۱۰ ویژگی چیدمان اتاق کار مناسب در خانه

0

از آن‌جایی که با شیوع کرونا، شرایط کاری برای بسیاری از افراد تغییر کرده و آدم‌های زیادی به اقتضای شغل‌شان از راه دور یا در خانه کار می‌کنند، به خصوص آن‌هایی که کار آزاد دارند یا دارای فرزند هستند و نمی‌توانند ساعت‌های طولانی بیرون از خانه باشند. کار کردن در خانه یکی از ایده‌آل‌ترین‌هاست. از آنجایی که فضای کار باید راحت باشد، ما به شما می‌گوییم ;i چیدمان اتاق کار مناسب چه ویژگی‌هایی دارد و چه وسایلی برای یک اتاق کار خوب نیاز است.

چیدمان اتاق کار مینیمال در منزل

انتخاب اتاق کار به دور از هیاهو

اتاق کار باید آرام باشد تا تمرکز آدم با کوچکترین سروصدا به‌هم نخورد. پس مهم‌تر از اینکه خانه شما چقدر بزرگ است و چند اتاق دارد، این است که به دنبال یک گوشه آرام باشید تا کمترین مزاحمت را داشته باشید. اتاقی که رو به خیابان است یا بقیه افراد خانه مدام جلویش در رفت و آمدند، می‌تواند حواستان را پرت کند، بنابراین اتاقی را انتخاب کنید که در جای آرامی از خانه قرار گرفته باشد و دور از اتاق کودکان یا پذیرایی خانه باشد.

اگر فرزند دارید و باید در حین کار از آن‌ها مراقبت کنید، مکانی را انتخاب کنید که بتوانید در حین بازی یا کلاس‌های آنلاین فرزندان خود را بر اساس سن، از راه دور او را زیر نظر داشته باشید.

مرزبندی فضا

شاید بگویید با این خانه‌های کوچک مگر می‌شود اتاق کار اختصاصی داشت؟ بله می‌شود. اما لازم نیست اتاقی را فقط برای کارکردن در نظر بگیرید و سرو شکلش را مثل یک اتاق کار اداری درست کنید. می‌شود روی اتاق‌هایی که کمتر به آن رفت و آمد می‌شود یا اتاقی که برای مهمان است و حالت نشیمن هم دارد، حساب کرد. در آن اتاق میز کوچکی گذاشت و به کارها هم رسید.

فضای مورد نیاز برای کار تا زمانی که برای قرار دادن میز و صندلی کافی باشد، لازم نیست خیلی بزرگ باشد. با این وجود، اگر اتاقی ندارید که بتوانید آن را به عنوان فضای کاری در نظر بگیرید، می‌توانید یک گوشه از خانه خود را به فضای کاری تبدیل کنید. به شرطی که اینترنت، برق و سایر امکانات در این گوشه در دسترس باشد.

تهویه اتاق کار

 یک فضای کاری باید دارای گردش هوای مناسب باشد. اتاق باید دارای بازشو و تهویه باشد. در صورت لزوم، یک دستگاه تهویه هوا برای خنک کردن محیط کار نصب کنید. علاوه بر گردش هوا، همچنین به یک منظره گسترده نیاز دارید تا گاهی اوقات چشم‌های خسته خود را آرام کنید. محل کار خود را نزدیک پنجره قرار دهید. با این حال، اگر فردی هستید که به تمرکز زیادی نیاز دارید، می‌توانید محیط کار خود را بدون هرگونه دکوری و به شکل ساده چیدمان کنید.

نور مناسب اتاق کار

نباید نور اتاق کار را دست کم گرفت. اتاقی که تاریک است و نور مناسبی ندارد، هم زود آدم را خسته می‌کند و هم کارایی را پایین می‌آورد. انتخاب اتاقی که حداقل یک پنجره دارد و نور طبیعی به آن می‌رسد می‌تواند ایده‌آل باشد.

البته قرار دادن میز در نزدیکی پنجره می‌تواند ایده خوبی باشد. اما در مورد فشار نور ناشی از برخورد مستقیم نور خورشید به صفحه نمایشگر چیزی شنیده‌اید؟ باید مطمئن شوید که پشت مانیتور یا نمایشگر لپ‌تاپ شما رو به پنجره است و صفحه نمایش همیشه دور از نور است.

از نور مناسب برای سلامت چشم استفاده کنید. سعی کنید لامپی بسیار پرنور را انتخاب نکنید، چون به راحتی چشمان شما را خسته می‌کند. 

اما از نور بسیار کم نیز استفاده نکنید؛ زیرا باعث خواب آلودگی شما می‌شود. اگر از کامپیوتر برای کار استفاده می‌کنید، باید از نور سفید استفاده کنید، زیرا نور زرد زمانی که برای مدت طولانی با صفحه نمایش کامپیوتر روبرو می‌شوید، موجب سوزش چشم می‌شود.

نورهای کمکی

نورپردازی اتاق کارتان را طوری طراحی کنید که مناسب و یکنواخت نباشد و حتی‌الامکان از نور سفید استفاده نکنید. لوسترهای دیواری و آباژور مناسب اتاق کارند. در قسمت لوازم روشنایی، این وسایل قیمتی بین ۷۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دارند.

تزیینات مناسب برای چیدمان اتاق کار

تزئینات مناسب اتاق کار

اتاق کار باید جوری باشد که آدم دلش بخواهد در آن کار کند. اتاقی که پر از میز و قفسه است، آدم را خسته می‌کند. سعی کنید در اتاق کارتان یکی دو تا گلدان قرار دهید و تابلوهای قشنگ به دیوارهایش نصب کنید.

مبلمان راحت

گذاشتن یک مبل راحتی که بتوان هر چند دقیقه یک‌بار رویش لم داد یا پهن کردن فرش خوش نقش‌ونگار روی زمین، می‌تواند حال و هوای اتاق کار را دلنشین‌تر کند و در عین حال از فضای جدی و سرد کار جدا شد.

خرید انواع چرمی مبل اداری هزینه بالایی دارد و صندلی‌های ارگونومیک هم جزء گران‌ترین انواع صندلی‌های اداری هستند. همه این وسایل را می‌شود با قیمت مناسبی از قسمت «مربوط به خانه» در دیوار خرید.

رنگ مناسب

دیوار بیشتر خانه‌ها سفید است، اما اگر بخواهیم کارایی‌مان بالا برود و زود خسته نشویم، شاید بد نباشد رنگ اتاق کارمان کمی متفاوت از جاهای دیگر خانه باشد. رنگ‌های آبی و سبز یا کاغذ دیواری‌های با رنگ آرامش‌بخش برای چیدمان اتاق کار مناسب‌اند.

قفسه‌بندی

یک اتاق شلوغ به درد کار کردن نمی‌خورد. برای اینکه از شلوغی دور و برتان کلافه نشوید، شاید بد نباشد قفسه‌ و کمدهایی برای نظم بخشیدن به وسایل بخرید. قفسه‌هایی که به شکل کمد هستند یا شلف‌هایی که می‌توان روی دیوار نصبشان کرد. اگر کمی سلیقه به خرج دهید که دیگر تمام است.

رایزر و پایه مانیتور

برای کاربران دسکتاپ، پایه مانیتور، صفحه نمایش شما را پنج و نیم اینچ بالا می‌برد تا خستگی چشم را به حداقل برساند. برای صرفه‌جویی در فضا، تجهیزات فنی راه‌حل خوبی است و رایزر با یک قفل برای مدیریت کابل‌ها و پنهان کردن سیم‌های در معرض دید، ایده خوبی است. در چیدمان اتاق کار استفاده از این نوع وسایل، باعث سادگی و مرتب بودن فضا می‌شود.

