رتبه‌بندی معلمان طرح مهرآفرین؛ تبعیض یا رعایت عدالت؟

رتبه‌بندی معلمان طرح مهرآفرین؛ تبعیض یا رعایت عدالت؟

روز گذشته محمدباقر قالیباف نامه‌ای به ابراهیم رئیسی نوشت و طی آن درباره طرح مهرآفرین صحبت کرد و متذکر شد که آیین‌نامه دولت برای رتبه‌بندی معلمان طرح مهرآفرین مغایر قانون است.

در جدیدترین تغییر و تحول‌ها ماجرای رتبه‌بندی معلمان این ‌بار رئیس قوه مقننه دست به‌کار شده و در نامه‌ای به رئیس قوه مجریه متذکر شده که آیین‌نامه دولت برای رتبه‌بندی معلمان طرح مهرآفرین مغایر قانون است.

این نامه به نظر می‌رسد بزرگترین مانع اجرای طرح رتبه‌بندی معلم‌ها باشد. معلم‌ها که چند سالی است منتظر اجرای این طرح هستند و سرانجام با اصلاحاتی این طرح قرار است از مهر ماه امسال اجرا شود.  اگرچه آنچه قرار است اجرا شود دقیقا همان چیزی نیست که معلم‌ها می‌خواهند اما درنهایت دو طرف به توافق رسیدند تا این طرح با چنین شکل شمایلی اجرا شود.

اما از زمان اجرا شدن آن بار دیگر اختلاف‌نظر‌ها پدید آمد. مهم‌ترینش درباره تعیین تکلیف وضعیت معلم‌هایی است که ذیل طرح مهرآفرین به خدمت وزارت آموزش و پرورش در آمده‌اند. این معلم‌ها که حالا نزدیک به دو دهه از خدمت‌شان در وزارت آموزش و پرورش می‌گذرد معتقدند با آیین‌نامه اجرایی دولت در حق‌شان اجحاف صورت گرفته است.

نمایندگان مجلس از مهم‌ترین حامیان آنها هستند و از اقدامات دولت در این زمینه انتقاد می‌کنند. جدیدترین و جدی‌ترین اقدام در این زمینه هم نامه‌ای است که روز گذشته محمدباقر قالیباف به سید ابراهیم رئیسی در این زمینه نوشت.

قالیباف در نامه‌اش به رئیسی چه گفته؟

محمدباقر قالیباف در نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی نوشته که تصمیم دولت در طرح‌ریزی مراحل اجرای قانون رتبه‌بندی برای معلمان طرح مهرآفرین مغایر قانون است. مهم‌ترین مشکل معلم‌های طرح مهرآفرین نحوه استخدام آنها در دولت است.

حالا و با قوانین استخدامی جدید تنها افرادی می‌توانند به خدمت دولت درآیند و از مزایای طرح‌هایی چون رتبه‌بندی معلم‌ها بهره‌مند شوند که حتما در قالب یک آزمون استخدامی عمومی استخدام شده باشند. این مسئله در خصوص معلم‌های طرح مهرآفرین اتفاق نیفتاده. حالا اما محمدباقر قالیباف با استناد به چند بند قانونی مسئله را چنین شرح می‌دهد:

«به رغم آنکه طبق ماده «۴۵» قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- استخدام را صرفاً شامل استخدام رسمی و پیمانی دانسته که با طی و تکمیل فرآیند استخدام عهده‌دار خدمت در دستگاه‌های اجرایی می‌گرداند، لکن به موجب تبصره ذیل ماده (۳۲) قانون مدیریت خدمات کشوری که حکم آن مجدداً در ماده (۵۲) همین قانون مورد تأکید قرار گرفته است، و از آنجا که بند «۱» ماده (۲) قانون نظام رتبه‌بندی معلمان -مصوب ۱۴۰۰-، معلمان را با وصف اعم کلمه مشمول نظام رتبه‌بندی می‌شمارد، علیهذا، حکم مقرر در بند «۳» مصوبه اصلاحی ناظر به الحاق یک تبصره به عنوان تبصره «۴» به ماده (۳) مصوبه که مقرر می‌دارد: «اجرای حکم رتبه‌بندی منوط به تکمیل استخدام مطابق قوانین و مقررات خواهد بود»، از این حیث که معلمان مشمول تبصره «۲» ماده (۳۲) و ماده (۵۲) همین قانون و دیگر موارد مانند آن را دربرنمی‌گیرد، مغایر قانون است.»

معلمان طرح مهرآفرین چگونه استخدام شدند؟

ماجرای استخدام معلمان طرح مهرآفرین به تصمیم‌های دولت محمود احمدی‌نژاد باز می‌گردد. در دولت آقای احمدی‌نژاد سازمان برنامه و بودجه منحل شده بود. همچنین به دلیل اختلافاتی در درون دولت در آن زمان معاون توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رییس جمهور از اعلام اسامی پذیرفته شدگان ازمون‌های استخدامی سرباز زده بود.

به این ترتیب فرایند استخدام نیرو در کشور با مشکلاتی مواجه شده بود. برای حل این مشکل دولت محمود احمدی‌نژاد طرح مهرآفرین را کلید زد و با اختیارات قانون اساسی به استانداران و معاونین توسعه مدیریت و منابع انسانی‌شان به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور موضوع اصل ۱۲۷ قانون اساسی برای اعمال اختیارات رئیس جمهور و هیئت‌ وزیران در امور اداری و استخدامی اختیارات کاملی را دریافت می‌کردند.

با توجه به اصل ۱۲۷ رئیس‌جمهور می‌تواند اختیاراتش را در موارد خاص به نماینده یا نمایندگانی واگذار کند و تصمیم آنها تصمیم رئیس‌جمهور و هیات دولت است. به این ترتیب با این اختیارات فراوان بدون نیاز به هیچ مجوزی نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی و به‌کارگیری و جذب و استخدام نیرو اقدام کنند.

نزدیک به ۱۸ هزار معلم به این ترتیب در قالب طرح مهرآفرین در وزارت آموزش و پرورش استخدام شدند. حالا این نیروها بعد از گذشت نزدیک به بیست سال از آن تصمیم به دلیل عدم شرکت در آزمون استخدامی و طی فرایند معمول با مشکل مواجه شده‌اند.

دولت چه می‌گوید؟

از زمان تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان درباره نحوه اجرای آن تردیدهایی وجود داشت. از آنجایی که جامعه معلم‌‌های رابطه استخدامی رسمی با وزارت آموزش و پرورش ندارند در نظام آموزشی ایران زیاد است باید تدبیری برای حل این مشکل صورت می‌گرفت.

از این رو، دولت همه نیمه رسمی (شامل نیروهای طرح مهرآفرین، مربیان قرآن و پرورشی و معلمان نهضت سواد آموزی) را مکلف کرد با عبور از یک آزمون استخدامی داخلی در شمول طرح رتبه‌بندی قرار بگیرند. وزارت آموزش و پرورش هم پایان شهریور ماه امسال را برای برگزاری آزمون استخدامی معلم‌های طرح مهرآفرین تعیین کرد ولی هنوز و در فاصله ۱۰ روز تا پایان شهریور ماه هیچ اطلاعاتی درباره این آزمون، نحوه و زمان برگزاری آن اعلام نشده است.

 


انواع آگهی مشاغل را در بلاگ دیوار ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *