بایدها و نبایدهای فروش وسایل دست دوم در فضای آنلاین

27

با توجه به افزایش زیاد قیمت‌ها در چندسال اخیر، آگاهی بیشتر از مشکلات محیط زیستی و مشتاق بودن مردم برای حفظ که زمین، استقبال از خرید و فروش وسایل دست دوم بیشتر شده است و در این شرایط خیلی‌ها ترجیح می‌دهند لوازم کارکرده خود را به جای اینکه در انباری بگذارند، مثل یک سرمایه ارزشمند بفروشند.

اما تا به حال شده بخواهید وسیله‌ای را که برای مدت زمان طولانی در اختیار داشته‌اید، بفروشید و بعد متوجه شوید هیچ‌کس مایل نیست پولی بابت آن پرداخت کند؟ آنچه در این مطلب می‌آید ملاحظاتی است که هنگام فروش یک وسیله باید در نظر گرفت تا از این اتفاق جلوگیری شود.

خود را جای خریدار بگذارید

قبل از اینکه وسیله‌ای را در یک شبکه اجتماعی برای فروش لیست کنید، باید از خود بپرسید: اگر جای خریدار باشم برای این کالای دست دوم پول خرج می‌کنم؟ اگر پاسخ منفی است برای فروش آن بیشتر فکر کنید. اگر پاسخ شما مثبت است پس به نکات زیر خوب توجه کنید!

فروختن زیاد آب می‌خورد!

در برخی موارد در فروش وسایل دست دوم با توجه به هزینه‌ای که موقع خرید آن وسیله کرده‌ایم، برای فروش یا قیمت‌گذاری آن دچار تردید می‌شویم و نمی‌توانیم درست تصمیم بگیریم. با فروختن وسایل به‌جای آن‌که استرس مراقبت از آن را داشته باشیم، لذت داشتن پول آن را می‌چشیم.

قیمت بالا ندهید!

اگر متوجه شدیم که هیچ‌کس مایل نیست وسیله ما را بخرد، بدانیم قیمتی که داده‌ایم اشتباه است. معمولاً قیمت بالا گذاشتن، موقع فروش وسایل دست دوم به این دلیل اتفاق می‌افتد که آن وسیله مال ماست و نه دیگران.

نکته: طبق یک تحقیق منتشر شده در مجله «علوم اعصاب، روانشناسی و اقتصاد»، افرادی که رقم بالا برای چیزی درخواست می‌کنند، دل‌بستگی فیزیکی به آن دارند و اصطلاحاً هنوز از آن دل نکنده‌اند! اقتصاددانان حتی این را اختلاف بین «آنچه فروشنده مایل به پذیرش است» و «تمایل خریدار» می‌دانند. پس مهم است که منصفانه قیمت بدهیم.

سوالی که ممکن است برایتان ایجاد شود، این است: که برای فروش وسایل دست دوم چگونه آن‌ها را قیمت‌گذاری کنیم؟

محصولات مشابه کالای دست دوم خود را پیدا کنید، هم نو و هم دست دوم. سپس متوسط قیمت هرکدام را پیدا کنید. بدیهی است که ویژگی‌های محصولات در قیمت گذاری آن‌ها بسیار مهم است. اینکه وسیله چند سال کار کرده و اکنون چه شرایطی دارد مهم است. یک فرمول کلی وجود دارد و آن این است: تقریباً می توانید وسایل کارکرده را نصف قیمت وسیله نو و جدید همان مدل قیمت‌گذاری کنید!

قیمت‌های رقابتی بدهید

اغلب مردم هنگام خرید کالاهای خود به دنبال معامله با کمترین هزینه هستند. با وجود تورم این روزها، شاید قیت‌گذاری به ارزش نصف قیمت نو، از آن چیزی که موقع خرید پرداخت کرده‌ایم هم بیشتر باشد!

در مورد لوازم خانگی که مثل ماشین مستهلک می‌شوند از این فرمول هم می‌توانید استفاده کنید:

وسیله را چه قیمتی خریدید؟ عدد آن را تقسیم بر تعداد سال‌هایی که استفاده شده بکنید، حالا جستجو کنید که عمر مفید این وسیله معمولا چند سال است؟ چند سال از عمر مفید وسیله شما باقی مانده؟ عددی که از تقسیم قبلی به دست آوردید را در تعداد سال عمر مفید باقی مانده از وسیله خود، ضرب کنید. عدد به دست آمده یک قیمت منصفانه است.

اما در حین محاسبه قیمت فروش وسایل دست دوم شرایط فعلی کالا هم مهم است.

  • چقدر فرسوده شده است؟
  • چقدر خوب مراقبت شده است؟

حتما دیده‌اید که در برخی آگهی‌های فروش وسایل دست دوم از عبارت در حد نو استفاده می‌کنند و این عبارت خریدار را ترغیب می‌کند تا بیشتر کالا را بررسی کند. مثلاً ارزش یخچالی که دو سال استفاده شده ولی خوب نگهداری نشده، کمتر از یخچالی است که ۴ سال کار کرده ولی با همان مدل، از آن بهتر مراقبت شده و کارایی بهتری دارد.

قابلیت محصولات خود را دقیق در آگهی بگویید

اگر می‌خواهید کالای دست دوم شما خوب فروش برود، باید درباره آن اطلاعات داشته باشید. هر چه بیشتر و بهتر و مسلط‌تر بتوانید درباره جزییات آن با خریدار صحبت کنید. اینکه چه جنسی دارد و چه ارزشی دارد، مسلماً تاثیر بهتری بر تصمیم خریدار می‌گذارید. این به این معنی است که خریدار به شما اعتماد می‌کند و شما در فروش محصول کارکرده خود شکست نمی‌خورید.

هرچه جزئیات بیشتری از وسیله‌ ارائه کنیم، شانس فروش آن را بالاتر می‌بریم. مشخصات وسیله را تماماً توضیح بدهیم و همه عیوب حتی جمله خط و خش‌های روی وسیله‌مان را هم مطرح کنیم.

 ضرب‌الاجل فروش بگذارید

مثلاً تصمیم بگیریم که تا ۶ ماه آینده وسیله مورد نظرمان را فروخته باشیم یا به خریدار مهلت بررسی و تصمیم‌گیری مشخصی بدهیم. اختصاص دادن زمان نهایی به فروش تصمیم‌گیری را راحت‌تر می‌کند. 

از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

یکی از بهترین اپلیکشن‌ها برای معرفی و فروش وسایل،‌ اپلیکیشن و سایت دیوار است. این برنامه به‌راحتی روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود. همچنین می‌توانیم در هر لحظه‌ای که اراده کردیم وارد سایت دیوار شویم، ما می‌توانیم با این برنامه بدون هیچ هزینه‌ای اجناس و کالاهای فروشی خود را آگهی کنیم.

عکس‌های بهتر یعنی پیشنهادهای بهتر

فروش کالای دست دوم در سایت دیوار

در فروش مجازی اولین چیزی که بعد از معرفی محصول، باعث جذب خریدار می‌شود، عکس‌هایی است که ما ضمیمه تبلیغمان کرده‌ایم. خوش‌سلیقگی و کمی ذوق به خرج دادن موقع آگهی کردن وسایل باعث پیشنهاد‌های بهتری می‌شود.

هنگام آپلود تصاویر در یک پورتال آنلاین، به ویژه بازارهای دست دوم، کیفیت تصاویر شما نقش بسیار زیادی در جذب خریداران دارد. دقت کنید که هیچ‌کس عکس تار دوست ندارد.