استفاده از چراغ رومیزی

ممکن است شما یک جغد نیمه‌شب باشید که تا دیروقت یا بعد از غروب در حالی که منبع نور طبیعی وجود ندارد& کار می‌کنید. در چنین شرایطی، اتاق کار خود را به یک چراغ رومیزی عریض ایده‌آل مجهز کنید. بهتر است چراغ رومیزی شما مجهز به تنظیمات دما و روشنایی باشد تا به شما کمک کند، نوری داشته باشید که بتوانید بدون هیچ‌گونه فشار نوری کار کنید. 

میز و صندلی راحت

hگر قرار باشد پشت میز بنشینید و کار کنید، به میز و صندلی مناسب احتیاج دارید. هنگام طراحی یک فضای کاری، باید مطابق با حرفه خود تنظیمات را انجام دهید. زیرا بر اندازه میز مورد نیاز شما تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، اندازه میز یک معمار باید بزرگتر از میز یک حسابدار باشد. یک معمار برای طراحی به یک میز بزرگ نیاز دارد، در حالی که یک حسابدار فقط به فضایی برای کامپیوتر نیاز دارد.

بهترین صندلی‌ها آن‌هایی هستند که می‌شود ارتفاعشان را تغییر داد. پشتی آن قابل انعطاف است و پایه‌ها دارای چرخ هستند. در قسمت مربوط به خانه این نوع صندلی‌ها را می‌توان با ۳۰۰ هزار تومان خرید.

برای دیدن میز تحریر و کامپیوتر در دیوار کلیک کنید

رنگبندی در چیدمان اتاق کار مناسب

پرده در چیدمان اتاق کار

برای اینکه نور اتاق مستقیم نباشد و اذیت‌تان نکند، در چیدمان اتاق کار نیاز به پرده هم دارید. پرده‌هایی را انتخاب کنید که نور از بین‌شان عبور می‌کند و حالت خفگی به فضا نمی‌دهند. اگر از اتاق مجزا به عنوان اتاق کار استفاده می‌کنید، می‌توانید از شید و پرده اداری برای تنظیم نور استفاده کنید.

هرگز در رختخواب کار نکنید!

ممکن است کار کردن در حالی که در رختخواب می‌مانید، بسیار راحت به نظر برسد، اما این می‌تواند برای کار و ساعات استراحت شما مضر باشد. وقتی از جایی کار می‌کنید که به اندازه تخت یا مبل راحتی‌تان راحت است، ساعات کارتان افزایش می‌یابد و باعث می‌شود در کارتان بیش از حد استرس داشته باشید. در نهایت، ساعات استراحت شما تغییر می‌کند و راحتی که معمولاً هنگام استراحت در رختخواب دریافت می کنید، نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

شخصی‌سازی اتاق کار

داشتن یک فضای کاری شخصی‌سازی شده در خانه شما را بیشتر با کار درگیر می‌کند. وقتی افراد کلکسیونی یا قاب عکس عزیزانشان را روی میز خود دارند، انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند.

بنابراین، همیشه مراقب شخصی‌سازی فضای میز کاری خود باشید. چون باعث دوست داشتن و علاقه شما به فضای کاری شما می‌شود و بهره‌وری شما بالاتر می‌رود.

نکته؛  نور را دریابید‍. خوب است که موقع وارد شدن به یک اتاق کار سرگیجه نگیرید. یعنی ریخت و پاش نباشد و به عنوان اتاقی هم برای انباری و هم اتاق کار از آن استفاده نکنید! از رنگ‌های روشن در اتاق کار استفاده کنید. با نورپردازی خوب، گذاشتن آباژور یا چراغی که نور مناسب داشته باشد و چند تا گلدان، می‌شود اتاق کار خوبی داشت. نور محیط هم باید ترکیبی از زرد و سفید باشد.
آگهی‌های مبلمان را در دیوار ببینید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.