معرفی و نقد طراحی مازراتی Grecale، تجسمی جدید از هنر ایتالیایی!

نقد طراحی و تحلیلی بر کراس‌اوور جدید مازراتی به قلم علیرضا محمدزاده

0

مازراتی سرانجام از دومین محصول شاسی بلندخود پس از «لوانته» رونمایی کرد. گره کاله یا «Grecale» که در زبان ایتالیایی نام یکی از معروفترین بادهای منطقه مدیترانه است، بیانگر مفهوم «The Everyday Exceptional» در یک SUV جمع و جور شهری است که جسارت و هویت خاص ایتالیایی این برند را در قالب روزمرگی‌های هیجان انگیز با چاشنی المان‌های لوکس به نمایش می‌گذارد.

طراحی مازراتی Grecale؛ تعریفی نو از فلسفه جدید طراحی مازراتی

مازراتی Grecale پس از سوپر اسپرت جذاب MC20، دومین محصول این شرکت است که بر اساس فلسفه جدید طراحی آن تحت عنوان «طراحی منحصر به‌فرد» یا «Unique by Design» شکل گرفته است. به عبارت دیگر، خودروی فوق اسپرت MC20 هویت جدیدی را به برند مازراتی داده که نخستین بازتاب شکل‌گیری خاص اجزا و المان‌های آن را می‌توان در شاسی بلند «گره کاله» مشاهده کرد.

این فلسفه طراحی، پنج اصل اساسی از جمله طول عمر بیشتر بصری، هویت خاص و متمایز طراحی، تعادل در تضادها، رنگ‌ها و طبیعت نوآورانه را شامل می‌شود که الهام‌بخش طراحی محصولات جدید مازراتی بوده و نمایانگر اساس تحقیقات این برند در مورد تفاوت یا تمایز سبک‌ها است. بر این اساس، در شاسی بلند گره کاله نه تنها در طراحی و نواوری‌های ارائه شده، بلکه در شناسایی سایر موارد مانند متریال و بافت‌های جدید نیز از معماری معاصر الهام گرفته شده است که نتیجه نهایی آن ایجاد یک محصول منحصر به‌فرد از نظر خطوط و حجم‌پردازی است که به‌صورت فیزیکی و در قالب یک پیکره مجسم قابل لمس و درک است.

در نمای جلو، خودرو به واسطه استفاده از چراغ‌های عمودی و نیز جلو پنجره‌ای که به گفته مازراتی، در طراحی آن سعی شده تا بدون زیاده‌روی در گسترش و عری‌ تر کردن ابعاد آن، نمایانگر هویت و ابهت بیشتر این برند باشد، حالتی ایستا و عمودی تر را به نمایش می‌گذارد.

همچنین در نسخه «Trofeo» این خودرو، جلو پنجره اندکی جلوتر یا برجسته‌تر قرار گرفته است تا چهره و شخصیت خودرو حالتی جسورانه و اسپرت‌تر داشته باشد. با گذر از چهره، در نمای جانبی، تضاد بصری بین خطوط و حجم‌پردازی‌های سیال، نرم و روان و نیز برخی فرم‌های پر پیچ و خم ترکیب شده با زوایای تند در برخی قسمت‌ها همانند فریم دور شیشه‌های جانبی به عنوان یکی از مشخصه‌های فلسفه جدید طراحی محصولات مازراتی کاملا به چشم می‌خورد که در کنار وسواس طراحان به نحوه حرکت خطوط از قسمت کاپوت به سمت عقب و فرم کوپه مانند ستون C، شخصیتی اسپرت و مدرن را به نمایش می‌گذارد.

در نمای عقب، چراغ های بومرنگ شکل (که برگرفته از کوپه ۳۲۰۰GT، طراحی شده توسط جورجتو جیوجیارو «Giorgetto Giugiaro») و فرم ذوزنقه‌ای را که به نوعی مشخصه اصلی طراحی پیکره کلی گره کاله است ایجاد می‌کند؛ ضمن آنکه ویژگی‌هایی مانند اسپویلر بزرگ، حالت خمیده ستون C و سطح‌پردازی شیشه عقب در کنار طراحی خاص دیفوزر، شخصیتی اسپرت و جذاب را همانند سایر قسمت‌ها به نمای عقب گری کاله بخشیده است.

