نشست انجمن تجارت الکترونیک- اشکان آرمندهی

مدیرعامل دیوار: دولت برای هر موضوعی یک سامانه ناکارآمد ایجاد می‌کند

اشکان آرمندهی مدیرعامل دیوار می‌گوید: ما حداقل سه سال است که از طریق بخش‌های مختلف دولت و حاکمیت پیگیر حل مشکل آگهی‌های غیر واقعی بخش املاک هستیم و حتی از کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک مصوبه گرفتیم که سازمان ثبت اسناد دسترسی‌هایی به ما بدهد تا بتوانیم آگهی‌های املاک را صحت‌سنجی کنیم. ولی با ما همکاری نشد. به جای آن ناگهان وزارت راه و شهرسازی یک سامانه پر از باگ و خالی ایجاد می‌کند و ما را ملزم می‌کند که با آن کار کنیم و می‌گوید اجباری است. دولت برای هر هر مساله و مشکلی می‌آید یک سامانه ناکارآمد و پر از ایراد ایجاد می‌کند که مشکلی را هم حل نمی‌کند. در حالی که اطلاعات آن جای دیگر وجود دارد.»

این بخشی از صحبت‌هایی بود که روز گذشته در رویدادی با عنوان «فصل مشترک» با حضور اعضا و فعالان اکوسیستم فناوری کشور در محل اتاق بازرگانی تهران مطرح شد. انجمن تجارت الکترونیک، این رویداد را محوریت چالش‌های کسب‌وکارهای فعال تجارت الکترونیک با نهادهای حاکمیتی برگزار کرده است. این نشست با حضور اشکان آرمندهی،مدیرعامل دیوار،علی کلاهی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران و مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا برگزار شد و این فعالان اقتصاد دیجیتال به بیان تجربه‌های خود در تعامل با حاکمیت و مشکلات‌شان در این مسیر پرداختند.

اشکان آرمندهی،مدیرعامل دیوار در این پنل، با اشاره به عدم شناختی که در بدنه حاکمیتی نسبت به اکوسیستم فناوری وجود دارد با اشاره به یک ماجرا در این رابطه گفت: «در زمان دادگاه همان پرونده‌ای که برای من حکم زندان صادر کرد، نامه‌ای از مرکز ملی فضای مجازی بردم که در آن من را و بخش‌های کار ما و مسئولیت حقوقی پلتفرم را معرفی و توضیح داده بودند. بعد از دفاع نامه را به قاضی دادم؛ قاضی که قرار بود اتهام ما را بررسی کرده و بر اساس آن حکم دهد پرسید: « مرکز ملی فضای مجازی کجاست؟». در واقع فردی که اصلا با این نهاد و فضا آشنا نبود قرار بود یک تصمیم قضایی برای یک فعال در حوزه فناوری بگیرد و حکم صادر کند. این مثال را زدم که بگویم یک عدم شناخت کلان در مسئولین و تصمیم‌گیران از فضای مجازی و فعالان این حوزه وجود دارد.»

آرمندهی تاکید کرد که نهادهای دولتی و حاکمیتی بخش خصوصی را نه‌ تنها نمی‌شناسند بلکه آن را یک موجود عجیب و غریب تصور می‌کنند. او در این رابطه گفت: «وزارت صمت و وزارت ارتباطات تنها وزارتخانه‌هایی نبوده‌اند که دیوار با آن‌ها درگیری داشته است. به عنوان مثال وزارت راه و شهرسازی با تصمیم‌های غیر تخصصی و غیر کارشناسی که در حوزه پلتفرم‌های ثبت آگهی و اقتصاد دیجیتال در یکی دوسال اخیر گرفته فضای فعالیت را سخت کرده است. من وقتی به دادسرای جرائم رایانه‌ای می‌روم مشکلاتم راحت‌تر حل می‌‌شود. به صورت عمومی هم مثلا مشکلات مربوط به اقتصاد دیجیتال در وزارت‌ ارتباطات راحت‌تر حل می‌شود تا ما برویم در وزارتخانه‌ها و کمیته‌هایی که هیچ شناختی از ما و فضای اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ندارند اما قرار است تصمیماتی برای ما بگیرند و آن‌ها را اعمال کنند».

