مقایسه بورگوارد BX5 با هیوندای توسان و تویوتا C-HR و ام‌جی GS

لذت رانندگیِ بدون لرزش

0

بورگوارد BX5 کراس‌اووری دو دیفرانسیل شهری است که در ایران رقبایی همچون هیوندای توسان، کیا اسپورتیج کیواِل، میتسوبیشی ASX مدل ۲۰۱۸ و تویوتا C-HR را در مقابل خود می‌بیند. تمام رقبای بورگوارد BX5 در ایران سال‌هاست که حضوری فعال در بازار کشورمان دارند و شبکه‌ای گسترده از نمایندگی‌ها آنها را در سرتاسر کشور پشتیبانی می‌کنند. در این مقاله، به مقایسه بورگوارد BX5 با هیوندای توسان و تویوتا C-HR و ام‌جی GS می‌پردازیم.

مقایسه بورگوارد BX5 با هیوندای توسان

اولین خودرویی که ما در مقایسه بورگوارد BX5 به آن می‌پردازیم، هیوندای توسان است. هیوندای توسان یا ix35 کراس‌اووری کامپکت کره‌ای است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۴ معرفی و در سال ۲۰۰۵ عرضه شد و در حال حاضر، در سومین نسل خود بر روی خط تولید قرار دارد.

طراحی آخرین توسان‌های موجود در ایران را می‌توان بهترین نسل از این خودرو دانست که زیبایی فراوانی دارد و رقابت با این نسل سخت است. انتخاب اینکه کدام‌یک از این محصولات از لحاظ ظاهری زیباتر است، کمی سلیقه‌ای و سخت است؛ اما توسان ازلحاظ پختگی و کیفیت طراحی سطح خوبی را به ‌نمایش می‌گذارد.

طراحی داخلی توسان خلاف ظاهر این خودرو کیفیت کمتری دارد و سخت‌ می‌توان آن را دوست داشت. صفحه ‌نمایش کوچک و طراحی خروجی‌های هوا چنگی به دل نمی‌زند، اما متریال داخلی کیفیت خوبی دارد. از این نظر در مقایسه بورگوارد BX5 با هیوندای توسان می‌توان گفت BX5 قابل‌پسندتر است. اگر هیوندای توسان در بخش تجهیزات چیز زیادی نداشته باشد، بی‌شک کمبودی هم ندارد.

مقایسه بورگوارد BX5 با هیوندای توسان
بورگوارد BX5 از نمای روبه‌رو

از جمله تجهیزات مدل فول‌آپشن این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سامانه ناوبری
  • رادار کناره خودرو با امکان تشخیص اجسام در نقاط کور
  • کروز کنترل هوشمند
  • گرمکن برای ۵ صندلی
  • سردکن برای صندلی‌های جلو،
  • ترمزدستی برقی
  • ۶ کیسه هوا شامل انواع مقابل، کناری و پرده‌ای
  • بازکننده خودکار درِ صندوق
  • سنسور جلو و عقب
  • ترمز خودکار هنگام پارک از جلو و عقب
  • تمیزکننده چراغ‌های جلو
  • سامانه ارتباط با گوشی‌های اندروید و iOS و رینگ‌های ۱۹ اینچی
  • فناوری پشت‌سری هوشمند برای صندلی‌های جلو
  • سامانه کنترل پایداری.

موتور به‌کاررفته در هیوندای توسان حجمی معادل ۲ لیتر با ۴ سیلندر دارد و می‌تواند ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک این قدرت را به چرخ‌های جلو و عقب می‌فرستد. به‌این‌ترتیب هیوندای توسان در مقایسه با نسل قبل موجود در ایران قدرت کمتری دارد و به همین دلیل نقدهایی به عملکرد فنی آن وارد شده است. البته توسان قدرت کافی را برای حرکت در مسیرهای عادی دارد.

بورگوارد BX5 موتور قدرتمندتری دارد و در تست‌های انجام‌شده خودروی قدرتمندتری نسبت به توسان است و در شتاب بسیار بهتر عمل می‌کند. از نظر مشخصات در مقایسه بورگوارد BX5 با هیوندای توسان می‌توان گفت BX5 برتر است، اما این برند ناشناخته نزد مردم دارای اعتماد کمتری نسبت به هیوندای است و نمی‌توان انتظار داشت که در کنار توسان، مردم بورگوارد BX5 را انتخاب کنند.

قیمت خرید و فروش هیوندای توسان ix35

مقایسه بورگوارد BX5 با تویوتا C-HR

خودروی دیگری که در مقایسه بورگوارد BX5 قرار می‌گیرد، تویوتا C-HR است. تویوتا C-HR کراس‌اووری کوچک ژاپنی است که در سال ۲۰۱۶ و در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد و توجه زیادی را به خود جلب کرد، چراکه طراحی بی‌نظیر و شجاعانه‌ای داشت: یعنی دقیقاً همان چیزی که از تویوتا انتظار داشتیم. «ایرتویا» تویوتا C-HR را از سال ۲۰۱۷ وارد بازار کشورمان کرد. این خودرو در ایران هم شرایط خرید و فروش مناسبی را تجربه کرد.

مهم‌ترین ویژگی درتویوتا C-HR را باید طراحی کم‌نقص آن، چه در بدنه و چه درون کابین دانست. در نمای جلو خطوط برآمده زیادی دیده می‌شود و کشیدگی چراغ‌ها هم جلب‌توجه می‌کند، درحالی‌که هوای موردنیاز برای خنک‌شدن موتور از طریق ورودی هوای موجود بر روی سپر تأمین خواهد شد.

