روش‌های رایج کلاهبرداری استخدام در دنیا و نحوه پیشگیری از آنها

0

در این دوسال اخیر و با شیوع کوید۱۹ ، در بازه زمانی ژانویه ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱ آگهی‌های استخدام آنلاین که معمولا شغل دورکاری را پیشنهاد می‌دهد در ۲۰ کشور دنیا تقریباً سه برابر شده است. در این بین بسیاری از آگهی‌های استخدام جعلی بوده‌اند و کلاهبرداران وانمود کرده‌اند که این آگهی‌های استخدام از طرف شرکت‌های معروفی مثل آمازون یا والمارت منتشر شده‌اند.

کلاهبرداران افرادی را شکار می‌کنند که خواهان مشاغل دورکار با دستمزد بهتر هستند. زیان‌های گزارش شده به FBI در مورد کلاهبرداری‌های شغلی بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ حدود ۲۷ درصد افزایش یافته‌است و شکایات به مرکز ضد کلاهبرداری کانادا در سال ۲۰۲۰ تقریباً دو برابر شده است.

بر اساس گزارش مرکز شکایات جرایم اینترنتی FBI، ۱۶۰۱۲ نفر در سال ۲۰۲۰ قربانی کلاهبرداری‌های شغلی شده‌اند که این مساله بیش از ۵۹ میلیون دلار خسارت را در بر داشته‌ است. کلاهبرداران معمولا از طریق پلتفرم‌های شغلی آنلاین به اهداف خود رسیده‌اند. بنا بر آمار منتشر شده، ۳۲٪ از آنها از طریق وب سایت Indeed، هفت درصد از طریق Linkedin و ۶٪ از طریق فیس بوک به افراد جویای کار دسترسی پیدا کردند.

۱. یک کلاهبرداری رایج: ارسال مجدد

کلاهبرداری‌های ارسال مجدد یا (reshipping) شصت و پنج درصد از بازار کار کلاهبرداری استخدام برای مشاغل خانگی را تشکیل می‌دهند، ارسال مجدد بسته‌ها به جدیدترین مورد در لیست طولانی کلاهبرداری‌های مشاغل خانگی تبدیل شده‌است. در این شیوه کلاهبرداران به فرد جویای کار وعده می‌دهند که در ازای دریافت مبالغ قابل‌توجهی، بسته‌هایی را در خانه خود دریافت کرده و به آدرس دیگری ارسال کند.

قربانیان این کلاهبرداری برای کارشان پولی دریافت نمی‌کنند و USPS یا همان اداره خدمات پستی ایالت متحده آمریکا به آن‌ها هشدار می‌دهد که این کلاهبرداری‌های پیچیده به طور بالقوه می‌توانند جویندگان کار را فریب دهند. سایر طرح‌های رایج شامل ارائه چک‌های تقلبی به قربانیان و درخواست از آنها برای ارسال پول به اشخاص ثالث است.

ارسال مجدد آنلاین، یک کلاهبرداری بسیار جدی و حتی خطرناک برای یک کارجو است. زیرا کسانی که ناخواسته در دام آن می‌افتند مجرم شناخته می‌شوند. این شغل که به عنوان حمل و نقل پستی شناخته می‌شود، در واقع مشاغل خانگی را در بر می‌گیرد که شامل بسته بندی مجدد و ارسال کالاهای دزدیده شده به مشتریان خارج از ایالات متحده است. اگرچه این کلاهبرداران وعده پرداخت دستمزد و بازپرداخت هزینه‌های حمل و نقل از جیب خود را داده‌اند، اما کسانی که قربانی این نوع کلاهبرداری می‌شوند به ندرت پولی دریافت می‌کنند.

نمونه‌ای از آگهی شغلی برای کلاهبرداری ارسال مجدد آنلاین: Online Re-Shipping

«ما به تعدادی کارگر صادق برای یک شرکت پردازش بسته در نیویورک نیاز داریم، شما برای به دست آوردن این شغل کافی است تنها در یکی از ایالات آمریکا مستقر باشید. ما مشتریان مختلفی در سرتاسر جهان داریم و این موقعیت شغلی را مطابق با نیاز آنها ایجاد کرده‌ایم. ما به شما ۴۰ دلار برای هر بسته پردازش شده و ارسال آن پیشنهاد می‌کنیم. پرداخت ما به شما ۲ مرتبه در ماه انجام می‌شود. همچنین شرکت کلیه هزینه‌های حمل و نقل را تقبل خواهد کرد. حقوق شما کاملاً به توانایی شما در کار سریع و مفید بستگی دارد.»

