راهنمای خرید خودرو از بورس کالا

0

عرضه خودرو در بورس کالا با عرضه فیدلیتی آغاز شد. در این تجربه خودروی فیدلیتی ارزان‌تر از بازار آزاد به دست مصرف‌کننده رسید. این بازار شفاف مورد استقبال سایر خودروسازان قرار گرفت و هریک از آنها در خصوص عرضه خودروهایشان در بورس کالا اعلام آمادگی کرده‌اند. اما اگر بخواهیم در بورس کالا خودرو بخریم چه کارهایی باید انجام دهیم؟

متقاضیانی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند حتما باید در مرحله اول در بورس کالا پذیرش شوند و پس از آن مراحل بعدی را طی کنند. برای پذیرش در بورس کالا بایستی در سامانه سجام ثبت‌نام و سپس احراز هویت شوند.

درباره سامانه سجام:

  • ثبت‌نام در سامانه سجام کار وقت‌گیری نیست. اگر تمامی اطلاعات مورد نیاز این سامانه را داشته باشید کمتر از نیم‌ساعت تمامی مراحل آن انجام می‌شود. چنانچه مایل باشید به صورت آنلاین احراز هویت شوید باید دوربین گوشی یا لپ‌تاپ فعال داشته باشید.
  •  اگر تصویر شما با اطلاعت ثبتی در بانک اطلاعاتی سازمان ثبت احوال تطابق نداشته باشد فرآیند احراز هویت باطل می‌گردد و شما باید به مراکز احراز هویت حضوری مراجعه کنید.
  • نکته مهم دیگر این است که این فرآیند صرفا برای شخص ایرانی اصیل و بالای ۱۸ سال امکان‌پذیر است و اگر می‌خواهید به عنوان قیم، ولی یا وکیل شخص دیگری اقدام کنید باید حضوری این فرآیند را طی کنید.
  • ورود به سامانه جهت احراز هویت الکترونیک به منزله آگاهی و پذیرفتن کامل کلیه شرایط، قوانین و مقررات بازار سرمایه می‌باشد.
  • نکته دیگر که باید توجه داشته باشید این است که فرآیند احراز هویت یک اقدام رسمی در کشور است و بنابراین باید پوشش مناسب را رعایت کنید. عدم توجه به این مساله می‌تواند منجر به ابطال این موضوع گردد. همچنین به یاد داشته باشید که در اخذ تصویر و ویدئو، پس زمینه ساده و نور مناسب ضروری است.

بعد از احراز هویت در سامانه سجام چه باید کرد؟

  • ۱- مراجعه به سامانه آنلاین یکی از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس. پس از اخذ کد معاملات بورسی از طریق سامانه سجام باید در یکی از کارگزاری‌های رسمی عضو شوید.
  • ۲- وارد کردن کد ملی
  • ۳- وارد کردن رمز دریافت‌شده اطلاعات مشتری از سامانه سجام
  • ۴- پس از طی کردن این مراحل، با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبت‌نام سجام، کد مشتری توسط بورس کالا صادر می‌شود.

بعد از ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌ها باید چه کرد؟

  • ۱- مشتریان حتما باید حساب وکالتی متعلق به خود داشته باشند (حساب وکالتی، حسابی است که مشتری باید پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و کارگزاری هم دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد)
  • ۲- ۳۰ درصد از قیمت پایه در حساب وکالتی شما نزد بورس نگهداری می‌شود. این مبلغ تا زمان اعلام نتایج در همین حساب نگهداری خواهد شد.
  • ۳- شما هستید که نمایندگی خودتان را برای دریافت کالا اعلام می‌کنید. این کار را باید در یکی از سامانه‌های آنلاین کارگزاری فعال بورس انجام دهید.

آیا می‌توان برای خرید چند خودروی همزمان در بورس کالا اقدام کرد؟

در بورس کالا برای خرید خودرو هم برخی قوانین وضع شده تا جلوی دلالی گرفته شود. به همین ترتیب اگر کسی در نوبت‌های قبلی بورس کالا موفق به خرید خودرو شده باشد، دیگر امکان ثبت سفارش بر روی خودروهای جدید نخواهد داشت. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که ثبت سفارش به معنای اتمام مراحل خرید خودرو نیست، بلکه شما بایستی صبور باشد و منتظر اعلام نتایج بمانید.

برای اعلام قیمت‌ پیشنهادی چه نکاتی را در نظر داشته باشیم؟

متقاضیان خرید خودرو باید با توجه به قیمت پایه اعلام شده از سوی شرکت خودروسازی و هزینه‌های جانبی هر خودرو (مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات حمل‌ونقل پستی، تولید پلاک، شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث) قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند.

اگر نتوانیم باقیمانده قیمت خودرو را تامین کنیم، چه می‌شود؟

جواب مختصر و مفید به این سوال این است که باید خسارت پرداخت کنید. طبق قوانین خرید بورس کالا چنانچه افراد منتخب به هر دلیلی انصراف دهند یا نتوانند وجه پرداختی خود را تکمیل کنند، باید ۵ درصد از ارزش کل معامله را به عنوان هزینه فسخ پرداخت کنند.

چقدر فرصت داریم مابقی قیمت نهایی خودرو را بپردازیم؟

سه روز کاری. برندگان بورس کالا تنها سه روز کاری فرصت دارند تا تفاوت ۳۰ درصد پرداخت اولیه را تکمیل کنند. اما اگر این وجه به موقع پرداخت نشود و در صورت عدم تکمیل وجه بعد از روز سوم، به ازای هر روز تاخیر (از روز چهارم) به میزان «۰.۲۵» درصد ارزش کل معامله برای آن‌ها به عنوان جریمه محاسبه می‌شود. اما این فرصت چندان طولانی نیست، بلکه اگر پس از پایان روز ششم برای تکمیل وجه تاخیر داشته باشند، معامله آن‌ها فسخ می‌گردد. و میزان «۵.۵ درصد» ارزش کل معامله به‌عنوان هزینه انفساخ معامله برای آ‌ن‌ها محاسبه می‌گردد.


***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.