صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی بیمه شدند

صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی بیمه شدند

با پیگیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بیمه صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی از ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ مجدد برقرار شد.

به گفته سرپرست اداره کل حمایت از تولید صنایع دستی، مشکل تامین بودجه بیمه تامین اجتماعی صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی رفع شد.

این مشکل با پیگیری‌های مهندس ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هیئت دولت و همکاری دستگاه‌های ذیربط مرتفع شد. در نتیجه این امر، بیمه صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی از ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ مجدد برقرار  شد.

چرا بیمه صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی قطع شد؟

علت اصلی قطع بیمه صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی، تامین نشدن اعتبار موردنیاز این بیمه مشخص شده است. اعتباری که به گفته محمد حسین عسکرپور، سرپرست اداره کل حمایت از تولید صنایع دستی، با تلاش‌های وزیر میراث فرهنگی تامین شد. بهطوری که مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این بیمه تخصیص داده شد.

با تخصیص این مبلغ، بیمه ۲۷۲۴ هنرمند صنایع دستی که از ابتدای سال قطع شده بود مجدد برقرار می‌شود. همچنین مقرر شده است تا بیمه هنرمندان صنایع دستی از سه ماهه دوم سال تمدید شود و صنعتگران برای تمدید بیمه تامین اجتماعی نیازی به واریز حق بیمه آزاد در سه ماه دوم سال نداشته باشند.

تعیین تکلیف برای حق بیمه پرداختی از سوی هنرمندان و صنعتگران

به گفته محمد حسین عسکرپور، برای تعیین تکلیف مبالغی که هنرمندان صنایع‌دستی از ابتدای سال برای حق بیمه خود پرداخت کرده‌اند، مذاکراتی انجام شده است.

حال باید امیدوار بود تا این مذاکرات به نتیجه برسد و خبر خوبی در این باره به هنرمندان و صنعتگران اعلام شود. زیرا تا پیش از تامین شدن بودجه از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی باید به‌صورت شخصی حق بیمه خود را پرداخت می‌کردند. به همین دلیل این افراد از ابتدای سال مجبور به پرداخت حق بیمه بودند و مبلغ آن را به مدت ۶ ماه به صورت شخصی پرداخت می‌کردند.

صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی بیمه شدند

مراحل اخذ بیمه صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی

  • مراجعه به معاونت صنایع دستی و ارائه درخواست بیمه تامین اجتماعی
  • ثبت‌نام در سایت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به آدرس www.irantvto.ir
  •  شرکت در آزمون سازمان فنی و حرفه‌ای
  • معرفی شدن از سوی اداره کل میراث فرهنگی به شعبات بیمه در صورت قبولی در آزمون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور

نکات مهم برای دریافت بیمه صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی

متقاضیان این نوع بیمه‌نامه باید توجه داشته باشند که برای بهره‌مندی از پوشش بیمه تامین اجتماعی مخصوص صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی، داشتن پروانه تولید انفرادی و یا داشتن کارت شناسایی با کد ۴/۴ الزامی است.

همچنین متقاضیان این نوع بیمه باید به معاونت صنایع دستی استان یا نمایندگی‌های اداره‌های کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مراجعه کنند و درخواست بهره‌مندی از پوشش بیمه را به آنها ارائه دهند.

پس از ارائه درخواست و بررسی فرم‌های تکمیلی ارائه‌شده توسط معاونت صنایع دستی استان یا نمایندگی اداره‌های میراث فرهنگی، مجوز مورد نظر به این اشخاص داده می‌شود. برای بررسی فرم‌های تکمیلی از سوی این ادارات کارشناسانی به کارگاه‌های معرفی‌شده فرستاده می‌شود تا پس از بازدید و تایید اطلاعات و ارسال آن به نمایندگی‌های مربوطه، بیمه نامه صادر شود.

صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی باید به این نکته توجه داشته باشند که در زمان بازدید کارگاه از سوی کارشناس بیمه، فضای کارگاه، رعایت اصول ایمنی و بهداشتی، ابزار و تجهیزات کارگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین باید برای کارشناس مربوطه اثبات شود که شخص یا اشخاص متقاضی، مهارت فنی لازم و کافی در تولید صنایع دستی مد نظر را دارند.

 


آگهی‌های انواع مشاغل را در دیوار ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *