس‌ها بود. این مشکل در مدل‌های بالاتر سال ۹۶ به بعد با گیربکس JHQ کاملاً حل شد. پس محصولاتی که این گیربکس را دارند به‌مراتب بهتر هستند.
  • آیا ال ۹۰ نیاز به دزدگیر دارد؟ تندر ۹۰ با داشتن سیستم ضد سرقت ایموبلایزر قطعاً کار را برای سرقت سخت خواهد کرد؛ ولی داشتن دزدگیر مناسب به‌عنوان یک عامل بازدارنده می‌تواند به شما کمک کند.
  • روغن گیربکس ال ۹۰ چند لیتر است؟ در مدل‌هایی که گیربکس سیم کلاچی قدیمی یعنی JH3 استفاده می‌کنند نیاز به ۳.۴ لیتر روغن گیربکس دارید. در سری خودروهایی با کلاچ هیدرولیک JHQ روغن گیربکس به ۲.۳ لیتر کاهش‌یافته است.

امیدواریم که مطالعه این مطلب برایتان مفید بوده باشد. نظر شما درباره تفاوت انواع تندر ۹۰ با یکدیگر چیست؟ شما تجربه رانندگی با کدام یک از این خودروها را دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

***

جدیدترین آگهی‌های تندر ۹۰
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.