به خاطر داشته باشید کلاهبرداری‌های شغلی در سراسر اینترنت بیداد می‌کنند. هرچند کلاهبرداران همیشه وجود داشته‌اند، اما استفاده روزافزون از فناوری باعث شده تا کلاهبرداران خلاقیت بیشتری پیدا کنند و بر افراد جویای کار بیشتری تاثیر بگذارند.

۲. ایمیل ناخواسته شما را صاحب شغل نمی‌کند!

پیشنهاد استخدام ناخواسته

گاهی اوقات کلاهبرداران با اسکن صفحات وب و رزومه شخصی در سایت‌های استخدامی در اینترنت، هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند. آنها برای کارجویان احتمالی کار، ایمیل می‌فرستند تا در پوشش شرکت‌ها و آژانس‌های استخدامی ظاهر شوند، وب‌سایت‌ها و اسناد رسمی خود را معرفی می‌کنند، و از انواع منابع دروغین و متن‌های از پیش برنامه‌ریزی شده و تمرین شده تلفنی یا حضوری استفاده می‌کنند. آن‌ها برای جلب اطمینان معمولا از دفاتر اجاره‌ای، اتاق هتل یا محیط مشابه – برای جلب اعتماد کارجو استفاده می‌کنند.

پیشنهادات شغلی ناخواسته اغلب به شکل ایمیل کلاهبرداری شغلی ارائه می‌شود. این پیشنهادات توسط کارجو جستجو نمی‌شوند، معمولا استخدام فوری یا فرصت مصاحبه برای یک شغل عالی را پیشنهاد می‌دهند تا شما را تحریک و وسوسه کنند. برخی از کلاهبرداران حتی وانمود می‌کنند که از یک شرکت یا هیئت شغلی معروف (مانند FlexJobs، ZipRecruiter یا Indeed) ایمیل می‌زنند تا کارجو را برای مصاحبه متقاعد کنند. این پیشنهادها ممکن است از طریق رسانه‌های اجتماعی (مانند فیسبوک یا اینستاگرام) نیز ارائه شوند.

حتی لینکدین هم با جست و جوی کار و کلاهبرداری‌های استخدام غریبه نیست. در لینکدین همانطور که این امکان وجود دارد که یک استخدام کننده واقعی در مورد یک شغل قانونی با شما تماس بگیرد، ممکن است یک کلاهبردار هم شما را هدف قرار داده باشد. کلاهبرداران وقتی از طریق لینکدین پیام ارسال می‌کنند، احتمال بیشتری می‎‌دهند تا فرد جویای کار فریب بخورد. استخدام کنندگان جعلی، پس از اینکه در لینکدین با کارجو ارتباط برقرار کردند، از جویندگان کار می‌خواهند که نرم‌افزاری مانند تلگرام را برای مصاحبه دانلود کنند.

پیشنهاد می‌شود هر پیشنهاد ناخواسته را به عنوان یک کلاهبرداری شغلی تلقی کنید، مهم نیست از کجا آمده است.

نمونه آگهی شغلی برای کلاهبرداری پیشنهاد شغلی ناخواسته:

«شرکت بین‌المللی ما به دنبال کارمندان جدید برای پست‌های مختلف است. ما دارای سابقه طولانی در صنعت و بازار خود هستیم و اکنون کارمندانی را برای کار از خانه استخدام می‌کنیم. آرزوی ما در حال حاضر این است که سطح کسب و کار خود را به کشورهای بیشتری افزایش دهیم، بنابراین به امید همکاری با همه شما در اینجا تبلیغات می‌کنیم. در این شغل نیازی به سرمایه‌گذاری ندارید و از شما نمی‌خواهیم که اطلاعات حساب بانکی خود را به ما بدهید! فعالیت ما کاملاْ رسمی است و با کار در شرکت ما می‌توانید در یک شغل دائمی به رشد شغلی برسید.»

۳. کلاهبرداری هرمی

یکی از کلاهبرداری‌های استخدامی، دعوت به همکاری در شرکت‌های هرمی است. بازاریابی هرمی غیرقانونی است و هیچ مبنایی در تجارت واقعی ندارد. به طور معمول، هیچ محصولی در یک طرح بازاریابی هرمی وجود ندارد، این کار فقط مبادله پول است. در این نوع مبادله برای اینکه کسی با یک طرح بازاریابی هرمی درآمد کسب کند، شخص دیگری باید سرمایه خود را از دست بدهد.

نمونه آگهی شغلی برای کلاهبرداری بازاریابی هرمی:

«اسم من مایکل است. من این وظیفه را بر عهده گرفته‌ام که به مردم کمک کنم در کسب‌>کار آنلاین خود موفق باشند. من دائماً به دنبال بهترین راه‌ها و ابزارها برای ساده‌تر کردن کار شما هستم و مسیر کسب درآمد را به شما آموزش می‌دهم. من دستگاه نقدی eBay را توسعه داده‌ام – این ماشین این امکان را فراهم می‌کند که ۹۹٪ از مردم به طور خودکار در eBay درآمدی عالی داشته باشند. راه‌اندازی این نرم‌افزار تنها چند دقیقه طول می‌کشد. بعد از این مرحله فقط باید منتظر باشید تا پول وارد زندگیتان شود!»

۴. کلاهبرداری از راه شبکه بانکی( wire transfer)

این کلاهبرداری که در بین سارقان محبوب است، پول را به سرعت از یک حساب به حساب دیگر منتقل می‌کند. معکوس کردن این تراکنش‌ها دشوار است و بازیابی وجوه از دست رفته را تقریبا غیرممکن می‌کند. اگرچه گاهی اوقات درخواست انتقال پول ممکن است قانونی به نظر برسد، اما همیشه باید به طور کامل بررسی شود. کلاهبرداران به عنوان مدیران شرکتی ظاهر می‌شوند که از کارمندان می‌خواهند به طور متقلبانه پول را از یک حساب به حساب دیگر منتقل کنند.

نمونه آگهی شغلی واقعی برای کلاهبرداری شبکه بانکی

«ما یک شرکت کوچک تازه‌ تأسیس هستیم که در حوزه صادرات کالا به خارج از کشور فعالیت داریم. ما قراردادهای مختلف صادرات کوچک را در مناقصه‌ها برنده شده‌ایم، اخیراً برای تامین برنامه‌های مالی برای تجزیه و تحلیل بازار، یک نرم افزار مدیریت پروژه در ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی کردیم که با موفقیت به ثمر رسیده است. ما زمان زیادی برای پذیرش حواله‌های بانکی نداریم و نمی‌توانیم چک‌های صندوقدار و حواله‌های پول را نیز بپذیریم. بنابراین برای پذیرش سریعتر این پرداخت‌ها در کشور شما، به کمک شما نیاز داریم. اگر به دنبال کسب سود بیشتر هستید، ما شما را به عنوان نماینده خود در کشورتان می‌پذیریم. شما ۱۰ درصد از هر معامله‌ای را که انجام می‌دهیم به عنوان پورسانت یا حقوق خود دریافت خواهید کرد.»

۵. کمک هزینه‌های ارتقاء شغلی

کمک هزینه ارتقا شغلی، یک روش رایج کلاهبرداری استخدام در دنیا

این کلاهبرداری برای کارجویانی است که ممکن است نیاز به تحصیل یا گواهینامه‌های اضافی برای حرفه خود داشته باشند. آن‌ها معمولاً ایمیلی دریافت می‌کنند که از کارجو می‌خواهد به صورت آنلاین برای کمک هزینه پیشرفت شغلی که ظاهراً از طرف دولت می‌آید و در صورت تأیید می‌تواند مستقیماً به حساب واریز شود، درخواست دهند.

نمونه آگهی شغلی برای کلاهبرداری کمک هزینه پیشرفت شغلی

«سلام، امیدوارم حال شما خوب باشد. به ما اطلاع داده شد که ممکن است واجد شرایط دریافت کمک هزینه جدید پیشرفت شغلی باشید. اگر از این برنامه استفاده نکرده‌اید، مهلت استفاده از این گزینه رو به اتمام است. اگر واجد شرایط دریافت کمک هزینه باشید، این امکان وجود دارد که ۵۷۳۰ دلار را مستقیماً به حساب شما واریز کنیم. هفته گذشته ۷۱ عضو از این کمک هزینه پیشرفت شغلی استفاده کرده‌اند. این کمک مالی از سوی دولت است و نیازی به بازپرداخت ندارد.»

نکاتی که باید به آن دقت کنید:

  • وقتی شما با یک لیست مشاغل آنلاین از یک شرکت معروف که مشاغل کار از خانه را ارائه می‌دهد روبرو می شوید باید از خود بپرسید آیا این همه شرایط خوب برای یک شغل منطقی است؟ آیا این شرکت واقعاً همان شرکتی است که ادعا می‌کند؟
  • کلاهبرداران سعی می‌کنند با تغییر اندک در آدرس وب سایت قانونی، نشانی مشابه برای شرکت خود بسازند. اگر به دقت نگاه نکنید، ممکن است متوجه نباشید که در یک وب سایت کلاهبرداری گیر افتاده‌اید. به عنوان مثال، یک وب سایت شرکت واقعی ممکن است دارای آدرس companyname.com باشد. اما، وقتی به وب سایت جعلی نگاه می‌کنید، آدرس company-name.com است. این یک تغییر ظریف است، اما می‌تواند نشان دهد که شما در وب سایت واقعی شرکت نیستید.
  • کلاهبرداران از خدمات پیام رسانی فوری برای برقراری ارتباط و انجام مصاحبه‌های شغلی جعلی با جویندگان کار استفاده می‌کنند. این کار اگرچه راحت و بدون دردسر است، اما به ندرت می‌توان یک موقعیت شغلی را تضمین کرد یا با یک شرکت قانونی مصاحبه شغلی را از طریق یک پلت فرم چت انجام داد. اگر از طریق چت با شما تماس گرفته شد، حتماً درخواست کنید که با شما تماس بگیرند و قبل از مصاحبه تحقیقات خود را انجام دهید تا ببینید آیا نتایج دارای علامت قرمز هستند یا خیر.
  • ممکن است در ابتدا اینطور به نظر برسد که شغل رویایی خود را پیدا کرده‌اید، اما پس از بررسی بیشتر نمی‌توانید اطلاعاتی در مورد شرکت پیدا کنید. اگر نمی‌توانید شماره تلفن، مکان، آدرس وب یا کارمندان را تایید کنید، قطعاً با یک آگهی جعلی روبرو هستید. در عصر حاضر، شرکت‌های واقعی حضور آنلاین و مشارکت در رسانه‌های اجتماعی خواهند‌ داشت.اگر شغلی از شما می‌خواهد روی یک پیوند خاص کلیک کنید یا اطلاعات شخصی و مالی دقیقی را درخواست می‌کند، احتمالا شخصی در تلاش است اطلاعات حساس شما را برای استفاده مخرب جمع‌آوری کند. کلاهبرداری‌های فیشینگ اغلب به نظر می‌رسند که از یک شرکت معتبر و شناخته شده می‌آیند، بنابراین همیشه به جای پاسخ دادن به هرگونه ارتباط «فیش‌ای»، مستقیماً از طریق وب‌سایت قانونی آن‌ها با کارفرما تماس بگیرید.
  • از آنجا که ۵۳.۶ درصد از جمعیت از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، آن‌ها به مکانی محبوب برای کلاهبرداران برای به اشتراک گذاشتن آگهی‌های شغلی جعلی تبدیل شده‌اند.
  • معمولاً صفحات فیس بوک یا پروفایل‌های لینکدین تله‌های خوبی برای تبلیغ فرصت‌های شغلی جعلی هستند، هرچند ممکن است یک پروفایل جعلی شما را دچار خطا کند، اما به یاد داشته باشید که حساب‌های واقعی نیز می‌توانند پست‌های جعلی را تبلیغ کنند.
  • توییتر یکی دیگر از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی است که به صورت کامل در برابر حساب‌های جعلی یا واقعی که مشاغل جعلی را تبلیغ می‌کنند امن نیست و از کاربران محافظت نمیکند. به عنوان مثال، کلاهبرداری‌های شغلی را می‌توان از طریق لینک‌های URL کوتاه شده (bit.ly یا ow.ly) در سراسر توییتر به اشتراک گذاشت که شما را به وب‌سایت‌های کلاهبردار و جعلی ارجاع می‌دهد.
  • هنگامی که صحبت از کلاهبرداری‌های شغلی در رسانه‌های اجتماعی می‌شود، مهم است که همیشه مطمئن شوید که حساب رسانه اجتماعی استخدام کننده/کارفرما قانونی است. برای مثال، اگر حساب کاربری در توییتر تعداد کمی فالوور داشته باشد، به احتمال زیاد یک حساب جعلی است. به همین ترتیب، اگر نام کارفرما را در گوگل جستجو کنید و بیش از یک نمایه ظاهر شد، بهتر است که محتاط باشید.
  • گاهی اوقات، کلاهبرداران تا آنجا پیش می‌روند که وب‌سایت‌های استخدام یا استخدام جعلی ایجاد می‌کنند. تشخیص این نوع از کلاهبرداری شغلی می‌تواند سخت تر از بقیه باشد، به ویژه به این دلیل که برخی از این سایت‌ها درست مثل سایت‌های قانونی بسیار حرفه‌ای هستند، اما واقعیت این است که هیچ پیشنهاد شغلی یا استخدام کننده خارج از وب سایت وجود ندارد.
  • در حالی که کلاهبرداری‌های استخدامی مستقیماً روی کارجویان کار تأثیر می‌گذارد، مشاغل نیز از کلاهبرداری‌های شغلی خسارت می‌بینند. این واکنش متقابل زمانی اتفاق می‌افتد که کلاهبردار، با جعل هویت یکی از کارمندان یک سازمان قانونی یا نام یک برند تجاری از شما سواستفاده کند..
  • در نظر داشته باشید که شرکتی مثل لینکدین خدماتی می‌دهد که بتوانید آگهی استخدام قابل اعتماد را شناسایی کنید مثلا: می‌توانید با کارجو از طریق InMail تماس بگیرید: الگوهای سفارشی برای ارتباط سریع با کارجو از طریق InMail ایجاد می‌شود. اینجا محیط پیام رسانی است قابل اعتماد که می‌توانید در فضای لینکدین استفاده کنید و از نرخ پاسخ‌دهی بالاتری نسبت به تماس با ایمیل دارد.

