شرایط زندگی و امکانات محله دولت آباد تهران چگونه است؟

0

محله دولت آباد در جنوب شرق استان تهران واقع است. این محله در منطقه ۲۰ شهرداری تهران، با مشیریه از شرق، شهادت از جنوب، جوانمرد قصاب از غرب، کیانشهر جنوبی از شمال همسایه است. همچنین بزرگراه امام علی (ع) در جنوب این محله، بزرگراه آزادگان در شمال، بزرگراه شهید رستگار در شرق این محله قرار دارند. این محله دارای ایستگاه مترو مجزا بوده که در جوار آن پایانه تاکسیرانی و اتوبوسرانی وجود دارد. یکی از مهمترین خیابان‌های محله دولت آباد، بلوار قدس نام دارد. البته بلوار بروجردی و خیابان اردستانی نیز دیگر خیابان مهم این محله هستند.

محله دولت آباد کجا است؟

محله دولت‌ آباد در جنوب شرق استان تهران و در منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد. دولت‌ آباد با مشیریه از شرق، شهادت از جنوب، جوانمرد قصاب از غرب، کیانشهر جنوبی از شمال همسایه است. همچنین بزرگراه امام علی (ع) در جنوب این محله، بزرگراه آزادگان در شمال، بزرگراه شهید رستگار در شرق این محله قرار دارند.

فروش آپارتمان دولت آباد

نقشه محله دولت آباد

در تصویر زیر نقشه دولت آباد و مرز محله آن مشخص است.

تاریخچه محله دولت آباد

بغداد کوچک در تهران بزرگ نامی است که زندگی در دولت آباد را برای ساکنان آن تداعی می‌کند. دولت آباد محله‌ای در جنوب شرق تهران است که قدم گذاشتن در آن بی‌مانند به شهرهای عراقی نیست. محله‌ای که در جوار بوستان آزادگان قرار دارد.

محله دولت آباد همانند محله‌های همجوارش یعنی مشیریه و کیانشهر، در گذشته جزو روستاهای اطراف تهران بود. روستایی که در مسیر شهر خراسان و بقعهٔ حضرت عبدالعظیم حسنی در ری قرار داشت و محل عبور زائران و مسافران بود. شاید بتوان دلیل رونق این روستا و توجه به آن در زمان قاجار را قرارگیری آن بر سر راه مسافران دانست.

۴۰ تا ۵۰ سال است که این نقطه از تهران حال و هوای زندگی شهری را به خود گرفته و دلیل آن نیز مهاجرت تعداد زیادی از ساکنان عراق برای فرار از آزارهای صدام حسین بوده است. در واقع می‌توان گفت بیشتر ساکنان این محله، معاودان عراقی هستند. افرادی که با وجود ضبط اموالشان از سوی صدام حسین، ‌به این بخش از تهران مهاجرت کردند و به زندگی و کسب و کار در این محله مشغول شدند. محله‌ای که در سال ۱۳۴۹ توسط شرکت دولت آباد که یک شرکت خصوصی بود، ساخته شد. البته تنها ساکنان این محله اقوام عرب زبان نیستند بلکه ساکنان قدیمی تهران، ترک زبان‌ها و دیگر اقوام ایرانی نیز در این محله سکونت دارند.

بافت قدیمی دولت آباد

جالب است بدانید در این محله علاوه بر عراقی‌ها،‌ اقوامی از لبنان، ‌سوریه و بحرین نیز زندگی می‌کنند. به طوری که این محله حال و هوای شهرهای عربی را به خود گرفته و رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های زیادی به سبک رستوران‌های عربی دارد. یکی از پاتوق‌های شکم‌گردی این محله بلوار قدس دولت‌آباد است. در این بلوار رستوران‌ها و فروشگاه‌های عراقی و بازار دولت آباد به چشم می‌خورد که از ۳۰ سال پیش به تدریج در محله رونق گرفته‌‌اند.

دولت آباد در گذشته سه میدان داشت که اکنون تبدیل به چهار میدان شده است. نام این میدان‌ها؛ میدان بروجردی، میدان یکم دولت‌آباد، میدان دوم دولت‌آباد و میدان سوم دولت‌آباد است.

امکانات محله دولت‌آباد

از فلافل فروشی‌ها و باقلوا فروشی‌های دولت آباد که بگذریم نوبت به دیگر امکانات رفاهی، خدماتی و درمانی این محله می‌رسد. از جمله امکانات تفریحی محله دولت آباد بوستان بزرگ آزادگان است. این بوستان در جهت شمالی محله دولت آباد واقع شده و ۱۱۲ هکتار وسعت دارد و به عنوان بزرگترین بوستان شهری کشور شناخته می‌شود.

