خودروهای چینی وارداتی زیر ۲۰ هزار دلار سال ۲۰۲۲ کدامند؟

0

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت چهارم آبان ۱۴۰۱ نشستی خبری در مورد خودرو برگزار کرد. در این نشست خبرنگاران پیگیر ماجرای واردات خودرو شدند. وی در همین رابطه گفت:

«تلاش زیادی از بهمن ماه برای تدوین آیین‌نامه و تصویب در هیئت دولت صورت گرفت و نهایتاً سوم شهریور ماه ابلاغ و دستورالعمل تدوین شد؛ مجلس ایراداتی وارد کرد که این ایرادات هم اصلاح شد و هم اکنون وارد فرایند اجرای کار شده‌ایم و سعی می‌کنیم هر چه سریع‌تر واردات انجام شود.»

منطقی در پاسخ به این سوال که مبدا خودروهای وارداتی کدام کشورها خواهند بود، گفت: «وزارت صمت چنین قاعده‌ای ندارد که کشورهایی مثل کره و ژاپن که پیش از این در زمان تحریم‌ها کشورمان را ترک کرده‌اند مراوده نداشته باشد و اگر چنین کنیم به طور قطع متهم به همکاری صرف با چینی‌ها خواهیم شد.» وی در همین رابطه افزود:

«خودروهای وارداتی صرفاً چینی نیستند و برخی خودروها کره‌ای و ژاپنی هستند.»

الویت در واردات کدام خودروهاست؟

«در آیین‌نامه اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو بود، بنابراین شرکت‌هایی که قصد واردات این خودروها را داشتند در اولویت قرار گرفتند که ۱۰ شرکت هستند و بعد از آنها، شرکت‌هایی که قصد واردات خودروهای ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو را داشتند در اولویت بودند.»

با این حال، به دلیل تداوم تحریم‌ها به نظر می‌رسد شانس خودروهای چینی وارداتی بیش از ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها باشد.

خودروهای چینی وارداتی

اکنون سوالی که پیش می‌آید این است: شاخص‌ترین خودروهای چینی وارداتی زیر ۲۰هزار یورو کدامند؟ در این گزارش تنها تعدادی از محصولات چانگان، یکی از خودروساز‌های شناخته شده چینی در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

  • چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۲
  • چانگان CS۳۵) ۲۰۲۲)
  • چانگان السوین کامفورت ۲۰۲۲

چانگان ایدو پلاس ۲۰۲۲

نسخه ۲۰۱۵ چانگان ایدو در بازار ایران حضور داشته است. به همین دلیل این خودرو برای ایرانیان ناشناخته نیست. نسخه قدیمی ایدو ضعف‌هایی داشت و چندان باب میل مصرف کننده ایرانی نبود. اما به نظر می‌رسد چانگان برخی از این عیب‌ها را در نسخه جدید خود برطرف کرده است.

چانگان ایدو پلاس

چانگان آیدو خودروی تولیدی شرکت چانگان است که سال ۲۰۱۲ نسل اول آن تولید شده است و در سال ۲۰۱۸ نسل دوم آن تولید می‌شود. ایدو پلاس ۲۰۲۲ نسل دوم اینت خودرو است. این خودرو در سه نسخه عرضه شده است.

  • پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو شارژر GDi با قدرت ۱۵۸ اسب‌بخار
  • گشتاور ۲۶۰ نیوتن‌متر
  • جعبه دنده هفت‌سرعته اتوماتیک
  • مشتریان می‌توانند این خودرو را با موتور تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری GDi بلو کور با قدرت ۱۲۸ اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۱ نیوتن‌متر به همراه گیربکس اتوماتیک CVT یا پنج سرعته دستی سفارش دهند.
  • مصرف سوخت این خودرو در شهر ۹.۴ لیتر به ازای هر صد کیلومتر پیمایش و برای خارج از شهر ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است.
  • این خودرو تنها برای راننده و سرنشین ایربگ دارد و از نظر سیستم ترمز و پایداری از تکنولوژی‌های ترمزهای جلو و عقب دیسکی ABS EBS بهره می‌برد.
قیمت این خودرو بین ۱۵ هزار دلار تا ۱۹ هزار دلار است.

چانگان CS۳۵) ۲۰۲۲)

نسخه‌های قدیمی چانگان CS۳۵ در ایران مونتاژ می‌شده است. این خودرو مورد استقبال خریداران ایرانی قرار گرفته بود.

این خودرو در سال ۲۰۱۸ به عنوان دومین نسل خانواده CS۳۵ روانه بازار شد و در سال ۲۰۲۱ نسخه فیس‌لیفت آن به عنوان چانگان CS۳۵ پلاس به بازار چین راه پیدا کرد.

چانگان CS35

  • موتور چهار سیلندر خطی با ۱۶ سوپاپ
  • حجم موتور ۱.۶ لیتر با ۱۲۸ لیتر قدرت
  • شش دنده اتوماتیک
  • شتاب۱۳.۵ ثانیه
  • مصرف سوخت به ازای صد کیلومتر پیمایش ۶.۷ لیتر

طراحی ظاهری به‌روز، کابین جذاب و مدرن، برخورداری از موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک معمولی که گزینه‌های بهتری برای بازار ایران به شمار می‌روند. همچنین امکانات مناسب و قیمت منطقی از دیگر ظرفیت‌های این خودرو برای حضور در بازار ایران خواهد بود.

قیمت نسخه‌های مختلف این خودرو بین ۱۷ هزار دلار تا ۱۹ هزار ۵۰۰ دلار است.

چانگان السوین کامفورت ۲۰۲۲

یکی دیگر از خودروهای چینی وارداتی چانگان آلسوین است که با دو موتور به بازار معرفی شده است. نسخه اول موتوری چهار سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۰۰ اسب بخار که از جعبه دنده ۵ سرعته دستی برای تبدیل و انتقال نیروی خود استفاده می‌کند.

چانگان السوین کامفورت

نسخه دوم موتوری پیشرانه ۱.۵ لیتری با تنفس طبیعی دارد که حداکثر قدرت ۱۰۷ اسب بخاری دارد، مهمترین تفاوت نسخه اول و دوم جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک دو کلاچه DCT آن است که می‌تواند مصرف سوخت کمتری برای کاربران داشته باشد.

قیمت این خودرو حدود ۱۵ هزار دلار است.

باید گفت در میان خودروهای چینی شناخته شده در ایران «هاوال» و «دانگ فنگ» نیز جزو خودروهای زیر ۲۰ هزار دلار باشند که می‌توانند گزینه‌های بالقوه واردات هستند. به نظر می‌رسد چینی‌ها همچنان نسبت به سایر رقبای خود برتری دارند؛ چرا که برخی از این خودروسازها بیشتر در ایران حضور داشته‌اند و ارائه خدمات پس از فروش برای واردکنندگان به‌صرفه خواهد بود.


آگهی‌های انواع خودرو را در دیوار ببینید

***

اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.