اختصاص ۲۰ درصد سهمیه قرعه‌کشی به مالکان خودروهای فرسوده

0

معضل خودروهای فرسوده حالا تبدیل به ابر بحران شده است. با این حال به نظر می‌رسد دولت و مجلس هنوز به یک همگرایی درباره راه‌حل بحران فرسوده‌ها نرسیده‌اند.

طبق آمار به‌دست‌آمده از سوی حسابرسی زیست‌محیطی، بیش از ۱۰ میلیون وسیله نقلیه فرسوده اعم از سواری‌ها، موتورسیکلت‌ها و کامیون‌ها در خیابان‌ها و جاده‌های کشور در حال رفت‌وآمد هستند. این موضوع نه تنها فاجعه‌ای برای محیط‌زیست به حساب می‌آید، بلکه باعث افزایش مصرف سوخت، آلودگی صوتی، آسیب به سلامتی شهروندان، و همچنین ایجاد مشکلات حوزه شهری، مشکلات اقتصادی و غیره می‌شود.

قانون ساماندهی صنعت خودرو که سال گذشته به تصویب مجلس رسید، در بند دهم خود به این موضوع پرداخته و این بار خودروسازان را مکلف کرد که به ازای تولید هر سه خودرو، یک خودروی فرسوده را از چرخه حمل‌و‌نقل خارج کرده و گواهی اسقاط دریافت کنند.

وزارت صمت اما به عنوان سهامدار خودروسازان در برابر این قانون قد علم کرده و مخالفت خود را از همان نخست به شیوه‌های گوناگون نشان داد و در نهایت نیز توانست مصوبه‌ای از هیات دولت بگیرد که مطابق آن یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودرو اضافه شود.

تبصره‌ای که نهایتا توانست نظر اعضای کمیسیون صنایع را به خود جلب کند این بود که در صورت کمبود گواهی اسقاط «به تشخیص وزارت صمت»، که خود مخالف الزام خودروسازان به اسقاط خودرو بود‌، برای ادامه تولید، خودروسازان بتوانند با پرداخت ۱/۵ درصد از فروش خود به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجازه شماره‌گذاری دریافت کرده و به تولید ادامه دهند.

حال سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی از فروش خودروهای شرکت‌های تولیدکننده داخلی به مالکان خودروهای فرسوده خبر داد.

علیرضا احمدی اظهار کرد: «در راستای اجرای بند ف تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ حسب پیگیری‌های مکرر ستاد و جلسات متعدد با نمایندگان وزارت صمت و خودروسازان، سهم ۲۰ درصدی از قرعه‌کشی مرحله اخیر خودروهای شرکت‌های تولیدکننده داخلی به مالکان خودروهای فرسوده اختصاص یافت.»

وی در ادامه افزود:

«مشروط به اینکه در هنگام تحویل خودرو جدید، خریدار گواهی اسقاط خودرو فرسوده خود را تحویل دهد. این در حالی است که در قانون بودجه ۱۰ درصد خودروهای قرعه‌کشی به دارندگان خودروهای فرسوده تعلق می‌گیرد، بنابراین مصوبه مذکور مشوق مضاعفی برای اسقاط خودرو است.»

وی ادامه داد: «به‌ این ترتیب افرادی که دارای خودروی فرسوده هستند و مشمول این طرح خواهند بود، می‌توانند از این پس در طرح فروش خودرو، ثبت‌نام کنند. به شرط برنده شدن کد ثبت‌نامی این افراد، از ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت استعلام خواهد شد.»

چنانچه براساس کد ثبت‌نامی، خودرو فرسوده وجود داشت، منوط بر آنکه تا دو ماه آینده، شخص خودروی خود را اسقاط و گواهی اسقاط را ارائه دهد، خودروی مورد تقاضا، قابل تحویل خواهد بود.


آگهی‌های خرید و فروش خودرو

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.