بافت قدیمی یافت آباد

یک قدم تا تصویب طرح وام ودیعه مسکن

طرح پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران در سال آینده در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد و برای اجرا به تصویب نهایی در صحن مجلس نیاز دارد. با توجه پرداخت این وام در دو سال گذشته، به نظر می‌رسد که مستاجران بتوانند در سال آینده نیز وام بگیرند.

به نقل از مهر، در دو سال گذشته همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده و در طرف مقابل خانوارها با جهش قیمت کالاها و خدمات مصرفی مواجه بوده‌اند. از آنجایی که بزرگترین هزینه خانوارها تامین مسکن است و این بخش سهم ۴۵ درصدی در سبد هزینه خانوار دارد، مستاجران در این سال‌ها فشارهای اقتصادی بیشتری را متحمل شده‌اند.

در دو سال گذشته دولت برای حمایت از مستاجران وام ودیعه مسکن پرداخت کرده، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز چند هفته قبل اعلام کرد که پیشنهاد پرداخت وام ودیعه مسکن در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ آمده است.

اجاره آپارتمان دیوار

در این خصوص کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ خبر داده است که، پیشنهاد وام ودیعه مسکن در لایحه بودجه به تصویب رسید. بنابراین این وام در هفته‌های پیش‌رو در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

در حال حاضر کار کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تمام شده و قرار است از یکشنبه یکم اسفند ماه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پیشنهاد وزارت راه برای وام ودیعه مسکن گفته بود: در نظر داریم تا در قانون بودجه ۱۴۰۱، تسهیلات ودیعه مسکن گسترش یابد و با ساختار قوی‌تری کار پیش برود؛ باید ابزار مناسب قانونی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم شود تا این کمک‌ها در اختیار مستاجران قرار بگیرد.

 طبق این اظهارات محمود محمودزاده، احتمال افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن وجود دارد.

براساس اعلام بانک مرکزی، در دو سال گذشته مبلغ ۱۳ هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان وام ودیعه به ۴۴۵ هزار و ۹۹۵ نفر پرداخت شده است. از این میزان چهار هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ و مبلغ هشت هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان نیز در سال ۱۴۰۰ پرداخت شده است.

مبلغ وام مستاجران تهرانی در امسال ۷۰ میلیون تومان بود. همچنین اجاره نشینان کلانشهرها ۴۰ و مستاجران دیگر شهرها ۲۵ میلیون تومان وام ودیعه مسکن دریافت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *