قورباغهٔ دوست‌داشتنی ولفسبورگ

بررسی تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری فولکس واگن قورباغه‌ای در ایران به قلم نیما مجتهدزاده

0

یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای کلاسیک نه تنها در ایران که در سطح جهان، فولکس واگن بیتل است. این اتومبیل دوست داشتنی که برای مدت بیش از ۶۵ سال در خط تولید مانده بود، به نحوی موتور محرک خودروسازی و صنعت آلمان غربی در دوران پس از جنگ جهانی دوم بود و توانست نماینده بادوام و مستحکم آلمان‌ها در بازار جهانی باشد و به یکی از پرفروشترین خودروهای جهان در تاریخ تبدیل شود.

معرفی برند فولکس واگن در ایران نیز همراه با واردات این مدل انجام شد. در این مطلب، به طور خلاصه به ویژگی‌ها و تاریخچه فولکس واگن بیتل یا همان قورباغه‌ای می‌پردازیم.

از شور نازی تا شوق بریتانیایی!

همهٔ ما کمابیش داستان رویای خودروی مردمی هیتلر را شنیده‌ایم. این که پیشوای آلمان نازی سعی داشت یک خودروی بادوام و مناسب با قیمتی در دسترس برای اقشار مختلف کشورش عرضه کند و در نهایت طرح فردیناند پورشه فقید انتخاب شد و یک کارخانه برای ساخت فولکس واگن یا همان «خودروی مردم» ساخته شد. در مطلب تاریخچه شرکت فولکس واگن به این موضوع به شکل مفصل پرداخته‌ایم.

جدی شدن جنگ جهانی و شکست آلمان نازی سبب شد تا تولید و ساخت فولکس واگن در دوران پیش از پایان جنگ جهانی آنقدر که باید و شاید پا نگیرد. پس از تسلیم آلمان نازی در سال ۱۹۴۵، کارخانه فولکس واگن به دست ارتش بریتانیا افتاد و همین بریتانیایی‌ها بودند که خط تولید آسیب دیده را ترمیم و مونتاژ این خودرو را از سر گرفتند.

خودرویی که به یک ستاره در بازار آشفته خودروی جهان بدل شد و چرخ صنعت آلمان جنگ زده را به حرکت در آورد. برای مطالعه بیشتر درباره بررسی خودروی فولکس واگن مطلب زیر را از نیما طبیبی مطالعه کنید:

ورود فولکس واگن به ایران

ظاهراً هیچ فولکس واگنی در دوران جنگ جهانی دوم که مصادف با اواخر سلطنت پهلوی اول بود به ایران وارد نشده است. اما آنچه که مسلم است، همانند سایر نقاط جهان، فروش و عرضه گسترده فولکس در ایران نیز به دهه پنجاه میلادی بازمی‌گردد. واردات اصلی فولکس واگن در بهار سال ۱۳۳۲ آغاز شد که با توجه به قیمت مناسب، استحکام بالا و مصرف سوخت پایین، فولکس واگن به خودروی منتخب ناوگان راهنمایی و رانندگی بدل شد. در آن زمان، شرکت سهامی ماشین‌های صنعتی واردکننده اصلی این خودرو بود. اما بسیاری از قدیمی‌ترها، فولکس واگن را مترادف با نام «ثابت پاسال» می‌دانند.

شرکت سهامی ثابت پاسال که بعدها در سال ۱۳۴۶ ایران فولکس نام گرفت، برای مدت بیش از دو دهه نماینده رسمی محصولات فولکس واگن در ایران بود. این شرکت که در ابتدا در خیابان سعدی تهران قرار داشت و بعدها به حاشیه خیابان آزادی (آیزنهاور) منتقل شد، بخشی از امپراطوری اقتصادی حبیب الله ثابت بود.

فولکس واگن در سال‌های دهه‌های سی تا اواسط پنجاه خورشیدی به طور مداوم به ایران وارد شد و بدون شک تا پیش از معرفی پیکان پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروی بازار کشورمان بود. یکی از نقاط اوج داستان فولکس واگن در ایران، ورود نمونه اتوماتیک در سال ۱۳۴۷ بود که تحولی بزرگ در بازار خودرو محسوب می‌شد.

با به‌روزرسانی‌های فنی و ظاهری، فولکس واگن‌های وارد شده به ایران هم به روز می‌شدند. در ایران به خاطر فرم ظاهری خاصش، بسیاری فولکس واگن را با نام قورباغه‌ای می‌شناختند. جالب این که در سایر نقاط جهان این مدل بیتل یا سوسک لقب گرفته بود! آخرین سری بیتل‌های وارد شده به ایران از نوع سوپر بیتل مجهز به موتورهای ۱.۳ لیتری بودند که در کنار نمونه‌های کانورتیبل و سانروف‌دار شاید خاص‌ترین مدل‌های بازار ایران محسوب می‌شدند.

فولکس بیتل در ایران امروز

از اواسط دهه هفتاد خورشیدی، فولکس واگن بیتل در کنار خودروهایی نظیر ژیان و پیکان به سمبل خودروی فرسوده در ایران بدل شد و به همین دلیل تعداد زیادی از آن در سال‌های دهه‌های هفتاد و هشتاد خورشیدی اسقاط شدند. با این حال به خاطر دوام و استحکام نسبتا بالا، هنوز هم تعداد قابل توجهی فولکس در ایران باقی مانده که از اواسط دهه هشتاد به یکی از خودروهای کلاسیک محبوب و نوستالژیک ایرانیان بدل شده است.

واردات نسبتاً طولانی و گسترده فولکس واگن سبب شده تا همین چند سال پیش در زمینهٔ قطعات فنی، وضعیت فولکس واگن قابل قبول باشد. علاوه بر این، نمونه‌های اسقاط شده نیز تا حدی عطش بازار برای قطعات تزئینی و بدنه را تامین می‌کرد. اما در سال‌های اخیر وضعیت برای قطعات فنی و تزئینی فولکس واگن بیتل، خصوصا برای نمونه‌های مدل پایین، بسیار تغییر کرده است.

در ایران نمونه‌هایی که شیشه عقب دوتکه دارند و از سری اول وارد شده به کشور هستند، از نظر ارزش بالاترین وضعیت را دارند. در عوض این مدل‌ها از نظر قطعات تزئینی وضعیت خوبی ندارند و بازسازی آن‌ها دشواری‌های خاص خودش را دارد. کمیاب بودن قطعات تزئینی که در مدل‌های قدیمی‌تر فاجعه محسوب می‌شود، به نحوی برای تمامی مدل‌های بیتل صادق است. در نمونه‌های کروکی هم مکانیزم و خود سقف نایاب هستند. چراغ‌های عقب کوچک از قدیم در ایران کمیاب بوده‌اند.

نمونه‌های قدیمی‌تر که سیستم برقی ۶ ولتی دارند، از نظر فنی هم دارای ویژگی‌هایی هستند که تنظیم موتور و البته تامین قطعات فنی آن‌ها را دشوارتر می‌سازد. متاسفانه تعداد مکانیک‌های خبره در زمینه تعمیر و بازسازی موتور فولکس واگن در ایران در سال‌های اخیر بسیار کم شده است. از دیگر مشکلات فولکس بیتل باید به پوسیدگی رکاب‌ها اشاره کرد. متاسفانه در بسیاری موارد، لاستیک‌های به کار رفته روی رکاب و زه‌های بین بدنه و گلگیر با نمونه‌های غیر اصلی تعویض شده‌اند که معمولا مسبب اصلی همین پوسیدگی هستند.

در عوض بیتل یکی از دوست داشتنی‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای کلاسیک بازار ایران است که هنوز هم برخی لوازم آن به نسبت در دسترس است. علاوه بر این کشش مناسب موتور و لذت بالای سواری در کنار نوستالژیک بودن و البته این نکته که بیتل از نظیر فنی با تمامی خودروهای کلاسیک متفاوت است، آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها بدل می‌کند.

در نهایت باید فولکس واگن بیتل را یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید خودروی کلاسیک دانست که در صورتی که از نظر فنی و ظاهری کسری خاصی نداشته باشد، می‌تواند لذت سواری را در کنار انبوهی از خاطرات جذاب دهه‌های سی و چهل شمسی را برای شما به ارمغان بیاورد.

آخرین آگهی‌های خرید و فروش فولکس بیتل

***

شما می‌توانید آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی‌های خودروی سایت دیوار مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.