راهنمای محله دروس؛ هر آنچه باید درباره این محله تهران بدانید

0

دروس محله‌ای در منطقه ۳ شهرداری تهران است. این محله از شمال به کلاهدوز، از جنوب به بلوار شهرزاد، از غرب به قلهک و از شرق به دروس پاسداران منتهی می‌شود. نام محله دروس از دو کلمه دره و روس گرفته شده است. دلیل این نام‌گذاری وجود اقامتگاه‌های تابستانی روس‌ها و بمباران همان دره به وسیله روس‌ها بوده است. خیابان‌های این منطقه به معماری مهندسی و اصولی آن در تهران شهرت دارد و وجود ۷ سفارتخانه در این محله آن را به دیپلماتیک‌ترین منطقه تهران تبدیل کرده است. از مکان‌های دیدنی این منطقه می‌توان به گالری گلستان و مقبرهٔ مخبرالسلطنه اشاره کرد. در ادامه مطلب، بیشتر با محله دروس تهران آشنا می‌شوید.

محله دروس کجاست؟

با دیدن نقشهٔ تهران و نقشه محله دروس، با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه متوجه می‌شویم که این محله در شمال‌شرق تهران واقع شده است. این محله در منطقهٔ ۳ شهرداری تهران قرار دارد. دروس از شمال به کلاهدوز، از جنوب به بلوار شهرزاد، از غرب به قلهک و از شرق به دروس پاسداران منتهی می‌شود.

محله دروستاریخچهٔ محله دروس

شاید در نام این محله، کلمه روس که در آن گنجانده شده شما را کنجکاو کرده باشد که کنجکاوی درست و به جایی است. دروس از دو واژهٔ دره و روس تشکیل شده است. البته نام اصلی این منطقه گروس بوده است. اما دلیل نام‌گذاری و معنی دروس، بیشتر به خاطر وجود اقامتگاه‌های تابستانی روس‌ها در دورهٔ قاجار و بمباران کردن این دره در جنگ جهانی دوم به وسیله روس‌ها است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که زمین‌های این منطقه به نام سه خاندان شیبانی، احتشام‌السلطنه و مخبرالسلطنه بوده است. به دلیل حضور این سه خاندان در این منطقه، سیستم فئودالی بر زمین‌ها حاکم بوده و اغلب بومی‌های این منطقه روی زمین‌های این سه خاندان به کشاورزی مشغول بودند. دو خاندان شیبانی و احتشام‌السلطنه زمین‌های خود را فروختند و فقط مخبرالسلطنه زمین‌های خود را وقف کرد. اما جالب است که با حضور این سه خاندان از ابتدای شکل‌گیری این منطقه، ردپایی از اسامی آن‌ها در معنی دروس پیدا نمی‌شود!





امکانات محله

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های محلهٔ دروس که همه ساکنانش روی آن قسم می‌خورند، وجود خیابان‌های عظیم، منظم و اصولی مطابق با زندگی شهری در ایران است. اگر سری به این محله زده باشید، حتما متوجه این موضوع شده‌اید. یکی دیگر از امکانات این منطقه وجود سفارتخانه‌های بسیار در این محلهٔ شمالی است. ۷ سفارتخانه، منازل سفیران کشورهای مختلف و دفاتر بین‌المللی در این محله، وجود دارد. به همین دلیل دروس را دیپلماتیک‌ترین منطقه تهران می‌نامند.

موقعیت جغرافیایی این منطقه، شهرسازی اصولی و امکاناتی که به آن اشاره شد، قیمت خانه در دروس را نسبت به سایر مناطق شمالی تهران در سطح بالاتری قرار داده است.





محله دروس تهرانحمل‌ونقل عمومی و مترو دروس

اگر معضل اصلی پایتخت یعنی ترافیک را کنار بگذاریم، این منطقه دسترسی بسیار راحتی به سایر مناطق تهران دارد. در اغلب خیابان‌های اصلی این محله، پایانه‌های تاکسی‌رانی تعبیه شده است. به جز این، اگر سری به نقشهٔ حمل‌ونقل عمومی و منطقه دروس روی نقشه بزنیم، به وسایل حمل‌ونقل عمومی ارزان‌تری مانند مترو و اتوبوس برمی‌خوریم.