پارک آزادگان دارای رستوران، کتابخانه، زمین بازی، دریاچه، پارکینگ و دیگر امکانات رفاهی بوده و پارک باغ ورزش و پارک ماهور نیز دیگر مکان تفریحی این محله است. یکی از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی اطراف محله دولت آباد نقش برجسته چشمه علی و باروی ری است. این نقش برجسته مربوط به دوره فتحعلی شاه قاجار است که به دستور او در این محله احداث شد. نقش برجسته به همراه چشمه علی یکی از نقاط مهم اطراف این محله است که پیشینه چشمه آن به حدود ۸۰۰۰ هزار سال پیش برمی‌گردد.

از دیگر امکانات محله دولت آباد، مجموعه ورزشی شهدای دولت آباد، مجتمع فرهنگی- ورزشی قمر بنی‌هاشم، بازارچه گوشت دامپروران دشت دامغان و بیمارستان خیریه صدیقه الزهرا است. علاوه بر این امکانات، در این محله مدارس در مقاطع تحصیلی مختلف، درمانگاه، مسجد و حسینیه نیز به چشم می‌خورد.

ساختمان‌ها، بناها و نقاط مهم محله

  • پارک باغ ورزش/ بزرگراه آزادگان
  • نقش برجسته چشمه علی و باروی ری/ جنوب محله دولت آباد
  • مجموعه ورزشی شهدای دولت آباد
  • پارک ماهور
  • بوستان آزادگان
  • بیمارستان خیریه صدیقه الزهرا
  • مجتمع فرهنگی- ورزشی قمر بنی هاشم
  • بازارچه گوشت دامپروران دشت مغان
  • فلافلی‌های دولت آباد و رستوران های عربی اطراف خیابان های آن
  • مغازه‌های فروش باقلوا و شیرینی عربی و لبنانی

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

قیمت خانه در محله دولت آباد

قیمت خانه در محله دولت آباد مانند محله‌های مجاور در جنوب شهر، متوسط رو به پایین است. با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که می‌توان میانگین قیمت هر متر خانه در محله دولت آباد را در سطح محله‌های جنوبی شهر دانست. به طور میانگین قیمت هر مترمربع املاک مسکونی در محله دولت آباد (بهمن ۱۴۰۰) بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است. البته املاکی با قیمت بالاتر هم در این محله دیده می‌شود. دلیل این افزایش قیمت در هر متر مربع به نوساز بودن خانه و کلید نخوردن آن مربوط است. این محله برای سکونت زوج‌های جوان که به دنبال خانه‌ای با قیمت مناسب برای خرید هستند،‌ بسیار مناسب است.
جدیدترین آگهی‌های فروش مسکونی دولت آباد

حمل‌ونقل عمومی محله دولت آباد

مسیر دولت آباد تهران از طریق مترو بسیار ساده و مناسب بوده و این محله دارای ایستگاه مترو مجزایی است. این ایستگاه مربوط به خط ۶ مترو تهران بوده و در انتهای بلوار قدس قرار دارد. در نزدیکی مترو دولت آباد نیز پایانه اتوبوسرانی و تاکسیرانی دیده می‌شود. همچنین به دلیل نزدیکی محله به بزرگراه‌های مهم شق تهران، دسترسی به این محله به وسیلهٔ خودرو شخصی بسیار آسان است.

خیابان‌های مهم محله دولت آباد

یکی از مهمترین خیابان‌های محله دولت آباد بلوار قدس است. این بلوار در نزدیکی شهرک وحدت دولت آباد قرار دارد. بلوار قدس مرکز تجمع بسیاری از رستوران‌های معروف دولت آباد بوده و به مترو دولت آباد دسترسی دارد. این بلوار جهتی شمالی- جنوبی دارد و مجموعه ورزشی شهدای دولت آباد در نزدیکی آن واقع است. دیگر بلوار مهم این محله، بلوار بروجردی نام دارد. این بلوار هم جهتی شمالی- جنوبی دارد و به میدان بروجردی منتهی می‌شود. خیابان شهید اردستانی به عنوان دیگر خیابان مهم این محله جهتی شرقی- غربی دارد و میدان‌های مهم محله را به یکدیگر متصل می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.