طراحی هیجان‌انگیز تویوتا C-HR در نمای عقب هم ادامه پیدا می‌کند، به‌طوری‌که چراغ‌های برآمده نگاه‌ها را به‌سمت خود معطوف می‌کند. درون کابین تویوتا C-HR حالتی مواج و دینامیک دیده می‌شود. در مرکز داشبورد نمایشگری قرار گرفته است که ورودی‌های هوا و کلیدهای کنترلی در زیر آن قرار دارد.

مقایسه بورگوارد BX5 با تویوتا C-HR
نمای داخلی بورگوارد BX5

بورگوارد BX5 در طراحی رقابت آسانی در مقابل تویوتا C-HR ندارد و خودروی ژاپنی عملکرد بهتری در مقایسه بورگوارد BX5 از خود نشان می‌دهد. نقطه‌قوت بورگوارد BX5 در برابر کراس‌اوور تویوتا، فضای داخلی بیشتر آن است که به‌دلیل کلاس بالاترش منطقی است. تویوتا C-HR در ۲ نسخه بنزینی و هیبریدی وارد کشورمان شد.

نسخه بنزینی از موتوری ۱٫۲ لیتری ۴ سیلندر توربو با ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد. نسخه هیبریدی به موتوری ۱٫۸ لیتری ۴ سیلندر بنزینی و موتوری الکتریکی مجهز شده است که توان خروجی این مجموعه به ۱۲۲ اسب بخار می‌رسد. انتقال قدرت را در هر ۲ نسخه جعبه‌دنده‌ای اتوماتیک CVT انجام می‌دهد.

موتور به‌کار‌رفته در بورگوارد BX5 از نوع ۱٫۲ لیتری ۴ سیلندر توربو است که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند؛ ازاین‌جهت به تویوتا C-HR برتری دارد. درنهایت، باید بگوییم که تویوتا C-HR باتوجه‌به برند معتبر، بازار خرید و فروش بهتر و کیفیت به مراتب زیادتر ارزش خرید بسیار بیشتری در مقایسه بورگوارد BX5 دارد.

قیمت خرید و فروش تویوتا C-HR

مقایسه بورگوارد BX5 با ام‌جی GS

آخرین خودرویی که در مقایسه بورگوارد BX5 به آن می‌پردازیم، ام‌جی GS است. ام‌جی GS اولین کراس‌اوور اسپرت و لوکس چینی است که به بازار ایران راه یافت و راه را برای دیگر نمایندگان این کلاس هموار کرد. البته ام‌جی GS هنوز هم اصالت بریتانیایی موریس گاراژ را حفظ کرده است؛ ازاین‌رو جزو برند‌های معتبر ساخته‌شده در چین است که در اعتبار امروزِ ام‌جی، نظارت مهندسان انگلیسی بر خط تولید تمام خودروهای این برند تأثیر بسیار زیادی داشته است.

ام‌جی GS از نظر طراحی استایل مشابه با ام‌جی GT است. طراحی ام‌جی GS حال و هوای اسپرت و جذابی دارد و سعی شده متفاوت به نظر آید و البته موفق هم شده است! در متفاوت‌بودن جلوه ام‌جی GS بسیار اغراق شده است و ازاین‌رو برای بعضی ظاهر ناخوشایندی دارد.

طراحی ام‌جی GS و بورگوارد BX5 از دو دنیای متفاوت و ضد هم است؛ زیرا ام‌جی GS کاملاً سعی در نشان‌دادن جذابیت خودرویی اسپرت دارد و در طرف مقابل بورگوارد BX5 تلاش می‌کند تا بسیار لوکس و خاص جلوه کند.

مقایسه بورگوارد BX5 با ام جی GS
نمای پشتی بورگوارد BX5

ام‌جی GS از پیشرانه‌ای ۴ سیلندر با آرایش عرضی به حجم دقیق ۱۹۵۵ سی‌سی سود می‌برد که مجهز به توربوشارژر است و بازدهی خوبی دارد. این پیشرانه در دور موتور ۵۰۰۰ دور در دقیقه به قدرت ۲۱۷ اسب بخار دست پیدا می‌کند و گشتاورش نیز در بازه دور موتور ۲۵۰۰ دور در دقیقه به ۳۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۸٫۳ لیتر است و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد. البته باتوجه‌به توربوبودن موتور خودرو، ضعف بنزین ایران و دیگر مسائل باید دید پیشرانه ام‌جی GS در بلندمدت و کارکرد زیاد تا چه حد استهلاک از خود نشان می‌دهد.

جعبه‌دنده ام‌جی GS از نوع ۶ سرعته است که با پیشرانه خودرو هماهنگی خوبی دارد. عملکرد مناسب این جعبه‌دنده باعث شده است تا ام‌جی GS قدرت زیاد موتورش را به‌خوبی در شتاب‌گیری به نمایش بگذارد. ام‌جی GS اعداد بیشتری را در مقایسه بورگوارد BX5 به نمایش می‌گذارد، اما درنهایت عملکرد آن‌ها شبیه به هم است؛ باابن‌حال قدرت ایدئال در این ابعاد و وزن باعث شده است تا توانایی‌های حرکتی مناسب‌تری داشته باشد.

قیمت خرید و فروش ام‌جی GS

جمع‌بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه بورگوارد BX5 در اختیارتان قرار داده باشد. همچنین، شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر از جدیدترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار مطلع شوید:

آخرین قیمت خرید و فروش بورگوارد BX5

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.