پیگیری‌های بی‌نتیجه از دولت برای حل مشکل کاربران

آرمندهی با اعلام اینکه مثال‌های این موارد در سالهای گذشته خیلی زیاد بوده به دغدغه طولانی‌مدت دیوار برای حل مشکل آگهی‌های غیر واقعی و پیگیری‌های مستمر در این رابطه اشاره کرد. به گفته مدیرعامل دیوار، این پلتفرم پیگیری خود در این زمینه را طی سه سال حتی تا کارگروه تعامل‌پذیری پیش برد اما با این وجود تلاش‌های آن‌ها بی‌ثمر بود و این اتفاق بارها تکرار شده است. او در این رابطه گفت: «ما حتی از آقای باقری اصل (رییس کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک) مصوبه گرفتیم که سازمان ثبت اسناد API به ما بدهد تا ما بتوانیم آگهی‌های املاک را صحت‌سنجی کنیم ولی این کار صورت نمی‌گیرد. به جای آن ناگهان وزارت راه و شهرسازی یک سامانه پر از باگ و خالی ایجاد می‌کند و ما را ملزم می‌کند که با آن کار کنیم و می‌گوید اجباری است که با آن کار کنید. دولت برای هر هر مساله و مشکلی می‌آید یک سامانه ایجاد می‌کند که مشکلی را هم حل نمی‌کنند. در حالی که اطلاعات آن جای دیگر وجود دارد. همین الان کلی سامانه ناکارآمد داریم که همه را گرفتار کرده است و کارشان هم موازی همدیگر است.»

مدیرعامل دیوار با اشاره به صحبت‌های حاضران دیگر در این پنل و مشکلات کسب‌وکارها در وزارت صمت، به تضعیف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اشاره کرد. آرمندهی گفت: «از سوی دیگر تشکل‌ها و کمیته‌هایی در این وزارتخانه تشکیل می‌شود که فلسفه شکل‌گیری آن‌ها قانونی نیست. مثلا یک کمیته نظارت زیر مجموعه وزارت صمت به وجود آمده که طی یک فرایند نامشخصی برای کسب‌وکارها تصمیم می‌گیرد. مثلا سال گذشته ما از طریق رسانه‌ها مطلع شدیم که این کمیته نظارت رای بر تعلیق دیوار داده است. بدون اینکه حتی به خود ما اطلاع بدهند که موضوع چیست، این موضوع‌ها متاسفانه فرا نظارتی پیش می‌رود و پشت درب‌های بسته تصمیم گرفته می‌شود». به گفته مدیرعامل دیوار کسب‌‌وکارها و فعالان اکوسیستم فناوری اطلاعات سال‌ها روی حل مشکلات کار می‌کنند ولی دولت و نهادهای حاکمیتی از فعالان این حوزه برای تصمیم‌گیری‌های خود کمک و مشورت نمی‌گیرند.

دولت راه‌حل‌هایی که در کشورهای دیگر پیاده شده را هم نمی‌پذیرد

در بخش دیگری از این پنل مدیرعامل دیوار به لزوم داشتن طرح و برنامه برای حل مشکلات از سوی فعالان به ضرورت بررسی راهکارهای کشورهای دیگر در موارد مشابه اشاره کرد و گفت: در بدنه حاکمیت حتی در موضوعات جدید هم مقاومتی برای درس گرفتن از این موارد وجود دارد و خیلی وقتها تحقیقات و بررسی‌ها ما درباره این مشکلات حتی شنیده نمی‌شود. او گفت: «ما در بسیاری از مواقع راه‌حل یک مشکل را که در کشور دیگری اجرا شده و دولت توانسته با استارتاپ‌ها به یک تعامل برسد را به دولت ارائه کردیم اما در بسیاری مواقع، آن‌ها این مطالعات هم نمی‌پذیرند.»

در بخش دیگری از این پنل مدیرعامل دیوار به لزوم داشتن طرح و برنامه برای حل مشکلات از سوی فعالان به ضرورت بررسی راهکارهای کشورهای دیگر در موارد مشابه اشاره کرد و گفت: در بدنه حاکمیت حتی در موضوعات جدید هم مقاومتی برای درس گرفتن از این موارد وجود دارد و خیلی وقتها تحقیقات و بررسی‌ها ما درباره این مشکلات حتی شنیده نمی‌شود. او گفت: «ما در بسیاری از مواقع راه‌حل یک مشکل را که در کشور دیگری اجرا شده و دولت توانسته با استارتاپ‌ها به یک تعامل برسد را به دولت ارائه کردیم اما در بسیاری مواقع، آن‌ها این مطالعات هم نمی‌پذیرند.»

