مقایسه سیتروئن ژیان با رنو ۵ و فولکس‌ بیتل

رقابت نوستالژی‌ها

0

هرچه در زمان عقب‌تر برویم، رقابت در جهان خودروها کمتر می‌شود. اما این تعداد کم خودرو دلیل بر راحتی رقابت نیست، چرا که خودروها معمولاً خیلی به‌ هم نزدیک هستند و دوبه‌دو برای مقابله با هم توسط کمپانی‌ها ساخته می‌شوند؛ برای مثال، شرکت سیتروئن ژیان را جایگزین CV2 کرد تا به رقابت با رنو ۴ بپردازد. رنو ۴ هیچ‌گاه وارد کشورمان نشد و ژیان در ایران مجبور به رقابت با نسل بعدی رقیبش یعنی رنو ۵ شد. در این مقاله، ما به مقایسه سیتروئن ژیان با رنو ۵ و فولکس‌ بیتل می‌پردازیم.

مقایسه سیتروئن ژیان با رنو ۵

شرکت سایپا (سهامی سیتروئن ایران) پس از انقلاب، مونتاژ رنو ۵ را جایگزین ژیان کرد. رنو ۵ نیز مانند ژیان به‌دلیل مصرف کم، هزینه نگهداری به‌صرفه و قیمت مناسب موردتوجه قرار گرفت و با استقبال خوبی مواجه شد. پیش از این در سال‌های ۵۳ تا ۵۵ شمسی چند نسخه رنوی دو در وارد کشور شد که دسته‌دنده‌هایی مانند ژیان داشت.

سایپا نیز در ابتدای کار مونتاژ نمونه‌های شبیه به آنها را با بدنه دو در ساخت و بعدتر خودروهای چهار در و بعد سپند و پی‌کی را جایگزین آن کرد. در حال‌ حاضر نزدیک‌ترین نمونه را به ژیان، یعنی همان نمونه دو در، مورد مقایسه قرار می‌دهیم.

مقایسه سیتروئن ژیان با رنو ۵
سیتروئن ژیان از نمای روبه‌رو

در اینکه چهره رنو ۵ در مقایسه سیتروئن ژیان جذاب‌تر و به‌روزتر بود، شکی نیست. همچنین بدنه قوی‌تر و جان‌دارتر، کابین بزرگ‌تر و جادارتر را نیز باید به این موارد اضافه کرد. رنو ۵ دارای موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱۱۰۰ سی‌سی با قدرت ۴۹ اسب‌ بخار و سقف سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت بود. این موتور را گیربکسی ۴ سرعته همراهی می‌کرد. تا اینجا رنو بسیار قوی‌تر از ژیان با موتور ۲ سیلندرش که با هوا خنک می‌شد، عمل می‌کرد. سقف قدرت ژیان ۳۵ اسب‌ بخار و سقف سرعتش ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت بود.

موتور قوی‌تر رنو ۵ و بدنه سنگین‌ترش موجب شد تا مصرف سوخت آن میزان قابل‌توجهی بیشتر از رقیب شود و به ۶٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برسد، درحالی‌که ژیان فقط ۵ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کرد. این نکته برای دو خودروی اقتصادی بسیار مهم بود.

مقایسه سیتروئن ژیان با رنو ۵
نمای داخلی سیتروئن ژیان

نکته دیگر تعلیق فوق‌العاده ژیان با وجود کوچکی و سبکی وزنش بود. این تعلیق باعث می‌شد تا در عبور از ناهمواری‌های مسیر رانندگی هیچ تکانی احساس نشود. اما مشکل ژیان قدرت کمش بود که اجازه نمی‌داد از مسیرهای شیب‌دار عبور کند و در سربالایی‌ها کم می‌آورد.

رنو ۵ گرچه دارای تعلیق عالی ژیان نبود، اما در سربالایی‌ها نیز به ضعیفی ژیان عمل نمی‌کرد. دو خودرو را می‌توان با یک قیمت خریداری کرد. مگر اینکه صاحبانشان بخواهند آنها را به‌عنوان خودرویی کلاسیک و کلکسیونری عرضه کنند و قیمتی غیرمعمول برایشان اعلام کنند.

قیمت خرید و فروش رنو ۵

مقایسه سیتروئن ژیان با فولکس‌ بیتل

کمپانی فولکس‌ واگن آلمان نیز فولکس قورباغه‌ای یا همان بیتل را به‌عنوان خودرویی اقتصادی تولید کرد که هم از نظر مصرف سوخت و هم هزینه نگهداری به‌صرفه و مناسب قشر متوسط باشد. بیتل از سال ۱۹۳۶ میلادی به تولید رسید، اما ما نسخه تولیدی در دهه ۶۰ میلادی را با ژیان مقایسه می‌کنیم تا از نظر زمان تولید در یک سطح باشد.

فولکس‌ واگن بیتل یا فولکس‌ واگن سوسک یا همان فولکس قوباغه‌ای خودمان یکی از محبوب‌ترین طراحی‌های تاریخ خودروسازی جهان را دارد. بنابراین بدون شک در این بخش بسیار جلوتر در مقایسه سیتروئن ژیان قرار می‌گیرد. همچنین استقامت بدنه‌اش آن‌قدر زیاد است که در جنگ جهانی دوم به‌عنوان خودرویی جنگی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مقایسه سیتروئن ژیان با فولکس‌ واگن قورباغه‌ای
نمای پشتی سیتروئن ژیان

بیتل در دهه ۶۰ میلادی دارای موتوری ۱۱۰۰ سی‌سی ۲ سیلندر بود که با هوا خنک می‌شد. جعبه‌دنده‌اش نیز ۴ سرعته بود. بیتل تولید ۱۹۶۵ میلادی سقف قدرتی معادل ۳۰ اسب‌ بخار داشت و به‌سختی با سرعتی بیشتر از ۹۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرد.

همین مقایسه نشان می‌دهد که فولکس قورباغه‌ای گرچه ظاهری لوکس‌تر داشت، اما عملکرد بهتری در مقایسه سیتروئن ژیان نشان نمی‌داد و ژیان به‌عنوان تولیدی اقتصادی به هدف نزدیک‌تر بود. قیمت فولکس قورباغه‌ای این روزها بیشتر از ژیانی سالم و قادر به حرکت است.

آگهی‌های خرید و فروش فولکس بیتل

جمع‌بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه سیتروئن ژیان در اختیارتان قرار داده باشد. همچنین، شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر از جدیدترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار مطلع شوید:

آخرین قیمت خرید و فروش سیتروئن ژیان

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.