  • نکته: تمیز کردن اقلام و قرار دادن آن‌ها در یک نقطه با نورپردازی عالی با یک پس‌زمینه شیک و گرفتن یک عکس خوب، رغبت خریداران را بالاتر می‌برد.
  • نکته: از اقلام کوچک‌تر مثل هدفون یا ساعت با زاویه ۴۵ تا ۹۰ درجه عکس بگیریم. دقت کنیم که وسیله در عکس واضح مشخص شده باشد و عکس‌ها از زوایای مختلف باشند.

برای اینکه مطمئن شوید تصاویرتان جذاب به نظر می‌رسند، لزوماً به یک دوربین فانتزی نیاز ندارید. فقط مطمئن شوید که نور شما خوب است. نور طبیعی معمولا بهترین است، بنابراین گرفتن تصاویر نزدیک به یک پنجره باز در طول روز ساده ترین راه برای انجام آن است.

پس زمینه دنیای متفاوتی ایجاد می‌کند! مطمئن شوید که تصویر شما دارای پس‌زمینه ساده است، بنابراین تمرکز روی کالایی است که می‌خواهید بفروشید. پس‌زمینه‌های سفید معمولاً بهترین عملکرد را دارند، اما می‌توانید از رنگ‌های دیگر نیز استفاده کنید. (تا زمانی که به رنگ مورد شما نزدیک نباشند.) پس‌زمینه‌هایی که دارای نوعی الگو هستند، معمولاً باعث می‌شوند که آیتم کمی کسل‌کننده به نظر برسد.

اگر می‌خواهید قلق‌های گرفتن یک عکس مناسب برای آگهی خرید یا فروش وسایل دست دوم و نو را یاد بگیرید، مطلب «چطور یک عکس خوب برای آگهی بگیریم» را بخوانید.

کالاهای نو و کارکرده خود را در دیوار بفروشید

کالای دست دوم خود را خوب توصیف کنید

توصیف مناسب کالای دست دوم در توضیحات یک فرش در فضای آنلاین، معمولا نادیده گرفته می‌شود. در حالی که تصاویر عالی خیلی پیشرفت می‌کنند. یک توصیف طولانی و خسته کننده (یا اصلاً بدون شرح) می‌تواند باعث شود خریداران در تصمیم خود برای خرید محصول با حدس و گمان پیش بروند. اضافه‌کردن یک داستان کوچک مرتبط با محصول خود و اینکه چرا می‌خواهید آن را به صورت آنلاین برای فروش لیست کنید، راه بسیار خوبی است.

برخلاف فروشگاه‌های حضوری در فضای مجازی، خریداران احساس کاملی از چیستی کالا ندارند. فروشگاه‌های مجازی فقط می‌توانند خیلی چیزها را ارائه دهند و نشان دهند که شما با استفاده از توصیف و توضیحات می‌توانید شکاف‌هایی که برای حس کردن کالا وجود دارد را پر کنید.

لیست آگهی خود را بررسی کنید

بخش فروش سایتی یا اپلیکیشنی که در آن آگهی فروش کالا داده‌اید را بررسی کنید و ببینید کسی درباره وسیله سوال پرسیده  یا نظری داده است یا خیر. خریدار محترم است و باید پاسخگوی سوالات او باشید تا بتواند به شما اعتماد کند.

وسایل معیوب را نفروشید

بهتر است موقع تصمیم‌گیری برای فروش وسایل دست دوم از سلامت آن مطمئن شویم و درصورتی‌که وسیله‌ای امکان تعمیر دارد، آن را سرویس کنیم. اما اگر آن وسیله اصطلاحاً از رده خارج است، قید فروش آن را بزنیم.

اگر وسیله کارکرده مشکل دارد، دو راه دارید یا تعمیر کنید و بفروشید یا با خریداران کاملًا صادق باشید و قیمت را پایین‌تر بدهید و مشکل دستگاه را بگویید. فکر نکنید با این کار مشتری پیدا نمی‌شود بلکه به عکس قیمت پایین، خریدار تا ترغیب می‌کند تا کالا را بخرد و خود تعمیرش کند.

بهترین راه برای فروش وسایل دست دوم آگهی کردن و معرفی آن وسیله در فضای آنلاین است. این کار هم مقرون‌به‌صرفه است و هم باعث می‌شود وسایل خود را زیر قیمت واقعی، به دست سمسارها نسپاریم. آنچه آورده شد نکاتی است که هنگام فروش وسایل دست‌دوم به کار می‌آید.

اگر شما هم تجربه‌ای در فروش وسایل دست دوم دارید که فکر می‌کنید برای دیگران مفید باشد، در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

 

27 نظرات
  1. جواد می‌گوید

    مردم ما متاسفانه سال هاست فروشنده های خوبی هستن اما خریدار ضعیفی هستن

    1. مفیدعباسی می‌گوید

      خدایاعزت وجلالمان رابمابرگردان ،خریدوسایل دست دوم یعنی چه؟؟!!

      1. نیوشا.م می‌گوید

        الهی آمین، کاملا موافقم عاقبت به کجا رسیدیم که تبلیغ وسایل دسته دوم در اولویت قرار گرفته درسته خیلی ها توان مالی بالایی ندارن اما چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      2. اسماعیل می‌گوید

        عزت و جلال شما به وسایل دست دوم بنده؟!
        وسایل نو بخرین عزت و جلالتون سر جاشه؟؟!

      3. payam می‌گوید

        تو تمام دنیا همانند کتاب رفتار میکنند باهاش و فقط مصرف کننده خوبی نیستند

      4. فرهاد می‌گوید

        لطفا آدرس فروشگاه خودتون رو بنویسید

    2. یه نفر می‌گوید

      بله واقعا. یعنی چی که انقدر چونه میزنن. من چند تا جنس اکبند به قیمت خرید عمده ی پارسالم به یکی فروختم اما به صورت تکی. بازم چونه زد و تخفیف گرفت و اخرش چند تا جنسمو ازم مجانی گرفت با زبون ریختن. درسته در خرید ارزونتر موفق میشن اما فروشنده راضی نیست و این به نظر من حرومه

      1. ابی می‌گوید

        اره واقا

  2. ناشناس می‌گوید

    خود دیوار، فرصت بررسی به خریدار نمی ده. مواردی را که در بخش دیوار من نگه می دارم، فورا حذف می کنه. سالهای گذشته چنین نبود وخیلی خوب بود.

    1. محمدشونم می‌گوید

      برای منم این مشکل وجود دارد که باید رفع شود!

  3. نورونت می‌گوید

    مفید بود

  4. ناشناس می‌گوید

    باسلام
    امکانات سایت دیوار برای سیستم ای او اس خوب طراحی نشده بخصوص در قسمت چت دیوار
    نه امکان ارسال عکس هست ونه امکان پاک کردن چت تاریخ گذشته
    خوبه که فکری برای این مسیله بکنید

    1. ناشناس می‌گوید

      کاملا صحیح است

  5. ناشناس می‌گوید

    از برنامه دیوار راضی ام و خیلی خرید کردم از این طریق.اما این که دیوار قسمت دیوار من رو حذف میکنه کلافه کنندست و اجناسی ک نشونه گذاری میکنم تا با پول بعدی که دستم میاد بخرم کلا پاک میشه…

    1. زهرا می‌گوید

      دیوار پاک نمیکنه خود آگهی دهنده آگهیشو حذف میکنه. کل آگهی ها هم تا یک ماه از تاریخ ثبتشون می‌مونن بعد خودکار حذف میشن. چیزی که یک ماه پیش آگهی شده رو دیگه کسی نمیخره خوب. اصلا دیده نمیشه. تعداد آگهی ها زیادن.

  6. س می‌گوید

    من که تا بحال ن‌خرید کردم‌ نه جنسی فروختم‌ فقط محض اطلاع گاهی اوقات میخونم‌ در همین‌حد چون‌واقعا معلوم‌نیست چه قیمتی گذاشتم تا چه حد واقعی باشه

  7. زنبور پرکار می‌گوید

    چرا خیلی زود آگهی های داده شده را دیوار حذف میکند ، این نه برای خریدار که نیاز به بررسی کالای که می خواهد بخرد و ارزیابی قیمت آن آگاهی کامل پیدا کرون برای کالای که میخواهد پول بدهد درست است و نه برای فروشنده که نیاز به فروش کالای را دارد که هر دو طرف حتما نیازمند هستند وگرنه خریدار راحت می رفت بازار و هم از خرید کرون لذت میبرد و هم آن چیزی که لام دارد را در مدل های مختلف با قیمت های گوناگون ارزیابی میکرد پس حتما پول کمی دارد که به اجناس دست دوم و یا یک نمونه میخواهد بسنده کند و فروشنده هم حتما به پول نیاز دارد که ک الایش میخواهد بفروشد و اگر زمان بیشتری به هر دو طرف داده شود و یا زمان بندی خاصی دیوار به صورت قرآن برای ستایش ارائه دهد تکلیف هرکس مشخص میشود ، با تشکر و عذرخواهی که طولانی شد

  8. وحیده بازیار می‌گوید

    با سلام خدمت همه واما فکر نمیکنید هر اسباب اثاثیه ای که سالهاست نگهداری کرده اید وبکارتون نیومده اگه راضی نمیشوید مجانی در اختیار کسانی که نیاز دارند بدهید در سایت مثلا دیوار با قیمت مناسب قرار دهید . باور بفرمائید چنان احساس سبکی وراحتی خواهید داشت غیر قابل توصیف .

    1. البثى شاه محمدى می‌گوید

      من معمولا چیزهاییکه ازشون استفاده نمیکنم درسایت دیوار با قیمت خیلی پایین فروختم. و معمولا باعث شده خریدارا فکر کنن چیزیکه گذاشتم مشکلی داره و من نمیگم. درصورتیکه تمام چیزهاییکه فروختم همه یا نو بوده یا در حدنو. و بیشتر مواقع مجبور شدم قیمتشو ببرم بالاتر تا راحتتر بفروشم

  9. ناشناس می‌گوید

    بعضیها وسائل واقعا دست دو بهتر ومناسبتر برای ادم میشینه از ماشین بعد از یکسال افت قیمّت داره ولی دست دو بهتره

  10. ناشناس می‌گوید

    من تا حالا نه چیزی خریدم نه فروختم ولی قیمتا خیلی بالا هستن.مطمئنا من اگه پول داشته باشم میرم بازار که قدرت انتخاب بیشتری هم داشته باشم

  11. itimamدa می‌گوید

    فعلن که اگهی دادن تو دیوار هم پولی شده،با ترفند های مختلف مردم رو کشوندند تو دیوار حالا که خرشون از پل گذشت پولی کردن،خخ،دیوار پولی بدرد ما نمیخوره من که حذفش کردم اگه رایگان هم بشه معلوم نیس برم نصب کنم چون امتحانشو پس داد

  12. ممد يخه ارو می‌گوید

    من از سایت دیوار راضی هستم

  13. ذال ممد می‌گوید

    بنده نظری ندارم

  14. مینا می‌گوید

    یعنی که چه دیوار برای آگهی رایگان گذاشتن برخی از دسته بندی ها سهمیه گذاشته و پولی کرده…میگید آگهی در دیوار رایگانه اما بعدش یهو پیغام میاد در انتظار پرداخت… خدا نکنه تو ایران از چیزی یا کسی تعریف کنند یعنی دیگه خدا رو بنده نیست…دیوار هم کم کم دیگه داره شورش رو درمیاره با پولی کردن آگهی ها

  15. لیلا می‌گوید

    از لوازم دست دو متنفرم…کاش همه بتونن توکشورم بهترین ونوترین وسایلو بخرن

  16. انگیزان می‌گوید

    آقا ممنون از شما خیلی عالیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.