فرش‌های معروف جهان با قیمت‌های سرسام‌آور

معرفی ۱۰ فرش از گران‌ترین فرش‌های جهان

0

فرش‌های معروف دنیا معمولاً شامل فرش‌های ایرانی، ترکیه، قفقازی و نپالی هستند. اولین قالی توسط ترک‌ها بافته شد و علت آن نیز کشف قدیمی‌ترین فرش در جهان به‌نام فرش “پازیریک” است که با گره دوبلی ترکی بافته شده است. فرش‌های ایرانی به‌دلیل استفاده از نخ‌های مرغوب و باکیفیت، رنگ‌های درخشان و متنوع و طرز بافت عالی با گره‌هایی ظریف، از جمله گران‌ترین فرش‌های جهان هستند.

در ادامه به معرفی گران‌ترین فرش‌های جهان می‌پردازیم که در تمامی دنیا شهرت داشته و به بالاترین قیمت فروخته‌ شده‌اند. جالب است بدانید که اکثر این فرش‌ها ایرانی هستند و در شهرهای چون اصفهان، تبریز و کاشان و به‌دست هنرمندان ایرانی بافته شده‌اند. پس از آشنایی با تاریخچه فرش ایرانی تازه به این موضوع پی‌ می‌بریم که مردمان ما از زمان‌های دور چه ذوق و هنری در سرانگشتانشان داشتند که روی گره‌های فرش تجلی پیدا کرده است. 

گران‌ترین فرش‌های جهان - فرش نپال

تاریخچه فرش ایرانی

فرش‌های ایرانی از آن جهت بسیار باکیفیت هستند که با نخ پشمی و ابریشمی که با رنگ‌های گیاهی رنگ‌ شده‌اند بافته می‌شوند. زمانی‌که در خارج از کشور نامی از ایران می‌آید، به‌عنوان اولین صنایع دستی، نام فرش در ذهن همه افراد نقش می‌بندد. 

اولین نمونه‌های فرش که از جمله فرش‌های معروف دنیا هستند، فرش‌های دستباف اصیلی هستند که هر نخ آن‌ها با دستان زنان و مردان ایرانی گره خورده‌اند. مهارتی باورنکردنی در رنگ‌آمیزی نخ‌های پشمی و ابریشمی، گره‌های ظریف و نقش‌ و نگارهایی اصیل که در آن‌ها روح زندگی می‌جوشد، از مهم‌ترین دلایل شهرت فرش‌های ایرانی است.

قالی‌بافی و فرش‌بافی در ایران همزمان با دوره ترکان سلجوقی آغاز شده است. تاکنون هیچ نمونه قدیمی‌تری از فرش ایرانی کشف نشده و تنها نقش‌های فرش ایرانی را می‌توان در مینیاتورهای قرن ۱۴ و ۱۵ پس از میلاد دید.

قالی‌بافی پس از قرن ۱۶ رواج پیدا کرد و اوج شکوفایی آن به بعد از قرن شانزدهم بازمی‌گردد. در این دوره فرش‌ها بیشتر برای زینت کاخ‌ها بافته می‌شدند و از قرن نوزدهم نیز ایران با تأسیس سازمان‌های تجاری، به اولین صادرکننده فرش در جهان تبدیل شد. 

فرش ابریشم تبریز

گران‌ترین فرش‌های جهان

فرش در هر خانه‌ای ضروری است و در تمام دنیا فرش‌ها با طرح‌ها و مواد اولیه مختلف بافته می‌شوند. اما در این میان، برخی از فرش‌های دستباف قدیمی وجود دارند که بسیار گران‌قیمت هستند. خوب است بدانید فرش‌های ایرانی از جمله زیباترین فرش‌های معروف جهان هستند. از همین‌رو در ادامه، به معرفی ۱۰ فرش مشهور و گران‌قیمت جهان می‌پردازیم. این فرش‌ها آخرین‌بار در آوریل سال ۲۰۱۵ قیمت‌گذاری شده‌اند، لذا در هر بخش قیمت هر فرش نیز اعلام خواهد شد. از آخر به اول شروع می‌کنیم؛

