از تبار اشرافی تویوتا؛ معرفی و نقد طراحی لکسوس RZ 450e

نقد طراحی و تحلیلی بر لکسوس RZ 450e سیصد اسب بخاری به قلم علیرضا محمدزاده

0

سرانجام لکسوس از کراس اور RZ به عنوان اولین مدل تولیدی خود بر اساس پلتفرم اختصاصی e-TNGA EV رونمایی کرد. RZ در واقع برادر تویوتا bZ4x و سوبارو محسوب می‌شود، البته با جزییات طراحی بدنه متفاوت، مشخصه‌های فنی برتر و همچنین پیشرانه چهار چرخ محرک قدرتمندتر. در یک نگاه کلی و در حالیکه تناسبات طراحی بدنه کاملا مشابه برادران دیگرش یعنی تویوتا و سوبارو هستند، اما نمای جلو و عقب و برخی جزییات بدنه در لکسوس جدید کاملا بازطراحی شده و پیکره ای آئرودینامیک‌تر و تراشیده‌تر به آن بخشیده است. این اتفاق در نمای عقب با چراغ‌های LED عریض، شیب زیاد شیشه عقب، اسپویلر در اصطلاح دم اردکی یکپارچه و خروجی‌های روی سپر مشهودتر است.

اما با یک بررسی دقیقتر، محصول نهایی در مقایسه با نمونه مفهومی LF-Z معرفی شده در سال گذشته از حیث تناسبات کلی، زیبایی و پختگی استایل ضعیف‌‌تر شده است که دلیل اصلی آن به تایرهای کوچک‌تر و چراغ‌های جلوی LED بادفرمی تعدیل شده و برخی ساده‌سازی‌ها در پوسته ظاهری بدنه مربوط می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جذاب در طراحی نسخه نهایی RZ، فرم جلوپنجره دوکی شکل تماما پوشیده و دو رنگ آن در کنار درب موتور مشکی رنگ عضلانی است که چهره‌ای نافذ به آن بخشیده است. اما بد نیست بدانید RZ به صورت استاندارد با دو موتور الکتریکی (مستقر در محورهای جلو و عقب) به قدرت ۲۰۴ اسب بخار در جلو و ۱۰۹ اسب بخار در عقب و ترکیب قدرتی حدود ۳۰۹ اسب بخار که سبب ایجاد ۴۳۵ نیوتن متر گشتاور شده مجهز گردیده است. این خودرو همچنین اولین مدلی است که از سامانه کنترل تمام چرخ متحرک Direct4 جدید لکسوس سود می‌برد. این سیستم الکترونیکی می‌تواند توزیع گشتاور را در چند میلی ثانیه از ۰ تا ۱۰۰ درصد به E-Axles جلو و عقب تغییر دهد.

قدرت پیشرانه ذکر شده در مقایسه با ۲۱۵ اسب بخار و ۳۰۹ نیوتن متر گشتاور مورد استفاده کراس‌اوورهای دو موتوره تویوتا و سوبارو به طور قابل توجهی افزایش یافته است که این در واقع یادآور موقعیت ممتاز لکسوس در استراتژی برندینگ تویوتا اشت. در نتیجه، RZ شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتری برابر با ۵.۶ ثانیه دارد. با این حال، مانند اکثریت خودروهای برقی این کلاس، حداکثر سرعت در ۱۶۰ کیلومتر در ساعت (۹۹ مایل در ساعت) کاملاً محدود است.

جدیدترین آگهی‌های لکسوس

بر اساس آمار و اطلاعات خود لکسوس، باتری لیتیوم یونی ۷۱.۴ کیلووات ساعتی ۹۶ سلولی، برد J-WLTC شعاع حرکتی تقریباً ۴۵۰ کیلومتر را ارائه می‌کند؛ ضمن اینکه نباید فراموش کرد که محصول جدید برقی این خودروساز ژاپنی در بخش مشخصه‌های فنی رقابت زیادی با جنسیس GV60 دارد.

و در داخل کابین، با یک محیط کاملا دیجیتال و مدرن به نام «لکسوس تازونا» روبه‌رو هستیم. یک صفحه نمایش لمسی بزرگ ۱۴ اینچی برای اطلاعات سرگرمی در کنسول مرکزی با فرمی شیبدار و غربیلک فرمان «One-Motion Grip» به سبک Yoke (البته از نوع آپشنال) که به لطف فناوری فرمان به سیم امکان‌پذیر شده است. البته نباید فراموش کرد که استقبال از غربالک های فرمان گرد کامل نسبت به این مدل بیشتر بوده چرا که تسلط بیشتری بر رانندگی خواهید داشت.

کابین خودرو از مواد درجه یک و باکیفیت ساخته و تریم شده و نورپردازی محیطی با الگوهای فانتزی بر روی پنل‌های درها در کنار سیستم گرمایش تابشی برای راننده و سرنشین جلو، و سقف پانوراما (با امکان تیره شدن بر اساس شدت نور بیرون) به صورت سفارشی عرضه می‌شود. تجهیزات ایمنی ارائه شده برای این کراس‌اوور جدید شامل مجموعه Lexus Safety System+ 3.0 با ADAS پیشرفته شامل سیستم Pre-Collision و کروز کنترل رادار دینامیک است.

در اروپا، RZ همچنین از دستیار رانندگی هوشمند خودکار بهره می‌برد که فرمان را بر اساس دوربینی که در جلو قرار دارد و زاویه پیچ‌های جاده ای تنظیم می‌کند. و در نهایت، سیستم ایمنی باز کردن درب الکترونیکی e-Latch در صورت تشخیص نزدیک شدن دوچرخه یا خودرو باز نشده و اجازه خروج  را نمی‌دهد.

خرید و فروش و قیمت لکسوس RZ

جدیدترین آگهی‌های لکسوس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.