مسافران این منطقه با اتوبوس که در پایانه‌های شهید کلاهدوز، دستواره، پاسداران و سوهانک ایستگاه دارد، به اغلب مناطق اصلی تهران دسترسی پیدا می‌کنند. اگر هم برای رسیدن به مقصد عجله داشته باشند، به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو یعنی قلهک و شریعتی مراجعه کرده و سوار مترو می‌شوند.

نقشه محله دروس

برای دیدن نقشه دروس، از لینک زیر استفاده کنید:

خیابان‌های مهم محله دروس

وجود خیابان‌های منظم با استاندارد زندگی شهری در ایران، این منطقه را به یکی از اصولی‌ترین مناطق تهران تبدیل کرده است. اما همیشه در تمام محله‌ها چند خیابان وجود دارد که از خیابان‌های دیگر به مراتب گران‌تر، زیبا‌تر و معروف‌تر هستند.

در دروس سه خیابان اصلی یعنی خیابان یارمحمدی دروس، خیابان احتشامی و خیابان چیذری از بهترین خیابانهای دروس هستند و قیمت بالاتری نسبت به سایر خیابان‌های این محله دارند. همین‌طور خیابان یخچال که خیابان مشترک میان دروس و قلهک است و گذر چال هرز از قدیمی‌ترین مناطق این محلهٔ شمالی در تهران به حساب می‌آیند.

مکان‌های دیدنی دروس

جالب است بدانید که دروس در گذشته با باغ‌ها و کوچه باغ‌های زیادی احاطه شده بود. حالا دیگر باغ‌ها به مرور زمان از بین رفته و جای خود‎ را به آسمان خراش‌های بزرگ و نوساز داده‌اند. از آن همه باغ و مناطق طبیعی، حالا دو بوستان پایداری (زمرد) و محصل در این محله به عنوان مناطق تفریحی به چشم می‌خورد.

دروس در تهرانگالری گلستان از دیگر جاذبه‌های این منطقه است که در خیابان کماسایی قرار دارد. این گالری مکان بسیار مهمی بوده و محل تجمع هنرمندان است. مدیریت این گالری را لیلی گلستان دختر ابراهیم گلستان، داستان‌نویس و مترجم برعهده دارد. از مراکز دیدنی دروس می‌توان به موقوفه‌های مخبرالسلطنه که مسجد هدایت، بیمارستان و کتابخانه است، اشاره کرد. همچنین مقبرهٔ مخبرالسلطنه وزیر رضا شاه پهلوی که از سه خاندان اصلی دروس بوده در خیابان هدایت و انتهای کوچه مسجد هدایت در این محله واقع شده است.

با وجود اینکه خیابان‌های این منطقه اصولی ساخته شده و زبانزد خاص و عام است؛ اما در دروس به تاسیس مراکز تفریحی توجه زیادی نشده و در حال حاضر سینمایی در دروس وجود ندارد. ساکنان این منطقه اگر قصد رفتن به سینما را داشته باشند باید به سینمای قلهک بروند.





عکس های محله دروس

در ادامه، عکس‌هایی از محله دروس و امکانات این محله زیبا از تهران را مشاهده می‌کنید.

آگهی‌های املاک محله دروس

اگر قصد خرید یا اجاره خانه در دروس را دارید، می‌توانید از آگهی‌های موجود در دیوار، جدیدترین خانه‌ها را با قیمت مدنظر خود پیدا کنید. همچنین تمامی آگهی‌های فروش اداری و تجاری و اجاره اداری نیز از لینک زیر قابل مشاهده هستند. اگر هم قصد برنامه‌ریزی برای خرید و اجاره آتی در این محله را دارید، از لینک زیر می‌توانید قیمت حدودی املاک را در دروس ببینید.



آگهی های املاک محله دروس تهران در دیوار



ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.