کلاف سردرگم؛ بررسی خودروهای مناسب واردات به بازار ایران

تحلیلی بر خودروهای مناسب واردات به بازار ایران به قلم فربد زاوه

0

واردات خودرو به کلاف سردرگم دیگری در کشور تبدیل شده است و ظاهرا مشخص نیست چه نهاد و شخص پرقدرتی دائما در راه واردات خودرو سنگ‌اندازی می‌کند! ولی به نظر می‌رسد باتوجه به جو عمومی در کشور و تشدید انتقادات اجتماعی و هدررفت شدید سرمایه اجتماعی، حاکمیت بر سر موضوعی بی‌اهمیت مانند خودرو، واردات در نهایت از سر گرفته شود.

یکی از گزینه‌های محبوب واردات به بازار ایران محصولات شرکت کره‌ای هیوندای است. اگر نظام تعرفه کما فی‌السابق برای خودروهای هیبریدی ۵% بماند و محدودیت ارزش هم بر آن اعمال نشود، می‌توان امیدوار بود اقلام هیبریدی هیوندای به بازار ایران وارد شوند. هیوندای تقریبا همه محصولات پرطرفدار خود را به صورت الکتریکی و هیبریدی عرضه می‌کند.

برند جدید آیکونیک که در حال حاضر در دو مدل آیکونیک و آیکونیک ۵ عرضه می‌شود تا کراس‌اوور کوچک کونا، سانتافه و توسان همگی مدل‌های هیبریدی یا برقی دارند. ارزان‌ترین محصول هیوندای مدل i10 که با قیمت صادراتی حدود ۷۵۰۰ یورو در دسترس است، هیچ گاه بازار خوبی در ایران نداشته است، اما هیونداهای i20 و i30 فروش نسبتا خوبی در ایران داشتند که قیمت‌های صادراتی آن‌ها از حدود ۱۰ تا ۱۳ هزار یورو شروع می‌شود.

هیوندای i20
هیوندای i20

با توجه به دائقه بازار ایران در خودروی وارداتی احتمالا مدل‌های وارداتی به ایران برای این خودروی i20 حدود ۵۵۰ میلیون تومان خواهد بود که در سطح محصول بی‌کیفیتی مانند ۲۰۷ است.

هیوندای i30 هاچ‌بک و فست‌بک
هیوندای i30 هاچ‌بک و فست‌بک

اما هیوندای i30 علاوه بر مدل هاچ‌بک به صورت فست‌بک هم عرضه می‌شود که پایه قیمت صادراتی آن حدود ۲۰ هزار یورو است احتمالا با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان به بازار می‌رسد که قیمتی در سطح مزدا ۳ مونتاژی مدل ۹۷ است.

جدیدترین آگهی‌های هیوندای i20
هیوندای کونا
هیوندای کونا

کراس‌اوور کوچک و بسیار جذاب کونا که با موتورهای ۱ تا ۱.۶ لیتری و به صورت بنزینی و هایبریدی عرضه می‌شود، توانی از ۱۲۰ تا ۲۰۰ اسب بخار دارد. این خودرو برای مدل پایه دنده‌ای کمتر از ۱۵ هزار یورو قیمت دارد که برای مصرف‌کننده ایرانی حدود ۷۵۰ میلیون تومان تمام خواهد شد. مدل‌های اتوماتیک اما از حدود ۲۰ هزار یورو شروع می‌شود که با قیمتی در محدوده تیگو ۷ خواهد بود. مدل هیبریدی اما علی‌رغم قیمت بالاتر با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان قابلیت عرضه خواهد داشت.

هیوندای آیونیک
هیوندای آیونیک

خودروی آیونیک که رقیب تویوتا پریوس است با موتور ۱۴۰ اسبی با پایه صادراتی حدود ۱۸ هزار یورو، احتمالا با قیمتی حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان دست مشتری خواهد رسید. مدل تمام برقی این خودرو احتمالا قیمتی حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان خواهد داشت.

هیوندای بایون
هیوندای بایون

هاچ‌بک کراس‌اوور بایون که محصول جدید هیوندای است با موتورهای ضعیفی در اروپا عرضه می‌شود. موتور یک لیتری این خودرو با کمک موتور الکتریکی حدود ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که قیمتی معادل ۱۸ هزار یورو خواهد داشت که در نظام تعرفه فعلی حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان در دسترس مشتری ایرانی می‌تواند قرار بگیرد.

هیوندای توسان
هیوندای توسان

خودروی محبوب توسان در سه مدل هیبریدی عرضه می‌شود. مدل پایه هیبریدی توانی حدود ۱۳۶ اسب بخار دارد، مدل ۱۵۰ اسبی صرفا  دیفرانسیل جلو است و مدل‌های ۱۸۰ و ۲۳۰ اسب بخاری به صورت دو دیفرانسیل عرضه می‌شود.

اگر محدودیت ارزش ۲۵ هزار یورو اعمال نشود احتمالا مدل وارداتی به ایران باید ۱۸۰ اسب بخاری باشد که قیمت صادراتی آن حدود ۳۰ هزار یورو است و اگر اعمال شود مدل تک دفرانسیل آن با قیمتی حدود ۲۲ هزار یورو در دسترس می باشد. که قاعدتا با قیمتی از حدود یک میلیارد تومان تا ۵/۱ میلیارد تومان متناسب امکانات رفاهی در بازار عرضه می شود.

هیوندای سانتافه
هیوندای سانتافه

سانتافه محبوب هم در صورتی که محدودیت ۲۵ هزار یورو بر خودروی هایبریدی اعمال نشود می‌تواند با موتور ۶/۱ لیتری و توان ۲۴۰ اسب به بازار عرضه شود که شروع قیمت نمونه تک دیفرنسیل از حدود ۳۱ و جفت دیفرانسیل آن از حدود ۳۵ هزار یورو شروع می‌شود. سانتافه هیبریدی با این سطح قیمت، احتمالا قیمتی بین ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان خواهد داشت.

جدیدترین آگهی‌های هیوندای سانتافه
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.