پرآوازگان ماشین بازی ایران – قسمت پنجم: پیمان امامی

خلاصه‌ای از زندگی و دستاوردهای پیمان امامی به قلم نیما مجتهدزاده

0

در دهه هفتاد شمسی که بخش زیادی از مسئولیت برگزاری مسابقات اتومبیلرانی و برنامه‌های مربوط به خودروهای تاریخی-کلاسیک برگردن پیشکسوتان و بزرگانی نظیر آقایان حسین خداپرست، کریم ناظری، رضا دردشتی و تیمور ریشار بود، تعدادی جوان کم سن و سال و پرانرژی نیز به این مجموعه اضافه شدند تا حرکت رو به جلوی عرصه اتومبیلرانی ایران سرعتی دوچندان پیدا کند.

در بین این جوانان آینده‌دار، شاید پیمان امامی یکی از شناخته‌شده‌ترین و موفق‌ترین افرادی بود که به سرعت به یکی از ارکان ماشین بازی کشورمان بدل گردید.

جوانی خوش آتیه در بین بزرگان این عرصه

پیمان امامی متولد تیرماه سال ۱۳۵۳ در تهران از همان دوران کودکی علاقه فراوانی به خودرو و ماشین بازی داشت و البته در بین اقوام و بستگانش نیز افرادی در این زمینه فعال بودند که خود به شکوفایی بیش از پیش این علاقه در وجود او کمک شایانی نمودند.

از اوایل دهه هفتاد که مسابقات اتومبیلرانی پس از انقلاب، تازه از سر گرفته شده بود، او به تیم برگزاری مسابقات راه یافت و در کنار بزرگانی نظیر آقایان حسین خداپرست و رضا دردشتی، علاوه بر آموختن مواردی متعدد در زمینه برگزاری رشته‌های مختلف مسابقات نظیر سرعت، اسلالوم، رالی و هیل کلایمب، نقشی بسزا در رشد و پیشرفت این رشته در فدراسیون مربوطه داشت.

در آن زمان، مسابقات در پیست آزادی زیر نظر معاونتی تازه تاسیس در فدراسیون موتورسواری برگزار می‌شد که بعدها در فدراسیون ادغام گردید تا فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی متولد شود. علاوه بر این، پیمان امامی به‌عنوان مدیرروابط عمومی فدراسیون، با مطالعات و ارتباطی که با خارج ازمرزهای کشور داشت توانست علوم و روش‌های مدرن و جدید در زمینه این ورزش مهیج را به کشورمان انتقال داده و در مدیریت مسابقات از آن‌ها بهره گیرد و به همین دلیل مدیریت مسابقات سرعت آزادی به وی سپرده شد.

به علاوه  اینکه از اتفاقات مهمی که در آن برههٔ زمانی به همت و برنامه ریزی وی و با حمایت‌های گسترده آقای حسین خداپرست (دبیر آن زمان فدراسیون) به همراه رایزنی با صداوسیما و همیاری صمیمانه آقای بیژن شفیع خراسانی رخ داد، یک نوآوری در بحث رسانه‌ها و در حقیقت آغاز پخش مسابقات سرعت از شبکه ۳ سیما به صورت زنده بود که گزارش آن را آقای خراسانی برعهده داشت که کمک عمده‌ای به فرهنگ‌سازی در بحث ایمنی و رانندگی و نمایش جلوه‌های مثبت این ورزش که تا آن زمان عموم تصاویر نمایش داده شده‌اش محدود به تصادفات و صدمات می‌شد، داشت.

در کنار این فعالیت رسانه‌ای مهم که به‌عنوان یکی از موتورهای محرک این ورزش محسوب می‌شد، پیمان امامی به همراه سام نوروزی به‌عنوان گزارشگر و مفسر به بررسی و تحلیل برخی از گرندپری‌های فرمول یک در شبکه ۳ سیما پرداختند که در نوع خود نوآورانه و همراه با دریافت نظرات مثبتی بود. حضور فعالانه وی در عبور رالی معروف پاریس-پکن از کشورمان نیز از دیگر فعالیت‌های شایان ذکر پیمان امامی در این دوره بود.

کمیته کلاسیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران

در سال ۱۳۷۴ یک نمایشگاه خودروهای کلاسیک با حمایت فدراسیون در پیست آزادی تهران برگزارگردید. علاوه بر این، فدراسیون فرصت یافت تا در اولین نمایشگاه بین المللی خودرو و قطعات وابسته تهران حضور یابد و سالن کوچکی توسط این نهاد به خودروهای کلاسیک اختصاص یافت که بازخورد بسیار خوبی داشت.

همه این موارد نشان داد که نیاز به نهادی تخصصی که تلاش‌های خود را وقف حفظ، نمایش و ساماندهی خودروهای تاریخی-کلاسیک ایران کند وجود داشت. در پائیز همان سال بود که به پیشنهاد پیمان امامی و با موافقت آقای حسین خداپرست، دبیر فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی، کمیته کلاسیک این فدراسیون تاسیس و به رسم پیشکسوتی آقای رضا دردشتی به عنوان ریاست آن برگزیده شد. با این حال تقریباً تمامی امور اجرایی کمیته توسط پیمان امامی انجام می‌گرفت.

اولین برنامه رسمی کمیته کلاسیک در مهر ۱۳۷۸ در پیست آزادی برگزار و پس از آن بود که به تدریج نمایشگاه‌هایی در کاخ‌های سعدآباد و نیاوران با حضور خودروهایی متعدد و ارزشمند برگزار شدند که با استقبالی کم نظیر مواجه گردیدند. انتخاب این لوکیشن‌ها به عنوان محل برگزاری نمایشگاه نیز خود از ابتکارات پیمان بود تا فضایی شبیه به برنامه‌های کنکورس در این نمایشگاه‌ها تداعی شود. در سال ۱۳۷۹، مدیریت کمیته کلاسیک به دلیل مهاجرت جناب دردشتی به امامی سپرده شد.

یکی دیگر از ابتکارات پیمان امامی برگزاری نشست‌های دوره‌ای در یک چهارشنبه هر ماه برای طرح موضوعات مهم مرتبط با امور اتومبیل‌های کلاسیک و همکاری با نهادهایی همانند بنیاد مستضعفان و کانون جهانگردی بود. برگزاری تعدادی رالی و تور، تبیین پیش‌نویس آئین نامه حفظ و صیانت از خودروهای تاریخی و تاسیس موزه خودروهای تاریخی از جمله موارد دیگری بودند که در دوره پیمان امامی با کمک کمیته کلاسیک انجام شدند.

سایر فعالیت‌ها

پیمان امامی فعالیت‌های جنبی متعدد دیگری نیز در این ادوار داشت. یکی از آن‌ها نگارش مطالب خودرویی در نشریه شناخته شده و مطرحی نظیر مجله ماشین بود که برخی از نمونه های اهم آن گزارش از رالی خودروهای کلاسیک در فرانسه، گفتگو با سهیل عیاری قهرمان ایرانی-فرانسوی مسابقات لمنز و … بودند اما از آن مهم‌تر، انتشار بولتن‌های خبری مسابقات اتومبیلرانی بود که در حقیقت میراث‌دار بولتن‌های دهه‌های چهل و پنجاه شمسی بودند. این روند و تلاش‌های پیمان امامی بعدها به انتشار اولین نشریه تخصصی در زمینه مسابقات اتومبیلرانی در ایران با نام «پیک اتومبیلرانی» انجامید.

پیمان امامی در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد شمسی، به صورت مقطعی مالک تعدادی از خودروهای کلاسیک جالب و خاص ایران نیز بود. در این بین، باید به مینی کوپر وود اند پیکت مشهور ایران و مورگان پلاس ۸ اشاره کرد. امامی برای مدتی مالک یکی از معدود اپل آستراهای هاچبک GSi ایران نیز بود. با این حال، فعالیت‌های وی در این زمینه تنها به مالکیت چند خودرو و البته کمیته کلاسیک محدود نمی‌شد. برای مدت چند سال زیر نظر آقای «تیمور ریشار»  و با همکاری او و «سام نوروزی»، تعدادی از خودروهای کلاسیک شناخته شده ایران در نمایندگی ۱۰۰۶ ایران خودرو (تعمیرگاه مرکزی کنونی مازراتی در ایران) در حوالی خیابان ستارخان تهران بازسازی شدند که در این بین قطعاً پروژه مرسدس بنز ۳۰۰ اس ال گالوینگ مرحوم دکتر مهرداد فرهنگمهر از همه شاخص‌تر و خاص‌تر حتی در سطح ایران تاکنون بوده است.

در سال ۱۳۸۳ پیمان امامی از ایران به قصد ادامه تحصیل به کشور فرانسه مهاجرت نمود تا یکی از اولین ایرانیانی باشد که در رشته‌ای مرتبط با برگزاری مسابقات اتومبیلرانی مدرکی بین المللی اخذ کرده باشد. بعدها پیمان امامی از فرانسه به کانادا مهاجرت کرد و برای مدتی نیز در آنجا فعالیت‌های خودرویی و همکاری با FIA را در قالب برخی مسابقات اتومبیلرانی (از جمله فرمول ۱)  ادامه داد.

با وجود دوری از وطن، امامی هنوز هم عشق به خودروهای کلاسیک ایران را حفظ کرده بود و به طور مقطعی مالک برخی نمونه‌ها نظیر یک دستگاه مرسدس بنز W109 نیز بود. وی اکنون ساکن کشور کاناداست و با وجود آن که بیش از ۱۷ سال است که جلای وطن نموده، اما هنوز با علاقه فراوان و حساسیت رخدادهای مربوط به مسابقات اتومبیلرانی و خودروهای کلاسیک کشورمان را دنبال می‌کند و همیشه همراه و یاری‌رسان پروژه بازسازی خودروهای کلاسیک ایران از هزاران کیلومتر دورتر بوده است و در شکل گیری و یاری رساندن به برند رسانه ای «کلاسیکوپدیا»، یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌های خودروهای کلاسیک و تاریخی در کشورمان و همچنین مستند «کلاسیکوگپ» که نخستین مستند خودرویی با فوکوس به معرفی قهرمان و پیشکسوتان اتومبیلرانی و ماشین بازان معروف ایران است،  نقش بسزایی ایفا نموده است.

***تصاویراز آرشیوهای خانواده امامی،علیرضا پوراکبری و علی رزوان 

شما می‌توانید سایر مطالب پرآوازگان ماشین بازی ایران را از طریق لینک‌های زیر مطالعه کنید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.