حذف معلمان طرح مهرآفرین خلاف قانون شناخته شد

0

یک نماینده مجلس می‌گوید حذف معلمان طرح مهرآفرین از طرح رتبه‌بندی معلم‌ها خلاف قانون تشخیص داده شده است.

علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید که هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس، حذف معلم‌های مهرآفرین از آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را مغایر قانون تشخیص داده ‌و بر این اساس باید آن‌ها نیز مشمول رتبه‌بندی شوند.

بر اساس نظر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، عبارت «اجرای حکم رتبه‌بندی منوط به تکمیل استخدام مطابق قوانین و مقررات خواهد بود»، مغایر قانون تشخیص داده شده و توسط دولت باید به نحوی اصلاح شود که در هیأت مذکور تأیید شود. لذا بر اساس نظر هیئت، اینکه آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان شامل معلم‌های طرح مهرآفرین نمی‌شود، مغایر قانون است و باید اصلاح شود.

از آنجایی که این بخش از آیین‌نامه مغایر قانون است رئیس مجلس این مغایرت را به رئیس‌جمهور ابلاغ می‌کند تا با اصلاح و بررسی مجدد آیین‌نامه جدید به مجلس بازگردد.

مشکل معلمان طرح مهرآفرین چیست؟

طرح مهرآفرین از جمله طرح‌هایی است که در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد اجرایی شد. حالا و با گذشت نزدیک به دو دهه از اجرای آن طرح ۷۰ هزار معلمی که در قالب این طرح با وزارت آموزش و پرورش همکاری می‌کردند وضعیت استخدامی بلاتکلیفی دارند.

معلمان طرح مهرآفرین بین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار دارند و به دلیل شرایط استخدامی‌شان در شمول طرح رتبه‌بندی معلم‌ها قرار نگرفته‌اند. علت هم در این است که این معلم‌ها در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بدون آزمون به استخدام آموزش و پرورش درآمده بودند.

معلم‌های مهرآفرین ذیل قراردادهای شرکتی با آموزش و پرورش همکاری می‌کردند. در سال ۱۳۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد که فقط کسانی که آزمون داده باشند می‌توانند به استخدام این وزارت‌خانه درآیند.

این مصوبه تبدیل به سنگی پیش پای این گروه از معلم‌ها شد که بعد از بیش از ده سال خدمت نتوانند وضعیت استخدامی‌شان را تبدیل کنند. اکنون وزارت آموزش و پرورش در تدارک است تا با ترتیب دادن یک آزمون داخلی تکلیف استخدام این معلم‌ها را مشخص کند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در واکنش به وضعیت کنونی معلم‌های طرح مهر‌آفرین می‌گوید:

«اکنون آزمون ندادنِ مهرآفرینان مانع شمولیت آنها در رتبه‌بندی شده است و نه شناسه استخدامی‌شان. در حال حاضر ۸۱۰ هزار نفر مشمول رتبه‌بندی هستند. مهرآفرینان باقی مانده‌اند که در حال حل مشکل آنها هستیم.

نظرم این است که آزمون پایان شهریور برگزار شود. همکاران می‌گویند ۲۰ مهر برگزار شود اما نظر بنده روی آخر شهریور است که اینها بیایند و اگر کسی نتوانست در این آزمون قبول شود یک بار دیگر به او مهلت داده شود تا دوباره آزمون بدهد. مطمئن هستم همکاران همه پذیرفته می‌شوند و نگرانی از این بابت نداریم چون همه معلم هستند و معلمان همواره مطالعه دارند.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه نیز می‌گوید:

«به جز نیروهای خدماتی و اداری آن دسته از مهرآفرینان که مشمول رتبه‌بندی می‌شوند حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر هستند که ان شاءالله مشکل‌شان حل می‌شود. خارج از این دایره فقط نیروهای خدماتی و نیروهای اداری را که به عنوان نیروی اداری استخدام شده‌اند را داریم که تعدادشان خیلی کم است. مابقی اگر نیروی آموزشی بوده‌اند و در ستاد مشغول به کارند، آنها نیز شامل رتبه‌بندی می‌شوند.»

مجلس با رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین موافق است

گرچه رتبه‌بندی معلمان طرح مهرآفرین در شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان امور اداری و استخدامی با مخالفت‌هایی مواجه شده اما یک مدافع جدی دارد. آن هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که به دنبال رتبه‌بندی و تعیین تکلیف وضعیت استخدامی آنها هستند.

یک عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به موافقت هیئت تطبیق مصوبات با درخواست کمیسیون آموزش مجلس، گفت:

«بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته، هیئت تطبیق مصوبات با رتبه‌بندی معلمان طرح مهرآفرین موافق است.»

محمد وحیدی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس برای احتساب معلمان طرح مهرآفرین در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان، عنوان کرد:

پس از نامه کمیسیون آموزش به دکتر قالیباف در این رابطه، رئیس مجلس این نامه را به هیئت تطبیق مصوبات ارجاع داد و این موضوع در دستور کار هیئت تطبیق قرار گرفت.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس پیگری‌های صورت گرفته هیأت تطبیق نیز با نامه کمیسیون آموزش و دستور رئیس مجلس یعنی اضافه شدن معلمان طرح مهرآفرین به معلمان شامل رتبه‌بندی موافق است، افزود که طبق مذاکراتی که با اعضای هیأت تطبیق مصوبات انجام شده، اعضای هیأت با این موضوع موافقت دارند.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی حق معلمان طرح مهرآفرین است، تصریح کرد:

«با توجه به اینکه مدارک این معلمان نیز کامل است و فقط یک حکم تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی نیاز است، آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی باید تا تبدیل وضعیت نیروهای طرح مهرآفرین، این معلمان را مشمول قانون رتبه‌بندی کند.»

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد:

«اینکه معلمان طرح مهرآفرین امروز شامل رتبه‌بندی نشدند به دلیل کم‌کاری دولت گذشته در تبدیل وضعیت این عزیزان است.

این معلمان قرار بود ظرف ۵ سال نیروی رسمی آموزش و پرورش شوند ولی امروز شاید برخی از شاگردان آنها وارد دانشگاه فرهنگیان شده و رسمی شده باشند، ولی معلمان طرح مهرآفرین هنوز تبدیل وضعیت نشده‌اند. لذا رتبه‌بندی و تبدیل وضعیت حق این معلمان است.»


انواع آگهی مشاغل را در بلاگ دیوار ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.