جدیدترین آگهی‌های خودرو

طراحی داخلی مازراتی Grecale؛ ترکیبی هوشمندانه از ظاهری شیک با تکنولوژی مدرن

طراحی فضای کابین مازراتی Grecale یک نقطه عطف در بین محصولات این برند است چرا که در مقایسه با طراحی سنتی و تقریبا قدیمی کابین لوانته، از ظاهری مدرن در کنار مواد و متریالی بسیار با کیفیت برخوردار است که تعریف جدیدی از هنر و مهندسی ایتالیایی است.

از جمله ویژگی‌ها که سبب مدرن‌تر به نظر رسیدن طراحی داخلی این خودرو شده می‌توان به حذف دکمه‌های فیزیکی کنسول مرکزی و استفاده از صفحه نمایش (کلاستر) و اطلاعات سرگرمی ۱۲/۳ اینچی در کنار یک نمایشگر کنترلر ۸/۸ اینچی اشاره کرد که اطلاعات و کاربری‌های بیشتری را برای راننده و سرنشین به ارمغان می‌آورد.

همچنین، حذف دکمه‌های فیزیکی از پنل مرکزی باعث افزایش فضاهای کاربردی در کنسول میانی شده است. از دیگر ویژگی‌ها و امکانات این کابین ساده و مینیمال و در عین حال مدرن می‌توان به نمایشگر هدآپ با بهترین کیفیت و زاویه دید، صفحه نمایش دیجیتالی ساعت بالای داشبورد با قابلیت نمایش قطب نما، سیستم اندروید آتو  و اپل کار پلی بی‌سیم همراه سیستم صوتی سفارشی با برند ایتالیایی «Sonus Faber» به همراه ۲۱ بلندگو و ۱۲۰۰ وات قدرت اشاره کرد.

مشخصات فنی مازراتی Grecale؛ قلپ تپنده و قوای محرکه

مازراتی Grecale جدید در سه تریم Madona ،GT و Trofeo و یک نسخه تولید محدود «PrimaSerie» عرضه خواهد شد که نسخه‌های GT و Madona با یک پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژ به همراه سیستم هیبرید ملایم عرضه می‌شوند که قدرت‌هایی معادل ۳۰۰ اسب بخار در نسخه GT و ۳۳۰ اسب‌بخار در نسخه Madona با گشتاور یکسان ۴۵۰ نیوتن متری را تولید می‌کنند.

تریم Trofeo نیز مجهز به یک پیشرانه سه لیتری V6 توئین توربو است که از در ساخت آن از پیشرانه خودروهای فرمول یک الگو گرفته شده و قدرتی معادل ۵۳۰ اسب بخار و گشتاوری ۶۲۰ نیوتن متری را تولید می‌کند. همچنین، در سال آینده یک نسخه تمام الکتریکی با نام «Grecale Folgore» عرضه خواهد شد که بر اساس برخی اخبار غیر رسمی، از یک باتری ۱۰۵ کیلووات ساعتی استفاده می‌کنند و گشتاوری معادل ۸۰۰ نیوتن‌متر را تولید خواهد کرد.

جمع‌بندی

کلام آخر اینکه شاید گره کاله، نهایت آنچه از مازراتی انتظار داریم نباشد، ضمن آنکه جمع و جور بودن ابعاد کلی خودرو در‌ مقایسه با برادر بزرگترش، کار را برای طراحان در رسیدن به تناسبانی پخته در بدنه سخت کرده، اما بدون شک گره کاله یکی از زیباترین محصولات مازراتی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

عرضه این کراس‌اوور لوکس در نیمه اول سال جاری میلادی در اروپا و پس از آن در پاییز امسال در بازارهای ایالت متحده، کانادا و آمریکای لاتین و با قیمت پایه حدود ۶۵ هزار دلار برای تریم GT و تا فول‌ترین نسخه به بیش از ۸۰ هزار دلار می‌رسد که البته برای رزرو خرید باید ۵۰۰ دلار به شرکت پرداخت کنید که اگر منصرف شدید عودت دادنی در کار نیست!

خرید و فروش و قیمت مازراتی

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.