  • فرش تبریز (Tabriz Rug): فرش تبریز یکی از فرش‌های قدیمی و اصیل ایرانی است که اساساً متعلق به شمال‌غربی کشور بوده و با مرغوب‌ترین نخ‌ها بافته شده است. تمام طرح‌های سنتی در مرکز و حاشیه‌ها نشان از تبحر بافنده دارد. رنگ‌هایی گرم با حاشیه‌ای پُرکار، از جمله ویژگی‌های اصلی این فرش است. اگر کمی به این فرش دقت کنید، می‌توانید طیف رنگی وسیعی که در آن به‌کار رفته را ببینید. این اثر زیبا در حراج Sotheby به قیمت ۶۸.۵۰۰ دلار فروخته شد.
  • فرش فِرِغان ساروک (Fereghan Sarouk Rug): فرش فرغان ساروک یکی دیگر از فرش‌های ایرانی است که با طرح‌های فرغانی بافته شده و آنچنان زیباست که مورد پسند همه دنیا قرار گرفته است. این فرش دارای طرح شیشه‌ای است که بیشتر با مدال‌هایی بزرگ در جهت طول ترکیب شده‌اند.

گران‌ترین فرش‌های جهان ۰ فرش فرغان ساروق

این قالیچه سنتی کاملاً سالم بوده و به همین دلیل نیز با قیمت بالای فروخته شده است. در چهار طرف این فرش می‌توانید چهار تنه درخت را ببنید که تا مرکز کشیده شده‌اند. این اثر زیبا در حراج Sotheby به قیمت ۷۴.۵۰۰ دلار فروخته شد. 

  • فرش آرموریال پرتغالی (Portuguese Armorial Rug): فرش آرموریال پرتغالی به‌عنوان هشتمین فرش گران‌قیمت جهان شناخته می‌شود. این فرش مربع شکل بوده و در کناره‌ها دارای حاشیه‌ای درخشان است که به‌صورت استادانه بافته شده و در وسط نیز چند نقش برجسته دارد.

بیشتر فرش آرموریال دارای یک طرح تکراری از رنگ‌های سرمه‌ای سلطنتی و قرمز است. فرش آرموریال پرتغالی در مرکز دارای یک مدال بزرگ است که تقریباً فرش را به اثری کامل تبدیل کرده است. این قالیچه بسیار منحصر‌به‌فرد بوده و نظیر آن در دنیا پیدا نمی‌شود و در حراج Sotheby به قیمت ۸۰.۵۰۰ دلار فروخته شد.

  • فرش محتشم کاشان (Mohtashem Kashan Rug): محتشم کاشان یکی دیگر از فرش‌های نفیس ایرانی با بالاترین عیار است که در قرن نوزدهم بافته شده است. این فرش با بهترین نخ‌ها بافته شده و ترکیبی بی‌نقص و بی‌نظیر از رنگ و نقش دارد.

رنگ‌ها، نقش‌های اصیل، تقارن طرح‌ها و طرح مرکز و حاشیه‌ها این فرش را بسیار ارزشمند کرده و به همین دلیل نیز این اثر زیبا در حراج Sotheby به قیمت ۹۲.۵۰۰ دلار فروخته شد.

نکته: مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی فرش محتشم کاشان، رنگ و نقش‌ونگار بسیار گیرا و منحصر‌به‌فرد آن است. 

فرش محتشم کاشان

  • فرش زیگلر محل (Zeigler Mahal Rug): زیگلر محل یکی از گران‌ترین فرش‌های جهان و مهم‌تر اینکه فرشی ایرانی است و در لیست ۱۰ فرش گران‌قیمت جهان قرار گرفته است. این کار، قالیچه‌ای مربع شکل است که در حاشیه‌های آن، نقش‌های زیبای گل بافته شده و دارای رنگ‌های اصیل است.

از جمله ویژگی‌های اصلی این فرش می‌توان به رنگ‌‌های عمیق سلطنتی، حاشیه‌های گل‌دار با نقش‌های هندسی استادانه اشاره کرد. به‌دلیل ارزش تاریخی، این اثر زیبا در حراج Sotheby به قیمت ۹۸.۵۰۰ دلار فروخته شد. 

فرش زگلر محال - گران‌ترین فرش‌های جهان

  • فرش اصفهان (Isfahan Rug): این فرش زیبای ایرانی بخشی از مجموعه “دوریس دوک” بود. یکی از بارزترین ویژگی‌های این اثر، حاشیه‌های فرعی است که دارای طرح‌های غیرمعمول تاک و سنگ‌های قیمتی به‌صورت مارپیچ با الگویی تکراری است.

این اثر با ترکیبی عالی از رنگ‌های مختلف بافته شده و نقش‌ و نگارهایی بسیار ظریف و زیبا دارد. تقارنی که در این فرش می‌بینید غیرقابل وصف است. این اثر زیبا از اصفهان در حراج Sotheby به قیمت ۱۱۶.۵۰۰ دلار فروخته شد. 