لینکدین، نمونه موفق برای جلوگیری از کلاهبرداری در حین استخدام

پیشگیری از کلاهبرداری شغلی در لینکدینلینکدین به عنوان یک شبه اجتماعی حرفه‌ای فعال با ۵۰ میلیون صفحه شرکت و ۷۰۶ میلیون عضو یکی از نرم‌افزارهای خدماتی آنلاین بزرگ جهان است که افراد به کمک آن شغل، مشاوره و فرصتی برای فرصت‌های اقتصادی پیدا می‌کنند.

شرکتی مثل لینکدین که وظیفه اصلی آن متصل کردن کارجو و شرکت‌های جویای کارمند است، همیشه با خطر کلاهبرداری افراد سودجو از آگهی دهندگان خود روبرو است و از این رو خدماتی می‌دهد که بتوانید آگهی استخدام قابل اعتماد را شناسایی کنید. در ادامه به چند روش لینکدین اشاره می‌کنیم:

  • می‌توانید با کارجو از طریق InMail تماس بگیرید: یکی از الگوهای سفارشی برای ارتباط سریع با کارجو از طریق InMail – در لینکدین انجام می‌شود. inMail محیط پیام رسانیقابل اعتماد است که به وسیله آن می‌توانید در فضای لینکدین کار کنید و از طریق آن امنیت ارتباطی خود در این پلتفرم را ارتقا دهید. از طرف دیگر استفاده از inmail نرخ پاسخ‌دهی به درخواست‌های شما را در لینکدین بالا می‌برد چرا که در واقع مسیر اصلی ارتباط در این پلتفرم است.
  • لینکدین ادعا می‌کند: « تیم‌های ما از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی همراه با تیم‌های متخصص استفاده می‌کنند تا اکثر اتفاق محتوایی را که این خط‌مشی‌های ممنوعیت پروفایل جعلی یا فعالیت متقلبانه را نقض می‌کنند، قبل از انتشار عمومی حذف کنند – ۹۶٪ از حساب‌های جعلی شناسایی شده و ۹۹.۱٪ از هرزنامه‌ها و کلاهبرداری‌ها توسط دفاع خودکار ما شناسایی و حذف می‌شوند.»
    به گفته لینکدین بین ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۹، ۲۱.۶ میلیون حساب جعلی بسته شد. این کار باعث جلوگیری از ایجاد ۱۹.۵ میلیون حساب جعلی هنگام ثبت نام شد.
  • محدود کردن ۲ میلیون حساب جعلی قبل از گزارش اعضا و ۶۷۰۰۰ دنبال کننده گزارش اعضا یکی دیگر از اقدامات مهم لینکدین در جهت جلوگیری از کلاهبرداری آنلاین بود.
  • لینکدین همچنین با شرکت‌های هم راستای خود، سیاست‌گذاران، مجری قانون و سازمان‌های دولتی در تلاش برای ایمن نگه داشتن شما همکاری می‌کند.

منابع:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.