مدیرعامل دیوار همچنین تأکید دارد وجود ناظرین متعدد باعث شده که در بسیاری مواقع کاری که می‌خواهد در تعامل با دولت به‌درستی پیش‌ برود هم به بیراهه می‌رسد: «مثلاً یک موضوعی را وزارت راه و شهرسازی جلو می‌برد و بعد وزارت ارتباطات مجبور است برای میانجیگری وسط بیاید یا نهاد دیگر وارد ماجرا می‌شود. در کشور ما تداخل وظایف وجود دارد و تعدد نهادهای نظارتی مشکل‌ساز است. هم‌اکنون درباره هر مسئله‌ای نهادهای مختلف دخالت می‌کنند و این موضوع وقت و انرژی زیادی می‌گیرد که نه‌تنها مانع رشد کسب و کار می‌شود بلکه کاری می‌کند که معدود نهادهایی که می‌خواهند نقش حمایتی داشته باشند هم نتوانند به درستی کارشان را انجام دهند».

 آرمندهی با ذکر یک مثال توضیحات خود را کامل کرد و گفت: «به‌عنوان مثال جایی مثل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال که در وزارت ارتباطات تشکیل شد اقدامات حمایتی انجام می‌داد و به یک موضوعی ورود می‌کرد تا آن مشکل را برای شرکت‌های حوزه فناوری حل کند اما چون کمیته دیگری در یک بخش دیگر دولت کار را جلو می‌برد، موضوع چند تکه می‌شد و در نهایت هم حل نمی‌شد.»


6 پاسخ

  1. با سلام
    به نظر من آگهی املاک هر جوری میتونه عنوان بشه، اما مهم اینه که خریداران در انجام معامله نکات حقوقی رو کاملا رعایت کنند.
    خریدارانی در دام کلاه برداران میافتند که آگاهی از قیمتها ندارند و طمع به قیمت پایین آگهی میکنند.
    حالا همه مشکلات این مملکت حل شد و فقط مونده که دیوار رو فیلتر کنن تا از این به بعد با فیلتر شکن وارد دیوار بشیم!!؟

  2. با سلام
    برنامه دیوارگردی در قسمت کاریابی بسیار عالیست و به نسبت برنامه قبلی خیلی بهتره.
    کارجو خسته نمیشه.
    یک قابلیت مثل اینستا اما با موضوع کاریابی
    اگر در درازمدت امکان ثبت کامنت در زیر پستهای کاریابی فراهم گردد و تبادل نظر کارجویان میسر گردد امکان کلاهبرداری کاهش پیدا خواهد کرد.
    ممنون

  3. بحثهای منطقی و درستی بود. بستر فعلی در کشور حتی در انجام امور دولتی هم تسهیلگر نیست. قواعد و مقررات و پروتکل‌ها و محدودیت‌های قانونی هم.راستا نیستند و مشکلات زیادی را در کسب و کارها و حتی امور اجرایی درون خود دولت ایجاد کرده است. این روند هیچوقت دولت چابک و برون رفت از مشکلات فعلی کشور را در پی نخواهد داشت و در یک دور تسلسل باطل گرفتارمان کرده است.

  4. سلام و درود بر اهالی محترم دیوار
    تنها اپلیکیشن جامعه خرید و فروش اینترنتی که نسبتاً تمام چیز از این سایت و اپ پیدا میشه و همیشه هر چیزی که میخاستم اول یه سر ب دیوار میزدم ببینم قیمت چطوره. چه فروش چه خرید مخصوصا خرید خودرو.
    خاستم پیشنهاد بدم در دیگر محصولات اعم از موبابل و لب تاب لوازم خانه.
    یه تایپ قیمتی مثل خودرو بزنید که مثلاً آیا این قیمت زیاد،معقول،یا خوب،بزنید که خریدار مطمئن بشه واقعاً یه کارشناسی هست و درست و استاندارد صورت میگیره.حتی املاک مستغلات اونم با این وضعیت بالا دیوار می‌تونه یک سند مهم رقم بزنه تو خرید و فروش.،که دیگه یه سریا نه همه،املاکیا بیان ملک رو هر چه خودشون بخوان قیمت بزارن.حتی میتونن سند همکاری امضاء کنند.با عدله و مستندات.
    با تشکر از برنامه دیوار و مدیر و مالک سایت
    مانا و پیروز

  5. انشالله با وجود و حضور هوش مصنوعی همه مشکلات به حمدالله حل خواهد شد شما عزیزان توان خود را بر استفاده از هوش مصنوعی همت گمارید تا در این راه پیروز و موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *