دلایل روشن نشدن یا سوختن لامپ یخچال چیست؟

3

تصور کنید بعد از جست‌وجو بین تعداد زیادی یخچال دست دوم، بالاخره یک یخچال که هم قیمت مناسبی داشته و هم کارایی خوبی دارد، پیدا کرده‌اید. با خیال راحت یخچال را به خانه یا محل کار آورده تا بعد از وصل کردن به برق از آن استفاده کنید. اما همین‌که سیم را به پریز برق متصل کردید، متوجه می‌شوید لامپ یخچال روشن نمی‌شود. حالا باید چه کرد؟ آیا این وسیله خراب بوده و باید آن را به فروشنده پس داد؟ قطعاً این طور نیست. در ادامه علت سوختن لامپ یخچال و دلایل مختلف روشن نشدن آن را بررسی خواهیم کرد.

چرا سالم بودن لامپ یخچال مهم است؟

فکر کنید نصف شب، از خواب پریده و احساس تشنگی شما را کلافه کرده است. هیچ چیز مثل یک لیوان آب خنک، این خشکی دهان را برطرف نخواهد کرد. با چشمانی خواب‌آلود به سمت یخچال رفته و وقتی در آن را باز می‌کنید، متوجه می‌شوید همه‌جا تاریک است. با چشمانی که کامل باز نمی‌شوند، دنبال یک پارچ یا بطری آب می‌گردید. روشن کردن لامپ آشپزخانه هم ممکن است افراد خانه را بیدار کند. در چنین موقعیتی، لزوم استفاده از لامپ داخل یخچال، حس می‌شود.

علت‌ سوختن لامپ یخچال یا روشن نشدن آن

حتماً برای شما هم پیش آمده که لامپ یخچال بسوزد و از تاریکی محیط آن کلافه شوید. به احتمال زیاد، سعی می‌کنید در اولین فرصت، دلیل آن را بررسی کرده و به رفع مشکل، بپردازید. روشن نشدن این لامپ دلایلی دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • منبع تغذیه، دچار مشکل شده است
  • شاید مشکل از کلید لامپ باشد
  • سوختن لامپ یخچال
  • تعویض سوکت لامپ
  • بررسی سالم‌بودن میکروسوئیچ

منبع تغذیه، دچار مشکل شده است

شاید مشکل از اساس بسیار ساده باشد. احتمال دارد که به‌درستی، سیم را وارد پریز برق نکرده باشید. یا اینکه منبع شما، دچار مشکلی شده که به‌خوبی به یخچال انرژی نمی‌رساند. اگر از محافظ استفاده می‌کنید، آن را به‌خوبی بررسی کنید، چرا که ممکن است مشکل از این بخش باشد. همچنین سیم برق یخچال هم می‌تواند دچار اتصالی باشد که می‌توانید آن را حل کنید.

شاید مشکل از کلید لامپ باشد

برخی یخچال‌ها، به یک کلید برای قطع و وصل کردن لامپ یخچال مجهز هستند. اگر وسیله‌ای که شما خریده‌اید، چنین کلیدی دارد، پس آن را بررسی کنید تا متوجه شوید مشکل از این قسمت هست یا نه؟

خوشبختانه امکان جدا کردن این قطعه و بررسی مشکل فنی آن هم برای شما وجود دارد. یک دستگاه مولتی‌متر تهیه کرده و آن را روی حالت اهم‌متر قرار دهید، سپس کلید را تست کنید.

سوختن لامپ یخچال

امکان سوختن این لامپ، زیاد است. اگر موارد قبلی را چک کردید و به موردی برنخوردید، احتمال زیاد، لامپ سوخته و دیگر روشن نمی‌شود. برای اینکه متوجه شوید لامپ سوخته است یا نه، یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

  • می‌توانید به رشته‌های نازک داخل آن نگاه کنید. اگر این رشته‌ها شکسته باشند، پس باید آن را عوض کنید.
  • یکی دیگر از راه‌های تشخیص سالم بودن یا سوختن لامپ این است که وقتی به آن نگاه کنید، متوجه می‌شوید رنگ حباب دچار تغییر شده و کمی سیاه شده است. همچنین با تکان دادن آن، اگر متوجه صدای کمی شدید، می‌توانید تشخیص دهید که لامپ سوخته و باید آن را عوض کنید.
  • برخی از یخچال‌ها، مجهز به لامپ ال ای دی (LED) هستند. برای اینکه بتوانید سوختن این نوع لامپ‌ها را تشخیص دهید، باید از یک مولتی‌متر استفاده کنید. این دستگاه را در حالت ولت‌متر قرار دهید. برای اینکه متوجه شوید ولتاژ درست چقدر است، دفترچه راهنمای وسیله را مطالعه کنید.

تعویض سوکت لامپ

لامپ برای کار کردن، درون یک سوکت پیچ می‌شود. ممکن است برای این سوکت، مشکلی به‌وجود آمده و مانع از کار کردن آن شده باشد. در صورت عدم وجود ولتاژ داخل سوکت، باید آن را عوض کنید. تعویض این سوکت، کار سختی نیست و خودتان هم می‌توانید به راحتی از پس آن برآیید، فقط باید نکات ایمنی را رعایت کنید.

بررسی سالم‌بودن میکروسوئیچ

به‌غیر از همه این موارد، شاید مشکل روشن نشدن لامپ یخچال، از میکروسوئیچ باشد. برای اینکه صحت عملکرد این قطعه را بررسی کنید، باید ببینید که در یخچال، به‌خوبی بسته می‌شود یا نه. در واقع میکروسوئیچ یک فنر است که وقتی در یخچال را باز می‌کنید، آزاد شده و با وصل کردن مدار، موجب روشن شدن لامپ می‌شود. اگر لازم شد آن را چک کنید، باید پوشش پلاستیکی آن را باز کرده و داخل آن را بررسی کنید.

بعد از اینکه میکروسوئیچ را بررسی کرده و سیم‌های آن را با مولتی‌متر آزمایش کردید، متوجه سالم بودن یا نبودن آن خواهید شد. اگر بعد از بررسی، باز هم لامپ روشن نشد، لازم است که یک میکروسوئیچ جدید برای یخچال خود بخرید.

برای دیدن آگهی‌های یخچال در دیوار کلیک کنید

علت سوختن لامپ یخچال

حرف آخر در تعمیر یخچال

همان‌طور که متوجه شدید، روشن نشدن لامپ یخچال، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. رایج‌ترین مشکل هم سوختن لامپ یخچال است. این لامپ‌ها طول عمر نسبتاً کوتاهی دارند و باید چند وقت یک‌بار، عوض شوند. پس به دلیل روشن نشدن لامپ فریزر یا یخچال، جای نگرانی نداشته و امکان تعمیر آن برای شما وجود دارد.

آیا تا به حال به این مشکل برخورده‌اید؟ عمدتاً دلیل روشن نشدن این لامپ کوچک در یخچال شما چه بوده است؟ تجربه خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.‌

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که قصد خرید یخچال دست‌دوم را داشته‌اید و همه‌چیز عالی پیش رفته تا این‌که بعد از چک نهایی متوجه خاموش بودن چراغ یخچال شدید و با خودتان فکر کردید لابد این یخچال اشکالات اساسی دارد. خوب است بدانید که نباید به‌آسانی منصرف بشوید و جای نگرانی نیست.

آگهی‌های انواع یخچال را در دیوار ببینید
3 نظرات
  1. سقف کشسان لابل می‌گوید

    عالی بود ترفنداتون

  2. روبینا می‌گوید

    واقعا دیوار بهترین نرم افزار در بین رقبای خود هست

  3. راضیه می‌گوید

    به نظرم مطالب وبلاگ خیلی خوب و مفید هستن خداقوت . منتظر مطالب جدیدتری هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.