برای دیدن تمام آگهی‌های فرش در دیوار کلیک کنید

نفیس ترین فرش جهان - فرش دستباف اصفهان

  • فرش اوشک (Oushak Rug): فرش اوشک بسیار قدیمی است و به همین دلیل نیز یکی از گران‌ترین فرش‌های جهان است. رنگ‌های مختلف به‌کار رفته در فرش اوشک و کنتراست ایجاد شده شهرتی جهانی به این فرش بخشیده است.

از نظر نماد و طراحی نیز، اوشک یک نمونه بسیار عالی است. قالی‌های زیادی از این نوع و طرح وجود دارند؛ اما فرش اوشک یکی از باارزش‌ترین آن‌هاست. این اثر زیبا در حراج Sotheby به قیمت ۱۵۸.۵۰۰ دلار فروخته شد.

فرش اوشک ترکیه - گران‌ترین فرش‌های جهان

  • فرش زیگلر محل ۲ (Zeigler Mahal 2 Rug): فرش زیگلر، محل یکی دیگر از فرش‌های بسیار قدیمی و البته بسیار گران‌قیمت است که در سراسر دنیا شناخته شده: اما متأسفانه برخی از بخش‌های آن اندکی آسیب دیده است. سوراخ‌هایی در فرش وجود دارد اما این موارد چیزی از ارزش واقعی آن کم نکرده و این اثر زیبا در حراج Sotheby به قیمت ۱۷۰.۵۰۰ دلار فروخته شد.

فرش زیگلر محل در رنگ‌های بسیار ملایم و لطیفی بافته شده و بسیار سنگین است؛ به همین دلیل تنها می‌توان آن را در مکان‌های بزرگ جا داد. 

  • فرش زیگلر محل ۳ (Zeigler Mahal 3 Rug): قالی زیگلر محل ۳ یکی دیگر از گران‌ترین فرش‌های جهان و دومین فرشی است که متعلق به مرکز ایران بوده و کار دست هنرمندان ایرانی است.

این فرش به‌دلیل طرح، بافت، رنگ‌ها و شیوه بافت، تقاضای زیادی در سراسر جهان داشته و در حراج Sotheby به قیمت ۱۸۲.۵۰۰ دلار فروخته شد. در این اثر زیبا از رنگ‌های قهوه‌ای، قرمز و آبی به وفور استفاده شده و تقارن طرح‌ها شگفتی آفریده است.

  • فرش ابریشم اصفهان (Silk Isfahan Rug): و اما فرش ابریشم اصفهان گران‌بهاترین و ارزشمندترین و در عین‌حال از گران‌ترین فرش‌های جهان است که تا به حال در دنیا شناخته و به نمایش درآمده است. این فرش دارای ارزش تاریخی و رنگ‌بندی عالی و قوی است و جلوه‌ای خیره‌کننده دارد.

فرش ابریشم اصفهان یکی از پُررنگ‌ولعاب‌ترین فرش‌های گران‌قیمت و معروف جهان است که در این مقاله به معرفی آن پرداختیم. فرش ابریشم اصفهان با هنری استثنایی و تماماً با ابریشم بافته شده و در سال ۲۰۰۸ به بالاترین قیمت ممکن یعنی ۴۴.۴۵۰.۰۰۰ دلار فروخته شد. 

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، فرش‌های ایرانی یکی زیباترین و منحصر‌به‌فردترین فرش‌های معروف جهان هستند که از خطه‌های مختلف کشور مانند: اصفهان، کاشان و تبریز و به‌دست هنرمندان ایرانی با نخ‌هایی از ابریشم خالص و پشم و با رنگ‌های طبیعی و ماندگار بافته شده‌اند.

فرش ایرانی هنوز هم به‌عنوان مهد گران‌ترین فرش‌های جهان با طرح و جلوه‌ای باورنکردنی، شناخته می‌شود و بسیاری از خانه‌ها در کشورهای دیگر هم مزیّن به فرش ایرانی است. این هنر از قرن شانزدهم در ایران رواج پیدا کرد و به این ترتیب ایران به‌عنوان مرکز بافت فرش‌های دستباف خاص شناخته شد. فرش‌هایی که پس از سال‌ها به‌عنوان گران‌ترین فرش‌های جهان شناخته می‌شوند. 

***

آگهی‌های فرش را در دیوار ببینید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.